Fagerborn 10 Anmeld indhold Skrevet February 8, 2009 Hej! Som I måske kan huske flyttede jeg tilbage til Danmark i marts 2008 efter 19 herlige år i Sverige. Nu har jeg fået lidt modstridende oplysninger fra "Skat"terne i DK og SE, og derfor vil jeg lige høre, om der er nogen, der kan komme med yderligere oplysninger. Jeg har et depot i Nordnet Sverige (meget behændigt ved valutaoverførsler), og såvidt jeg har forstået det svenske Skat kan jeg vælge at deklarere de aktier, jeg har købt, mens jeg boede i Sverige, i min svenske deklaration, også selvom de først er solgt nu i december (hvor jeg boede i Danmark). Jeg vil nemlig gerne trække dem fra mit salg af svensk ejerlejlighed i maj 2008. Men hvis jeg køber nye aktier nu i mit svenske Nordnet, så bliver de vel skattepligtige til Danmark, når de skal sælges? Hvis jeg vil ud på markedet igen og købe aktier, investeringsforeninger og lignende, er det så ikke smartest at be Nordnet konvertere mit svenske depot til et dansk? Jeg mener, så havner oplysningerne vel hos det rigtige skattevæsen, og jeg kan trække dem fra i forhold til det jeg tjener i Danmark? Jeg er totalt novice på aktiebeskatning i Danmark. Hvor meget betaler man i udbytteskat, og hvor meget kan man trække sine tab fra? Er Nordnet for øvrigt det bedste sted at have depot i Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Hej! Som I måske kan huske flyttede jeg tilbage til Danmark i marts 2008 efter 19 herlige år i Sverige. Nu har jeg fået lidt modstridende oplysninger fra "Skat"terne i DK og SE, og derfor vil jeg lige høre, om der er nogen, der kan komme med yderligere oplysninger. *SUK*...og hvorfor kommer det ikke lige bag på mig/os:rolleyes: Jeg har et depot i Nordnet Sverige (meget behændigt ved valutaoverførsler), og såvidt jeg har forstået det svenske Skat kan jeg vælge at deklarere de aktier, jeg har købt, mens jeg boede i Sverige, i min svenske deklaration, også selvom de først er solgt nu i december (hvor jeg boede i Danmark). Jeg vil nemlig gerne trække dem fra mit salg af svensk ejerlejlighed i maj 2008. Men hvis jeg køber nye aktier nu i mit svenske Nordnet, så bliver de vel skattepligtige til Danmark, når de skal sælges? Hvis jeg vil ud på markedet igen og købe aktier, investeringsforeninger og lignende, er det så ikke smartest at be Nordnet konvertere mit svenske depot til et dansk? Jeg mener, så havner oplysningerne vel hos det rigtige skattevæsen, og jeg kan trække dem fra i forhold til det jeg tjener i Danmark? Jeg er totalt novice på aktiebeskatning i Danmark. Hvor meget betaler man i udbytteskat, og hvor meget kan man trække sine tab fra? Er Nordnet for øvrigt det bedste sted at have depot i Danmark? Jeg er ret sikker på du også skal deklarere dit salg på den danske selvangivelse jf. dobb.beskatningsaftalen. Ligeledes hvis du har fået udbetalt udbytte. Normalt er det jo bopælslandet, der har beskatningsretten, men hvis der allerede er trukket 15% skat i SE af udbytte, kan du få en reduktion i din danske skat. Hvis der er tale om salg med förlust, burde det kunne trækkes fra kapitalvinsten på den svenske. Selvom det ikke helt kan sammenlignes, så har Skatteverket fradraget renteudgifterne i min kapitalvinst:th2: Udbytteskat i DK er 28% af de første ca. 50.000 og derefter betales der 42 ell. 43% af resten. Jeg tror måske, at du kan få et nogenlunde fornuftigt svar, hvis du kontakter Skat Udland. Det er i hvert fald min egen erfaring. Det er temmelig komplekst:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites