Jump to content
AOG

Din eller min brobizz

Recommended Posts

Hej, Jeg har forsøgt at finde noget om det, men trods mange forskellige debatter om det emne, kan jeg alligevel ikke finde svaret - så here goes... Vi har pt. vores egen private brobizz, som står i mit navn, og vores egen private bil. Nu har min mand fået arbejde som blikkenslager i et firma, hvor han naturligvis får en firmabil (dansk på gule plader), som han må køre i fra hjem til arbejde, og fra arbejde til hjem. Han kan også få betalt en brobizz, men arbejdsgiver vil have, at vi får lavet en ekstra bizz på vores egen aftale, og så kører over i firmabilen med den. Derfor bliver turene trukket på vores konto, og så udbetaler arbejdsgiver det beløb hver måned oven i lønnen. Nu undrer jeg mig bare over, hvorfor han vil have det sådan. Jeg kan godt se, at vi både kan udnytte fradraget og få turene betalt også, men man skal jo vel at mærke skrive nummerpladen ind på brobizz aftalen, og så kan man jo se, at han kører i en firmabil. Så vidt jeg forstår, så skal man ikke oplyse en firmabil til skat, hvis den bruges til at køre ud til kunder med, for så har man ikke en fast arbejdsplads at møde på hver dag. Men betyder det så ikke, at han mister sit kørselsfradrag, da det gælder for antallet af km fra hjemmet til der, hvor firmaet ligger? Er der ikke også noget med, at hvis du kører i en firmabil til en fast arbejdsplads i mere end 60 dage på 24 måneder, så bliver det pludselig privat kørsel, og så skal bilen beskattes? Så hvis vi bliver ved med at trække kørsel fra til min mand, og det kan ses, at han kører i en firmabil, som ikke er opgivet til skat, så må det da betyde, at han enten ikke må få kørselsfradrag, da han ikke kører til en fast arbejdsplads, eller at han skal betale skat af firmabilen, hvis han vil beholde kørselsfradraget, da bilen dermed bliver brugt til privat øjemed. Er jeg helt blank, eller er der noget om det??? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor opretter han ikke bare sin egen aftale??? Det er da meget nemmere, så skal han bare aflevere udskriften fra oresundsbron.dk hver måned og få tilbagebetalt turene... Forstår ikke hvorfor den skal oprettes som en ekstra bizz...?! Din mand får hverken kørselsfradrag eller fradrag for bro overkørsler....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, prøver lige at svare... Så vidt jeg har forstået kan man KUN få betalt brobizz over lønnen hvis arbejdsgiver påtager sig hæftelse for udgifter +/- i forhold til en indgået aftale. Dette udelukker muligheden for fradrag relateret til broen. Hvis man selv står for udgifterne til transporten kan man få kørselsfradrag (takst 1,90 eller noget for 2009) stadigvæk. Jeg kan desværre ikke huske reglerne for beskatning af firmabil ved skiftende arbejdsplads, men når du ikke selv betaler for transporten tvivler jeg stærkt på at kørselsfradraget kan benyttes - hvis alt skal være skatteteknisk korrekt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han har skiftende arbejdspladser, og ikke skal til firmaets, andet end et par gange om månenden: det vil sige køre direkte ud til kunden, så kan han tage gulpladebil med hjem som erhverv, det samme gælder hvis han har tilkalde vagter. Jeg ville personligt ikke accepterer at jeg skulle oprette en brobiz aftale privat, hvis den er ment til at arbejdsgiver betaler. Det blir noget være rod. Og arbejde har intet med ens privatøkonomi at gøre i sådan et tilfælde. Og her er ikke tale om bruttoløns ordning som jeg ser det - det er erhvervsmæssig kørsel. Så længe han kører i en firmabil, er der ingen befordringsfradrag what so ever. Det med de 60 dage, vedrører hvis arbejdsgiver betaler kørselsgodtgørelse efter op til statens takster (eller mindre). Gælder ikke for folk der kører i firmabil, og ikke får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg ville ringe til skat og spørge dem ad - så får du det mest aktuelle svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites