Gio 23 Anmeld indhold Skrevet February 2, 2009 Hvad er jeres synspunkter og holdninger omkring dagens skattemæssige topnyhed? http://borsen.dk/politik/nyhed/150219/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Hvad er jeres synspunkter og holdninger omkring dagens skattemæssige topnyhed? http://borsen.dk/politik/nyhed/150219/ Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på, om det i sidste ende er en god ting for "vi alle", men ud fra rent egoistiske grunde får udspillet da en herfra. :D Denne side giver for øvrigt nogle grove tal for, hvad man kan forvente sig af indvirkning på egen økonomi, men det er da et vildt spring fra 7.000 (gift lønmodtagerpar med ejerbolig og indkomst på 800.000) til 37.000 (gift lønmodtagerpar med ejerbolig og indkomst på 1.1 mio). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 men det er da et vildt spring fra 7.000 (gift lønmodtagerpar med ejerbolig og indkomst på 800.000) til 37.000 (gift lønmodtagerpar med ejerbolig og indkomst på 1.1 mio). Viser meget godt hvor ondt det gør at betale topskat. Det ser dog ikke for godt ud for mit budget. Tjener for lidt til topskat, så meget lille gevinst på indkomstskat og samtidig har jeg meget højt fradrag fra bolig og befordring som bliver mindre værd :-( øv, men sikkert bedre for samfundet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Rører de ved transportfradraget??? Det kan jeg ikke se nogen steder?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Rører de ved transportfradraget??? Det kan jeg ikke se nogen steder?? De vil mindske skatteværdien fra ca. 33% til 25% Men lad os nu se hvad Folketinget kan få ud af det, for indtil der bliver lavet et lovudkast er dette jo bare tanker.. Hilsen Mikkel - der nu vil sætte sig og hyggelæse Skattekomissionens rapport. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 De vil mindske skatteværdien fra ca. 33% til 25%Så kan vi vel glæde os over en tilsvarende nedsættelse af transportomkostningerne over broen, ikke sandt Hr. Vestergaard!? *hint-hint-NUDGE!* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 De vil mindske skatteværdien fra ca. 33% til 25% Rentefradraget skal iflg. udspillet mindskes gradvist frem til 2012, såvidt jeg forstod. Men der er ingen tvivl om at dette vil blive regnet ind i huspriserne med det samme. Tager man de analytiske briller på kan man næsten påstå at denne nedtrapning gør de første år er underfinansieret, men at regnskabet går op pga. de efterfølgende års øgede provenu. Det giver jo lidt rum til at spekulere om de nu også sætter rentefradraget ned til 25% - meget kan jo ske inde på "borgen" indtil 2012. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Har kun læst bullets men kan som udgangspunkt godt lide udspillet, så mellemskatten ryger til Harzen, arbejde bedre kan betale sig og hele skattesystemet bliver lidt mere simpelt. Når det er sagt tror jeg mange får en kamp at holde sig på den rigtige side af topskattegrænsen. Uden mellemskat bliver grænsen virkelig til at tage og føle på - og en del af de gode frynseordninger vil de også til livs. Rører de ved boligfradraget kommer det til at koste Fogh 10 mandater - minder om dengang Nyrup begyndte at spekulere i efterlønnen. En anden blødning er at cutte i SU'en. Der er stadig masser af jobs, og mange gider ikke starte på en uddannelse med udsigt til at leve endnu mere på skrump - husk de fleste universitetsuddannelser varer 5+ år. Hvis målet er at få flere i gennem møllen, kunne man sætte et startgebyr på uddannelsen, så folk tænker sig mere om og ikke skifter studie både 3 og 4 gange undervejs. Men det er jo kun en rapport - intet er afgjort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Man flytter lidt på nogle procenter osv, men princippet er det samme: De kompetenceløse har ikke ret til at gå ud og sælge deres arbejdskraft - en sådan adfærd straffes med voldsomme bøder. Og dem, der har efterspurgte kompetencer, bliver fortsat straffet for at arbejde mere end nogle få måneder om året. Jeg VIL ikke betale topskat. Det er en skat, der peger fingre ad en. Det er mobning. Skattesystemet skulle bestå af to elementer: Et højt bundfradrag og så en procent på resten. Ikke andet. Ingen fradrag, og ikke alle de lommepenge og checks for ditten og datten. Den rigtige kombination af bundfradrag og skatteprocent vil give hver eneste dansker ca. samme skattetryk som nu, så ingen bliver uretfærdigt behandlet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Man flytter lidt på nogle procenter osv, men princippet er det samme: De kompetenceløse har ikke ret til at gå ud og sælge deres arbejdskraft - en sådan adfærd straffes med voldsomme bøder. Og dem, der har efterspurgte kompetencer, bliver fortsat straffet for at arbejde mere end nogle få måneder om året. Jeg VIL ikke betale topskat. Det er en skat, der peger fingre ad en. Det er mobning. Skattesystemet skulle bestå af to elementer: Et højt bundfradrag og så en procent på resten. Ikke andet. Ingen fradrag, og ikke alle de lommepenge og checks for ditten og datten. Den rigtige kombination af bundfradrag og skatteprocent vil give hver eneste dansker ca. samme skattetryk som nu, så ingen bliver uretfærdigt behandlet. :) Er helt enig med Nils, dog vil jeg gå skridtet videre og have det omtalte bundfradrag indregnet i en rent brutto skat. Så er der ikke så meget at snakke om - ingen fradag, kun en procent du skal betale af hele din løn, uanset lønindtægt. Ja, de rige bliver endnu rigere - men jeg tror på vi også får fjernet en del fra overførelsesindkomster, der nu kan tjene på at arbejde, istedet for at sidde på sin feee røv og nasse på alle os andre :-) Ingen grund til, at dagpenge bedre kan betale sig, end at få et job i fakta f.eks. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Er helt enig med Nils, dog vil jeg gå skridtet videre og have det omtalte bundfradrag indregnet i en rent brutto skat. Så er der ikke så meget at snakke om - ingen fradag, kun en procent du skal betale af hele din løn, uanset lønindtægt. Jeg vil gerne have et højt bundfradrag, for det vil give mulighed for et lavtlønsarbejdsmarked, hvor alle kan komme til - også selv om de ikke har så meget at byde på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Spørgsmål: Hvis skattelettelser giver mig flere penge for det samme arbejde (som jeg alligevel udfører) ... hvori ligger så mit incitament i at arbejde mere? Jeg ville selvfølgelig udnytte at jeg kunne arbejde lidt over i perioder, men tvivler stærkt på at jeg f.eks. ville arbejde mere end 40 timer om ugen alligevel. Og kommentarer til udspillet: Det med skatten lyder da interessant på mange områder, men jeg undrer mig over hvorfor alle de her penge postes i skattelettelser (som sikkert ender i fladskærme og større patter) frem for at forbedre f.eks. vores folkeskoler? I mine øjne burde grænsen for topskat bare hæves et par hak, måske 400k eller 500k per person. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Jeg vil gerne have et højt bundfradrag' date=' for det vil give mulighed for et lavtlønsarbejdsmarked, hvor alle kan komme til - også selv om de ikke har så meget at byde på.[/quote'] Som udgangspunkt en god ide, men hvor meget forventer du lige at få for den ene procent? Jeg tror oprettelse og vedligeholdelse af det danske vejnet ikke kan klares for 1 % af vores indtægter :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Som udgangspunkt en god ide' date=' men hvor meget forventer du lige at få for den ene procent? Jeg tror oprettelse og vedligeholdelse af det danske vejnet ikke kan klares for 1 % af vores indtægter :)[/quote'] Jeg forstår ikke, hvad du mener. Hvilken 1%? Med hensyn til incitament til at arbejde, så er der jo ingen fornyelse i forslaget. Folk skal stadigvæk straffes med topskat - hvilket IMO psykologisk er meget negativt. For at økonomien skal fungere, er der nogen, der skal skabe værdierne - det er dem med høj løn, der gør det. Jeg tror såmænd heller ikke skattelettelser på løn til middelklassen har den store indflydelse på arbejdsomheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Pyha det ender da vist med at man mindst kommer til at betale det samme som i dag, det hedder bare noget andet - mindre i skat, mindre i fradrag. Grønne afgifter er jo en rigtig dejlig én at skrue på Men hvorfor skal man nu have en grøn check, det er altså for tåbeligt Er lidt skuffet over, at der ikke er forslag om at stryge topskatten helt. Selvom grænsen hæves med 36.000 vil der stadig være mange som betaler topskat! Jeg kan altså ikke se, at man vil røre ved transportfradraget, der står vel egentlig kun rentefradraget! Den vil altså også være meget hård at ramme. Se bare på alle dem, der ikke kan købe hus i Hovedstadsområdet, men bor syd for Køge eller vest for Roskilde og arbejder i Hovedstadsområdet, der vil det blive dyrt med at mindske transportfradraget. Men, tilgengæld ser det ud til, at afgifter på benzin og diesel vil stige, så på en eller anden måde rammer man alligevel på befordringen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Gør som MC Manden.... Få et job i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 For lige at rette en misforståelse. Dagens skattepolitiske udspil er IKKE regeringens udspil. Det er udspillet fra en skattekommission, som ganske vist er nedsat af regeringen, men hvis skatteudspil ikke på nogen måde er politisk styret af regeringen. Og dens formand, Carsten Kock, er jo ikke ligefrem kendt som VKO-mand Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Men hvorfor skal man nu have en grøn check, det er altså for tåbeligt Er lidt skuffet over, at der ikke er forslag om at stryge topskatten helt. Selvom grænsen hæves med 36.000 vil der stadig være mange som betaler topskat! Fordi det handler om at lave et afbalanceret forslag. De viser selv i rapporten at hvis man afskaffede top- og mellemskatten og sænkede bundskatten ville det give flere arbejdspladser og flere penge til staten. Til gengæld giver det større ulighed i samfundet jf. en Ginikoefficient, hvorfor man har valgt mellemløsningen (og altså prioriteret lighed højere end effektivitet). Jeg kan altså ikke se, at man vil røre ved transportfradraget, der står vel egentlig kun rentefradraget! Den vil altså også være meget hård at ramme. Se bare på alle dem, der ikke kan købe hus i Hovedstadsområdet, men bor syd for Køge eller vest for Roskilde og arbejder i Hovedstadsområdet, der vil det blive dyrt med at mindske transportfradraget. Men, tilgengæld ser det ud til, at afgifter på benzin og diesel vil stige, så på en eller anden måde rammer man alligevel på befordringen. Man mindsker skatteværdien af de ligningsmæssige fradrag, herunder befordringsfradraget. Det gør at den er "mindre værd" og derved bliver det dyrere at transportere sig rundt.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Men hvorfor skal man nu have en grøn check, det er altså for tåbeligt Den grønne check er sikkert til ære for Dansk Folkeparti og pensionisterne. Den bliver også ret let at administrere - alle får den... Carsten Koch har vist fået drukket rigelig med kaffe på Christiansborg. Mon ikke om skattekommisionens forslag er spiseligt for de fleste partier? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Den grønne check er sikkert til ære for Dansk Folkeparti og pensionisterne. Den bliver også ret let at administrere - alle får den... Carsten Koch har vist fået drukket rigelig med kaffe på Christiansborg. Mon ikke om skattekommisionens forslag er spiseligt for de fleste partier? Det er jo netop pga Carsten Kochs politiske forståelse og tæft der gjorde han blev valgt som formand for kommissionen.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Fordi det handler om at lave et afbalanceret forslag. De viser selv i rapporten at hvis man afskaffede top- og mellemskatten og sænkede bundskatten ville det give flere arbejdspladser og flere penge til staten. Til gengæld giver det større ulighed i samfundet jf. en Ginikoefficient, hvorfor man har valgt mellemløsningen (og altså prioriteret lighed højere end effektivitet). Typisk dansk med en mellemløsning! Det er da effektivitet, der bliver behov for i fremtiden, hvis vi skal konkurrere. Skal vist have gnavet mig igennem rapporten. Man mindsker skatteværdien af de ligningsmæssige fradrag, herunder befordringsfradraget. Det gør at den er "mindre værd" og derved bliver det dyrere at transportere sig rundt.. Nu har jeg som sagt ikke læst rapporten, men i artiklen i børsen står der rentefradrag og ikke ligningsmæssige fradrag. Men det er da sikkert en meget god idé at ramme førstegangskøbere som har været nødt til at købe langt ude på landet væk fra offentlig transport med lavere rentefradrag sammen med lavere værdi af befordringsfradraget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Typisk dansk med en mellemløsning! Det er da effektivitet' date=' der bliver behov for i fremtiden, hvis vi skal konkurrere. Skal vist have gnavet mig igennem rapporten.[/quote'] Jeps.. kan anbefale bare at læse opsummeringen.. resten er kun for dem der keder sig rigtigt meget, eller hvor det er arbejdsrelevant :) Det er begge dele.. De vil også skære i rentefradraget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Jeg forstår ikke' date=' hvad du mener. Hvilken 1%?[/quote'] Du nævnte tidligere at der skulle være et stort bundfradrag, og ellers 1 % skat på resten af indtægten. Jeg antager at alt andet så skulle være brugerbetalt .. men så undrer jeg mig til hvad den ene procent skulle bruges til :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Jeps.. kan anbefale bare at læse opsummeringen.. resten er kun for dem der keder sig rigtigt meget, eller hvor det er arbejdsrelevant :) Det er begge dele.. De vil også skære i rentefradraget. Har opsummeringen printet ud, men godnatlæsning bliver det dog ikke Til interesserede kan Skattekommissionens rapport hentes her: http://www.skattekommissionen.dk/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Du nævnte tidligere at der skulle være et stort bundfradrag' date=' og ellers 1 % skat på resten af indtægten. Jeg antager at alt andet så skulle være brugerbetalt .. men så undrer jeg mig til hvad den ene procent skulle bruges til :)[/quote'] Er ret sikker på Nils mente et bundfradrag (fx. 100.000) og så en enkel procentsats på alt over dette - altså fx. 30%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites