Junkeren 10 Anmeld indhold Skrevet January 27, 2009 Er lidt i tvivl om hvad der er smartest med hensyn til at være medlem af Danmark / Forsäkringskassan, nu hvor vi har fået barn. Som jeg er blevet oplyst på borgerservice kan man ikke melde børn ind i Danmark, sålænge man har bopæl i udlandet. Altså må vi til forsäkringskassen for at blive dækket ind. Men her kræver de at begge forældre også er medlemmer. Så hvad er den bedste løsning her? Hvad har i andre gjort? 1) Kørt videre i Danmark som hvilende medlem og meldt hele familien ind i Forsäkringkassan 2) Droppet Danmark og fået meldt hele familien ind i Forsäkringkassan 3) Fået sneget børn i Foräkringskassan / Danmark på snedig vis. Sønnike er født for tidligt, så vi forventer en del udgifter til medicin osv. At melde sig helt ud er altså ikke en mulighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2009 Jeg har fået et brev til hvert af mine börn, hvori der står, at de, under forudsätning af at de flytter til Danmark, kan blive medlem af Danmark - uden helbredserkläring. Og så er de ellers däkket her i SE. Hvad angår medicin, så er der et "loft" på omkring 900 kr - og derefter 50% op til de 1800 (hvis jeg husker ret) - så i kommer til at betale max 1800 kr, men hör lige med apoteket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2009 OK, så man skal bare spørge pænt hos Danmark og få sådan et brev?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2009 Du har totalt misforstået det Du har totalt misforstået det. Försäkringskassen er ikke nogen forsikringskassen. Den svarer til den offentlige sygesikring. Kan kan ikke "melde" sig ind. Börn der bor i Sverige har ret til at väre med. Arbejder man i Sverige har man også ret til den. De däkker ikke udgifterne som i Danmark. Og jeg tror ikke at du kan få "sneget" nogen der bor i Sverige ind i Danmark. Da dine börn ikke har ret til lägehjälp i Danmark, ja så er der bare den Svenske lägehjälp tilbage. Og den er meget bedre end i DK. Syntes jeg. Jg kan ikke se formålet med at skulle betale til Sygesikringen Danmark når man bor herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2009 Ja, jeg er nok ikke helt vaks her. Men vi har fået at vide at barnet kun kan opnå tilskud fra forsäkringskassan, hvis forældrene er medlemmer. Derudover får man som medlem af Danmark refusioner på bl.a. tandlægebesøg. Afhængig af hvilken gruppe man er med i seføli. Fatter ikke en meter. Tror Øresunddirekt får et kald i morgen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2009 Tror du er medlem når du bor i sverige :-) Jeg mener at vi skulle udfylde nogen papir hos skatteverket da vi meldte os til som "svenskere" for at få cprnummer mht danmark, så kan dit barn ikke blive medlem og heller ikke behandles i danmark før det tjener penge i danmark, betaler atp og skat der, så kan ikke lige se hvad du skal bruge det til Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2009 Arbejde i DK Hvis man arbejder i DK er man ikke medlem. Men börn er naturligvis da de ikke arbejder i DK. Tror du er medlem når du bor i sverige :-) Jeg mener at vi skulle udfylde nogen papir hos skatteverket da vi meldte os til som "svenskere" for at få cprnummer mht danmark, så kan dit barn ikke blive medlem og heller ikke behandles i danmark før det tjener penge i danmark, betaler atp og skat der, så kan ikke lige se hvad du skal bruge det til Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pnille 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Vi skal på skiferie og skal have vores datter med, som er født her i Sverige i november 2008. Hvordan er hun forsikret (sygeforsikret), hvis hun bliver syg mens vi er på ferie? Nogen der ved det? Har man ligesom vi har i DK et sygesikringskort til sit barn i Sverige? Og hvor skal vi henvende os? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Sverige Hun er naturligvis forsikret i Sverige. Hvor ellers !! Ring foörsäkrings kassen og blå et EU kort. Präcis som i Dk.=Pnille;178647]Vi skal på skiferie og skal have vores datter med, som er født her i Sverige i november 2008. Hvordan er hun forsikret (sygeforsikret), hvis hun bliver syg mens vi er på ferie? Nogen der ved det? Har man ligesom vi har i DK et sygesikringskort til sit barn i Sverige? Og hvor skal vi henvende os? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Har aldrig tænkt over dette ifh til vores næsten nyfødte søn. Men tror da at han er dækket af forsikringskassan i sverige. Er dette noget man virkelig skal melde sig ind i? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Inmeldelse Er man ikke födt i landet skal man registreres. I ville tilfälde bliver man automatisk registret hvis man begynder at arbejde i Sverige. Men da man som reglel ikke kan vente¨på det bliver man en indmeldelse, eller registrering om du vil. Medlem eller ikke medlem, man har ret til lägehjälp alligevel. Har aldrig tænkt over dette ifh til vores næsten nyfødte søn. Men tror da at han er dækket af forsikringskassan i sverige. Er dette noget man virkelig skal melde sig ind i? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Inmeldelse Er man ikke födt i landet skal man registreres. I visse tilfälde bliver man automatisk registret hvis man begynder at arbejde i Sverige. Men da man som reglel ikke kan vente¨på det bliver man en indmeldelse, eller registrering om du vil. Medlem eller ikke medlem, man har ret til lägehjälp alligevel. Har aldrig tænkt over dette ifh til vores næsten nyfødte søn. Men tror da at han er dækket af forsikringskassan i sverige. Er dette noget man virkelig skal melde sig ind i? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2009 Er man ikke födt i landet skal man registreres. I ville tilfälde bliver man automatisk registret hvis man begynder at arbejde i Sverige. Men da man som reglel ikke kan vente¨på det bliver man en indmeldelse' date=' eller registrering om du vil. Medlem eller ikke medlem, man har ret til lägehjälp alligevel.[/quote'] okay, vores søn er født her, så han er vel registreret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 okay' date=' vores søn er født her, så han er vel registreret.[/quote'] ja, det er han. Vi har aldrig gjort noget for at få vores börn "ind". Da vi sögte barsel, var det også ligetil i og med, at de var inde i systemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kjhg 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 Hmmm mht Danmark, så er mine børn medlemmer og jeg betaler ikke for det. Indtil de er en hvis alder går de under min forsikring bare man opyser om dem. Men kan det kun lade sig gøre fordi de er født i DK? Vi får af og til medicin til dem i DK, og da får jeg da "rabat" via Danmark..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kress & Betina 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Er det 'Sygeforsikring Danmark' du snakker om?? Vi er selv medlem og fik vores søn med også. Der er jo intet tabt da de små pur er gratis. Vi har haft ham til kiropraktor i DK og det har vi fået dækket (noget af det vel og mærke...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Yes, det er sygesikring Danmark, der er tale om her. Ser ud til at jeg er blevet misvejledt på Borgerservice, da jeg spurgte om sønneke kunne blive medlem her. "Danmark" sender et skema. Vi fik at vide fra kuratoren på UMAS at forældre skulle være tilmeldt forsäkringskassan før barnet kunne registreres. Men det lyder osse som løgn. Godt man har sunddebatten. Myndigheder fatter jo briller, selvom det er deres job at sætte sig ind i den slags ting Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kress & Betina 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Ja og glæd dig sådan fortsætter det så i en uendelighed.......... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Er det 'Sygeforsikring Danmark' du snakker om?? Vi er selv medlem og fik vores søn med også. Der er jo intet tabt da de små pur er gratis. Vi har haft ham til kiropraktor i DK og det har vi fået dækket (noget af det vel og mærke...) altså det forstår jeg ikke. Jeg fik at vide, at der ikke er noget medlemsskab indtil börnene får bopäl i Dk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites