Jump to content
Martin_M

Arbejdsgiverbetalt brobizz (Private ture) SKATs svar

Recommended Posts

Hej Jeg har smidt en mail til SKAT for at få klarhed om jeg må køre enkelte private ture på en arbejdsgiverbetalt brobizz uden at blive beskattiget:

Hej SKAT, Min arbejdsgiver har tilbudt mig en arbejdsgiverbetalt brobizz (til Øresundsbron). Nu har jeg brugt noget tid på at undersøge konsekvenserne af dette, og jeg har nogle betænkligheder: 1) Iflg. ligningsrådets argørelse ( SKM2005.176.LR) kan denne aftale kun indgås såfremt ingen private ture foretages. 2) Hvis ad. 1 er gældende, vil jeg skulle have et privat brobizz abonnement til mine private ture (ca. 2 passager pr. md = 4 ture) Dette vil betyde, at mine private ture alle vil koste 135 kr. stk (og ikke 27 kr.) altså en væsentlig merudgift. Accepteres et minimalt antal af private ture på lige fod med nedenstående vedr. periodekort til tog?: "Ligningsrådet fastslår i afgørelsen, at den ordning, som Ligningsrådet og Landsskatteretten har godkendt vedrørende andre personalegoder, hvor medarbejderne samtidigt går ned i kontantløn, også kan finde anvendelse på arbejdsgiverbetalt befordring. Endelig fastslår Ligningsrådet, at medarbejdernes sporadiske anvendelse af periodekortet til anden privat kørsel ikke vil medføre beskatning, med mindre kortet bliver brugt i et så væsentligt omfang, at der er tale om et sparet privatforbrug. Det svarer til de retningslinier, der har været anført i Ligningsvejledningen for beskatning af arbejdsgiverbetalt befordring igennem mange år. " http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=300056&vId=0 Jeg anser mit antal af private ture som værende sporadiske, og jeg håber derfor, at de vil kunne falde ind under ovenstående princip. Jeg afventer Jeres svar med spænding.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

SKATs svar:

Hej Martin Der ses ikke at være en afgørelse, der har taget stilling til dit spørgsmål. Det er min vurdering, at der ikke findes hjemmel i øjeblikket til at undgå beskatning, hvis en arbejdsgiverbetalt brobizz anvendes privat. Jeg mener ikke, at afgørelsen i 2004.176.LR kan udstrækkes til at gælde for brobizz. Det er op til Skatterådet (tidligere Ligningsråd), at "flytte grænser" for beskatning af personalegoder (medmindre der kommer en lovændring). Du kan derfor anmode om et bindende svar, hvis du ønsker at få en afgørelse vedrørende dit spørgsmål. Med venlig hilsen Bente M. Beier SKAT Kundecentret Tlf. 7222 1818
Jeg har naturligvis sendt en anmodning til SKAT og afventer nu Skatterådets afgørelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er 5 öre at hente ved fortolkning af reglerne, så vil SKAT ha´ de 5 öre.. Det er krisetider og enhver indtägt gi´r klap på skulderen hos skattefjolserne! :rolleyes: Bare "flytte grænser" gi´r mig kuldegysninger!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan snildt gætte mig til skatterådets svar - (dog håber jeg, at de giver dig adgang til et minimal antalture - evt, sætter et tal på) Månedskort til tog/metro/bus, der kan man køre lige så meget hvad man vil, uden det påvirker prisen (inden for de zoner man har på kortet). Ved en brobiz, bliver man afregnet pr. tur efter en trappestige model - så der vil et øget antal ture i privatregi, betyde et sparet privatforbrug. Et månedskort til toget mv. vil ikke blive dyre om du kører 100 gange om måneden, eller 50 gange om måneden. Den løsning som SKAT selv henviser til i ligningsvejledningen, er at man kan bruge firmabrobizzen privat, hvis arbejdsgiver trækker udgiften hertil EFTER skat. Så du kan stadig gøre brug af de billige weekend, og ture fra 17-50. Så længe din arbejdsgiver, trækker beløbet efter skat. Lige som en evt, madordning osv trækkes. Det behøver ikke skabe mere bøvl i firmaets lønafdeling. Der kan evt. oprettes en kode i lønsystemet, så når man udfylder timesedler/overarbejdssedler, så smider man også sine private ture på, og vupti, så kan lønsystemet selv modregne det i nettobeløbet af din løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Månedskort til tog/metro/bus' date=' der kan man køre lige så meget hvad man vil, uden det påvirker prisen (inden for de zoner man har på kortet).[/quote'] Da vi fik bruttoordning fik vi af vide at her måtte man bruge kortet til 8 ture privat pr måned. Om det så er skats eller KPMGs fortolkning ved jeg ikke (vi fik så også oplyst at det selvfølgelig aldrig vil kunne tjekkes) Ja det var også den løsning vi fik. Og med 2-6 billige ture pr måned betyder det stort set ingenting om det bliver trukket brutto eller netto

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da vi fik bruttoordning fik vi af vide at her måtte man bruge kortet til 8 ture privat pr måned. Om det så er skats eller KPMGs fortolkning ved jeg ikke (vi fik så også oplyst at det selvfølgelig aldrig vil kunne tjekkes)
Det er KPMG´s egen fortolkning;) Der findes ingen steder i skattelovgivningen regler for, hvor meget erhvervskortet må bruges privat. Det er udelukkende et skøn med de 8 ture (hos os har vi de samme retningslinier). I princippet skulle alt privat vel selvangives:rolleyes: Har ikke regnet på det, men tvivler på, at erhvervskort kan betale sig for SE-pendlere. Erhvervskort er jo = mistet befordringsfradrag:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har ikke regnet på det' date=' men tvivler på, at erhvervskort kan betale sig for SE-pendlere. Erhvervskort er jo = mistet befordringsfradrag:confused:[/quote'] Det har jeg og det kan overhovedet ikke betale sig desværre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Månedskort til tog/metro/bus' date=' der kan man køre lige så meget hvad man vil, uden det påvirker prisen (inden for de zoner man har på kortet).[/quote'] Det er korrekt, men kortet er betalt af dit firma, så derfor kan man iflg SKAT kun bruge det sporadisk til privat kørsel. Ellers skal man vel have et klippekort ved siden af. Jeg håber sku at SKAT kan finde ud af at tillade sporadisk kørsel på firmabizz også...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er korrekt, men kortet er betalt af dit firma, så derfor kan man iflg SKAT kun bruge det sporadisk til privat kørsel. Ellers skal man vel have et klippekort ved siden af. Jeg håber sku at SKAT kan finde ud af at tillade sporadisk kørsel på firmabizz også...
Nej månedskort til tog/metro/buskortet betales netop ikke af dit firma. Du bliver trukket i løn før skat.
Har du et link til denne fortolkning? Jeg vil nemlig gerne have arbejdsgiverbetalt brobizz, men gider ikke skulle holde styr på en privat bizz til weekend/ferieture også...
Mth. KPMG´s fortolkning var det vedr. erhverskortet og har intet med arbejdsgiverbetalt brobizz at gøre, så du må nok vente på, at SKAT for taget sig sammen til at gi´ dig et rigtig godt svar:rolleyes::D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er lidt begrebsforvirring i denne tråd. Når jeg skriver arbejdsgiverbetalt brobizz, så mener jeg bruttotræksordningen. Beklager forvirringen... Denne skal jeg nok undgå når jeg beder om "bindende svar". Har fået svar fra SKAT, og jeg skal bede om "bindende svar" på en speciel måde - ikke bare på mail. Yderligere koster det 300 kr ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, og det gælder kun for dig - men er bindende i 5 år for SKAT. Hvis der er tale om et emne der kan danne præcedens, kan det være det bliver taget op i skatterådet. Men det koster dig stadig 300 kr hehe. Gratis for resten af os til gengæld, hvis skatterådet tager stilling. Et bindende svar tager det lokale Skattecenter stilling til. Tror jeg vælger det alternativ min arbejdsgiver finder nemmest, brutto eller netto.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev det min tur til at få tilbudt denne bruttotræksordning på brobizzen, så jeg har brugt de sidste par aftener på at læse jeres erfaringer igennem, men jeg synes stadig at det er noget uklart for mig, hvordan det skal håndteres I gennemsnit vil jeg have 19 arbejdsdage (38 ture) om måneden på et år efter 5 ugers ferietræk. Jeg går udfra at det er disse dage jeg skal beregne min ordning fra. Men eftersom det er et gennemsnit kommer jeg jo i nogle måneder i klemme, da arbejdsdagene kan løbe op i 23 dage på en måned, mens feriemåneder vel nærmest går tabt. - hvordan håndteres dette? Herudover kører jeg 2-3 gange (retur) yderligere i privatøjemed over broen med ok fra mit job. Betyder det at det bliver til de 28 kr eller til de 139? - og bliver disse ture så opgjort ved udgangen af året mellem min arbejdsgiver og mig? Håber I kan hjælpe for jeg har virkelig snust alt op på dette emne uden at det af den grund står krystalklart for mig hvordan det hele håndteres...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så blev det min tur til at få tilbudt denne bruttotræksordning på brobizzen, så jeg har brugt de sidste par aftener på at læse jeres erfaringer igennem, men jeg synes stadig at det er noget uklart for mig, hvordan det skal håndteres I gennemsnit vil jeg have 19 arbejdsdage (38 ture) om måneden på et år efter 5 ugers ferietræk. Jeg går udfra at det er disse dage jeg skal beregne min ordning fra. Men eftersom det er et gennemsnit kommer jeg jo i nogle måneder i klemme, da arbejdsdagene kan løbe op i 23 dage på en måned, mens feriemåneder vel nærmest går tabt. - hvordan håndteres dette? Herudover kører jeg 2-3 gange (retur) yderligere i privatøjemed over broen med ok fra mit job. Betyder det at det bliver til de 28 kr eller til de 139? - og bliver disse ture så opgjort ved udgangen af året mellem min arbejdsgiver og mig? Håber I kan hjælpe for jeg har virkelig snust alt op på dette emne uden at det af den grund står krystalklart for mig hvordan det hele håndteres...
Jeg har selv sådan en løsning på jobbet. Og jeg lavede bare en gennemsnits beregning over 12 måneder, og kom frem til det samme som dig 19 arbejdsdage i snit. Nu tager du bare og beregner de første 16 ture til 139 kr og så ligger du de sidste 22 tures pris oven i, så har du din månedlige værdi du skal beskattes af, hver måned i 12 måneder. Bliver du syg mv. så er det bare uheldigt, du skal betale uanset hvad. (tror jeg kom frem til 2780kr vidst nok, det var før prisstigningen) Med hensyn til private ture, på min arbejdsplads, så kan jeg tage lige så mange jeg vil - jeg krydser bare af på fakturaen når den kommer, hvilke ture der er private, når jeg aflevere tidsregistreringen, og så bliver de fratrukket næste månedsløn, efter skat. De private ture bliver beregnet med den faktiske pris på fakturaen inkl. moms. Ikke med en fiktiv fast pris. Så tager jeg en weekend over efter de første 16 ture, ja så er det jo kun nogle og tyve kroner jeg betaler måneder efter. Nu arbejder jeg i en mindre virksomhed, så jeg får selv fakturaen på mit bord og kan krydse af - det sker nok ikke i en stor virksomhed med en faktisk løn/HR afdeling :-) Men der skal bare oprettes en brobiz lønkode i lønsystemet, som løndamen/lønmanden bruger når der indtastes. Så er det ret nemt. Det er genialt, over 30.000 kr bliver fjernet fra topskatten hehe, dvs. billig brobiz til mig. Men nu er jeg også ganske sjælent syg, så får fuld valuta for mine penge. Og du slipper for at blive spammet i din netbank fra dit visakort og bro overfarter :D (hvis man bruger et visa bankkort, man kan også vælge mastercard eller andet kreditkort.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg pragmatisk, men hvordan vil SKAT i praksis kunne påvise om en tur har været privat eller arbejdsrelateret, hvis man har en brobizz med bruttotrækordning? Hvis jeg kører over en lørdag morgen og retur igen over middag, har jeg så haft en halv dags overarbejde eller været i Fields. Og hvad hvis jeg har været til en middagsaftale med en kunde direkte efter arbejde en fredag og først kommer hjem omkring midnat??? Jeg lægger ikke op til at snyde, men her er en hel masse grænseeksempler, og i sidste ende er det er vel SKAT, der skal kunne påvise snyd? Som grænsegænger skal du bare have din dokumentation i orden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg lægger ikke op til at snyde, men her er en hel masse grænseeksempler, og i sidste ende er det er vel SKAT, der skal kunne påvise snyd? Som grænsegænger skal du bare have din dokumentation i orden.
Nej, det er faktisk dig der har bevisbyrden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' det er faktisk dig der har bevisbyrden.[/quote'] Og hvordan havde de mon tænkt sig, at jeg skulle bevise, at jeg var på jobbet en lørdag. Tage et billede af mig selv med lørdagsavis hængende over hovedet foran kontorbygningen?? Jeg sidder i en stilling, hvor det ikke er ualmindeligt, at jeg arbejder i løbet af weekenden (nogle gange fra kontoret på Frederiksberg; andre gange fra hjemmekontoret).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvordan havde de mon tænkt sig' date=' at jeg skulle bevise, at jeg var på jobbet en lørdag. Tage et billede af mig selv med lørdagsavis hængende over hovedet foran kontorbygningen?? Jeg sidder i en stilling, hvor det ikke er ualmindeligt, at jeg arbejder i løbet af weekenden (nogle gange fra kontoret på Frederiksberg; andre gange fra hjemmekontoret).[/quote'] Jeg tror ikke du forstår konceptet af omvendt bevisbyrdelse.. Du indberetter 50.000 i befordringsfradrag. De ligner din selvangivelse og skriver til dig at de ikke mener du kan have 50.000 i befordringsfradrag og har derfor ansat den til 25.000. Hvis du mener det er forkert skal du bevise at du har ret til 50.000 i fradrag. Længere er den sådan set ikke. Det er dybt uretfærdigt, men det er verdenen ofte..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bevisførelsen fra din side er som regel, at arbejdsgiver skriver under på du har været på job og/eller udskrift fra timeregistrering hvis i bruger den slags elektronisk f.eks. Kviteringer fra repræsentation kan også bruges f.eks. Som regel vil du jo ikke tage i fields og tage fradrag - for hvis du blev lignet, og skulle have udtalelse fra din arbejdsgiver, så kan du jo komme lidt i klemme der. Men igen, kommer an på arbejdsgiver og dig selv self. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvordan havde de mon tænkt sig' date=' at jeg skulle bevise, at jeg var på jobbet en lørdag. Tage et billede af mig selv med lørdagsavis hængende over hovedet foran kontorbygningen?? Jeg sidder i en stilling, hvor det ikke er ualmindeligt, at jeg arbejder i løbet af weekenden (nogle gange fra kontoret på Frederiksberg; andre gange fra hjemmekontoret).[/quote'] Ja, det er den jeg tænker på også. Der er vel en årsag til at ikke flere bliver nakket. De fleste jobs er efterhånden fleksible med mødetider, så der vil være alibier i mange tilfælde. Og så er der vel en ressourcemæssig faktor inde i billedet. Man kan vel ikke forvente at skulle svare på: "Hvor var du på vej hen lørdag d. 23 maj 2008 kl. 12:45" og efterfølgende skulle dokumentere det. Det er der jo ingen mennesker der kan - eller vil - bruge tid på. Eller undervurderer jeg SKAT her?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er den jeg tænker på også. Der er vel en årsag til at ikke flere bliver nakket. De fleste jobs er efterhånden fleksible med mødetider, så der vil være alibier i mange tilfælde. Og så er der vel en ressourcemæssig faktor inde i billedet. Man kan vel ikke forvente at skulle svare på: "Hvor var du på vej hen lørdag d. 23 maj 2008 kl. 12:45" og efterfølgende skulle dokumentere det. Det er der jo ingen mennesker der kan - eller vil - bruge tid på. Eller undervurderer jeg SKAT her?
Jeg kan garantere dig for at du undervurderer SKAT... Er de først ude på at knalde dig, så begynder de at fluekneppe i den slags petitesser... Og du skal bevise at du har ret, ellers går den ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Arbejdsgiver indberetter jo antal arbejdsdage til SKAT, så det er jo begrænset hvor meget man kan snyde. Et par dage fra eller til, med ekstra brofradrag udløser nok ikke det store torskegilde. Men ekstra fradrag for 30 dage mere end arbejdsgiver har indberettet vil nok være interessant i SKAT's øjne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahvafor nogle dage indberetter min arbejdsgiver' date=' de har skisme da ikke styr på hvad for nogle dage jeg arbejder eller hvor mange timer[/quote'] Ja, jeg undrede mig sgu også lidt over den kommentar. Jeg kan næppe forestille mig, at min arbejdsplads indberetter noget som helst af den art til SKAT, ikke mindst fordi kun jeg selv har 100% styr på mine arbejdstider/arbejdsdage. Skulle SKAT nogensinde finde på at spørge min arbejdsplads om mine arbejdsdage i f.eks. den forgange måned, ville vores adm.dir. bede mig om en opgørelse, og det har jeg vitterligt aldrig nogensinde oplevet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites