Martin Holmblad 10 Anmeld indhold Skrevet February 7, 2009 Hej Alle Jeg er ny her på siden. Vi er ved at sælge vores hus i Silkeborg og flytter til Malmø ligeså snart hytten er solgt. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål. Er der en dagis i bunkeflo området hvor der er danske pædagoger eller en stor koncentration af danske børn? Min kone er meget bange for at vores lille datter ikke kan finde ud af det, når hun skal lære at snakke hvis hun kun får Svensk i dagis og Dansk herhjemme. Jeg ved ikke om der er andre der har det på samme måde? Mange hilsner fra Martin:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Jeg har det personligt på den måde, at I flytter til en andet land og burde dermed integrere jer (om ikke andet så jeres børn!). Tror I (din kone) tænker for meget, børn har jo den formidable evne til at kunne lege med hinanden også uden at kunne kommunikere -og de lærer det med sproget hurtigt. (Vi har så travlt med at udlændinge skal integrere sig i DK -tænk hvis araberne (for nu lige at nævne nogle) krævede at deres børn kun skulle gå i arabiske daginstitutioner, hvilket ramaskrig det ville blive -og hvad gør vi så selv, når vi flytter til udlandet... SUK) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Det er virkelig ikke noget i skal bekymre jer om, ungerne lærer det meget hurtigt. Har selv 2 der har været det igennem. Men så for at svare på dit spørgsmål, så er der "danske" børn i stortset alle børnehaverne, men jeg oplever tit at vores datter også taler svensk med de danske børn dernede. De lære hurtigt at dernede taler man svensk og derhjemme taler man dansk. Jeg syntes da også det ville være ærgeligt for ungerne ikke at lære det svenske sprog når i nu har valgt at bo her, hvilket jo hurtigt ville ske hvis man valgte en dansk børnehave her. (ikke at det findes) Vi bor selv i Bunkeflostrand og har ikke på noget tidspunkt oplevet at de voksne ikke forstår hvad vi siger :) de er ret vant til det her efterhånden :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vero 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Vi var også meget bekymret over hvordan det skulle gå med språket til vår datter da vi flyttet her over, da vi taler både norsk og dansk her hjemme. Hun var 3 år da vi flyttet og all den bekymring jeg hadde gikk hurtig over. Hun kom i svensk barnehage, og etter ca 1 mnd var hun inne i språket. I dag, etter 2 år herover taler hun flytende svensk, dansk og litt norsk. Så bare flytt herover og ikke bekymre dere, barn er fantastisk til å tilpasse seg.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Velkommen til - når I lander. Tilslutter mig de andre. Sproget er et meget mindre problem for børnene, så problemet er overvurderet. Mit bud er at de to børnehaver i Annestad har den største danske koncentration. Vær opmærksom på at her er baby-boom, så ledige pladser til dagis hænger ikke på træerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin Holmblad 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Jeg har det personligt på den måde, at I flytter til en andet land og burde dermed integrere jer (om ikke andet så jeres børn!). Tror I (din kone) tænker for meget, børn har jo den formidable evne til at kunne lege med hinanden også uden at kunne kommunikere -og de lærer det med sproget hurtigt. (Vi har så travlt med at udlændinge skal integrere sig i DK -tænk hvis araberne (for nu lige at nævne nogle) krævede at deres børn kun skulle gå i arabiske daginstitutioner, hvilket ramaskrig det ville blive -og hvad gør vi så selv, når vi flytter til udlandet... SUK) Tror du misforstår mig her. Det er jo på ingen måde fordi vi ikke vil integrere os. Har selv en svensk mor, og halvdelen af min familie er svensk, så har allerede stærke bånd til Sverige. MEN det er da klart en bekymring når ens 6 mdr datter skal hives med til et andet land. Det er jo en helt anden snak hvis det er et barn på 2-3 år, som allerede forstår dansk og selv taler det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Tror du misforstår mig her. Det er jo på ingen måde fordi vi ikke vil integrere os. Har selv en svensk mor' date=' og halvdelen af min familie er svensk, så har allerede stærke bånd til Sverige. MEN det er da klart en bekymring når ens 6 mdr datter skal hives med til et andet land. Det er jo en helt anden snak hvis det er et barn på 2-3 år, som allerede forstår dansk og selv taler det...[/quote'] Et Selv om I taler dansk eller norske hjemme vil barnet lynhurtigt lære det svenske på dagis. Faktisk ville jeg se det som en fordel at barnet er lille og ikke har så meget sprog for detsto mindre ville der være at blande. Vores datter er godt nok født i SE og var 1 da hun kom i dagis det tog ikke langt tid før kun talte svensk på dagis og dansk hjemme og i dag er hun 6 og har fuldt koll på hvor man taler hvad. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Vores datter 5 mdr da vi flyttede over, og hun taler begge sprog bedre end vores søn der var 4 år da vi flyttede over. Han bytter lidt om på ordstillingen nogle gange, hvor hun taler begge sprog flydende :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vero 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Vårt andre barn var 6 mnd da vi flyttet her over, han blir 3 år til april, og han kan godt finne ut av å tale svensk på dagis, og norsk og dansk hjemme.. Så du skal ikke bekymre deg, barn er som sagt fantastisk til å omstille seg og lære.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cici_Barn 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 »Det kan godt virke lidt grotesk, at man i Danmark brokker sig over udlændinge, der bor i ghettoer og kun omgås udlændinge. Man er utilfreds med, at de klumper sig sammen osv. Men hvad er det, vi selv er med til at gøre her,« spørger Miriam grinende og trækker opgivende på skuldrene. :th2: http://flyttilmalmo.dk/FlyttilMalmo2007.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Begge vores börn er födt herovre, og vores datter på 4,5 taler svensk flydende samt dansk og arabisk. Vores sön er kun ved at läre at tale, men vär forberedt på, at det kan tage lidt längere tid inden barnet taler flydende, da det jo er mere de skal läre. Ud over det, ser jeg det som en stor gratis gave I kan give jeres barn - isär hvis du i forvejen har svenske rödder. I behöver ikke at bekymre jer - det skal nok gå. Börnene kan sagtens skelne imellem sprogene, når de bliver lidt äldre (og her taler vi altså 3-4 år - ikke teenagere hehe). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kjhg 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Jeg forstår udemærket din kones bekymring - jeg havde det præcs på samme måde inden vi flyttede herover. Og selvom alle her på debatten skriver at man ikke skal bekymre sig om sproget - ja, så gjorde jeg det altså alligevel!! Men tro mig, I bliver klogere, for for børnene er det absolut intet problem. Vores ældste var 3½ da vi flyttede herover og lærte sig flydende svensk (skånsk!!!) på 2-3 måneder. Vores yngste var lidt over 1 år, og havde dermed ikke rigtigt noget sprog da vi landede. Det medførte, at hun var længere tid om at få et ordentlig sprog. I lang tid snakkede hun en blanding af svensk og dansk, som mange havde svært ved at forstå. Men nu (hun er 4½) snakker hun dansk med danskere, og svensk med svenskere. Tro mig, de skal nok blive gode til dansk, selvom der bare er svenskere i deres dagis, og de skal nok klare sig istarten på dagiset selvom der bliver snakket svensk til dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 http://flyttilmalmo.dk/FlyttilMalmo2007.pdfHa' lige 4. UDGAVE' date= REVIDERET MARTS 2007 i mente, inden i kaster jer over ovenstående publikation som jeres nye FlytTilSverige-Bibel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 »Det kan godt virke lidt grotesk, at man i Danmark brokker sig over udlændinge, der bor i ghettoer og kun omgås udlændinge. Man er utilfreds med, at de klumper sig sammen osv. Men hvad er det, vi selv er med til at gøre her,« spørger Miriam grinende og trækker opgivende på skuldrene. :th2: http://flyttilmalmo.dk/FlyttilMalmo2007.pdf Øhhhh ??? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin Holmblad 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2009 Mange tak for de mange svar, det var rigtig fint. Det er altid dejlig med lidt andre meninger og erfaringer, fra jer som allerede bor i SE. Men er det ikk rigtigt at man først kan søge dagis plads når man har fået svensk personnummer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 MEN det er da klart en bekymring når ens 6 mdr datter skal hives med til et andet land. Det er jo en helt anden snak hvis det er et barn på 2-3 år' date=' som allerede forstår dansk og selv taler det...[/quote']Næ, jeg forstår ikke din bekymring;) (tror faktisk jeg ville bekymre mig mere, hvis barnet var 2-3 år) Men som du kan læse i alle de andre tråde, er der heller ikke noget at bekymre sig over -måske dit barn begynder at tale lidt senere, men det er da kun positivt at kunne 2 sprog flydende derefter (ikke mindst når du samtidig har svensk familie:)). -Har en veninde som er kineser... Hendes mand er belgier... de taler engelsk indbyrdes... de har en søn på godt 1 år her i Sverige, som lige er begyndt i svensk dagis... De taler deres egne sprog til barnet... Se DER ville jeg måske begynde at bekymre mig over barnets sprogforvirring:cool: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Lukas var 6 år da han begyndte i skole og var først lige begyndt på det svenske sprog....Han snakkede dansk til pædagogerne i dagis, men brugte kun ca 3 mdr på at konvertere helt til svensk da han kom i 0 klasse. Så nu taler han flydende svensk og dansk....og veksler helt flydende imellem de to. Også selvom jeg ståpr ved siden af en kompis....Så snakker han svensk til hende og dansk til mig. Uden accent..... Så børnene skal absolut være din mindste bekymring. Men mange bruger dem som undskyldning for ikke at flytte herover eller de bruger dem til at flytte tilbage til dk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin Holmblad 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Super, men tak for svarene i hvert fald, for umiddelbart er det den eneste bekymring der er ved flytningen, men tilbage til mit sidste spørgsmål: Man kan først søge dagis plads NÅR man har fået svensk personnummer, er det ikke korrekt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Det vil jeg tro......:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vero 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Vi fikk satt vår datter på venteliste da vi hadde skrevet under på kjøpet av huset herover. Det gjorde vi i oktober, men fikk først solgt vår lgh i københavn i desember. Vi ble tilbudt plass 1 des, men fikk først solgt lgh 15 des, og kunne først melde flyttning over hit da. Men da var de så søt på kommunen å holde plassen til oss, så hun kunne starte 15 des. Så selv om hun ikke hadde svensk personnr, så fikk hun stå på venteliste når vi hadde kjøpt hus herover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Nej, du kan godt få lavet et fiktivt cpr nr, og skriver børn op inden. Ring og tal med dem :) Super, men tak for svarene i hvert fald, for umiddelbart er det den eneste bekymring der er ved flytningen, men tilbage til mit sidste spørgsmål: Man kan først søge dagis plads NÅR man har fået svensk personnummer, er det ikke korrekt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Lukas var 6 år da han begyndte i skole og var først lige begyndt på det svenske sprog....Han snakkede dansk til pædagogerne i dagis, men brugte kun ca 3 mdr på at konvertere helt til svensk da han kom i 0 klasse. Så nu taler han flydende svensk og dansk....og veksler helt flydende imellem de to. Også selvom jeg ståpr ved siden af en kompis....Så snakker han svensk til hende og dansk til mig. Uden accent..... Så børnene skal absolut være din mindste bekymring. Men mange bruger dem som undskyldning for ikke at flytte herover eller de bruger dem til at flytte tilbage til dk.... Præcis det samme med vores 2 børn.... Alle er mest bekymret for børnene ved en evt. flytning hinsidan, men det er dem som integrerer sig bedst.......PROBLEMET er ofte os voksne som arbejder i DK, ser kun dansk TV og læser kun danske aviser:) Hånden på hjertet hvor mange ser mere svensk TV end dansk?...........Mit gæt er at de fleste danskere herovre ser stort set intet svensk TV og ved ikke meget omkring "samfunds-debatten" i Sverige, f.eks omkring de politiske partier og hvilke forhold der bliver debateret ifm finanskrisen etc. Personligt kan jeg kun navnet på Statsministeren, men ikke en eneste minister og jeg kender måske navnet på 2-3 kendisser. Når jeg kigger det svenske Se & Hør igennem nede hos klipperen, får jeg nærmest lige så meget ud af at læse det på hovedet:laugh: Hvorimod i DK kender jeg stort set alle! Nå men det var ikke for at skræmme nogle væk fra Sverige, men bare et opråb til mig selv i at integrere mig noget mere. En udfordring en del herovre sikkert har!!?! Tænk hvis man blev konfronteret med samme test som indvandrede i DK gør, bare i Sverige:eek: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Åben forskole Da der er minst 7 mdr til at jeres barn skal passes så er der jo muligheden for en legestue indtil da hvis i flytter herover snart.Tror du misforstår mig her. Det er jo på ingen måde fordi vi ikke vil integrere os. Har selv en svensk mor' date=' og halvdelen af min familie er svensk, så har allerede stærke bånd til Sverige. MEN det er da klart en bekymring når ens 6 mdr datter skal hives med til et andet land. Det er jo en helt anden snak hvis det er et barn på 2-3 år, som allerede forstår dansk og selv taler det...[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Khola 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2009 Hej Jeg er mor til to, en dreng på 7 og en pige på 2år. Vi er er flyttet til Annestad. Vi har pakistanske rødder og børnene bliver tiltalt i begge sprog. Nu skal vi til og give børnene et nyt sprog, og jeg er også hunderæd. Jeg har ikke haft forældre der kunne hjælpe mig med lektierne, og nu tænker jeg, at jeg kan ikke hjælpe dem med svensk. Det er hårdt, men vi har valgt at sådan bliver det. Det er vores trøst at der er andre i samme situation, så føler børnene sig ikke udenfor eller specielle. Og selvfølgelig tror vi på at sproget vil komme. Ser frem til og møde nogle af jer i dagis eller på skolen. Hilsen Khola Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2009 Jeg har en datter der var 3 år da vi flyttede herover hun er nu 5 og taler svensk og dansk uden problemer, min anden datter er født herovre og er nu 2,5, hun snakker klart mest svensk og har været lidt længere tid om at komme igang med at snakke, måske fordi der er to sprog. Jeg er på ingen måde bekymret over at det måske tager lidt længere tid for hende at lære det danske, det vigtigste for mig er klart at hun lærer svensk da det jo er hendes daglige sprog. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites