Jump to content
Mouse

Kia - er den så slem som den var en gang?

Recommended Posts

Jeg står foran en familieforøgelse, så med mine og dine børn osv. ser vi fram til weekender med 4 unger :D Da det kun er i weekenderne, er der ikke super-panik på bil-fronten, men jeg kigger da efter biler med 7 sæder. Jeg er faldet over nogle super tilbud (tilsyneladende) på Kia Carens. Normalpris 210.000, nu 140.000 - for en spritnyt 7-personers bil. Ja, der er federe biler i klassen (Picasso, Mazda 5 osv.), men de koster fra 225.000 og op. Nu har Kia imidlertid noget af et ry for at levere et kvalitetsniveau, der ikke heeelt lever op til europæisk standar, men hvor meget af det er reelt for de biler de laver i dag? Jeg mener: der er ikke mange der vil rulle med øjnene af en (ny) Skoda i forhold til kvaliteten. Er der nogen af jer, der har nogen erfaringer med de nyere modeller? Og så noget helt andet: Er det realistisk at komme af med sin egen bil nu til dags? Jeg har ikke talt med forhandleren, men vil han skrælle 1/3 af prisen på en ny bil, får jeg næppe meget for min gamle (Peugeot 307 Kombi 1,6 HDI).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej i den prisklasse du skal købe bil, er der ikke meget at hente på indbyttes prisen, der står du nok til at miste en hel del penge lige pt. Tror KIA leverer et ok stykke bil efterhånden - altså Hedinbil i Helsingborg er begyndt at forhandle KIA sammen med deres Mercedes og nissan modeller, så mon ikke de er ok nu ?. Man får jo hvad man betaler for, siger det gamle ord sprog. Hvad med en ældre model af vw transporter ? de er da rimlige solide. Med mindre det SKAL være ny bil. Personligt skal jeg aldrig have KIA, det er og bliver et anden rangs produkt for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra de par biler jeg har haft, er jeg grundlæggende helt enig med dig: Man får, hvad man betaler for. Nu er "normalprisen" på Kia Carensen 210 kilo, så hvis man skal tage udgangpunkt i det, er kvaliteten vel mindst på højde med min 307'er (175 kilo fra ny). Det behøver ikke at være en ny, faktisk browser jeg lidt rundt for at finde gode tilbud. Dog synes jeg at en egentlig varevogn er lidt vel voldsomt, for 2/3 af kilometerne er jeg oftest alene... Det ser ud til, at der er flere store nedslag, fx. Opel Zafira 1,9 CDTi med 150 HK til 170.000 (normalt knap 230.000). Den har dog stået på lageret siden 2007, men det er ikke en demobil (har kørt 0 km) VW Caddy Maxi Life til 189.000 (normal 210.000 som Carensen (= samme kvalitet?)) Mazda 5 til 195.000 mod normal 230.000 Eller en Citroën Grand Picasso også til 195 mod 230 normalt. Så tilbud er der egentlig nok af, men er alligevel lidt fristet af det kraftige tilbud på Carensen (selv om Zafiraen også godt kunne trække :th2:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er den omtalte Carens med V6 og automatgear ... Så hvis du bare kører nogenlunde langt pr. år vil en en Zafira nok være et bedre alternativt rent driftøkonomisk. Højere fordonsskatt - men betydeligt lavere brændstofforbrug. Kvaliteten er næppe sammenlignelig - til Zafira'ens fordel :) Caddy Maxi Life er nok en lidt speciel bil ... Grundlæggende er det jo en "håndværkerbil", som VW har fundet ud af også kan sælges som storfamiliebil - men kvaliteten er givetvis OK. Pladsmæssigt kan den være med - er jeg ganske overbevist om. Og så er der lige en detalje med skydedøre til de bagerste rækker. Jeg har selv en VW Multivan - med skydedør i højre side ... Det er altså en betydelig fordel, når mindreårige og andre "mindre ansvarsbevidste" skal åbne en dør på en trang p-plads - risikoen for at lave buler i andre menneskers fine biler er nærmest mikroskopisk :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

SUBJEKTIV !! : Du skal HELT klart tage Zafiraen....det er en super familie-bil uden at være kæmpe kassevogn. Den kører rigtig godt og hvis den oven i købet er med automatgear er der ingen tvivl !!! Vi havde ingen problemer med vores (120hk -07).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhh - jeg glemte lige en detalje :eek: Service ... Jeg tror at en Kia Carens skal til service betydelig hyppigere end både Opel Zafira og VW Caddy. I værste fald skal Kia'en til service hver 15.000 km / år og i bedste fald skal Caddy'en til service hver 30.000 km / 2. år. Du må selv lige checke disse oplysninger :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvem har lyst til at lade 30.000 km / 2 år passere mellem olieservice (og andet)? :confused:
Når nu fabrikanten oplyser, at det er det der skal til for at opretholde garanti m.m. - hvorfor så ikke :confused: Det forudsættes jo, at der anvendes smøremidler o.s.v. af høj kvalitet - ellers kunne det jo aldrig gå :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvem har lyst til at lade 30.000 km / 2 år passere mellem olieservice (og andet)? :confused:
Hvorfor skulle man servicere den oftere end det interval fabrikken eller bilens egen computer selv angiver.......:rolleye::rolleye: Har en mercedes.... der er over 40.000 mellem service, ifølge service bog/ bilens comp.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor skulle man servicere den oftere end det interval fabrikken eller bilens egen computer selv angiver.......
Ih, nej da. Og hvorfor skulle man dog nogensinde skifte olien i ens automatgearkasse, nu når BMW, Audi, Mercedes, m.fl. siger, at den aldrig skal skiftes. Nååååh nej, den anbefaling lavede de sørme om på igen (5 år for sent!), da folks gearkasser pludseligt holdt op med at virke. :rolleye: :rolleye:
Har en mercedes.... der er over 40.000 mellem service, ifølge service bog/ bilens comp.....
Jeg har til det kun én ting at sige: :rolleye: :rolleye: Find et kvalificeret lab og send dem en prøve af olien, når bilen har gået 40.000 km på samme olie og få den analyseret. Resultatet vil næppe være opløftende. På den anden side... hvis man ikke planlægger at ville beholde sin bil ud over garantiperioden, kan det selvfølgelig være lige fedt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Åhhh - jeg glemte lige en detalje :eek: Service ... Jeg tror at en Kia Carens skal til service betydelig hyppigere end både Opel Zafira og VW Caddy. I værste fald skal Kia'en til service hver 15.000 km / år og i bedste fald skal Caddy'en til service hver 30.000 km / 2. år. Du må selv lige checke disse oplysninger :)
jeg hælder efterhånden også mere til Zafiraen, selv om jeg ikke synes løsningen med at hele 2. sæderække skal skubbes helt frem for at lyfte 3. sæderække. Ikke smart, når man har to poder der kører bagudvendt. Var nede hos Opel og se på en tilsvarende model, og det ligner faktisk en helt fin bil. Pænt design og finish. Serviceintervallet er 30.000 km. og man skal regne med, at det koster 3-4.000. Jeg kørte 28.000 sidste år, så det passer godt. Hvis de tager den gamle i indbyt, er den jo tilmed rigtig fin. Carensen er en diesel - også på 140 heste, og når jeg ser på tallene får jeg en mistanke om, at det faktisk er samme producent (GM). Serviceintervallet er til gengæld 15.000 km, som jeg synes er lige lovlig kort for en diesel. Jeg har hørt noget om, at det hænger sammen med den 5 års mekaniske garanti. Servicen er derudover ralativ dyr: Jeg skulle regne med 4.000 ved 15.000 og mindst 6.000 ved 30.000 km. På sigt udligner det jo en del af prisforskellen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tror du skal se ind i fremtiden.... regn ik med at din nye kia bliver ret gammel set ved siden af tyske bilmærker.... har selv en gammel mercedes snart 25 år. (skal snart skiftes ud) men den starter ok køre hver dag. tror jeg squ ik på en kia ville gøre. og ved der har været en del sager i fdm omkring kia´s motore som røg i luften efter ganske få km. (husker ik om det var under 60000) og de folk der havde købt helt nye biler blev spist af med rep af maskinen. på en HELT ny bil havde jeg squ krævet en ny motor. hør hos fdm. held og lykke med jagten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites