Jump to content
Sannie

Findes der dagplejemor i sverige?

Recommended Posts

- Ligesom det er i DK? Eller er det dagis/vuggestue? Kan man evt betale lidt mere, og så få en plads hos en privat dagplejemor? Og hvor finder man sådanne, hvis der findes nogen? Vi står og skal have en søn til april, og er meget i tvivl mht daginstutioner osv. Om det overhovedet kan betale sig at sætte sit barn i dagis i sverige, i stedet for DK, når man først kan få en plads når barnet er fyldt et år, og man måske skal vente yderligere 4-5 måneder på at der er plads. Hvornår kan man skrive dem op? Når de bliver født? Håber vi kan få noget hjælp. - Sannie & Frank

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- Ligesom det er i DK? Eller er det dagis/vuggestue? Kan man evt betale lidt mere, og så få en plads hos en privat dagplejemor? Og hvor finder man sådanne, hvis der findes nogen? Vi står og skal have en søn til april, og er meget i tvivl mht daginstutioner osv. Om det overhovedet kan betale sig at sætte sit barn i dagis i sverige, i stedet for DK, når man først kan få en plads når barnet er fyldt et år, og man måske skal vente yderligere 4-5 måneder på at der er plads. Hvornår kan man skrive dem op? Når de bliver født? Håber vi kan få noget hjælp. - Sannie & Frank
Sjovt du skulle spørge lige i dag... http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=15842

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi står og skal have en søn til april, og er meget i tvivl mht daginstutioner osv. Om det overhovedet kan betale sig at sætte sit barn i dagis i sverige, i stedet for DK, når man først kan få en plads når barnet er fyldt et år, og man måske skal vente yderligere 4-5 måneder på at der er plads.
Jeg vil ikke mene det på nogen måde økonomisk kan betale sig at lade sit barn gå i dansk instution da prisen normalt er *4 Jeg tror heller ikke i har pladsgaranti i danmark og kommer nok til at vente som alle andre anyway lyder det da lidt som en skrækhistorie hvis man skal vente ½ år mere når barnet fylder 1 år på en plads

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil ikke mene det på nogen måde økonomisk kan betale sig at lade sit barn gå i dansk instution da prisen normalt er *4 Jeg tror heller ikke i har pladsgaranti i danmark og kommer nok til at vente som alle andre anyway lyder det da lidt som en skrækhistorie hvis man skal vente ½ år mere når barnet fylder 1 år på en plads
Nej, det rigtig nok. Men hvis jeg skal gå på dagpenge i et halvt år, er det mange penge man mister. Nej, det har vi nok ikke. - Men tror det er nemmere at få en plads der, og der kan de allerede komme i dagins. når de er et halvt år. Jeg ved intet om det, det er bare noget jeg har læst mig frem til. Men kan godt være at jeg har misforstået noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak :) Ved du ellers hvor man kan søge?
For et års tid siden var der også en dame som hed Jenny der 'annoncerede' her på siderne, men så vidt jeg ved at hun fik fast arbejde i en dagis igen. Så mit eneste bud vil være www.grannar.se der finder du eks. noget i denne retning http://www.grannar.se/annonser/visa/annons100169.htm Vi var så heldige at der var plads hos Mia da vores den yngste i ca. 2½ måned stod uden plads. Det er et fint sted, som dog ikke lige lå rundt om hjørnet fra os (eller jer for den sags skyld). Jeg ved ikke om det er anderledes fordi det var nr. 2, og hun skulle i samme institution som storebroderen, men vi talte med Barbera i pladsanvisningen for Limhamn-Bunkeflo (hun fik hele sangen fra de varme lande om den syge moster og de latterlige danske barselsregler etc.) og fik en plads fra den dag Ida fyldte 1 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skulle du nok have tænkt på før du blev gravid:rolleye:
Undskyld mig, men hvad er det for en kommentar? Det har intet med spørgsmålene at gøre, bare en kæk kommentar. Vær venlig at la vær med at kommenter, hvis du ikke har noget relevant at sige. På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Sannie, Ja -der findes også private dagplejemødre i Sverige. Det hedder dagmamma. Jeg kender et par stykker i vores by som har børn hos dagmammas. Jeg er ikke helt sikker på hvordan du finder dem - men du må kunne spørge ad i din kommune efter dem. Selv har vi vor datter i et forældrekoorporativ, som er et privatejet dagis. Det er vi super tilfredse med. Så du kan godt finde alternativer til det kommunale system. MEN - nu ved jeg ikke med sikkerhed om de tager børn under 1 år hos dagmammas - men det gør de ihvertfald ikke på en privat institution. Så her gælder samme regler som på de kommunale dagis. Mht. hvornår du kan skrive dit barn på listen, så er det senest 4 mån. før du skal bruge pladsen. Jeg ved så ikke om du allerede kan få lov til at gøre det lige efter fødslen... Vi gik først igang med at se på dagis da vor datter var fyldt 6 mån... og vi fik heldigvis plads ret hurtigt. I Trelleborg, hvor jeg bor, er der også lange ventelister på dagis... men det er dog nok ikke nær det samme niveau som jeg kan forestille mig I har i Malmö. Held og lykke med fødslen og dagisvalg :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Sannie, Ja -der findes også private dagplejemødre i Sverige. Det hedder dagmamma. Jeg kender et par stykker i vores by som har børn hos dagmammas. Jeg er ikke helt sikker på hvordan du finder dem - men du må kunne spørge ad i din kommune efter dem. Selv har vi vor datter i et forældrekoorporativ, som er et privatejet dagis. Det er vi super tilfredse med. Så du kan godt finde alternativer til det kommunale system. MEN - nu ved jeg ikke med sikkerhed om de tager børn under 1 år hos dagmammas - men det gør de ihvertfald ikke på en privat institution. Så her gælder samme regler som på de kommunale dagis. Mht. hvornår du kan skrive dit barn på listen, så er det senest 4 mån. før du skal bruge pladsen. Jeg ved så ikke om du allerede kan få lov til at gøre det lige efter fødslen... Vi gik først igang med at se på dagis da vor datter var fyldt 6 mån... og vi fik heldigvis plads ret hurtigt. I Trelleborg, hvor jeg bor, er der også lange ventelister på dagis... men det er dog nok ikke nær det samme niveau som jeg kan forestille mig I har i Malmö. Held og lykke med fødslen og dagisvalg :) Winnie
Hej Winnie. :) Tak for svaret. Jeg håber vi finder ud af det. Ellers er det næsten ligeså nemt at vælge en dansk instution når man også arbejder i DK, det er selvfølgelig meget dyrere. Nå, jeg vil prøve at forhøre mig på kommunen. Tak for hjælpen. :) Sannie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Winnie. :) Tak for svaret. Jeg håber vi finder ud af det. Ellers er det næsten ligeså nemt at vælge en dansk instution når man også arbejder i DK, det er selvfølgelig meget dyrere. Nå, jeg vil prøve at forhøre mig på kommunen. Tak for hjælpen. :) Sannie
Hej Sannie, Vi prøvede faktisk det med bopæl i Malmö og dansk institution da vi flyttede herover, fordi der var lang ventetid på en plads i området. Og vi ville ikke flytte vores søn til en midlertidig plads, når vi havde en tidshorisont på den perfekte institution. Derfor lod vi ham blive i hans daværende plads, og slæbte ham så frem og tilbage. Dette stod på i 8 måneder. Det indebar at han havde nogle lange dage og ofte var han faldet i søvn når vi kom hjem og vågnede ikke før næste dag. Vores liv her i Sverige var næsten kun et 'sove liv' og så ellers weekenderne. Og hverken vi eller han blev integreret i området. Efterfølgende tog det en del kræfter at køre ham ind i en ny institution, for han kunne ikke forstå at han ikke bare kunne fortsætte med at køre sammen med os på arbejde. Derudover ved jeg ikke hvor nemt det vil være at få plads i Danmark, når du nu ikke bor i kommunen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Sannie, Vi prøvede faktisk det med bopæl i Malmö og dansk institution da vi flyttede herover, fordi der var lang ventetid på en plads i området. Og vi ville ikke flytte vores søn til en midlertidig plads, når vi havde en tidshorisont på den perfekte institution. Derfor lod vi ham blive i hans daværende plads, og slæbte ham så frem og tilbage. Dette stod på i 8 måneder. Det indebar at han havde nogle lange dage og ofte var han faldet i søvn når vi kom hjem og vågnede ikke før næste dag. Vores liv her i Sverige var næsten kun et 'sove liv' og så ellers weekenderne. Og hverken vi eller han blev integreret i området. Efterfølgende tog det en del kræfter at køre ham ind i en ny institution, for han kunne ikke forstå at han ikke bare kunne fortsætte med at køre sammen med os på arbejde. Derudover ved jeg ikke hvor nemt det vil være at få plads i Danmark, når du nu ikke bor i kommunen?
Hej Sune. Tak for svaret før også. Kunne jeg godt forstille mig. - Min kæreste og jeg er slet heller ikke integreret herovre. Vi sover her. Og så er vi hjemme i weekenderne. Og det kan jeg virkelig godt mærke nu, hvor man går på barsel. Man kender absolut ingen! Og ja, jeg har også tænkt at det ville være synd at flytte ham fra sted til sted. - Men det er bare et problem at han først kan få plads når han er et år, herovre. Men ville du anbefale at man ventede indtil han fyldte et år, og så satte ham i svensk instution? I stedet for alt det andet? Mvh Sannie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Sune. Tak for svaret før også. Kunne jeg godt forstille mig. - Min kæreste og jeg er slet heller ikke integreret herovre. Vi sover her. Og så er vi hjemme i weekenderne. Og det kan jeg virkelig godt mærke nu, hvor man går på barsel. Man kender absolut ingen! Og ja, jeg har også tænkt at det ville være synd at flytte ham fra sted til sted. - Men det er bare et problem at han først kan få plads når han er et år, herovre. Men ville du anbefale at man ventede indtil han fyldte et år, og så satte ham i svensk instution? I stedet for alt det andet? Mvh Sannie
Det med integrationen tror jeg er på samme vis som havde man flyttet til Ringsted, Borup, Frederikssund, Frederiksværk etc. - det tager tid. Og ikke nok med at det tager tid, det er også afhængig af ens egen indsats. Lige nu har du faktisk en gylden mulighed for at tage en af genvegene til integrationen, nemlig mødregruppe. Om ikke så længe får du helt automatisk en omgangskreds forærende, en omgangskreds som du til og med har noget til fælles med fra dag et. Jeg vil foreslå dig at prøve at få noget ud af det Med hensyn til om du skal vente, eller forsøge noget alternativt i et halvt år kan jeg ikke råde dig bedre end jeg har gjort. Det er et spørgsmål om dig, din kæreste, barnet, arbejde, økonomi, trivsel og en million andre ting. Jeg kan bare sige at vi ville ikke gøre det igen hvis det blev aktuelt. Men vi havde faktisk selv problemet med 'ingen plads før det fyldte år' for et halvt år siden, og det løste vi uden at forsøge at få en dansk plads. Det vi i et halvt år gjorde var at bruge Mia Ahlberg en dag om ugen, min kone havde deltidsbarsel og kunne dække to/tre dage om ugen og resten af dagene kunne jeg dækkede med ferie og hjemmearbejdsdage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Sune Det er korrekt at der er helt klart mange faktorer der gør sig gældende når I skal vælge institutionsplads. Men spørger du mig ville jeg også råde dig til at vente med at sætte Jeres barn i institution til det er blevet 1 år. Det sker bare så meget med sådan et lille barn løbet af et år - det hele er bare vildt koncentreret - og man fatter det bare ikke inden man får barn. Jeg er selv glad for at jeg tog mig tiden til at være sammen med vores datter gennem hendes første år af sit liv. Ja - det er hårdt rent økonomisk og jeg har som selvstændig med enkeltmandsvirksomhed ingen fast indtægt at vende tilbage til. Alligevel er jeg glad for mit valg... ene og alene fordi - jeg vil aldrig igen kunne få den tid med hende, som så lille bitte. Nu blev jeg den der så hende gå for første gang og det var mig som lærte hende at spise med ske og gaffel... og meget, meget andet. Det betyder, for mig i hvert fald, mere end penge. Så derfor, er mit råd... tag det første år med barnet i hjemmet :) Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er korrekt at der er helt klart mange faktorer der gør sig gældende når I skal vælge institutionsplads. Men spørger du mig ville jeg også råde dig til at vente med at sætte Jeres barn i institution til det er blevet 1 år. Det sker bare så meget med sådan et lille barn løbet af et år - det hele er bare vildt koncentreret - og man fatter det bare ikke inden man får barn. Jeg er selv glad for at jeg tog mig tiden til at være sammen med vores datter gennem hendes første år af sit liv. Ja - det er hårdt rent økonomisk og jeg har som selvstændig med enkeltmandsvirksomhed ingen fast indtægt at vende tilbage til. Alligevel er jeg glad for mit valg... ene og alene fordi - jeg vil aldrig igen kunne få den tid med hende, som så lille bitte. Nu blev jeg den der så hende gå for første gang og det var mig som lærte hende at spise med ske og gaffel... og meget, meget andet. Det betyder, for mig i hvert fald, mere end penge. Så derfor, er mit råd... tag det første år med barnet i hjemmet :) Smil, Winnie
Ja, det er rigtig nok! Tror heller ikke jeg ville kunne give slip på ham så tidligt. :) Tusind tak for dine råd Winnie, det gør det lidt nemmere! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld mig, men hvad er det for en kommentar? Det har intet med spørgsmålene at gøre, bare en kæk kommentar. Vær venlig at la vær med at kommenter, hvis du ikke har noget relevant at sige. På forhånd tak.
Hvad fanden er det selv for en pis kommentar " jeg mister for mange penge" Den tid du får hjemme med dit barn kan sku da ikke regnes om i penge, ta det år ledigt, nyd livet med dit barn oplev de første skridt og al hvad der følger med. Selv var min kæreste hjemme 14 måneder. Alternativt må din mand sku tage lidt flere timer på jobbet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Visst finns det dagmammor i Sverige! Hör av dig till plats/köhandläggaren i bunkeflo och skriv dagmamma som önskemål på blanketten du får hemskickad.SÅ snart ditt barn är fött kan du skriva upp dig, men man får ingen plats förrän tidigast barnet är 1 år. Jag jobbade som privat dagmamma innan, men jobbar på förskola nu, så får du inte tag i någon kommunal passning så prova grannar.se, barnpunkten.se, eller annonsera i sydsvenskan. Lycka till! Jenny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med dig Først og fremmest -tillykke med graviditeten. Det er så nemt bare at sige at man burde have tænkt på det inden man vælger at blive gravid eller inden man vælger at flytte over sundet. Glem de kommentare de løser igen problemer. Skriv dit barn op lige så snart i kommer hjem så kan du i hvert fald ikke gøre mere. Jeg vil også helt klart anbefale at du prøver om du med ferie, omsorgsdage og alt hvad du skrabe sammen, kan blive hjemme med ham til han kan komme i svensk inst. Men kan det ikke lade sig gøre så er der en fra min mødregruppe som har benyttet sig af KBHs kommunes tilbud om akutpladser. Det er en begrænset tid man kan være på den ordning men det kan være nok. Men det kan så være alt fra tårnby til nordvest. Så kan man så diskuterer, hvorvidt et er synd for barnet at skulle køres ind i 2inst. over en kort periode. Jeg vil nu forholde mig neutral på det punkt, da det er så individuelt hvordan børn reagerer på at komme i inst. For nogen familier er det en hæslig tid fordi barnet græder meget, hvor det for andre er nemt fordi barnet stortrives (måske er det skønt at komme lidt væk fra mor:laugh:) Jeg selv har en søn på snart 9 måneder og 5 måneder før jeg skulle føde søgte jeg her på debatten efter andre vordende mødre som havde lyst at lave en traditionel dansk mødregr. Vi er 5 førstegangsmødre -alle danske (gavner ikke integrationen, men der er mange spørgsmål om det at være dansk i sverige, som man kan hjælpe hinanden med). Det er altså guld hver og jeg snakker oftest med min sundhedsplejerske om det, da de synes at det er en kanon ordning. Men ellers er der åben forskola, hvor man har mulighed for at mødes med svenske mødre som bor i kvateret. Men som det er blevet sagt så er børn et fantastisk redskab til at skabe beskendskaber her i Skåne. Håber at det løser sig for jer. Knus Betina og Daniel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad fanden er det selv for en pis kommentar " jeg mister for mange penge" Den tid du får hjemme med dit barn kan sku da ikke regnes om i penge, ta det år ledigt, nyd livet med dit barn oplev de første skridt og al hvad der følger med. Selv var min kæreste hjemme 14 måneder. Alternativt må din mand sku tage lidt flere timer på jobbet.
Så begynder man ligepludselig at tale grimt? Hvor er det til grin! Jeg har ikke spurgt om din mening ?! Jeg har stillet et spørgsmål, og forventer et svar på spørgsmålet, og ikke på alt mulig andet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med dig Først og fremmest -tillykke med graviditeten. Det er så nemt bare at sige at man burde have tænkt på det inden man vælger at blive gravid eller inden man vælger at flytte over sundet. Glem de kommentare de løser igen problemer. Skriv dit barn op lige så snart i kommer hjem så kan du i hvert fald ikke gøre mere. Jeg vil også helt klart anbefale at du prøver om du med ferie, omsorgsdage og alt hvad du skrabe sammen, kan blive hjemme med ham til han kan komme i svensk inst. Men kan det ikke lade sig gøre så er der en fra min mødregruppe som har benyttet sig af KBHs kommunes tilbud om akutpladser. Det er en begrænset tid man kan være på den ordning men det kan være nok. Men det kan så være alt fra tårnby til nordvest. Så kan man så diskuterer, hvorvidt et er synd for barnet at skulle køres ind i 2inst. over en kort periode. Jeg vil nu forholde mig neutral på det punkt, da det er så individuelt hvordan børn reagerer på at komme i inst. For nogen familier er det en hæslig tid fordi barnet græder meget, hvor det for andre er nemt fordi barnet stortrives (måske er det skønt at komme lidt væk fra mor:laugh:) Jeg selv har en søn på snart 9 måneder og 5 måneder før jeg skulle føde søgte jeg her på debatten efter andre vordende mødre som havde lyst at lave en traditionel dansk mødregr. Vi er 5 førstegangsmødre -alle danske (gavner ikke integrationen, men der er mange spørgsmål om det at være dansk i sverige, som man kan hjælpe hinanden med). Det er altså guld hver og jeg snakker oftest med min sundhedsplejerske om det, da de synes at det er en kanon ordning. Men ellers er der åben forskola, hvor man har mulighed for at mødes med svenske mødre som bor i kvateret. Men som det er blevet sagt så er børn et fantastisk redskab til at skabe beskendskaber her i Skåne. Håber at det løser sig for jer. Knus Betina og Daniel
Tak for svaret. :) Ja, der er rigtig mange der anbefaler det. Og vi kan nok også godt få det til at fungere, Min kæreste er selvstændig, så det gør det lidt nemmere,. :) - Jeg prøver også det med dansk mødregruppe. Men synes det er lidt svært . Men håber da at komme til at se nogen! - Og mht instution, så bliver det nok sverige. - Det skulle også være meget bedre end det danske system. - Men nu ser vi når han kommer til verden! Ha en god weekend! Venlig hilsen Sannie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites