Jabbekot 10 Anmeld indhold Skrevet January 1, 2009 Hej alle.. Jeg har lige siddet og læst diverse tråde igennem, uden at blive sindssygt meget klogere, så nu laver jeg min egen tråd.. Jeg søger et udførligt indblik (og gerne en how-to-liste eller lign.) i følgende: Jeg prøver dog lige at skære vores baggrund ud i pap først.. Vi bor i Oxie og har gjort det i lidt over et år nu. Vi skal være forældre til Februar. Vi har valgt at min kone skal føde i DK. Jeg er fængselsbetjent og min kone er pædagog og vi arbejder begge i DK (i 2 forskellige kommuner). Nu kommer så alle spørgsmålene: * Jeg har forstået at barnet automatisk får et dansk cpr-nr, da vi føder i DK? Skal man så selv søge om det svenske bagefter og hvordan gøres dette? * Er det ens arbejdskommune, der betaler ens barsel? * Jeg har hørt at kvinden kun får barselspenge i x antal mdr og derefter overgår til dagpenge? Og hvem betaler så dem og skal de søges, når vi nu bor i Sverige? Og hvis ja, hvor og hvordan? * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? Puuuuha, jamen det var vist dét, for nu.. Ellers må jeg jo smide mere på, efterhånden, hehe.. På forhånd tak for hjælpen!! Jakob og Natascha Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2009 Jeg plejer ikke Jeg plejer ikke at skrive dette, men: brug sögefunktionen. Og sög også på www.malmo.se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2009 Hej alle.. Jeg har lige siddet og læst diverse tråde igennem, uden at blive sindssygt meget klogere, så nu laver jeg min egen tråd.. Jeg søger et udførligt indblik (og gerne en how-to-liste eller lign.) i følgende: Jeg prøver dog lige at skære vores baggrund ud i pap først.. Vi bor i Oxie og har gjort det i lidt over et år nu. Vi skal være forældre til Februar. Vi har valgt at min kone skal føde i DK. Jeg er fængselsbetjent og min kone er pædagog og vi arbejder begge i DK (i 2 forskellige kommuner). Nu kommer så alle spørgsmålene: * Jeg har forstået at barnet automatisk får et dansk cpr-nr, da vi føder i DK? Skal man så selv søge om det svenske bagefter og hvordan gøres dette? * Er det ens arbejdskommune, der betaler ens barsel? * Jeg har hørt at kvinden kun får barselspenge i x antal mdr og derefter overgår til dagpenge? Og hvem betaler så dem og skal de søges, når vi nu bor i Sverige? Og hvis ja, hvor og hvordan? * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? Puuuuha, jamen det var vist dét, for nu.. Ellers må jeg jo smide mere på, efterhånden, hehe.. På forhånd tak for hjælpen!! Jakob og Natascha Arbejdskommunen betaler barsel i 6 mdr, mener jeg, derefter er det vist fri for egen regning til jeres barn er gammelt nok til at komme i dagis, ca. 1 år gammel. I kan søge når barnet er født, og checken kommer en gang om året, når i har søgt om den...Og hvordan fik du selv svenskt cpr nummer? Måske barnet får det på samme måde:sick: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jabbekot 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2009 Skallstorp, jeg har, som skrevet læst og læst.. Thomas, tak.. Har også fundet lidt på Øresund-direkt.. Ja, det med cpr.nr. havde jeg også tænkt på, men tænkte at det måske var anderledes med nyfødte, men åbenbart ikke.. Tak for svarene.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2009 * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? Ind på Malmo.se - du kan ansøge online, såsnart bibs har et svensk cpr. Hvis I bor i et nybyggerområde og ikke har mulighed for at trække barsel længere end et år, kan det kun gå for langsomt. Ellers kan I risikere at der går et par måneder ekstra til junior får plads - kan tidligst komme i dagis, når den bette er fyldt et år, og der fyldes på efter først til mølle. * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? Overbureaukratisk, men start med borgerservice eller socialcentret i din arbejdskommune. De skal have dokumentation i hoved og R** og der skal sendes nye blanketter ind hvert år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Nu skriver du, at I bor i Oxie, og her har vi stået på venteliste i snart 5 mdr, og der er desvärre först udsigt til plads til august! Jeg ringer og ringer, men de siger, at der hele tiden flytter familier med börn TIL og ikke fra. Nu skal de jo til at bygge et helt ny dagis, så det kan väre presset letter lidt. Men mit råd; skriv barnet op til plads, når I får personnummeret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Kan kun svare udfra vores situation. * Jeg har forstået at barnet automatisk får et dansk cpr-nr, da vi føder i DK? Skal man så selv søge om det svenske bagefter og hvordan gøres dette? Ja, på samme måde som du selv har fået et * Er det ens arbejdskommune, der betaler ens barsel? Ja. eller det er arbejdsgiver der så får refusion efterfølgende man det kommer vist an på hvor længe man holder og om det er faren eller moderen * Jeg har hørt at kvinden kun får barselspenge i x antal mdr og derefter overgår til dagpenge? Og hvem betaler så dem og skal de søges, når vi nu bor i Sverige? Og hvis ja, hvor og hvordan? Din danske akasse. * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? Vi kunne ikke få hende skrevet op før hun var fyldt et år så regn så derefter med ventetid på et par måneder eller mere. * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? Ja hvert kvartal. 1. 4. 7. 10. Du ansøger i din fraflytter kommune, de påstår at det fra i år kører automatisk dog skal du fremsende lønoplysninger, ved efter d. 20 om det virker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? Vi kunne ikke få hende skrevet op før hun var fyldt et år så regn så derefter med ventetid på et par måneder eller mere. Vi skrev vores dreng op da han var 14 dage gammel. Der havde han fået personnummer og det var fint. Det med 1 år. Det er jo bare den alder de skal have for at kunne blive passet som min. Men der er jo nok forskel fra kommune til kommune? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Vi skrev vores dreng op da han var 14 dage gammel. Der havde han fået personnummer og det var fint. Det med 1 år. Det er jo bare den alder de skal have for at kunne blive passet som min. Men der er jo nok forskel fra kommune til kommune? Du kan sagtens skrive barnet op men det bliver ikke regnet med på listen før det er fyldt et år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Du kan sagtens skrive barnet op men det bliver ikke regnet med på listen før det er fyldt et år. Jeg tror altså også, at dette er forskelligt fra kommune til kommune. Vi bor i Staffanstorps kommune, og vi ansøgte online, da vores søn var en 3-4 måneder gammel. En uge senere havde vi fået en plads (blot 100m fra vores bopæl), og han får endda lov at starte 3 uger inden sin 1-års fødselsdag, så mor kan "deltage" i hans første tid i dagis, og mens hun endnu er på barsel. Det var endda noget, de helt af sig selv tilbød os, uden at vi spurgte til det. :) Fandme kvali' :thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Ja Staffanstorp og Vellinge kommune er kendt for deres fleksibilitet hvad angår småbørn. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Jeg kan selvfølgelig også kun skrive vores erfaringer, vores søn er lige over 3 måneder nu * Jeg har forstået at barnet automatisk får et dansk cpr-nr, da vi føder i DK? Skal man så selv søge om det svenske bagefter og hvordan gøres dette? Vi fik et på sygehuset (riget) som vi så skulle op på det nærmeste kirkekontor med (ligger 100 m derfra) og få registreret navn Herefter skal du op skatteverket og registrere den lille og få det svenske og se om du kan få godkendt det danske navn (ellers kommer der nogen EUregler ind som de skal have smidt i hovedet) * Er det ens arbejdskommune, der betaler ens barsel? Ja, der er helt sikkert en personalefunktion på dit arbejde som du kan med om det husk at barsel skal advisere et par måneder før det kan holdes normalt er det 3 måneder før med moderen og 1 måneder før med faren, snak evt. med personalekonsulent eller fagforening Det kommer ldit an på hvilken overenskomst eller lokalaftale du har på din arbejdsplads min kone gik fra 3 måneder før og har derefter lige over 1 år (ialt 15 måneder) hvoraf jeg mener de sidste 4 måneder er på nedsat sats (mener det er 60%) Jeg har 8 uger fuld betalt som jeg har valgt at tage i rater på 2, 3 og 3 uger vores respektive arbejdspladser har sendt blanketter vi har udfyldt så de kan få refusion * Jeg har hørt at kvinden kun får barselspenge i x antal mdr og derefter overgår til dagpenge? Og hvem betaler så dem og skal de søges, når vi nu bor i Sverige? Og hvis ja, hvor og hvordan? Danmark, og det er noget dit arbejde skal ordne Du arbejde jo i Danmark * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? pas, så langt er vi ikke kommet endnu * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? Vi ringede til vores fraflytter kommune som sendte nogen blanketter som de svenske myndigheder skal udfylde, vi blev henvist til skatteverket og hende vi snakked med sagde at vi skulle blive stående og vente på de blev udfyldt da de er utroligt langsomme vi kom op på skatteverket som henviste os til forsikringskassen (kom tidligt om morgenen her, der er LANG kø, vi snakker timer) som modtager dem og sender dem til en eller anden EU-instans som udfylder dem og sender dem til DK som udbetaler dem bemærk at i selvfølgelig får fra dag 1, der gik næsten 3 måneder før vi fik (vi har lige fået fra september, lidt over 4000 kr) Jeg er glad for at høre hvis det hele går automatisk næste år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Ind på Malmo.se - du kan ansøge online, såsnart bibs har et svensk cpr. Hvis I bor i et nybyggerområde og ikke har mulighed for at trække barsel længere end et år, kan det kun gå for langsomt. Ellers kan I risikere at der går et par måneder ekstra til junior får plads - kan tidligst komme i dagis, når den bette er fyldt et år, og der fyldes på efter først til mølle. Overbureaukratisk, men start med borgerservice eller socialcentret i din arbejdskommune. De skal have dokumentation i hoved og R** og der skal sendes nye blanketter ind hvert år. Hvor på malmö.se skriver man sin baby op til en dagis plads? Er der mulighed for at lave ønsker? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Hvor på malmö.se skriver man sin baby op til en dagis plads? Er der mulighed for at lave ønsker? http://webapp.malmo.se:9999/fskelit/servlet/FskWeb Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 http://webapp.malmo.se:9999/fskelit/servlet/FskWeb Tak, jeg fandt det også lige selv, det hedder åbentbart forskole og ikke dagis.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2009 Hej alle.. Jeg har lige siddet og læst diverse tråde igennem, uden at blive sindssygt meget klogere, så nu laver jeg min egen tråd.. Jeg søger et udførligt indblik (og gerne en how-to-liste eller lign.) i følgende: Jeg prøver dog lige at skære vores baggrund ud i pap først.. Vi bor i Oxie og har gjort det i lidt over et år nu. Vi skal være forældre til Februar. Vi har valgt at min kone skal føde i DK. Jeg er fængselsbetjent og min kone er pædagog og vi arbejder begge i DK (i 2 forskellige kommuner). Nu kommer så alle spørgsmålene: * Jeg har forstået at barnet automatisk får et dansk cpr-nr, da vi føder i DK? Skal man så selv søge om det svenske bagefter og hvordan gøres dette? det svenske person nummer gøres på samme måde som dig selv. ned på skatteverket og udfyld. * Er det ens arbejdskommune, der betaler ens barsel? din kone er ansat inde for det offentlige??? for der hedder det som regel at du kan gå fra 8 uger før forventet termin. derefter får du betalt 6 md barsel med fuld løn fra arbejdsgiver. når du føder får du brev fra kommune/arbejdsgiver hvor der står om man ønsker at forlænge sin barsel/orlov med op til 14 uger. dem skal kommunen betale. i skal være obs på at de har husket at fordele pengene på alle md da der kun er en pose penge at give af ligemeget om du tager det hele eller halve af din orlov.. * Jeg har hørt at kvinden kun får barselspenge i x antal mdr og derefter overgår til dagpenge? Og hvem betaler så dem og skal de søges, når vi nu bor i Sverige? Og hvis ja, hvor og hvordan? har svaret oppe over * Hvordan og hvornår søger vi institutionsplads, når nu barnet skal passes her i Sverige, når barslen engang slutter? nu i bor i oxie, så gå ned og skriv barnet op ligeså snart at det har fået sit person nummer. (mener det skal gøres senest 4 md efter fødsel) vi har fået plads hver gang lige til når barnet blev 1 år. * Får man automatisk den her børnecheck hver 3. måned og hvem udsteder den, DK eller SE? du skal få af kommunen et dokumentar på at du har indkomst i dk, derefter skal du på skatteverket og have et andet dokumetar på at du ikek får penge i sverige.. og de skal så sende dem tilbage til dk. det tager en krig... ;-) men derefter skulle der køre automatisk. dvs man skulle/skal fornye det hvert år, men tror det har lavet reglerne om så det nu skulle køre automatisk. Puuuuha, jamen det var vist dét, for nu.. Ellers må jeg jo smide mere på, efterhånden, hehe.. På forhånd tak for hjælpen!! Jakob og Natascha har ikke gidet læse de andres svar, så der er jo nok svaret på det mange gange.. ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites