Jump to content
dannemare

Jordskælv??

Recommended Posts

Mit gæt ér, at siden forskydningen skete forholdsvis langt oppe i "mulden", så har rystelserne ikke forplantet sig så voldsomt. Det harmonerer også godt med de, forholdsvis, store lokale forskelle i oplevelsen af fænomenet. De danske oplevelser er jo så bare endnu mere ude i hampen :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, jeg bor i samlesættet Annestad, og jeg troede, at det var naboer ude i opgangen, der smækkede med de tunge døre ud til garagen :D Normalt kan man godt mærke lidt rystelser i gulv og nærmeste vægge, når folk går igennem de døre, men syntes da også på daværende tidspunkt, at de gik lige vel rigeligt amok med de døre :D Nej, det der er aller mest besynderligt er, at jeg, som ellers aldrig har oplevet jordskælv før, skulle præstere at opleve det 2 GANGE indenfor det sidste halve år :eek: Første gang var på Rhodos i juli måned, hvor det målte cirka 6,4 på richter og varede omkring et minut - det var scary, skal jeg hilse og sige :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvor er tsunamibølgerne der skulle vælte ind over amager?? Taber-jordskælv! :)
Det er måske her man separerer de nervøst anlagte fra resten af befolkningen:) Min seng rystede herude på øen så jeg kunne høre den slå mod bagvæggen, jeg vågnede en lille smule, tænkte hold da op naboen må være faldet ind i væggen...eller måske en bil kørt ind i bygningen...dog sært intet brag...ah det går nok, vi tager den senere..... Nedenunder i stuen kan jeg se min ene potteplante har tabt 3 nej 4 blade siden igår aftes:) meeen kan ikke udelukke det er sket af helt andre årsager end jordskævl:rolleye: Det sjove ved det klip fra radioen er at det SER ikke voldsomt ud, vi ser bare en julekugle vibrere lidt. Men værten er tydeligvist oprevet og hans beskrivelse af episoden langt "voldsommere" end det man reelt ser på billederne. Måske samme effekt alle andre har haft.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos mig Herhjemme var der (naturligvis) også jordskälv. Jeg var ikke i tvivl da jeg vågnede til trods for at jeg aldrig har oplevet det för. Det mest vilde var at det löd som om at alle tagpladerne stod og klaprede. Derefter klaprede de plads igen. Det löd vildt. Selvom jeg ikke var i tvivl så registrer hjernen alligevel ikke hvad der sker. Jeg blev faktisk glad da de sagde det i nyhederne. Tv`et er jo det förste man sätter på. Först bagefter gik det op for mig at jeg nok lige skulle rette lidt på billederne på väggen :confused: Min mand troede jeg var dybt åndsvag da jeg endelig fik fat på ham på telefonen. Jeg håber aldrig at jeg oplever det igen. Jeg var nok mere overrasket end bange. Jeg troede ikke at det kunne ske her i den stil. Iövrigt tror jeg at udover hvordan folk opfatter ting, så er der nok også stor forskel på hvordan at husene er bygget. Min sön er MEGET sur over at han ike oplevede det. Han er blevet snyd for noget sejt siger han. Nu vil jeg läse videre på folks oplevelser i DK. Måske skal jeg skrive ind til aviserne i DK hvordan det var når man bor nästen i centrum :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

GOD DAMN !... Hvorfor sidder man på Gotland (i mørke) når der endelig sker noget i Skåne ? Jeg har tidligere været meget tæt på epi-centrum på et 5.7 og det var i en byen der absolut ikke kunne holde til det.... Men, sov da igennem alt (siger ikke hvad jeg havde lavet aftenen før).... så det oplevede jeg heller ikke :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jo jo - man skal bare kopiere linket lige over videoen :) http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1348636 men jeg må advare - der er tale om skræmmende billeder...
Jamen .. det er da godt nok .. rystende! OG hva' fa'en sker der i Lund???
Sov med legetøjspistol i sengen "Jeg var alene hjemme og lå vågen i min seng da jordskälvet startede. Cd'er, böger og tallerkener vältede. Jeg kröb sammen som et pindsvin og tudbrölede imens det stod på - bagefter var jeg så bange at jeg ikke turde rejse mig op og tände lyset. Jeg var bange for at det var en explotion eller terrorangreb, selv om jeg godt anede lidt at det var et jordskälv, men sov alligevel med en legetöjspistol i sengen resten af natten." - Venke Kofod Christiansen, Lund i Sverige
Det næste bliver vel at der kommer en hill billie fra det mørke skåne og fortæller hvordan Jordbävningen lød :) Personlig vågnede jeg halvt da jeg følte sengen vibrede, og tænkte mest at alt at det nok var en lastbil der kørte forbi. Men eftersom vi bor på 6. så skulle det nok være en ret stor lastbil (selv til arena byggeriet :D). Jeg tænker dog at oplevelserne vel er noget forskellige alt afhængigt af hvilket grundlag ens hus / bolig er bygget på, samt hvor højt oppe man er. Solid grundfjeld leder bølgerne bedere end f.eks. blød jord, og vibrationer mærkes lettere i yderpunkterne (højt oppe) end ved overfladen. (bare nogle tanker på emnet).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Shit Kl. 0620 sad jeg i øresundstoget. var nede i tunnellen under øresund, men kunne ikke mærke noget som helst. min kone ringede lige da vi kom op over "vandoverfladen" troede bare hun havde drømt noget, og så var lidt forvirret da hun vågnede. Har først her til aften tænkt over, at hvis den havde været så slem at "ting" var begyndt at styrtet sammen, så var det ikke de fedeste sted jeg opholdte mig. puha. en ubehagelig tanke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites