Jump to content
Gio

Foto-nørdernes kaffeklub

Recommended Posts

Nå...det lader ikke til der sker noget oppe omkring Thomas. Er der nogle andre der har lyst til at lægge hus/have til? Jeg synes det er synd, hvis vores lille tiltag allerede fordamper! :sad: Desuden har jeg selv sommerferie - så hvis nogle har gode idéer til en foto-safari, så kunne jeg meget nemt lokkes :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej foto nørder Jeg blev lidt imponeret/hooked da jeg legede rundt med min kære broders Nikon D60 her i weekenden.... Kan se det koster lige omkring 3000, og omkring 4000 med en af-s dx 18,105 mm linse Er der andre kamera i den prisklasse i kan anbefale ? Gerne links og reviews... Kender steves digicams ( hvor d60 er nævnt som en af de bedste i klassen ) og dpreview. com, men ikke rigtig model navnene mht spejlrefleks...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå...det lader ikke til der sker noget oppe omkring Thomas. Er der nogle andre der har lyst til at lægge hus/have til? Jeg synes det er synd, hvis vores lille tiltag allerede fordamper! :sad: Desuden har jeg selv sommerferie - så hvis nogle har gode idéer til en foto-safari, så kunne jeg meget nemt lokkes :thumbup:
Jeg synes en kombineret fiske og foto tur kunne være godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes en kombineret fiske og foto tur kunne være godt.
Så bliver det vist ikke særlig effektivt fiskeri. At slæbe rundt på foto-udstyret, iført et par waders, fangstnet og fiskegrej i vand til livet...well. :rolleyes: Skal vi ikke bare tage ud og fiske først - og så kan vi tage billeder af mig og min kæmpefangst bagefter :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo ikke fordi der er den store respons på de datoer der har været lagt ud!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo ikke fordi der er den store respons på de datoer der har været lagt ud!!!
Nu er et forum som dette ikke pokkers praktisk til at arrangere møder o.l. Så vil tro det er årsagen - i hvert fald for mit vedkommende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste par dage har jeg været ude og investere i fotoudstyr - filtre, blitz og batterigreb, så nu er jeg klar til noget seriøs fotosession. I dag besøgte jeg Platan Foto, og havde en meget spøjs oplevelse - meget anderledes end da jeg var der sidste gang. Er der nogen som ved noget om Platan Foto, om der er sket nogle ændringer dér for nylig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De sidste par dage har jeg været ude og investere i fotoudstyr - filtre, blitz og batterigreb, så nu er jeg klar til noget seriøs fotosession. I dag besøgte jeg Platan Foto, og havde en meget spøjs oplevelse - meget anderledes end da jeg var der sidste gang. Er der nogen som ved noget om Platan Foto, om der er sket nogle ændringer dér for nylig?
Fortæl dog om oplevelsen:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fortæl dog om oplevelsen:rolleye:
Hehe...ja, jeg venter også. Come on Paul - ikke sådan noget cliffhanger-fis :D Lad os høre hvad du var ude for (og tillykke med dit nye gear!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var meget mennesketomt sammenlignet med tidligere, deres kasseapparater var væk - noget med at de ikke havde virket i tre dage og var taget med til service osv. - og de derfor ikke kunne tage imod kort, kun kontant. Jeg fik ikke nogen nummereret regning eller faktura, blot det jeg havde købt griflet ned på et stykke papir med lovning om at kvitteringen og dermed garantien kommer med posten. Det sidstnævnte havde jeg nu selv bedt om, da han sagde jeg kunne komme forbi og hente den, men da Platan Foto ikke lige ligger på vejen hjem til Malmö er det ikke en mulighed jeg skønner på. Nå, nok om det - det var nu mest tilbehør, filtre, ny kamarataske o.lign. Nok ikke noget der kommer til at fejle det helt vilde. Edit (August 2009): Alt i orden med Platan Foto. Vel hjemkommen fra ferie lå kvitteringen i posten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Billedbehandling og exif data Hmm, står i en lidt prekær situation, hvor jeg ikke har lyst til at bruge titusindvis af kroner på den seneste Photoshop, men samtidig frygtelig gerne vil have fingrene i et program, hvor jeg ikke mister billedernes exif data når jeg billedbehandler. Lige nu benytter jeg Photoshop 7 - I know, en gammel og godt brugt udgave af et ellers udmærket program. Der er sket noget i de ti år siden jeg fik programmet, så spørgsmålet er om der findes et open source program der ikke skipper exif date ved billedbehandling?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
spørgsmålet er om der findes et open source program der ikke skipper exif date ved billedbehandling?
Disclaimer: :new: ;) Hvis "exif date" er tidspunktet for, hvornår billedet blev taget, så bibeholder GIMP (version 2.4.7) dette "metadata-tag" efter endt redigering (i hvert fald efter en simpel resize-test af et foto taget med vores 700-kroner übercam). [ATTACH]3059[/ATTACH] (beklager at forummet krymper billedet unødvendigt meget...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gps Arv - jeg kom til at købe sådan en GPS dims til min D90 - http://www.phottix.net/shop/default.asp?product_id=1448 - på ebay til under det halve af hvad Nikon skal have for deres egen. Der følger endda en remote til så man kan tage billeder på stativ uden at få rystet noget. Bestille fra Hong Kong og så en lille uge efter var den i min postkasse. Så nu var jeg lige ude en lille tur for at prøve den og det må nu da siges at være et ret sjovt tilbehør og "vores" fine fotosted har endda en mapping funktion man kan bruge: http://maps.smugmug.com/?feedType=geoAlbum&Data=9097907_Xeo2E Derudover finder iPhoto også adresser og kort frem helt automatisk da jeg lige fandt ud af at det skulle slås til ;) Men ja, tænkte bare der måske var nogen der syntes det kunne være sjovt med sådan en dims så anbefalingen hermed givet videre. Tja, alt i alt syntes jeg det virker som et hit til prisen (cirka 700 dkk for GPS device og medfølgende remote) - nu må vi se hvordan den arter sig når jeg skal på ferie her i august!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis "exif date" er tidspunktet for' date=' hvornår billedet blev taget, så bibeholder GIMP (version 2.4.7) dette "metadata-tag" efter endt redigering ...[/quote'] Mange tak for de gode råd, både fra dig og larscph. I dag benyttede jeg GIMP for første gang, og den er slet ikke så tosset. Man kan selv bestemme om exif data skal bibeholdes ved billedbehandling - og så er programmet gratis. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne anbefale Sydskanes emse's arrangementer til fotografering.:love2: Jeg var på Sturup i torsdags, og det er utroligt gode forhold man får som fotograf. Man henvender sig blot til depotchefen, bliver akkreditteret og udstyret med en orange vest, hvor der står fotograf, og så skal man love at overholde reglerne. De er så simple, at man kun kan respektere dem: *stå bag autoværnet *stå ikke i afkørselszonerne *kryds kun banen efter aftale med flagposterne *brug ikke blitz *offentliggør ikke billeder fra uheld medmindre du har en aftale med uheldsramte *dæk nummerpladerne af, hvis du offentliggør billeder Der var masser at fotografere og masser af aktion :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites