Jump to content
Gio

Foto-nørdernes kaffeklub

Recommended Posts

Høj ISO er bomben! :th2: (Lagde mærke til du var helt oppe på 3200 på nogle af billederne, samt pænt lange lukkertider...) Hvad erstatter dette objektiv, som du ikke kunne bruge på samme vis før?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Høj ISO er bomben! :th2: (Lagde mærke til du var helt oppe på 3200 på nogle af billederne, samt pænt lange lukkertider...) Hvad erstatter dette objektiv, som du ikke kunne bruge på samme vis før?
Jaaa - jeg lagde godt mærke til ISO 3200 det af sofaen - men der er også vældig mørkt i dén krog! ISO 3200 i mit D90 bliver alligvel noget støjfyldt... Men tag nu Kaffemaskinebilledet er taget i alm indendørslys hvis jeg prøver det samme lige nu med mit kit-objektiv som er et Nikon AF-S 18-105 mm 3.5-5.6 er der forskel. Jeg har lige skudt to billeder af det samme (kaffemaskinen) et med hver og uploadet dem på SmugMug - der er bestemt forskel... Det erstatter ikke, det er bare "ekstra". Tanken er primært at reducere lukkertiden når der fotograferes indendørs uden blitz. Ikke så meget når der tages billeder af ting som i mine samples her - de bevæger sig alligvel sjældent - men når der er mennesker med på billederne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MEN. 1. Du har en lækker kaffemaskine 2. Du har sprut 3. Du har samme regnmåler som mig og Gio. Så hvornår holder du fotomøde hos dig :laugh::laugh::laugh:
Hehe.. Åh ja - den regnmåler, tag tre for 39 sek stykket - det gør de nok ikke igen hos Conrad! Men det skal da ikke hedde sig - her er ikke meget stoleplads og det er ret skidt med p-pladser, men et fotomøde kunne nok godt arrangeres. Så er det bare at hitte på dato og emne :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jaaa - jeg lagde godt mærke til ISO 3200 det af sofaen - men der er også vældig mørkt i dén krog! ISO 3200 i mit D90 bliver alligvel noget støjfyldt... Men tag nu Kaffemaskinebilledet er taget i alm indendørslys hvis jeg prøver det samme lige nu med mit kit-objektiv som er et Nikon AF-S 18-105 mm 3.5-5.6 er der forskel. Jeg har lige skudt to billeder af det samme (kaffemaskinen) et med hver og uploadet dem på SmugMug - der er bestemt forskel... Det erstatter ikke, det er bare "ekstra". Tanken er primært at reducere lukkertiden når der fotograferes indendørs uden blitz. Ikke så meget når der tages billeder af ting som i mine samples her - de bevæger sig alligvel sjældent - men når der er mennesker med på billederne.
Dine lukkertider er jo problematiske, hvis du får mennesker med på billederne. Sådanne har det med at bevæge sig - og det ses pludselig tydeligt. Og hvis det samtidig er håndholdt, såeh... Jeg synes dit ISO3200-billede sagtens kan gå an - men jeg så det også kun i standardview på SM. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dine lukkertider er jo problematiske' date=' hvis du får mennesker med på billederne. Sådanne har det med at bevæge sig - og det ses pludselig tydeligt. Og hvis det samtidig er håndholdt, såeh...[/quote'] Hvilken lukketid bør man ned på egentlig når der fotograferes mennesker - som tommelfingerregel? Mja, det er ikke ubrugteligt - men dog en del støj hvis du kigger efter. Jeg vil dog tro det kan filtreres noget... Edit: 03.26 ?!?!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilken lukketid bør man ned på egentlig når der fotograferes mennesker - som tommelfingerregel?
Det kommer også lidt an på dine shaky hands..men jeg fandt en lille artikel (hurtig søgning på Google) - http://kamerasiden.dk/artikel/hvilken_blaende_og_lukkertid_er_bedst/ EDIT: Fandt lige en lidt mere uddybende artikel (PDF) http://www.knl-dtp.dk/portfolio/lukkertiden.pdf
Mja, det er ikke ubrugteligt - men dog en del støj hvis du kigger efter. Jeg vil dog tro det kan filtreres noget... Edit: 03.26 ?!?!?
Man skal ikke være al for allergisk over støj i billedet. Synes lidt folk har fået et forkvaklet forhold til emnet, og ser for mange spøgelser. Jeg synes det kan add'e til stemningen i billedet - præcis som gammel Kodachrome-film osv. gjorde det i analog fotografering. Her var det jo en kvalitet med kornet film i mange tilfælde. ..og ja - 03:26 var efter morgenmaden. Jeg mødte på pinden kl 05 i morges :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen så fik jeg også meldt mig ind i klubben af dem med en uendeligt dyr hobby. http://www.flickr.com/photos/morganroderick/ Glæder mig til at komme tilbage til SE, og være med i kaffeklubben! Har I nogle anbefalinger til bøger, websites, guides og andet godt, så man kan lære at få lidt mere ud af sine foto-safari's (safarier?).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:th2: Jeg ved der blev lavet en "sticky" tråd med gode tips og anbefalinger, til både udstyr og foto-sites - men jeg kan sgu ikke lige finde den. Gio ved det garanteret...;) Jeg kan dog lige anbefale den svenske Fotosidan.se som også har et magasin der udkommer i trykt form. Hyggeligt julemarked i Berlin, by the way... Jasper

Nåmen så fik jeg også meldt mig ind i klubben af dem med en uendeligt dyr hobby. http://www.flickr.com/photos/morganroderick/ Glæder mig til at komme tilbage til SE, og være med i kaffeklubben! Har I nogle anbefalinger til bøger, websites, guides og andet godt, så man kan lære at få lidt mere ud af sine foto-safari's (safarier?).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Velkommen til:th2: Jeg ved der blev lavet en "sticky" tråd med gode tips og anbefalinger, til både udstyr og foto-sites - men jeg kan sgu ikke lige finde den. Gio ved det garanteret...;) Jeg kan dog lige anbefale den svenske Fotosidan.se som også har et magasin der udkommer i trykt form.
Tak, den tror jeg lige jeg vil prøve at støve op :-)
Hyggeligt julemarked i Berlin, by the way...
Ja, der sælges Glühwein alle steder hernede ... man bliver jo næsten alkoholiseret :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. blåtone i snebilleder Vedhæftet er før og efter udgave af et billede godt med sne på. Da jeg tog billedet var hvidbalance på "cloudy", hvilket helt klart ikke er godt nok. Heldigvis gemmer jeg samtidig billedet i RAW-format og kunne lege med det på computeren. Efter at have pillet en del ved brightness og mindre ved contrast og highlight blev det færdige resultat en del lysere, men desværre ikke helt hvidt. Hvordan er det så man leger med hvidbalancen inden man begynder at knipse løs?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vedhæftet er før og efter udgave af et billede godt med sne på. Da jeg tog billedet var hvidbalance på "cloudy", hvilket helt klart ikke er godt nok. Heldigvis gemmer jeg samtidig billedet i RAW-format og kunne lege med det på computeren. Efter at have pillet en del ved brightness og mindre ved contrast og highlight blev det færdige resultat en del lysere, men desværre ikke helt hvidt. Hvordan er det så man leger med hvidbalancen inden man begynder at knipse løs?
Hvidbalancen sætter du "let" i kameraet - enten ved at lade det måle på et hvidt emne i scenen, eller v.h.a. greycard. Du kan evt. smide mig RAW-filen af billedet - så ser jeg gerne hvad jeg kan gøre :) En lille tutorial.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvidbalancen sætter du "let" i kameraet - enten ved at lade det måle på et hvidt emne i scenen' date=' eller v.h.a. greycard.[/quote'] Hmm, greycard - den kan jeg godt huske fra vort kaffeklubsmøde sidste år. Det må jeg få kigget på. Øh, smide? :confused: Aha, bookmarked. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spejvend billeder Hej "Nørder" Jeg mangler virkelig jeres hjælp! Efter at have scannet en masse negativer ind, far jeg fået set at nogel af dem er spejlvendt! Kan i hjælpe mig med hvordan man vender dem igen? på forhånd tak! Og undskyld at jeg bruder ind i jeres samtale! (PS. skal tilstå at jeg ikke har læst hele tråden, den var lidt lang) Hilsen "foto tumpen"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites