Jump to content
evelyn

Har vaktmästeren lov til sådan noget?

Recommended Posts

Nu har jeg en ven som har fået sine badeværelse renoveret og pga vaktmäteren her igår skulle forbi og rense luftventilation el. et el. andet på alle lejlighederne så skulle han låne toilettet og der så han så at el-ledningerne på badeværelserne ikke var helt installeret korrekt og mener at det er ulovligt. Han kom derefter kort tid forbi igen med hans elektriker-ven og bekræftede self at det laves om el. skiftes ud og at det ville koste 3000SEK. ca. Oven i købet sagde vakmästeren at min ven har én dag til få det gjort ellers ville han afbryde strømmen i hele hans lejlighed! Har han lov til det?? Nogen der ved noget om hvor man finder denne paragraf? Har ringet til E-ON og El-säkerhetsverket, men de kan ikke svare på det. Fint nok, at man skal skifte el-ledningerne og ringe til elektriker, men at man lige frem kun har én dag til det og man er tvunget til at betale en dyrere pris for at få det gjort af ham vaktmästeren elektriker som kan fikse det inden kl 16.00 her idag fordi andre billige elektriker ikke kan nå det til den tid, det er ikke helt fair synes jeg. Nogen der ved hvor man kan klage sådan behandling af ham vaktmästeren, hvis man overhovedet kan?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i foreningen riksbyggen lige fået kontrolleret el-installationer, tegn på fugtighed osv... Så vidt som jeg kunne læse i papirerne har foreningen fuld ret til adgang for at kontrollere for disse sikkerhedsmæssige ting... Vaktmästeren arbejder for foreningen, selvom det dog ikke var ham der lavede eftersynene... Såfremt der var nogle kritiske fejl/mangler, skulle disse udbedres inden en måned. efter 1 måned ville der være kontrol igen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vaktmästeren mener installationen kan udgøre en sikkerhedsmæssig brist, så kan han formentlig godt vælge at få afbrudt strømmen. Men hvis han ikke er uddannet som elektrikker, kan han i grunden ikke udtale sig. Og man kan vel bede om en uafhængig elektrikker til at se på tingene. Visse vaktmästere/viceværter render rundt og leger små generaler, havde selv sådan en i Danmark. De skal nogle gange lige sættes på plads. Herudover, kan vaktmästeren da ikke råde over EONS anlæg ? - det er kun EON da kan åbne og lukke for strømmen, er jeg ret sikker på. Alt dette er min egen holdning og logik, har ikke slået noget op nogle steder. Herudover må man ikke selv foretage el installationer, hvis man ikke har license eller hvad det hedder, til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Herudover må man ikke selv foretage el installationer' date=' hvis man ikke har license eller hvad det hedder, til det.[/quote']Du må, i Sverige, selv lave en hel del elektrisk arbejde. Dog strammes reglerne en hel del op, når vi snakker om el i våd-rum - som et badeværelse jo netop er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis vaktmästeren mener installationen kan udgøre en sikkerhedsmæssig brist, så kan han formentlig godt vælge at få afbrudt strømmen. Men hvis han ikke er uddannet som elektrikker, kan han i grunden ikke udtale sig. Og man kan vel bede om en uafhængig elektrikker til at se på tingene. Visse vaktmästere/viceværter render rundt og leger små generaler, havde selv sådan en i Danmark. De skal nogle gange lige sættes på plads. Herudover, kan vaktmästeren da ikke råde over EONS anlæg ? - det er kun EON da kan åbne og lukke for strømmen, er jeg ret sikker på. Alt dette er min egen holdning og logik, har ikke slået noget op nogle steder. Herudover må man ikke selv foretage el installationer, hvis man ikke har license eller hvad det hedder, til det.
man må lave ALT andet end fra og tilkoblinger selv(hvis det skal godkendes) .. det samme gälder vand og aflöb .. men hvis dte er eget hus feks må du lave ALT selv dog ikke tilslutninger ude i vejen til el, vand og aflöb .. da det er kommunens ejendom.. men ALT andet må du lave og så er det op til dit forsikringsselskab om de vil ha dig som kunde men ingen kan forbyde dig at lave det selv.. men hvis en svt forening sätter nogle krav skal disse jo overholdes
Du må' date=' i Sverige, selv lave en hel del elektrisk arbejde. Dog strammes reglerne en hel del op, når vi snakker om el i våd-rum - som et badeværelse jo netop er.[/quote'] reglerne om hvad af det du selv må lave strammes ikke op fordi det er vådrum... men reglerne for hvordan gör...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites