bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Jeg synes nu at det er et solidt stykke politisk håndværk - det ses ud fra at stort set alle partierne på Christiansborg ikke gik ud og afviste noget på forhånd. Jeg er selvfølgelig også en af dem, som helst så at man var gået mere radikalt til værks, og havde fjernet både top og mellemskat. Men det er jo ikke politisk realistisk, og dette her forslag gør et fornuftigt indhug i den højeste marginalskattesats. Gennemføres forslaget forsvinder mellemskatten på 6% jo og topskatten sænkes med 1½ procent - derudover sænkes bundskatten også med 1½%. Det er altså en sænkning af den højeste marginalskat med 9% - så er der lige noget med bruttoskatten også. Regner man det med vil den øverste marginalskat for os Øresunds-pendlere falde fra 61,40% til 53,32%. Sagt med andre ord - for hver 100 kr. "man" arbejder over kunne man før kun beholde 38,60 kroner - med forslaget vil man kunne beholde 46,68 kr. det er faktisk en relativ forbedring i "overtidsbetaling" på 20,9%. Jeg forstår dog ikke hvorfor man ikke har flyttet topskattegrænsen højere op end bare 36.000 ekstra. Efter min mening kunne man lige så godt have hævet den med mindst 100.000 eller for den sags skyld 200.000, sådan så de fleste uden chef-ansvar går fri. Lige nu p.t er der et meget kraftigt spring i marginalskatten ved 347.200 om året - faktisk stiger marginalskatten (uden hensyn til bruttoskat) med 21% lige ved det punkt. Hvis det ikke er et kraftigt signal om at tage fri i stedet for at arbejde over så ved jeg ikke hvad det er. Med forslaget bliver grænsen flyttet op til 388.000 og springet i skattesats bliver "kun" på 13,5%. Med det er stadigvæk for meget og for tidligt. Højeste marginalskattesats i fx. England er kun på 40%, så vidt jeg ved. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Nu har jeg som sagt ikke læst rapporten, men i artiklen i børsen står der rentefradrag og ikke ligningsmæssige fradrag. Men det er da sikkert en meget god idé at ramme førstegangskøbere som har været nødt til at købe langt ude på landet væk fra offentlig transport med lavere rentefradrag sammen med lavere værdi af befordringsfradraget! Den er desværre god nok - det er både rentefradrag, befordringsfradrag, og a-kasse fradrag, hvor skatteværdien fremover vil falde fra 32% til 24%. Det står faktisk inddirekte i sætningerne: "Bundskatten sænkes med 1½ pct.-enheder (sundhedsbidrag og bundskat slås sammen)" "Ligningsmæssige fradrag udgår af grundlaget for sundhedsbidraget" I forvejen kan ligningsmæssige fradrag ikke fratrækkes i bundskatten. Faktisk er beskæftigelsesfradraget også et ligningsmæssigt fradrag - så selvom det er sat markant op, er det ikke helt så voldsomt som det lyder fordi at skatteværdien af det er sænket. Dem som bliver ramt hårdest af en nedsat skatteværdi af befordingsfradraget er nok faktisk os pendlere - især dem som pendler i bil over broen - for nogen er befordingsfradraget nok større end rentefradraget!. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Som Øresundspendler uden ret til rentefradrag i min danske beskatning, synes forslaget positivt. Den reducerede værdi af befordringsfradraget trækker noget ned, men de reducerede skatteprocenter samt indslagsniveauer trækker væsentlig mere op. Nu - det var de egoistiske positive effekter. Så til en generel kommentar: Jeg kan bare ikke forstå hvordan det kan tage så ekstremt lang tid at udvikle et forslag der er så ekstremt lidt nytænkende. De fifler med nogle procenter - det kan da for fanden ikke tage halvandet år? Dansk effektivitet som vanligt og endnu et tegn på et intelligens-befriet dansk politisk landskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Som Øresundspendler uden ret til rentefradrag i min danske beskatning' date=' synes forslaget positivt. [/quote'] Hvorfor har du ikke ret til rentefradrag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Hvorfor har du ikke ret til rentefradrag? det var måske dårligt formuleret af mig - jeg har ret til rentefradrag men har så valgt at blive behandlet som begrænset skattepligtig og ikke som grænsegænger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 Regn på konsekvenserne for netop dig Hvis nogen vil regne på hvad skattekommissionens udspil betyder netop for deres egen situation (hvis det altså bliver vedtaget) så er der en glimrende beregner her: http://www.dinepenge.dk/skat/beregner Tip: Sæt kommunen til Gladsaxe (har 24% kommuneskat) og sig "nej" til at være medlem af folkekirken. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 Nu hvor jeg har regnet på det går jeg da helt klart ind for forslaget... Ser dog stadig gerne at de finder de 9 mia. fra fradragsprocenten på grundskyld/grønne afgifter/trængselsafgifter mv. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 Hvis nogen vil regne på hvad skattekommissionens udspil betyder netop for deres egen situation (hvis det altså bliver vedtaget) så er der en glimrende beregner her: http://www.dinepenge.dk/skat/beregner Tip: Sæt kommunen til Gladsaxe (har 24% kommuneskat) og sig "nej" til at være medlem af folkekirken. super beregner :-) desværre tyder det på at jeg må op med 4.300 ekstra hvert år :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 Hvis nogen vil regne på hvad skattekommissionens udspil betyder netop for deres egen situation (hvis det altså bliver vedtaget) så er der en glimrende beregner her: http://www.dinepenge.dk/skat/beregner Tip: Sæt kommunen til Gladsaxe (har 24% kommuneskat) og sig "nej" til at være medlem af folkekirken. For satan da... se det er et udspil, der batter noget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 super beregner :-) desværre tyder det på at jeg må op med 4.300 ekstra hvert år :-( ok - det var jo trist. Husk dog lige på at posten "Skatteværdi af rentefradraget reduceres med 8 pct-enheder" først begynder at træde delvist i kraft fra 2012 og ikke er trådt fuldt ud i kraft før 2015. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 ok - det var jo trist. Husk dog lige på at posten "Skatteværdi af rentefradraget reduceres med 8 pct-enheder" først begynder at træde delvist i kraft fra 2012 og ikke er trådt fuldt ud i kraft før 2015. og måske først endnu senere end 2015 hørte jeg de snakkede om i går :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 og måske først endnu senere end 2015 hørte jeg de snakkede om i går :-) jaja.. og jeg får 21.000 ekstra.. MEN!! Det er blot et forslag og der er absolut ingen grund til at spilde for meget tid på skattekommissionens forslag (medmindre man arbejder med den slags), da det eneste der virkelig tæller er regeringens lovforslag når det engang kommer.. Så lad nu være med at tage bekymringerne alt for meget på forskud Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret February 6, 2009 jaja.. og jeg får 21.000 ekstra.. MEN!! Det er blot et forslag og der er absolut ingen grund til at spilde for meget tid på skattekommissionens forslag (medmindre man arbejder med den slags)' date=' da det eneste der virkelig tæller er regeringens [b']lovforslag når det engang kommer.. Så lad nu være med at tage bekymringerne alt for meget på forskud Og den model bygger kun på selve skattesatserne.... vent til de har taget alle dine (og mine) frynsegoder fra os.... De ville hive 750 mio ind i en multimedieskat for os der har pc, bredbånd og telefon stillet til rådighed hjemmefra. Vil da med glæde betale mine 225 svenske pesetas for bredbåndet selv, destruere den skod Dell jeg har fået stukket i hånden og iøvrigt slippe for at skulle logge på hjemmefra eller blive ringet op i fritiden:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Nu bliver der snakket om at nedsættelsen af fradrag først skal ske efter 50.000. Nogen der ved om det stadig er alle lign. mæssige fradrag eller kun rente? alle medier laver masser af beregninger om hvad man kan låne for 50.000, men de kan jo ikke bruges til meget hvis a-kasse, befordring og beskæftigelsesfradrag skal trækkes fra først Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Nu har regeringen jo ikke præsenteret deres forslag endnu, så det er svært at sige.. De 50.000 vil højst sandsynligt være på kapitalindkomsten, altså rentefradrag. Det kan IKKE sammenlignes med de ligningsmæssige fradrag - det er en helt anden form for fradrag, så du sammenligner pærer og æbler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Nu har regeringen jo ikke præsenteret deres forslag endnu, så det er svært at sige.. De 50.000 vil højst sandsynligt være på kapitalindkomsten, altså rentefradrag. Det kan IKKE sammenlignes med de ligningsmæssige fradrag - det er en helt anden form for fradrag, så du sammenligner pærer og æbler. Men grunden hertil var at kommisionens forslag var en nedsættelse på begge typer. Men vi må afvente med spænding og håbe at det kun er rentefradrag :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Men vi må afvente med spænding Bare spørg DR, de kan se ind i fremtiden. De ved allerede nu hvem der stod på pressemødet om en time... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Forårsoakken Så er der et link http://www.oem.dk/graphics/oem/nyheder/Pressemeddelelser%202009/forarspakke_2_0.pdf Jeg undrer mig dog over den hedder 2.0, med mindre skattekommisionens dokument var version 1. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Og en beregner http://www.skm.dk/public/dokumenter/Tal45/Skatteberegning90/Skat_reform_forslag.html#beregn Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Så er der et link http://www.oem.dk/graphics/oem/nyheder/Pressemeddelelser%202009/forarspakke_2_0.pdf Jeg undrer mig dog over den hedder 2.0, med mindre skattekommisionens dokument var version 1. :) Regeringen fremlagde en forårspakke i 2004, derfor 2.0 (og så fordi det er lidt web2.0-smart) Derudover er det totalt uambitiøst og alt alt for lidt.. :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Regeringen fremlagde en forårspakke i 2004, derfor 2.0 (og så fordi det er lidt web2.0-smart) Derudover er det totalt uambitiøst og alt alt for lidt.. :( Nu vil jeg nødigt citeres for denne udtalelse, men jeg synes måske at regeringen har gjort noget halv fornuftigt. I den her vækst og stimuleringspakke har de langt et shitload af følere ind, hvor man kan se om der er en positiv effekt at spore. Hævelse af topskatten (dog ikke meget), afskaffelse af mellemskatten, adfærdsændrende afgifter på fødevarer og muligvis et par færre smuthuller til virksomhederne. Hvis nogle af disse aspekter viser sig gavnlige kunne det jo tænkes at de blev udvidet i en omfattende og financieret skattereform? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pixelworks 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Gisp Og en beregner http://www.skm.dk/public/dokumenter/Tal45/Skatteberegning90/Skat_reform_forslag.html#beregn Nu spørger jeg sikkert dumt, men skal man skrive minus (-50000) foran tallene for f.eks. "Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter" samt "Befordring"? ... jeg håber det ikke, for så er tallene sgu så skræmmende, at vi ikke kan blive boende i Sverige. Mon der kommer formildende omstændiger / specielle regler for os såkaldte "begrænset skattepligtige"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Nu spørger jeg sikkert dumt, men skal man skrive minus (-50000) foran tallene for f.eks. "Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter" samt "Befordring"? ... jeg håber det ikke, for så er tallene sgu så skræmmende, at vi ikke kan blive boende i Sverige. Mon der kommer formildende omstændiger / specielle regler for os såkaldte "begrænset skattepligtige"? Nej, det skal man ikke. Du skal nok ikke håbe på formildende omstændigheder for os.. det kommer aldrig til at ske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pixelworks 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Ok Nej' date=' det skal man ikke. Du skal nok ikke håbe på formildende omstændigheder for os.. det kommer aldrig til at ske.[/quote'] Hej Mikkel. Tak så blev jeg lidt mere rolig :th2: Dog undrer det mig, at når jeg laver beregningen for vores lille familie, ser det ud til at vi skal betale mellem 11.000 og 14.000 mere i skat om året (11.000 for år 2010). Men hvis jeg kigger på oversigten nedenfor, burde vores familie få et rådighedsbeløb på ca. 10.000 mere i 2010 http://i2-images.tv2.dk/s/78/12410978-e8684e1c96fb01aa7336566a2f7d0af0.jpeg Jeg undrer mig bare hvor den går skævt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Hej Mikkel. Jeg undrer mig bare hvor den går skævt Det kommer jo an på hvad du taster ind.. ellers er det ikke helt til at vide :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites