Jump to content
Gio

Skatteudspil 2009

Recommended Posts

Nu spørger jeg sikkert dumt, men skal man skrive minus (-50000) foran tallene for f.eks. "Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter" samt "Befordring"? ... jeg håber det ikke, for så er tallene sgu så skræmmende, at vi ikke kan blive boende i Sverige. :cry: Mon der kommer formildende omstændiger / specielle regler for os såkaldte "begrænset skattepligtige"?
Jeg kan ikke helt forstå at du bliver ramt. De har lavet en kompensationsordning - og i følge beregneren gælder den også for de ligningsmæssige fradrag. Jeg prøvede at taste en årsindtægt ind på 200.000, og 100.000 i befordringsfradrag, og intet andet. I så fald træder kompensationsordningen i kraft, så det ender med noget, som er meget tæt på en 0-ændring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

:)

Det kommer jo an på hvad du taster ind.. ellers er det ikke helt til at vide :)
Det er jeg helt med på ;) - her kommer eksempel (i store tals lov) Kommune er sat til Gladsaxe Ægtepar Fyldt 18: ja, ja Medl. folkekirken: nej, nej Ejerbolig 1: Helårshus Efter 1998 0 ejendomsværdiskat (den er vel speciel for os?) Ejerandel: 50/50 Lønindkomst 1: 500.000 2: 400.000 Bidrag priv. pension: 2 x 10.000 Renteindtægt: 2 x 5.000 Renteudgift: 2 x 50.000 Befordring: 2 x 50.000 Fagl. kont.: 2 x 10.000 Multimedia: nej, nej Så ender vi op med skatterabat: 0,- og Skatteændring i: 2010: -13.219 og -4.639 2011: -16.337 og -4.927 Hvilket da ikke er særligt optimistisk - eller gør jeg noget helt galt? :) På forhånd tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg helt med på ;) - her kommer eksempel (i store tals lov) Så ender vi op med skatterabat: 0,- og Skatteændring i: 2010: -13.219 og -4.639 2011: -16.337 og -4.927 Hvilket da ikke er særligt optimistisk - eller gør jeg noget helt galt? :) På forhånd tak!
Aah.. Skatterabatten er en beregning til hvis du bliver ramt af rentefradrags-begrænsningen. Hvilket I jo ikke gør med de tal. Prøv at taste 200.000 ind i renteudgifter hos jer begge og gå over i beregningen for 2017 - så vil der ske noget i Skatterabat-feltet :) De 13.000 / 4.000 er hvad der beregnet i skal betale mindre i skat pga reformen.. så I vil få ca. 17.000 mere efter skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg helt med på ;) - her kommer eksempel (i store tals lov) Så ender vi op med skatterabat: 0,- og Skatteændring i: 2010: -13.219 og -4.639 2011: -16.337 og -4.927 Hvilket da ikke er særligt optimistisk - eller gør jeg noget helt galt? :) På forhånd tak!
Minus er altså skattenedsættelse... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhhh

Minus er altså skattenedsættelse... ;)
Shit mand - på min bærbare skærm, ligner minustegnet i sætningen "÷ = skattenedsættelse" meget mere et plus!! Thanks guys, så giver det hele meget mere mening!! Er der taget højde for nedsættelse af f.eks. befordring gennem årene?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beregningen tager udgangspunkt i at man får en grøn check. Hvad indebærer den præcist? og er det noget vi også får?
Den indebærerer 700,- dkr, og "udstedes" til alle over 18. Den skal "kompensere" for højere grønne afgifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan ikke se hvor dette står i PDF'en :( "Kørselsfradraget bliver barberet" http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/02/24/110212.htm
Det er fordi det ligningsmæssige fradrag får en mindre skattemæssig værdi. Det vil løbende blive nedsat som sundshedsskatten bliver sat ned og bundfradraget op. Man vil på sigt kun kunne trække de ligningsmæssige fradrag fra i kommunalskatten og den er gennemsnitlig ca. 25,5%, hvorfor den vil falde da den nu er ca. 33,3% (kommunalskat + sundhedsskat).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bunden af skalaen Jeg kan så meddele at fagforeningerne tager helt fejl. For det samme arbejde som jeg udfører nu, får jeg 762 ekstra om året (inkl. den grønne check). Hvis slikket ikke blev dyrere tror jeg sku jeg ville snolde den 5'er væk :D Det skal dog så siges at dette er i den absolutte bund af skalaen så jeg har det nu fint nok med det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den indebærerer 700,- dkr, og "udstedes" til alle over 18. Den skal "kompensere" for højere grønne afgifter.
Jeg forstår det simpelthen ikke. Skal vi så have tilsendt en latterlig check hvert år? Hvorfor ikke lette skatten de 700 i stedet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forstår det simpelthen ikke. Skal vi så have tilsendt en latterlig check hvert år? Hvorfor ikke lette skatten de 700 i stedet
Fordi den køber idioterne aka vælgerne ikke. De sluger til gengæld råt at få en check på 700,- kr. Behold de småører og smid istedet for pengene efter sundheds- og uddannelsessektoren. Der gavner de langt mere. Men desværre er der ikke nær så mange stemmer i den model.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fordi den køber idioterne aka vælgerne ikke. De sluger til gengæld råt at få en check på 700,- kr. Behold de småører og smid istedet for pengene efter sundheds- og uddannelsessektoren. Der gavner de langt mere. Men desværre er der ikke nær så mange stemmer i den model.
aaaamen!!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fordi så bliver reformen alt for ulige for alle de stakkels pensionister og endnu mere en "rødvinsreform" som socialdemokraterne vist allerede kalder den..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
.. endnu mere en "rødvinsreform" som socialdemokraterne vist allerede kalder den..
Hvis regeringen havde haft intentioner om at gøre arbejdet mere favorabelt for de mennesker som "kun" arbejder 37 timer om ugen, men ikke arbejder mere pga. topskatten, så kunne der være lavet andre løsninger. F.eks. hæve loftet for hvornår der skal betales topskat, og derefter HÆVE topskats renten tilsvarende sådan så dem der betalte topskat før ville få den samme skattelettelse (på bundlinien) som alle andre. Faktisk ville alle dem der betalte den nye topskat jo få de største skattelettelser efter sådan et system :P Men dette er jo en ræverød strategi der ikke hører hjemme nogen steder ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis regeringen havde haft intentioner om at gøre arbejdet mere favorabelt for de mennesker som "kun" arbejder 37 timer om ugen, men ikke arbejder mere pga. topskatten, så kunne der være lavet andre løsninger. F.eks. hæve loftet for hvornår der skal betales topskat, og derefter HÆVE topskats renten tilsvarende sådan så dem der betalte topskat før ville få den samme skattelettelse (på bundlinien) som alle andre. Faktisk ville alle dem der betalte den nye topskat jo få de største skattelettelser efter sådan et system :P Men dette er jo en ræverød strategi der ikke hører hjemme nogen steder ;)
Endnu engang viser du din fantastiske indsigt i makroøkonomiske problemstillinger - enten skal du til at stoppe piben med en helt anden type tobak, eller også skal du stoppe med at drikke! :th2::rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fogh regeringen giver mindre og mindre mening.
Well, så længe vi ikke har en rød regering, så er jeg sådan set nogenlunde tilfreds. Vi skal bare lige have topskatten helt og aldeles smidt i havet - så hjælper det på det. Og lad os få noget mere brugerbetaling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Well' date=' så længe vi ikke har en rød regering, så er jeg sådan set [i']nogenlunde tilfreds.
Så det er sådan set ligegyldigt for dig, hvor dårligt en regering klarer sig, blot den ikke er sammensat af nogle specifikke partier? Det er naturligvist blot for at lege trold, og sætte tingene lidt på spidsen ... men det er da værd at tænke over ;-)
Vi skal bare lige have topskatten helt og aldeles smidt i havet - så hjælper det på det. Og lad os få noget mere brugerbetaling.
Mht. topskatten er vi helt og aldeles enige. Jeg syntes så absolut at der skal være ens vilkår for alle. Og dermed også sagt at alle smuthullerne i Dansk skattelovgivning også bør lukkes. Men, som så mange andre naive skatteydere før mig, kommer jeg jo nok til at kigge langt efter at se sådan en drøm realiseret, uanset om om det er en rød/grøn/blå/gul/orange/bolchestribet regering. Ideen med MERE brugerbetaling ser jeg ikke nogen fordele ved. HVOR har vi fået bedre kvalitet af øget brugerbetaling?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så det er sådan set ligegyldigt for dig, hvor dårligt en regering klarer sig, blot den ikke er sammensat af nogle specifikke partier? Det er naturligvist blot for at lege trold, og sætte tingene lidt på spidsen ... men det er da værd at tænke over ;-)
jow jow :) Jeg skrev blot (lidt firkantet) som jeg gjorde, fordi alternativet til den nuværende regeringssammensætning for mig personligt altid vil være værre (kan jeg kun forestille mig). De røde vil have endnu flere af mine penge, og det skal de fandme ikke have! :mad: Deres sang om "de bredeste skuldre blah blah blah" er jeg godt træt af at høre på.
Ideen med MERE brugerbetaling ser jeg ikke nogen fordele ved. HVOR har vi fået bedre kvalitet af øget brugerbetaling?
Jeg tænkte nu ikke så meget på, om kvaliteten bliver bedre eller ej. Tænkte mere i baner af, at det er mere rimeligt for alle (IMO!), og samtidig er det med til at finansiere hvor topskatten tidligere finansierede. Og naturligvis skal det virkeligt gennemtænkes og ikke konstrueres således, at eksempelvis alvorligt syge individer ikke kan få den nødvendige behandling på hospitalet osv, fordi det koster for meget - men en lille smule brugerbetaling her og der ville ingen have skade af. Jeg er såmænd også tilhænger af ideen om, at man betaler lidt for at benytte vejnettet. Så skal man selvfølgelig lige huske at skrotte reg.afgiften i samme åndenød. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites