Jump to content
bananas

Hvordan går det med Øresundstogene

Recommended Posts

Hvordan har det gået med Øresundstogene over Broen på det seneste: I følge denne er artikel gå det ikke videre godt: http://sydsvenskan.se/skane/article399046/Bro-pendlarna-ar-missnojda.html Men er det rent faktisk blevet værre? Står og skal snart have et nyt job - transport med tog er med i mine overvejelser, hvis det er arbejdsteder lidt nord for Kbh Centrum - man kan ikke komme igennem centrum i bil i myldretiden. Så det er noget jeg skal have med i mine overvejelser mht. til jobvalg - forudsat at jeg kan vælge :) Hvad er folks erfaringer? - og bliver det mon bedre når DSB First tager over?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
og bliver det mon bedre når DSB First tager over?
Hvad tror du selv.. lol! :rolleyes: DSB first, second and always last!! :sick: De har ikke råd til togtrafik fordi deres tv-reklamer (DSB, tog på skider´en) koster mere end det samlede vedligeholdelsebudget..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at vurdere, om det er blevet værre med togene, for jeg tror der er kommet mere fokus på det i den seneste tid, specielt sammen med at min egen irritation er vokset. Dog kan jeg nemt mærke forskellen fra da jeg startede at pendle for 3½ år siden og så nu mht rejsende. For 3½ år siden var det nemt at få en plads på vej til DK i myldretiden, men i dag skal man helst være på Centralen et par minutter tidligere, for at kunne få en plads. Fra Svågertorp synes jeg det ser meget sort ud mht siddepladser. Derudover synes jeg også der er sket lidt med folks irritationsgrænse, og der er ikke længere så langt imellem sure folk der skubber og maser. Min erfaring er, at man er lidt dårligere stillet når man skal videre end Hovedbanen. Så sent som i fredags var mit tog 6 minutter forsinket i afgang fra Østerport, hvorefter de aflyste toget fra Hovedbanen og lod os vente små 20 minutter på Hovedbanen. Skal man skifte på Hovedbanen tror jeg at man har en lille fordel, da togene ofte indsættes herfra eller kun kører dertil. Og, som altid er det en god idé at tage toget 20 minutter før... Og skal jeg gætte lidt om fremtiden, så tror jeg på ingen måde det bliver bedre. Centralen skal inden længe renoveres, hvilket betyder færre tilgængelige spor, og jeg tror også at antalet af tog-pendlere vil stige, som det har gjort de sidste par år.

Hvordan har det gået med Øresundstogene over Broen på det seneste: I følge denne er artikel gå det ikke videre godt: http://sydsvenskan.se/skane/article399046/Bro-pendlarna-ar-missnojda.html Men er det rent faktisk blevet værre? Står og skal snart have et nyt job - transport med tog er med i mine overvejelser, hvis det er arbejdsteder lidt nord for Kbh Centrum - man kan ikke komme igennem centrum i bil i myldretiden. Så det er noget jeg skal have med i mine overvejelser mht. til jobvalg - forudsat at jeg kan vælge :) Hvad er folks erfaringer? - og bliver det mon bedre når DSB First tager over?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer meget an på hvad tid du skal møde, det er oftest de samme afgange der rammes når det går galt. Sammenlignet med sidste år så kører øresundstogene mellem Svågertorp og Hovedbanegården fortrinligt. Oftest kun nogle minutter forsinkede et par gange om ugen. Til sammenligning skal det nævnes, at ved samme tid sidste år var rettidige tog noget nær et mirakel og afgange blev aflyst hver dag. Jeg tager toget fra Svågertorp klokken 09:31 og kan dårligt huske hvornår jeg sidst skulle stå op. Det er også længe siden afgangen er blevet aflyst og den sidste tid har der kun været én gang afgangen var mere end 10 minutter forsinket. Toget den anden vej om aftenen - klokken 17:43 eller 18:03 har også altid godt med plads og er sjældent mere end 5 minutter forsinket på det sidste. Det sker faktisk ret ofte at toget kører til tiden. Som en bonus kan det nævnes, at passagerer til/fra lufthavnen for tiden næsten ikke eksisterer på de afgange jeg kører med - lige på nær om fredagen. Om togene ikke standsede i lufthavnen ville togdriften blive perfekt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kørt med tog for første gang lidt mere fast (skal pludselig til Odense og Århus en gang i ugen). Sammenlignet med tidligere, så syntes jeg faktisk turen over Øresund er blevet forbedret væsentlig - som allerede nævnt ovenfor. Få aflysninger, tit plads. Til gengæld er turen med lyntoget mellem Kbh og resten af DK HELT forfærdelig i myldretiden. Uden pladsbestilling så kan man meget tit risikere at skulle stå/sidde på gulvet. Selv 1' er ved at være fyldt op. (Alt sammen myldretid erfaringer)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som en bonus kan det nævnes' date=' at passagerer til/fra lufthavnen for tiden næsten ikke eksisterer på de afgange jeg kører med - lige på nær om fredagen. Om togene ikke standsede i lufthavnen ville togdriften blive perfekt.[/quote'] To gange i sidste uge havde jeg den fornøjelse at toget var 6-7 min forsinket i Svågertorp, hvilket gjorde at de smed Tårnby og Ørestad passagerer ud i Kastrup og fortsatte til Hovedbanen uden stop - se det var effektivt. Nu venter jeg bare på at de laver de 'skæve' tog om til 'Sv.Torp-Kbh H direkte' for så kommer vi ned på 15 min ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men jeg tager altså et af extra-togene om morgenen' date=' der er altid plads, og de kører altid præcist.:th2:[/quote'] Så sandt som det er sagt. Er der nogen som ved om disse fortsætter efter 1/1-09 når DSB First overtager? Grunden til at jeg spørger er at jeg hørte et fælt rygte for noget tid siden om at det gjorde de ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Alternativt, kan man tage sin bil til en metrostation eller anden station hvor man kan parkere gratis, og så tage tog/metro det sidste stykke. Det gør jeg. Tager ca. 10 min længere tid pga. parkering og lidt gå tid. Men jeg slipper for DSB hele vejen :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Min erfaring er, at man er lidt dårligere stillet når man skal videre end Hovedbanen. Så sent som i fredags var mit tog 6 minutter forsinket i afgang fra Østerport, hvorefter de aflyste toget fra Hovedbanen og lod os vente små 20 minutter på Hovedbanen. Skal man skifte på Hovedbanen tror jeg at man har en lille fordel, da togene ofte indsættes herfra eller kun kører dertil. Og, som altid er det en god idé at tage toget 20 minutter før...
Jeg har oplevet at ankomme til Kbh H xx:43, (togets planmæssig afgangstid fra KBH xx:41) og i højtalerne meddelte de at "på grund af togets forsinkelse er afgang fra KBH rykket, til xx:01" Vi nåede lige at se det tog der var blevet sat ind i stedet for vores køre fra modsatte perron da vi kørte ind. Damn hvor blev jeg pissed! Et tøg der er forsinket sølle 2-3 min, bliver yderligere 20 min forsinket fordi DSB vil have pænere tal på kystbanen!? Den stakkels togfører blev da også "overfaldet" af sure miner og kritiske spørgsmål. Det eneste han kunne sige var at det var ikke hans beslutning. Og det er jo også rigtigt nok. Godt at jeg normalt ikke skal længere end til KBH H.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
To gange i sidste uge havde jeg den fornøjelse at toget var 6-7 min forsinket i Svågertorp, hvilket gjorde at de smed Tårnby og Ørestad passagerer ud i Kastrup og fortsatte til Hovedbanen uden stop - se det var effektivt. Nu venter jeg bare på at de laver de 'skæve' tog om til 'Sv.Torp-Kbh H direkte' for så kommer vi ned på 15 min ;-)
Ja hva' fa'en skete der for det? Det var da i sidste øjeblik de nævnte det! Hvis jeg skulle ha' været af på Ørestad var jeg dælme blevet noget knotten, men heldigvis skulle jeg da videre =)
Damn hvor blev jeg pissed! Et tøg der er forsinket sølle 2-3 min' date=' bliver yderligere 20 min forsinket fordi DSB vil have pænere tal på kystbanen!? Den stakkels togfører blev da også "overfaldet" af sure miner og kritiske spørgsmål. Det eneste han kunne sige var at det var ikke hans beslutning. Og det er jo også rigtigt nok. Godt at jeg normalt ikke skal længere end til KBH H.[/quote'] Hvis man skal længere end KBH H så er S-toget et meget godt alternativ og du mister stort set ikke noget tid på det hvis du bare skal op til Østerbro. Hvis det er Hellerup ryger der måske et par minutter af klokken, men det er vel til at overleve ? :) Personligt er jeg lidt ambivalent omkring DSB for tiden. Jeg synes at nogle af morgen togene er blevet længere i det sidste halve år (fra 2 vognsæt til 3), til gengæld er forsinkelserne ikke blevet færre (men det samme sker for movia, det er irreterende, men det sker). Alternativet er bilen og jeg er endnu ikke villig til at betale så mange penge for at spare 40 minutter transport (T/R), men samtidig miste 1½ times arbejdstid (T/R) (så jeg kan tage tidligere hjem :D)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu venter jeg bare på at de laver de 'skæve' tog om til 'Sv.Torp-Kbh H direkte' for så kommer vi ned på 15 min ;-)
Der burde være ti-minutters drift på øresundstoget, hvor hvert andet tog kørte direkte København H til Sverige og hvert andet tog så var bumletoget med plads til flypassagerer og skabshøje kufferter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der burde være ti-minutters drift på øresundstoget' date=' hvor hvert andet tog kørte direkte København H til Sverige og hvert andet tog så var bumletoget med plads til flypassagerer og skabshøje kufferter.[/quote'] Selv om det kun var i myldretiden, så tror jeg der er mange pendlere der står af ved både Lufthavnen og Ørestaden. Ville ik' være helt fair for dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selv om det kun var i myldretiden' date=' så tror jeg der er mange pendlere der står af ved både Lufthavnen og Ørestaden. Ville ik' være helt fair for dem.[/quote'] De vil absolut intet miste. De har også 20-minutters drift idag, og der vil være bedre plads når dem der skal længere tager toget der kører direkte.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle dig fakta, for mange andre har berettet om erfaringer. Min søde, dejlige kæreste arbejder i Holte og bor i centrum af Malmø (også jeg), og det tager ham en time i bil, når han kører tidligt om morgenen (klokken 5:50) og en time hjem om eftermiddagen cirka klokken 15. I myldretid er hverken tog eller bil optimalt, men det går stadig hurtigere med bil, medmindre der er uheld på broen eller i nærheden af denne. Til sammenligning bruger han godt halvanden time med DSB, og det er kun, hvis det hele kører fuldstændig "på skinner" ;) Og det gør det sjældent. Problemet med Øresundstrafikken fra DSB's side er skift. Hvis man arbejder på Hovedbanen eller én af de andre byer (og stop) på strækningen, går det som regel fantastisk. Det er, hvis man er afhængig af at skulle nå et andet tog, at den kniber. Og det skal du, hvis du skal nord for København, Håber, du har kunnet bruge alle svarene til noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alternativt, kan man tage sin bil til en metrostation eller anden station hvor man kan parkere gratis, og så tage tog/metro det sidste stykke. Det gør jeg. Tager ca. 10 min længere tid pga. parkering og lidt gå tid. Men jeg slipper for DSB hele vejen :D
Så skal man jo så betale for både bro pendling i bilen, og så også et månedskort til de fælles transportmidler ... og med broens pendler ordning kan det så kun betale sig, hvis man gør det HVER dag, og springer tog pendlingen helt over :( Det ville være genialt med en eller anden form for fælles pendlings aftale, der gjort det nemt / billigt at bruge både toget og bilen, efter behov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...