Don A 10 Anmeld indhold Skrevet February 12, 2009 Nogen der ved hvad der sker med ens pantion som der er opsparet via svensk løn. Hvis man har arbejdet her over i en periode. Hvis man fraflytter sverige får man den så eller kan man så dansker vælge at hæve den uden vider. Eller får man den når man bliver gammel nok uanset hvor man bor i verden?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2009 Nogen der ved hvad der sker med ens pantion som der er opsparet via svensk løn. Hvis man har arbejdet her over i en periode. Hvis man fraflytter sverige får man den så eller kan man så dansker vælge at hæve den uden vider. Eller får man den når man bliver gammel nok uanset hvor man bor i verden?? Hvis du har arbejdet i en periode i Sverige, og optjent pensionsret i den periode (hvilket man normalt vil gøre), vil du få pensionen udbetalt. Hvis du bor i DK, vil det i praksis foregå sådan, at du søger pension hos din kommune, og der oplyser, at du har arbejdet og optjent pension i en periode i Sverige. Din kommune vil så gennem sikringsstyrelsen hente den svenske pension hjem. "Desværre" er det ikke sådan, at du både kan få fuld pension i DK (hvis du har boet i DK i 40 år), og supplere med den svenske pension oven i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2009 oki. Så selvom jeg flytter tilbage en gang så henter DK de penge hjem.. Har heldigvis kun boet i DK i 22 år. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Jeg har nu fået et andet svar fra de forskellige landes myndigheder. Teoretisk set kan man godt optjene fuld pension i Danmark, samt oveni 10 år fra et udland. Man skal have boet 40 år i Danmark fra sit 15. til 65. leveår. Jeg har boet 18 år fra mit 20. til mit 38. år i Sverige, og kan derfor modtage 18/40 af fuld pension fra Sverige, plus de forskellige potter der er fra præmiepension og arbejdsgiverindbetalt pension. Hvis jeg bliver boende i Danmark til mit 65. år vil jeg have boet 31 år i Danmark fra mit 15. til mit 65. år, og vil således modtage 31/40 af fuld pension fra Danmark, plus .... (se ovenfor). Jeg har spurgt både Sikringsstyrelsen i Danmark og Försäkringskassans udlandskontor på Gotland. Begge siger desuden, at det er uden betydning, hvilket statsborgerskab man har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Jeg har nu fået et andet svar fra de forskellige landes myndigheder. Teoretisk set kan man godt optjene fuld pension i Danmark, samt oveni 10 år fra et udland. Man skal have boet 40 år i Danmark fra sit 15. til 65. leveår. Jeg har boet 18 år fra mit 20. til mit 38. år i Sverige, og kan derfor modtage 18/40 af fuld pension fra Sverige, plus de forskellige potter der er fra præmiepension og arbejdsgiverindbetalt pension. Hvis jeg bliver boende i Danmark til mit 65. år vil jeg have boet 31 år i Danmark fra mit 15. til mit 65. år, og vil således modtage 31/40 af fuld pension fra Danmark, plus .... (se ovenfor). Jeg har spurgt både Sikringsstyrelsen i Danmark og Försäkringskassans udlandskontor på Gotland. Begge siger desuden, at det er uden betydning, hvilket statsborgerskab man har. Gælder det også, hvis man arbejder i Danmark og dermed betaler skat i Danmark i hele den periode man er bosat i Sverige? Edit... Det gør det vist ikke: http://www.social.dk/ministeriets_omraader/kontante_ydelser/aeldre.html Men det er vel reelt set lidt underligt, da "Staten afholder udgifterne til folkepension" og vi betaler statsskat i Danmark. Men egentligt så er det vel irrelevant for mit vedkommende, satser ikke på, at der er noget, der hedder folkepension, når jeg skal pensioneres om en milliard år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Din pensionsret bliver vel optjent i det land, du får din løn fra (?) Gør den ikke ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Din pensionsret bliver vel optjent i det land' date=' du får din løn fra (?) Gør den ikke ??[/quote'] Jo det ville jeg også mene var rimeligt, men det er ikke det, der står i det link, jeg sendte i mit indlæg ovenfor. Der står: "Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske periode, den enkelte har haft bopæl her i landet mellem det 15. og 67. år. Ret til fuld folkepension er betinget af 40 års fast bopæl her i landet mellem det 15. og det fyldte 67. år. Hvis en person ikke har haft bopæl i Danmark i 40 år, som det kræves i Pensionsloven, vil personen kun modtage en andel af en fuld dansk pension, svarende til den andel af de 40 år, som personen har opholdt sig i Danmark." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Det synes jeg lige, du skal tjekke med Sikringsstyrelsen. Jeg har boet og tjent penge i Sverige, ikke som grænsegænger. Der kan være andre regler for grænsegængere. Jeg mener, hun f.eks. talte om undtagelser, hvis man var udstationeret af et dansk selskab i udlandet. At man så alligevel havde ret til dansk pension, fordi lønnen blev udbetalt fra Danmark. Nu gjaldt det ikke mig, så vi uddybede ikke det nærmere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 I Sverige optjener du pension når du arbejder i Sverige. I Danmark optjener du pension når du bor der. Hold nu fast Hvor meget optjener en person så der bor i Sverige og arbejder i Danmark !!!!!!! = 0,00 kroner ikke !! Jeg har tidligere gjort opmærksom på det, men nu er der åbenbart nogle der interesserer sig for dette emne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Altså, jeg har lige haft Sikringsstyrelsen på tråden for at bene lidt i min egen situation, og spurgte så også, hvad der gælder grænsegængere, og hun mente (uden at være 100% sikker), at man optjener pension, der hvor man har sin løn. Det var desværre det noget lådne svar jeg fik. Men carspar, du siger, at folk står uden pension, hvis de bor i Sverige og har arbejdet i Danmark ?? Sikke dog en pukkel af indvandrede, pensionsløse danskere, der bliver for stakkels Ilmar Reepalu at tage hånd om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Ja det er netop det der er problemet. Jeg har optjent ca. 95% pension i DK men har haft lidt arbejde i Sverige også og bare ½ times arbejde udløser minimum pension pt. 6.800 skr pr måned Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Men af din danske løn, er du så ikke sluppet for at betale til dansk pension, sådan at du (teoretisk) set selv skulle sætte et tilsvarende beløb ind til en egen pensionsopsparing ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Jo det er intet problem her talte jeg kun om pension fra staten (staterne) Det vil sige dansk folkepension og svensk (kan ikek huske hvad det hedder) i den orange kuvert Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Det er jo ganske interessant, det vil sige, at alle dem, der bor i Sverige og arbejder i Danmark betaler for meget i skat, da man ikke optjener til folkepension i den periode, men er med til at betale til den... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Ja det er lige præcis problemet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Ingen problemer Nu er denne diskussion da vist kørt helt af sporet:eek: Selvfølgelig optjener man pension i arbejdslandet:) http://www.dss.dk/hvad/OEresundsinformation/e/e.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Du er vist ikke helt enige med Nordisk Råd, Poul Schlütter har haft dette oppe for 5 år siden og det gik vist i fisk, så han opgav at få landene til enighed. I Mlamø sidder der en mand i Kommunenn der kæmper med det samme, jeg læste det i Sydsvenskan, men kan ikke huske hans navn. Så det er da glædeligt hvis det virker nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Ellers finder danmark nok en udvej til at snyde os der vil pensioneres fra Sverige. http://debat.bt.dk/index.php?id=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=65&thread_uid=15573#479083 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Her er det jeg læser om pension, og det er det jeg hidtil har forholdt mig til!! http://www.social.dk/ministeriets_omraader/kontante_ydelser/aeldre/folkepension.html#Optjeningsprincippet Og det er her i optjeningaprincippet det går galt for os i skåne!! Eller hvad!! Optjeningsprincippet I Danmark optjenes ret til pension på baggrund af antallet af år, en person har haft fast bopæl her i landet (bopælsår). Det er uden betydning, om den pågældende har haft arbejde eller betalt skat. Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Før det fyldte 15. år og efter det fyldte 65. år optjener man ikke ret til folkepension. Ret til fuld folkepension er betinget af 40 års fast bopæl i Danmark mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. For personer, der ikke har haft 40 års fast bopæl, er der ret til en brøkpension, fastsat efter forholdet mellem den faktiske bopælstid mellem det fyldte 15. år og det fyldte 65. år og 40 års fast bopæl. Flere bopælsperioder sammenlægges. EKSEMPEL: En person, der bliver pensionist ved det fyldte 65. år, har efter det fyldte 15. år boet her i landet i 2 perioder på henholdsvis 30 år, 7 måneder og 15 dage, og 6 år, 4 måneder og 26 dage. Den samlede bopælstid udgør 36 år, 11 måneder og 41 dage eller 37 år og 11 dage. Pensionen fastsættes efter forholdet mellem bopælstid (37 år og 11 dage der nedrundes til 37 år) og 40 år, dvs. 37/40 af fuld pension. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Men egentligt så er det vel irrelevant for mit vedkommende, satser ikke på, at der er noget, der hedder folkepension, når jeg skal pensioneres om en milliard år. Jeg giver ret i at det nok er ret sandsynligt at folkepensionen er udvandet til stort set ingenting, når dem, der nu er i 30'erne engang skal på pension. Men det er jo ikke en helt uvæsentlig diskussion. Hvis vi ikke optjener ret til folkepension burde vi reelt slippe måske 1-3 % billigere i skat hvis det skulle være refærdigt, fordi i teorien burde pendlerne herovre jo så spare 1-3% ekstra op på deres private pensionsopsparingsordninger. I det hele taget er jeg begyndt at synes at det faktisk ville være retfærdigt med en skatterabat til pendlerne når nu basale sociale sikringrettigheder som A-kasse og folkepension ikke fungerer. Reelt set er man jo selv nødt til at spare op og have store kapitalreserver stående fordi fordi store dele af det sociale sikkerhedsnet ikke fungerer og ikke hjælper hvis der sker noget uforudset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Jeg er nu ret sikker på, at man optjener folkepensionsanciennitet i arbejdslandet, og jeg har vist endda et "officielt" brev liggende på det. Der hvor der kan være et problem er, at det svenske pensionssystem bygger på, at garantipensionen er ganske lav - den kan ikke måle sig med en dansk folkepension. Den suppleres så med en statslig pensionsdel, der bygger på ens indtægter i hele arbejdslivet. Det betyder at hvis man overgår til at arbejde i Sverige, så får man en lavere pension end sin svenske nabo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 20, 2009 Det ser ud til at Sikringsstyrelsen og Socialministeriet har forskellige opfattelser af dette så det kunne være rart at vide hvad der gælder. Det var netop det dilemma jeg sendte til Schlütter der sad i Nordisk Råd, men spørgsmålet var for stort så han koncentrerede sig mere om hvorfor man ikke via internetbank kunne betale svenkse regninger fra en dansk internetbank . Det mente jeg nok var et mindre pendler problem, men det var også 5-6 år siden, ja tidne går og man bliver jo ældre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2009 Her kom så et dugfrisk svar fra Sikringsstyrelsen: Jeg citerer, uden redigering: "Vedrørende din mail af 18.02.2009, kan jeg oplyse, at hvis du har bopæl i Sverige og arbejder i Danmark optjener du pension i Danmark. I begge lande gælder det at arbejdstider går forud for bopælstider. Det vil sige hvis du f.eks. arbejder i Danmark og der indbetales ATP af din løn så optjener du ret til dansk pension. Hvis du stopper med at arbejde og går hjemme, så starter din optjening i Sverige som bopælstider. Når du når pensionsalderen vil man få en brøk pension fra begge land. Med venlig hilsen Berit Nielsen" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2009 Du er vist ikke helt enige med Nordisk Råd, Poul Schlütter har haft dette oppe for 5 år siden og det gik vist i fisk, så han opgav at få landene til enighed. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg er enig eller uenig, da jeg ikke kender sagen:D Jeg forholder mig udelukkende til min "bibel" forordning 1408/71 samt konventionen de nordiske lande imellem. I øvrigt fik jeg for snart 4 år siden, nøjagtigt det samme svar som Fagerborn nu har fået;) Mht. optjeningsprincippet er det uvedkommende for grænsearbejdere, da arbejdsland går forud for bopælsland, som det også fremgår af Fagerborns svar fra DSS:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2009 Carspar, som jeg læser din post nr. 13 er / har du på din danske skatteseddel været befriet for at betale til sociale sikringsordninger i Danmark (?) (Det var jeg nemlig, den meget korte overgang, jeg havde lidt timer i et selskab i Lyngby, mens jeg boede i Helsingborg.) Det er i så fald derfor, der opstår en kløft i forskellige fortolkninger mellem os her på forum. Der kan jo også være forskellige måder at spare op til pension på, måske baseret på, at du begyndte som grænsegænger før de ordninger, vi kender i dag, var trådt i kraft (?) Eller måske fordi du har blandet dine svenske halve timer med fuldtidsarbejde i Danmark (?) Jeg gætter bare ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites