mapo 10 Anmeld indhold Skrevet January 20, 2009 Jeg står her med et brev fra Försäkringskassan i hånden og kan slet ikke fatte hvad jeg skal gøre. Försäkringskassan kræve penge tilbage for for meget udbetaling af föräldrapenning. Min kone får föräldrapenning (Forældre har ret til 480 dage tilsammen i Sverige) fra Försäkringskassan. Fordi min kone ikke har haft arbejder i Sverige får hun den mindste sats 180 skr. pr. dag. Jeg arbejder i København og vi har besluttet at søge Børnefamilieydelse (børnebidrag) fra Denmark. Alt gik godt og min gamle kommune koordineret med Försäkringskassan og vi fik brev at alt var ok. Danske kommune har sendt 4200 skr. til Forsikringkassen efter hvad Forsikringkassen krævede for at udligne lige beløbet i starten som vi søgt penge fra Denmark Nu siger Försäkringskassan at fordi vi får Børnefamilieydelse (børnebidrag) fra Denmark har vi har mistet retten til Föräldrapenning i Sverige. Det jeg ikke forstå er at vi slet ikke brugt de 480 dage endnu og kan ikke fatte hvordan ved at få Børnefamilieydelse (børnebidrag) har vi mistet retten til Föräldrapenning. Jeg er klar over at Børnefamilieydelse (børnebidrag) er højre i Denmark og skal modregnes med föräldrapenning. Det har Försäkringskassan også taget højde for og de fremgår også af deres beregning at de modregner beløbet. Min kone har haft Föräldrapenning siden 1 Jan 2008. (Hverdag 180 skr.). Siden 1 April har vi fået Børnefamilieydelse (børnebidrag) fra Denmark. Jeg har forsøgt at kontakte dem pr. telefon og skrevet til dem uden held. Jeg vil sætter meget stor pris på hvis nogen kan se et eller andet som jeg ikke se eller fortale mig hvor jeg kan få hjælp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2009 Prøv at søge lidt på foräldrapenning Hej mapo, Jeg vedhæfter lige et par links som du kan læse i... håber disse giver dig svar. Så vidt jeg husker er der andre herinde som har været i samme situation som du - så prøv at søg lidt herinde... :) http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=14114&highlight=for%E4ldrepenning http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=14607&highlight=for%E4ldrepenning Held og lykke, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mapo 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2009 Er der Flere forslag til ... Mange tak for linket. Jeg læste cbpwr forløb som ligner meget hvad vi har oplevet. Det er som om Försäkringskassan kan ikke helt finde ud af hvis man begynder at få Børnefamilieydelse (børnebidrag) fra Danmark midt i forløbet af föräldrapenning. Efter min beregning har vi ikke fået for meget penge. Men jeg synes ikke det er rimeligt at jeg betale de 81 dage tilbage når vi har ret til det. Jeg har ringet til dem og snakket med en som kunne ikke hjælpe mig men så vil hun lægge besked til den ansvarlige og de vil ringe tilbage. Nu er det gået 3 dage men ingen har ringet tilbage. Jeg vil gerne høre om I har nogen forslag til mig. Mange tak Masoud Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2009 Mange tak for linket. Jeg læste cbpwr forløb som ligner meget hvad vi har oplevet. Det er som om Försäkringskassan kan ikke helt finde ud af hvis man begynder at få Børnefamilieydelse (børnebidrag) fra Danmark midt i forløbet af föräldrapenning. Efter min beregning har vi ikke fået for meget penge. Men jeg synes ikke det er rimeligt at jeg betale de 81 dage tilbage når vi har ret til det. Jeg har ringet til dem og snakket med en som kunne ikke hjælpe mig men så vil hun lægge besked til den ansvarlige og de vil ringe tilbage. Nu er det gået 3 dage men ingen har ringet tilbage. Jeg vil gerne høre om I har nogen forslag til mig. Mange tak Masoud Har du ikke mulighed for at tage ud til Försäkringskassan? Ellers må du jo prøve at ringe til dem igen. Et godt tip, er altid at få navnet på den du taler med og tage notater, så du kan henvise til det i en evt. senere samtale. vh Pilu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2009 du skal tale med eu kontoret hedder det vist jeg mener de kun har åbent fra 10-12, vi talte med en alaxandre gustafsson, hun var meget flink og vi talte engelsk for at undgå forviring. du kan godt få børnebiddrag fra danmark og forældrepenning fra sverige det får vi nu. reglen er at man skal have børnebidraget fra det land hvor man tjener sine penge var det vi fik at vide ihvertfald. samtidig fik jeg at vide at der laves om i den måde man tænker forældrepenning på, alle de 418 dage er det vist kan gå til den anden part det kan man normalt ikke da den ene part mindst skal bruge de 60 dage så vidt jeg ved. jeg tror ikke det er forældre penning men det er fra forsikringskassen, men de kalder det vist noget andet. før fik min konen et brev fra fk, grønt med at nu kom pengene ind osv osv. nu får vi bare et brev fra nordea taksten er vist den samme, men det er nok ikke de samme forældrepenning som en svensker ville få. faktisk sagde de at hvis et svensk par arbejder i dk, skal de også søge børnebiddrag fra danmark! sådanne er der så mange regler, man skal kæmpe lidt med dem men det skal lykkedes. til sidst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2009 du skal tale med eu kontoret hedder det vist Eu-kontoret er jo blevet nedlagt (engang i sommer), så du skal nok ud på Försäkringskassan på Södervärn. vh Pilu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2009 Ikke nedlagt Det er ikke nedlagt, men man skal igennem den alm. växel Eu-kontoret er jo blevet nedlagt (engang i sommer), så du skal nok ud på Försäkringskassan på Södervärn. vh Pilu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2009 måske er eu kontoret nedlagt som besøgelses service, men man kan da tale med dem på tlf, tror jeg - sidst jeg havde fat i dem var det vist omkring aug.mnd 2008 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mapo 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2009 EU kontoret skæbne Jeg vil gerne høre hvordan jeg kan kom i kontakt med Eu Kontoret. For et stykke tid siden henvendte jeg mig til EU Kontoret på skatteværket. Men melding var at den er nedlagt og alt henvendelse skal rettes til forsikringkassen. Er der nogen her der ved mere om EU kontoret skæbne ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2009 vi henvendte os også igennem forsikringkassen efter at have været oppe på skatteverket. Vi kunne kun gøre det skriftligt ved at aflevere papir på forsikringskassen (husk at kom tidlig, der er lang lang kø) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites