credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Jordskalvet som kändes över hela södra Sverige på tisdagsmorgonen är det starkaste på över 100 år. Och nu räknar experterna med efterskalv. - Men att människor ska komma till skada är osannolikt' date= säger Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet. http://sydsvenskan.se/malmo/article399134/Starkaste-skalvet-pa-over-hundra-ar.html Uha, så må vi hellere sure alle ting fast derhjemme ;). Pas nu på, at man ikke går i selvsving over et på Richter skalaen mindre jordskælv, selvom det er et stort skælv i vores område. Jordens plader bevæger sig hele tiden (kontinentaldrift) og der forekommer faktisk jordskælv hele tiden, men langt de fleste er så svage, at man ikke mærker dem overhovedet. Her er link til de 10 største jordskælv siden år 1900: http://earthquake.usgs.gov/regional/world/10_largest_world.php Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Venter lige på det lysner lidt' date=' så jeg kan komme ud og tjekke for skader og sætninger i huset. Gad vide hvad forsikringen siger til jordskælvsskader!? *hmm*[/quote']Jeg citerer lige mig selv, da Sydsvenskan har opdateret med relevant info. Kunne jo tænkes andre var i tvivl også - hvis da ikke ligefrem ramt af skader på hus/indbo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Jeg lå i min seng i Almvik, da jeg pludselig begyndte at ryste. Jeg troede, jeg var syg, indtil det gik op for mig, at det var min seng, der rystede. Temmelig meget endda, så jeg kan forestille mig, at det har været "slemt" hos jer, der bor lige i "øjet". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Uha' date=' så må vi hellere sure alle ting fast derhjemme ;). Pas nu på, at man ikke går i selvsving over et på Richter skalaen mindre jordskælv, selvom det er et stort skælv i vores område.[/quote']Jeg reagerer kl 06:20 på mit hus der lyder som om det er ved at ryste fra hinanden, og jeg vækkes af larmen og rystelserne. Klart jeg "går i selvsving", da jeg sgu' ikke har oplevet et jordskælv før - og det kan godt være at det var et "mindre skælv"...men hvis jeg var hus, så havde jeg skidt en grøn gris. Forklejn det ikke, Credde. Det rystede altså reelt herude! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Flyinge->Blentarp = ca. 24 km Flyinge->Skurup = ca. 30 km Altsammen bare hurtigt målt i fugleflugt via eniro.se/kartor. Ja, godmorgen! Det kan godt være at du måler at der er 30 km fra Flyinge til Skurup, men hvad har det med et jordskælv i Blentarp at gøre?? Nu hører Blentarp til Skurup Kommune, såååå ;) Kig på et Skånekort, uden brug af afstandsmåling, og du vil med det blotte øje kunne se at Flyinge ligger dobbelt så langt væk fra Blentarp, som Skurup gør.. Det er sgu en om'er Gio Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Pas nu på' date=' at man ikke går i selvsving over et på Richter skalaen mindre jordskælv, selvom det er et stort skælv i vores område.[/quote']Tror vist ikke der er nogen af os der oplevede dette på tætteste hold der går i selvsving. Klart det er interessant når man ikke har oplevet noget lignende nogensinde, og sikkert heller aldrig kommer til det. Ingen døde osv, som vi ser det med skælv i Japan/USA etc, men morgenens oplevelse var satme godt nok noget som sagde spar 2, især hvor vi bor. Jeg kan godt beskrive hvordan jeg oplevede det: Vi lå og sov da det pludselig begyndte at ryste og larme meget kraftigt i hele huset (vi sover på første sal). Efter et par sekunder er jeg helt vågen og springer ud af sengen og tænker at en lastbil må være kørt ind i huset, men hvor skulle den komme fra? Løber ud på toilettet og kigger ud af vinduet for at se om jeg kan se noget, holder fast i vindueskarmen, da det stadig ryster meget kraftigt, alle ruder i huset vibrerer helt sygt, og glas og lignende i hele huset klirrer højlydt. Det går op for mig at dette må være et jordskælv, da jeg ikke kan se noget usædvanligt ud af vinduerne, men alligevel var tanken for surrealistisk på dette tidspunkt. Løber hen for at få mit tøj på, så jeg kan komme uden for, og mens jeg jeg løber ned af trappen til underetagen begynder rystelserne/larmen at fortage - alt i alt tog det hele ca 20 sekunder (og nej det tog IKKE 5 sekunder for mig at vågne op, komme ud på toilettet og få et overblik, tilbage til soveværelset og få tøj på, og løbe nedenunder)... Løb ud af huset med den store maglite, da jeg var helt overbevist om at huset måtte have taget skade, eller et eller andet synligt måtte være til stede. Fandt dog ingenting umiddelbart, andet end min nabo som også var rimelig rystet over hvad der præcis var sket... Så ja, selv om folk længere væk mod Malmö knapt har mærket noget, eller folk i Roskilde måske så kaffekoppen ryste lidt, så kan jeg godt love dig for at det var SYGT VILDT her i området, og det på INGEN måde bare var en lille rystelse som vi går i selvsving over bla-bla Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Kig på et Skånekort, uden brug af afstandsmåling, og du vil med det blotte øje kunne se at Flyinge ligger dobbelt så langt væk fra Blentarp, som Skurup gør.. Det er sgu en om'er Gio Jeg har sgu' målt forkert... Det var også en brat opvågning, efter små fire timers søvn. (indsæt violiner og pauker hér) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Jeg BOR i Blentarp.... og SÅ vildt var det altså heller ikke... uanfægtet, at det sandsynligvis var en af de underligste oplevelser i mit liv. Jeg var netop vågnet af en weird drøm, og pludselig begynder huset kraftigt at vibrere - ikke ryste. Kan vel bedst beskrive det som om, at en meget kraftig maskine blev tændt i ca. 10 sekunder, for derefter at slukke. Jeg stod selvfølgelig op og kiggede ud på gaden, hvor der intet var at se - alle gadelamper lyste, jeg havde selv strøm, og det virkede i det hele taget, som om jeg stadig sov og havde drømt det hele. Ved halv ni-tiden tænder jeg så for TV2 og ser folks indsendte billeder - i Danmark - af billeder som er faldet ned fra væggen osv..... Jeg har været ude og gå en runde om huset, og der er intet at se. Jeg har ingen smadrede billeder, ingen væltede potteplanter.... nothing. Men underligt - det var det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Så har de rykket epicenter til ikke langt fra vej 102, ca halvvejs imellem Blentarp og vej 102. http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsww/Quakes/us2008araj.php Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Så har de rykket epicenter til ikke langt fra vej 102, ca halvvejs imellem Blentarp og vej 102. http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsww/Quakes/us2008araj.php og et direkte link til placering på Google Maps http://maps.google.com/maps?q=55.5825+13.5343(M4.7+-+SWEDEN+-+2008+December+16++05%3A20%3A00+UTC)&ll=55.5825,13.5343&spn=2,2&f=d&t=h&hl=e Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Jeg mærkede ingenting her i lejligheden - og vil altså heller ikke forstyrres når jeg sover...tak! :D Men min kone stod i køkkenet og mærkede det ryste - og hun siger det ikke var min snorken...denne gang! Men måske lige jeg skulle køre op at kigge på vores hus og se om det stadig står Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Nu sidder jeg og læser nyheder på nettet.... hooooold kæft, hvor er det latterligt! Fra BT: "- Det var godt nok voldsomt. Jeg var slet ikke i tvivl om, at der var tale om et jordskælv. Min stol rokkede fra side til side, og da jeg kiggede ud af vinduet, kunne jeg se, at gadelygten bevægede sig, siger Henning Larsen, der arbejder på et kontor på Østerbro, hvor han var, da skælvet skete." Fra EB: "- Børnene lå og sov, og jeg stod og drak en kop kaffe med min kæreste, da jeg kunne mærke bygningen gynge fra side til side. Jeg havde svært ved at holde balancen, siger Kristian Linnemann til ekstrabladet.dk." Øjenvidneberretninger fra Berlingske.dk: "Vågnede ved lyden, en slags brummen, og oplevede at huset stod og svajede fra side til side. Vidste med det samme at det var et jordskælv og håbede blot på at huset kunne holde. Huset svajede 7-8 gange og så var det overstået. En rystende oplevelse. Alligevel følte jeg mig ikke helt sikker på at det virkelig var sket, da jeg vågnede anden gang. Jeg bor på 3. sal i en ejendom i Roskilde" "Jeg bor i Hornsherred, sad og drak morgen kaffe da huset begynde at gynge lige som et skib på høje bølger." "Jeg sad lige og var i gang med min morgenkage da jordskælvet kom. Det næste jeg opdagede var at jeg var blevet rystet over i biddetet og havde lagt min lort dér. Så måtte fruen i gang." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Ja lige om lidt er der en der siger at han faldt i søvn i soveværelset og vågnede i carporten..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Klagshamn Der var også "pæne" rystelser i Klagshamn og stor vibration i huset, specielt på 1.salen hvor vi sover og det varede ca 20-25 sek!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Jeg BOR i Blentarp.... og SÅ vildt var det altså heller ikke... Well, så peakede forestillingen nok ikke hvor du bor. Her varede det væsentlig længere end 10 sekunder.. Når jeg siger VILDT, så er det ikke ifh til San Francisco 1906 og lign, men udelukkende hvordan jeg oplevede det i morges, for her var det ikke en vibrerende nåh-oplevelse, som om jeg stadig sov. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Nu sidder jeg og læser nyheder på nettet.... hooooold kæft' date=' hvor er det latterligt![/quote'] Ja det er for griner hvad visse folk på Sjælland har oplevet Her er et link til dem: http://copenhagen.spreadshirt.com/us/US/Shop/ :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 ja, de beskrivelser er godt nok sjove, isär når man tänker på, hvordan vi herovre oplevede det :D Vi vågnede også ved rystelserne, og min förste tanke var også, at der må väre noget, der har ramt huset, men da det så blev ved i 20 sekunder begynder man altså at blive lidt nervös. Man lärer jo i skolen, at godt nok beväger pladerne sig hele tiden, men det er ikke noget, vi nogensinde får lov at opleve. Jeg synes også, at det var pudsigt med TV2's opfordring til, at hvis man havde optagelser af rystelserne, så skulle man sende dem ind :D - ja, nu var min förste tanke ikke lige at dröne hen efter videokameraet... men snarere at finde ud af, hvad det var. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Toft, jeg er slet ikke i tvivl om, at folk har oplevet det forskelligt alt efter hvor de bor, men jeg må le at de historier jeg læser på danske medier. Så det var nu mere det jeg hentydede til. Du lyder ihvertfald som om, du har haft en spændende morgen :) Der er en sjov video på SVT's hjemmeside - de laver åbentbart radio live fra Gustav Adolps Torg i Malmö, og sender hele molevitten live i TV.... også jordskælvet! Kan desværre ikke linke direkte, men videoen ligger på forsiden af svt.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Toft' date=' jeg er slet ikke i tvivl om, at folk har oplevet det forskelligt alt efter hvor de bor, men jeg må le at de historier jeg læser på danske medier. Så det var nu mere [i']det jeg hentydede til. Øh ja, enig. Det er jo derfor jeg understøtter dig med en kommentatar, om at du (ligesom jeg) finder det latterligt hvad de danske medier beretter. Jeg synes da også det er lamt at folk i Roskilde løber ud på gaden og forgæves ringer 112 i 10 minutter, osv osv Hvorfor skulle jeg ellers også poste et sarkastisk link? Hvad jeg selv har oplevet kan jeg godt stå inde for, men det virker også på mig underligt at folk der bor 50+ km længere væk oplever ting flyve rundt og har brug for at ringe 112 osv... Længere er den ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Øh ja' date=' enig. Det er jo derfor jeg understøtter dig med en kommentatar, om at du (ligesom jeg) finder det latterligt hvad de danske medier beretter. Jeg synes da også det er lamt at folk i Roskilde løber ud på gaden og forgæves ringer 112 i 10 minutter, osv osv Hvorfor skulle jeg ellers også poste et sarkastisk link?[/quote'] Den kommentar havde jeg ikke lige set, før jeg skrev mit indlæg ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Der er en sjov video på SVT's hjemmeside - de laver åbentbart radio live fra Gustav Adolps Torg i Malmö' date=' og sender hele molevitten live i TV.... også jordskælvet! Kan desværre ikke linke direkte, men videoen ligger på forsiden af svt.se[/quote'] jo jo - man skal bare kopiere linket lige over videoen :) http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1348636 men jeg må advare - der er tale om skræmmende billeder... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 jo jo - man skal bare kopiere linket lige over videoen :) http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1348636 men jeg må advare - der er tale om skræmmende billeder... LOL!!!!!!! Og tak for hjælpen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Han er da lige lidt bøsset nok ham værten der.....Gaaaal nogle løse håndled.....:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Vi kände det i Høje-Taastrup också. Men det var mer som två rejäla stötar med ca 3 sekunders mellanrum. Eftersom jag bott i Nya Zealand gissade jag vad det var. Min man undrade va f-n jag höll på med...:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 jo jo - man skal bare kopiere linket lige over videoen :) http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1348636 men jeg må advare - der er tale om skræmmende billeder... Ja, er du vimmer det er vildt! Julekuglen RYSTER jo ligefrem!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites