Jump to content
Menace

indfrielse af lån - omkostning ?

Recommended Posts

Hey Synes jeg har kigget og søgt og kan ikke finde svar på spørgsmålet: Hvis man har et lån i sverige og f.eks vil have det flyttet til danmark i samme bank, hvad koster det ? og Hvis man nu vinder 2 mio. og gerne vil betale sit lån ud, hvad koster det ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hey Synes jeg har kigget og søgt og kan ikke finde svar på spørgsmålet: Hvis man har et lån i sverige og f.eks vil have det flyttet til danmark i samme bank, hvad koster det ? og Hvis man nu vinder 2 mio. og gerne vil betale sit lån ud, hvad koster det ?
Det kommer an på lånets størrelse samt den rente du evt har bundet lånet til. Hvis det er rørligt kan du altid betale det ud, hvis du har bunden rente skal du betale banken en erstatning for den rente de "mister" ved at du indfrier. Det kan godt være en anseelig sum....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et lån på 500000 skr. variable rente på 3,5 hos Nordea for min bostedret. Jeg har også gået lidt at tænkt på at omlægge lånet til danske. Jeg har fået et regnestykke fra min Nordea i Danmark som ser sådan ud. Udgifter i Sverige: 3,5% af 500.000,-. = sek 17.500 kurs 0,70 = dkk 12.250 Udgifter i Danmark: 6,35 af (sek 500.000 til kurs 0,70) 350.000 = 22.225 Gebyr for overførsel anslået kr. 4.500 Jeg har stadigvæk svært at gennemskue hvad der er rigtigt at gøre i min situations. Jeg sætter pris på at høre hvad de andre mener om det :--) Masoud

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har et lån på 500000 skr. variable rente på 3,5 hos Nordea for min bostedret. Jeg har også gået lidt at tænkt på at omlægge lånet til danske. Jeg har fået et regnestykke fra min Nordea i Danmark som ser sådan ud. Udgifter i Sverige: 3,5% af 500.000,-. = sek 17.500 kurs 0,70 = dkk 12.250 Udgifter i Danmark: 6,35 af (sek 500.000 til kurs 0,70) 350.000 = 22.225 Gebyr for overførsel anslået kr. 4.500 Jeg har stadigvæk svært at gennemskue hvad der er rigtigt at gøre i min situations. Jeg sætter pris på at høre hvad de andre mener om det :--) Masoud
Nu er en rente jo ikke en engangsudgift, men en løbende ydelse, så ovenstående opstilling er næppe at kalde for fyldestgørende. Hvis vi antager at begge lån har 10 års løbetid, vil du med uforandret rente skulle betale ca. 4.930 SEK/md. for dit svenske lån. Hvis du indfrier lånet og i stedet låner i Danmark er den månedlige ydelse ca. 3.977 DKK/md - med samme forudsætning for renten. Dvs. at du med dagens kurs vil skulle betale ca. 526 DKK ekstra om måneden ved at konvertere til DKK - altså ingen god forretning, såfremt hverken kurs eller rente ændrer sig. Hvis du forventer at SEK stiger mod DKK kan det være en god forretning - specielt hvis den danske rente falder tilsvarende. Der er altså flere faktorer der gør sig gældende: Kursen på SEK/DKK og rentespændet mellem SE og DK. Hvis jeg var dig, ville jeg IKKE gøre det - specielt ikke hvis dine marginaler er minimale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En helt anden ting' date=' vil du kunne få en dansk bank til at finansiere en udenlandsk bolig?[/quote']Sagtens. En del herinde har deres lån i danske banker. Jeg startede selv med DKK-lån, og har gjort det af to omgange. Tredje gang valgte jeg dog et svensk lån.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sagtens. En del herinde har deres lån i danske banker. Jeg startede selv med DKK-lån' date=' og har gjort det af to omgange. Tredje gang valgte jeg dog et svensk lån.[/quote'] Hvad med den anden vej? Jeg har nemlig et temmelig dyrt dansk lån på en dansk andelsbolig(8,12% lige pt ~ snuppede lige 9,5% over nytår)... Ja undskyld jeg lige hijacker tråden :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med den anden vej? Jeg har nemlig et temmelig dyrt dansk lån på en dansk andelsbolig(8,12% lige pt ~ snuppede lige 9,5% over nytår)... Ja undskyld jeg lige hijacker tråden :)
Har du overvejet at spørge i banken? :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du overvejet at spørge i banken? :th2:
Ja da :) Men jeg synes swedbanks opbygning er meget upersonlig, men det kan være fordi jeg kun har været i en filial herovre... Der var ikke som i danmark borde man kunne sidde ved(alle rådgiverne stod op og der var ingen "private" kontorer) og det hele virkede egentlig som noget "drive-thru-expedition"... Kan være jeg bare lige skal prøve en anden filial...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dabp Swedbank danmark kan ikke finde ud af at tage pant i den svenske bolig, så du har et lån uden pant i og det er derfor dyrere. Nordea danmark kan sagtens acceptere at panten er i en svensk nordea og derfor får du renten i danmark billigere, meget billigere. For mig lyder det som om swedbank DK har taget røven på dig, og lånt til dig med en dyrere lånetype end hvad var nødvendigt. De kunne have ordnet det for dig i en svensk bank istedet. Swedbank DK har prøvet at lave samme trick på mig. Som kommentar til swedbanks upersonlige betjening, så er det helt korrekt. Min oplevelse af swedbank sverige/danmark er også at jeg ikke får speciel god rådgivning og de er svære at få kontakt med via telefonen. At arrangere et møde med dem tager vel i nærheden af en måned. \Tom

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tom, Du har vist misforstået, jeg har ikke lån i dansk bank til en udenlandsk bolig. Jeg har lån i Amagerbanken til en andelsbolig... Men jeg overvejede om jeg med fordel kunne flytte mit lån til en svensk bank - og nu har jeg så valgt at have Swedbanks sundspendlarpaket til betaling af regninger og sådan, derfor var det nærliggende at høre hvordan med lånet hos dem... :) Jeg synes nemlig selv mit lån er temmelig dyrt i forhold til hvad jeg hører andre har boligkreditter til... Jeg var inde og besøge dem i forbindelse med oprettelsen af førnævnte paket, i en svensk filial, men uden svensk ID kunne de ikke hjælpe mig - så jeg måtte oprette igennem en dansk filial... Og i den svenske filial fik jeg et meget upersonligt indtryk af deres måde at møde kunderne på... Men det kan være det er anderledes i deres andre filialer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Blot for at supplere. Man kan i Danmark ikke finansiere andelsboliger med realkredit og derfor er man tvunget til at optage lånet i banken. Af den grund vil det være misvisende at sammenligne et lån til andelsboliger med almindelige huslån. Det ene er realkredit, det andet er en bankforretning. På mybanker kan du se en oversigt over andelsboliglångivere http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboliglaan/ Af listen fremgår det at renten kan komme helt ned på 4.5%, så alene der kan du spare noget ved at flytte lånet. Desværre ved jeg ikke om det er muligt for en svensk bank at udstede et lån med sikkerhed i en dansk andelsbolig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites