Jump to content
Gio

Foto-nørdernes kaffeklub

Recommended Posts

Farvel digital.. 20 minutter for at tage ET billede er mere i tråd med min alder,selvom mit nye containerfund vejer 15-20kg inkl. stativ :D Se hvad jeg fandt i en container på mit arbejde, det er sgu da for vildt: qpjev4.jpg Med tilhørende 6X7 bagstykke: 28tw2vl.jpg Og så perlen af et objektiv, ekstremt eftertragtet og småradioaktivt: ay4yuh.jpg I disse digitale tider er det utroligt hvad der bliver kylet ud af analogt udstyr på de større statslige institutioner! Så nu har jeg fundet min lysmåler,filmkassetter,s/h filtre og div andre sager fra "dengang" frem og skyder på s/h TMax100 4X5" film og fremkalder i frysetørret kaffe aka Caffenol C-M :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Småradioaktivt objektiv:

the relation between "Lanthar" and "Lanthanum" is apparent. The early high-index/low-dispersion glasses typically included both thorium and lanthanum. It was common for lens manufacturers to emphasize the lanthanum content and neglect to mention the thorium. In an original brochure on the Apo-Lanthar that I have, Voigtlander mentions the thorium content -- very unusual. Kodak frequently used thorium glass, but I apparently not in any of the LF Ektars -- none that I have measured are radioactive. To almost any practical meaning, lanthanum is not radioactive. Maybe the emphasis on lanthanum, hiding of the genuinely radioactive thorium caused this idea. 99.911% of natural lanthanum is the stable isotope La-139. Only 0.089% is the slightly radioactive isotope La-138, which has the extremely long half-life of 10^11 years = 100 billion years. (see http://la-lanthanum.info/isotopes.html or http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_lanthanum)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Normaler Preis" på Ebay for objektivet alene, in case jeg ville sælge det: 2q1ct1f.jpg Ikke så tosset og når man så tænker på at Linhof´en tit går til 400-600€ uden obj. Nu skal jeg lige slæbe mig en pukkel til først og lave noget kunst.. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle fotonørder... Nu ved jeg ikke lige hvor langt i er i jeres 50 siders diskussion, jeg ville dog lige høre om jeres input angående mit næste kamera indkøb. Jeg har kig på Sonys HX5V, jeg føler for designet og dets features, dog har jeg ikke haft mulighed for at prøve det live endnu. Jeg har tit været skuffet over ydelsen på kompakt digital kameraer når det kom til billeder i lav belysning eller i bevægelse. Min forventing er at dette kamera kan løse problemerne. Er der noget der taler for eller imod dette kamera til prisen 2499dkk? Har også tænkt tanken at virkelig opgradere til et dslr kamera, men kan bare ikke se mig selv slæbe rundt på sådan en kleppert på ferierne. Dog er der vist kommet en mellemting mellem kompakt og dslr, fx Sonys serie Nex-3/5. Er det opgradering værd mon?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle fotonørder... Nu ved jeg ikke lige hvor langt i er i jeres 50 siders diskussion, jeg ville dog lige høre om jeres input angående mit næste kamera indkøb. Jeg har kig på Sonys HX5V, jeg føler for designet og dets features, dog har jeg ikke haft mulighed for at prøve det live endnu. Jeg har tit været skuffet over ydelsen på kompakt digital kameraer når det kom til billeder i lav belysning eller i bevægelse. Min forventing er at dette kamera kan løse problemerne. Er der noget der taler for eller imod dette kamera til prisen 2499dkk?
DPReview's Sony-afdeling er en guldgrube.
Har også tænkt tanken at virkelig opgradere til et dslr kamera' date=' men kan bare ikke se mig selv slæbe rundt på sådan en kleppert på ferierne. Dog er der vist kommet en mellemting mellem kompakt og dslr, fx Sonys serie Nex-3/5. Er det opgradering værd mon?[/quote']Micro four-thirds er bestemt en option - men for at få fuldt udbytte, så kræver det jo stadig at du ikke bare skyder på Auto hele tiden. I så fald er du bedre tjent med et point-and-shoot i en god kvalitet. Så du skal lige veje dine behov og fremtidige fotografiske ønsker af, inden du farer ud og kaster penge efter nyt grej :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht køb af dslr, så købte jeg, for ikke så lang tid siden, et canon 550D inkl 18-55 standard linsen og en 50mm 1.8 fast linse og er ikke blevet skuffet Jeg synes faktisk heller ikke det er så stort som man skulle tro, man vænner sig til at have det med, men folk glor lidt når man fyre op under svinet :-) tror jeg har taget en 3-4000 bileder siden og sorteret det ned til 10% Jeg synes især det er vigtigt når man har børn at man kan tage mange billeder pr sek.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

*suk* Så har jeg vidst fundet den slags billeder jeg vældig gerne vil tage - galleri. De er taget med Canon EOS 5D, men det er jo slet ikke nok med et godt kamera for at tage den slags billeder - man må jo kende til teknikkerne! Bare jeg vidste hvordan man gør!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
*suk* Så har jeg vidst fundet den slags billeder jeg vældig gerne vil tage - galleri. De er taget med Canon EOS 5D, men det er jo slet ikke nok med et godt kamera for at tage den slags billeder - man må jo kende til teknikkerne! Bare jeg vidste hvordan man gør!
Nu er der jo mange forskellige typer billeder på hans side. Så forstår ikke helt hvad du mener med "den slags"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er der jo mange forskellige typer billeder på hans side. Så forstår ikke helt hvad du mener med "den slags"?
Når jeg kigger på hans billeder, så er det som om tiden står stille. De er meget klare, dvs. hverken over- eller underbelyste, og landskabsbillederne er ganske enkelt fantastiske - nogle af dem må være taget med særlig linse, da de ligesom buer, eller er det sammensatte billeder? De billeder jeg laver er enten for rystede (selvom det er minimalt) eller over/underbelyste - men hans billeder bruger det lys der findes og lader farverne komme til sin ret. Han bruger vel stativ og kender den korrekte blænde og eksponeringstid, hvilket jeg forfærdelig godt kunne tænke mig at lære... F.eks. det her billede og det her. Læg mærke til, at der ikke er "fartstriber" på hverken mennesker eller biler. Og hvad med alle farverne her og her i et ellers mørkt overdækket område?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De billeder jeg laver er enten for rystede (selvom det er minimalt) eller over/underbelyste - men hans billeder bruger det lys der findes og lader farverne komme til sin ret. Han bruger vel stativ og kender den korrekte blænde og eksponeringstid, hvilket jeg forfærdelig godt kunne tænke mig at lære...
Du bliver nødt til at øve dig mig med hvilken lukketid du minimum skal have for ikke at få rystet billeder. En tommelfinger regel siger at lukketiden skal være 1 over brændvidden dvs. hvis brændvidden er 50 mm skal lukketiden minimum være 1/50. Hvis billedet skal fryses så skal lukketiden op omkring de 1/1000. Prøv at sæt kameraet på "S" når du skyder og så se hvilken lukketid der er tilfredsstillende. For at få mere pondus i farvene kan du evt. bruge saturation/mætning i dit billedbehandlingsprogram.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DPReview's Sony-afdeling er en guldgrube. Micro four-thirds er bestemt en option - men for at få fuldt udbytte, så kræver det jo stadig at du ikke bare skyder på Auto hele tiden. I så fald er du bedre tjent med et point-and-shoot i en god kvalitet. Så du skal lige veje dine behov og fremtidige fotografiske ønsker af, inden du farer ud og kaster penge efter nyt grej :o
Det var da noget vås ! Men nu bliver mit næste kamera også et m4/3 så jeg er selvfølgelig ikke fuldstændig objektiv. :) Min kommentar er dog alligevel at den sensor og stabiliseringsmekanisme kameraet tilbyder sammen med valget af objektiver gør, at selvom man tager i jpg i "auto mode" så får man virkelig gode billeder som intet point-and-shoot kan måle sig med. Jeg mener også at man skal virkeligt ud i ekstremerne før canon og nikon har overtaget i deres slr kameraer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var da noget vås !
Hvorfor dog det? Hvorfor kaste eks. 5k efter et 4/3, hvis du alligevel ikke vil udnytte maskineriets muligheder? Medmindre du har for mange penge, og har det fint med at bruge flere end du behøver. Det er heldigvis ikke teknikken der sætter standarden, men derimod brugeren der betjener den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kig på et Nikon D3000 18-55mm Kit til 2899 dk kr. Jeg har indtil nu kun haft kompakte digitale kameraer men er ikke tilfreds med kvaliteten længere. Har også set Sony DSLR A290L 18-55mm Kit til 2999 dk kr. Hvad ville i anbefale i den prisklasse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har kig på et Nikon D3000 18-55mm Kit til 2899 dk kr. Jeg har indtil nu kun haft kompakte digitale kameraer men er ikke tilfreds med kvaliteten længere. Har også set Sony DSLR A290L 18-55mm Kit til 2999 dk kr. Hvad ville i anbefale i den prisklasse?
Jeg vil vælge et micro four thirds kamera med pancake objektiv enten fra olympus eller panasonic http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490481

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites