Jump to content
Gio

Negativt puljeafkast på pensionsordning

Recommended Posts

Opgørelsen over årets "afkast" på pensions-ordningen er kommet til veje. Og den viser...*tadaaa*...negativt resultat. :rolleye: Nu er det muligvis et "dumt" spørgsmål - men jeg vil hellere spørge én gang for meget, end én gang for lidt: Kan dette minus fratrækkes på selvangivelsen/forskudsopgørelsen? Det er ret mange penge det drejer sig om, såeh....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Opgørelsen over årets "afkast" på pensions-ordningen er kommet til veje. Og den viser...*tadaaa*...negativt resultat. :rolleye: Nu er det muligvis et "dumt" spørgsmål - men jeg vil hellere spørge én gang for meget, end én gang for lidt: Kan dette minus fratrækkes på selvangivelsen/forskudsopgørelsen? Det er ret mange penge det drejer sig om, såeh....
Nej, det kan den ikke. Pensionsordninger beskatning af gevinster og tab hører under en anden form for beskatning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det muligvis et "dumt" spørgsmål - men jeg vil hellere spørge én gang for meget' date=' end én gang for lidt: Kan dette minus fratrækkes på selvangivelsen/forskudsopgørelsen?[/quote'] Det er trist emne at skulle beskræftige sig med. Jeg er ikke ekspert på området, men følgende vejledning er ganske intersant. I vejledningen står der bl.a. "Hvis beskatningsgrundlaget bliver negativt, beregnes der en negativ skat. Den negative skat kan fratrækkes i efterfølgende indkomstår, hvor der er positiv pensionsafkastskat." "Det er pensionskunden, der er skattepligtig, men det er pengeinstituttet, der på vegne af pensionskunden beregner og indbetaler skatten." Håber der findes folk med viden for dette område.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det påvirke ikke din skattepligtige indkomst nogensinde(hvis man ser bort fra udbetalingstidspunket, hvor man jo bliver indkomst beskattet af udbetalingen for ratepension hehe) - kun fremtidige positive beskatningsgrundlag, i pensionspuljen. Det er en lukket cirkel, og selve beskatningen berører ikke indkomstskatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Volapyksniksnak. Nørder! :lol: Summa summarum: Jeg, som privatperson, kan ikke gøre noget fradragsmæssigt ved tabet. Min bank (som pensionsordningen varetages af) skal korrigere beløb i evt. skat af et kommende overskud. Korrekt forstået?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Volapyksniksnak. Nørder! :lol: Summa summarum: Jeg, som privatperson, kan ikke gøre noget fradragsmæssigt ved tabet. Min bank (som pensionsordningen varetages af) skal korrigere beløb i evt. skat af et kommende overskud. Korrekt forstået?
Korrekt :-) Nørd siger du ? manden som taler med computere (frit oversat fra:; Manden som taler med hunde) hehe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan dette minus fratrækkes på selvangivelsen/forskudsopgørelsen?
Kort Svar : Nej. Længere svar: På et pensionsdepot tages der kun PAL-skat. PAL-skatten er 15% af dit afkast - realiseret såvel som urealiseret. I tilfælde af et år med negativt afkast får man dog ikke 15% af sit tab refunderet fra staten. Men man får lov til at gemme de 15% af tabene for senerere hen at kunne modregne dem i de 15% PAL-skat af fremtidige gevinster. Håber det gav mening. Du skal ikke selv røre så meget som en finger med hensyn til PAL-skat. PAL-skat kører helt automatisk - din bank eller dit pensionsselskab beregner og trækker selv skatten helt automatisk. Det kører forøvrigt heller ikke på kalenderår - der regnes fra slutningen af november til slutningen af november.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites