Guest PeterK Anmeld indhold Skrevet December 14, 2008 Hvis man bor i Sverige, er det så "tilladt" at købe en andelslejlighed i Kbh, som man bruger i weekender etc.?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2008 der er som regel bopælspligt i danske boliger... eneste alternativ jeg kan se er en af de dyre lejligheder på de forskellige havnefronter i kbh - der er en del uden bopælspligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2008 Svaret på spørgsmålet må være - ja det er lovligt. Med hensyn til bopælspligt er det måske en anden historie. Men skattemæssigt må du gerne. Du må købe lige så mange du vil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2008 I langt de fleste andels boliger (i KBH ihvertfald) er der bopælspligt for den som står på andelsbevis. Dvs at det ikke engang nok at man får en lejer ind. Oftest skal man jo have boet der selv i en periode, før at foreningen tillader at man udlejer, mange steder spørger de ovenikøbet til hvorfor man ønsker at udleje....... Altså hvad skal du siden du ikke kan bo der...... Tror at det er svært at få det til at passeret mange steder..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2008 I langt de fleste andels boliger (i KBH ihvertfald) er der bopælspligt for den som står på andelsbevis. Dvs at det ikke engang nok at man får en lejer ind. Oftest skal man jo have boet der selv i en periode, før at foreningen tillader at man udlejer, mange steder spørger de ovenikøbet til hvorfor man ønsker at udleje....... Altså hvad skal du siden du ikke kan bo der...... Tror at det er svært at få det til at passeret mange steder..... Det er jo nærmest svenske tilstande, du beskriver. Skræmmende. :D Til gengæld hvad angår den generelle bopælspligt, så er jeg aldrig stødt på, at den er blevet håndhævet. Ikke over for mig selv, men det kan jo bare være held, men jeg har heller ikke hørt eller læst om andre og undrer mig i lidt over, hvad man vil gøre med den ejer, der nægter at bebo sin ejendom. Bliver man tvangsflyttet ind i sin lejlighed med fogedens hjælp og sat i stuearrest eller hvordan monstro? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Det er jo nærmest svenske tilstande, du beskriver. Skræmmende. :D Til gengæld hvad angår den generelle bopælspligt, så er jeg aldrig stødt på, at den er blevet håndhævet. Ikke over for mig selv, men det kan jo bare være held, men jeg har heller ikke hørt eller læst om andre og undrer mig i lidt over, hvad man vil gøre med den ejer, der nægter at bebo sin ejendom. Bliver man tvangsflyttet ind i sin lejlighed med fogedens hjælp og sat i stuearrest eller hvordan monstro? Nope, men man kan blive smidt ud af andelsforeningen, og så er man af lov nødsaget til at sælge - hvis jeg har forstået de danske andelsregler korrekt. Det er samme metode der bruges, hvis en andelshaver ikke følger husregelment og den slags ting(i grove tilfælde). Hvordan det foregår i praksis ved jeg dog ikke, men mon ikke det bliver en tvangsauktion af en art ?. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dabp 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Nope, men man kan blive smidt ud af andelsforeningen, og så er man af lov nødsaget til at sælge - hvis jeg har forstået de danske andelsregler korrekt. Det er samme metode der bruges, hvis en andelshaver ikke følger husregelment og den slags ting(i grove tilfælde). Hvordan det foregår i praksis ved jeg dog ikke, men mon ikke det bliver en tvangsauktion af en art ?. Det er korrekt. Det der i praksis sker er at man modtager en række advarsler hvorefter man så bliver opsagt og salget af andelen tilfalder så foreningens bestyrelse. De vil typisk kontakte en mægler og flyttefirma hvis man ikke selv har formået at tømme sin lejlighed. Derefter vil den blive solgt og bestyrelsen vil fratrække udgifter de har haft i forbindelse med salget og rytningen/restauration af lejligheden. Resten får man så som tidligere andelshaver udbetalt. Jeg kan fortælle at min andelsboligforening også var temmelig nazi da jeg gerne ville leje den ud, de har ikke nogen grænse for hvor lang tid man har boet der, enhver fremleje skal meldes skriftlig og skal have en af følgende grunde: Udstationering i udlandet eller så langt væk at beboelse i lejligheden er uhensigtsmæssig. Sygdom. Institutionsanbringelse. Studieophold. Ferieophold. Militærtjeneste. Og de er temmelig strenge omkring de regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Klart at man er i foreningens vold med en andelsbolig, men der gælder også bopælspligt for ejerlejligheder. Den tvivler jeg på nogensinde bliver håndhævet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Det er korrekt. Jeg kan fortælle at min andelsboligforening også var temmelig nazi da jeg gerne ville leje den ud, de har ikke nogen grænse for hvor lang tid man har boet der, enhver fremleje skal meldes skriftlig og skal have en af følgende grunde: Udstationering i udlandet eller så langt væk at beboelse i lejligheden er uhensigtsmæssig. Sygdom. Institutionsanbringelse. Studieophold. Ferieophold. Militærtjeneste. Og de er temmelig strenge omkring de regler. Lyder næsten til at vi har boet i samme andelsforening. Min havde samme regler... Stort set umuligt at fremleje Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Klart at man er i foreningens vold med en andelsbolig' date=' men der gælder også bopælspligt for ejerlejligheder. Den tvivler jeg på nogensinde bliver håndhævet.[/quote'] Er du sikker på det Nils, mht. ejerlejligheder ? det tror jeg nemlig ikke der er. Det er jo et yndet investerings objekt, herunder forældrekøb, hvor lejligheden netop bliver lejet ud til deres børn/barn. Det ville ikke kunne lade sig gøre, hvis der var bopælspligt på ejerlejligheder. Det samme ville så gøre sig gældende med almindelige villaer, de sælges efter samme princip. Her er der bare en grundejer forening, fremfor en ejerforening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dabp 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Lyder næsten til at vi har boet i samme andelsforening. Min havde samme regler... Stort set umuligt at fremleje Ibstrupparken.... Og for at det ikke skulle være helt løgn, så skulle hele formidlingen ske ind over foreningens advokat - ja, de skal jo også tjene lidt på det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Fra boligreguleringsloven: § 48. Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til beboelse. Hvad der er fastsat i 1. og 2. pkt., gælder tilsvarende enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor. Stk. 2. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til kommunalbestyrelsen. Stk. 3. Efter udløbet af den angivne frist kan kommunalbestyrelsen anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen, jf. dog stk. 6. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen er berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i lejligheden, jf. dog stk. 6. Stk. 5. Har ejeren i sin anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn tilfredsstillende måde godtgjort, at han har indgået aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen midlertidigt er ubeboelig som følge af ombygning, kan kommunalbestyrelsen indrømme ham en yderligere frist, inden stk. 3 finder anvendelse. Stk. 6. Stk. 3 og 4 gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den. Så kommunen har ret vide beføjelser, må man sige. Jeg tror bare ikke, de bruger dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 bopælspligt vs. beboelsespligt Fra boligreguleringsloven: § 48. Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til beboelse. Hvad der er fastsat i 1. og 2. pkt., gælder tilsvarende enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor. Stk. 2. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til kommunalbestyrelsen. Stk. 3. Efter udløbet af den angivne frist kan kommunalbestyrelsen anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen, jf. dog stk. 6. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen er berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i lejligheden, jf. dog stk. 6. Stk. 5. Har ejeren i sin anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn tilfredsstillende måde godtgjort, at han har indgået aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen midlertidigt er ubeboelig som følge af ombygning, kan kommunalbestyrelsen indrømme ham en yderligere frist, inden stk. 3 finder anvendelse. Stk. 6. Stk. 3 og 4 gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den. Så kommunen har ret vide beføjelser, må man sige. Jeg tror bare ikke, de bruger dem. Det kan jeg så bekræfte, at de gør, i hvert fald i Kbh´s kommune. Havde selv problematikken inde på livet for år tilbage:sad: De var endda meget hurtige på aftrækkeren:fight: Det fik dog ingen konsekvenser, da der var en lejekontrakt og de fik vished for, at vedkommende ville flytte sin folkereg.adresse hurtigst muligt. Basse: Mht. forældrekøb, er det sådan i dag, at du gerne må købe en lejlighed, da der er beboelsespligt og ikke bopælspligt. Du har bare ansvaret for, at den så er udlejet. Bopælspligt er ændret til beboelsespligt efter en EF-dom, der gik DK imod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Så har jeg bare været heldig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Ibstrupparken.... Og for at det ikke skulle være helt løgn, så skulle hele formidlingen ske ind over foreningens advokat - ja, de skal jo også tjene lidt på det... Nope, så er det ikke den samme jeg boede i A/B Glænøgaard på Østerbro. Her var det bestyrelsen, som havde det sidste ord.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2008 Det kan jeg så bekræfte, at de gør, i hvert fald i Kbh´s kommune. Havde selv problematikken inde på livet for år tilbage:sad: De var endda meget hurtige på aftrækkeren:fight: Det fik dog ingen konsekvenser, da der var en lejekontrakt og de fik vished for, at vedkommende ville flytte sin folkereg.adresse hurtigst muligt. Basse: Mht. forældrekøb, er det sådan i dag, at du gerne må købe en lejlighed, da der er beboelsespligt og ikke bopælspligt. Du har bare ansvaret for, at den så er udlejet. Bopælspligt er ændret til beboelsespligt efter en EF-dom, der gik DK imod. Jeg har også prövet hele molevitten med breve om jordens undergang fra min andelsboligforening advokat, Kbh's kommune, som med henvisninger til diverse paragraffer ikke var i tvivl om at min bolig snart skulle til tvunget salg. Det löste sig ved at jeg lavede en fremlejekontrakt som blev godkendt af foreningen og fremsendt til kommunen. Min forening fulgte de samme krav på "gyldig grund" som er diskuteret tidligere, så et midlertidligt flyt til SV er ikke grund nok til at fremleje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2012 nu kan jeg se det er et gammel indlæg men håber i kan hjælpe vil det så sige at når mn er bosat i sverige kan købe en andel i dk og lade en anden bo i den indtil man selv flytter ind? vi bor nemlig i mamø og gør det kun fordi manden skal have svensk pas fohåbenligt om 2 år , også vil vi flytte tilbage til danmark. men vi har fundet den perfekte lejlghed til meget billige penge og vil egentlig gerne købe den nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tyrkis 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2012 Start med at tjekke reglerne for udleje i andelsforeningens vedtægter, eller spørg der hvor du påtænker at købe, hvad reglerne for fremleje er. Har boet steder hvor det var 2 år uden nogen anledning. Så skal I naturligvis sørge for at den er fremlejet og at der er nogen som har folkeregisteradresse I lejligheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2012 nu kan jeg se det er et gammel indlæg men håber i kan hjælpe vil det så sige at når mn er bosat i sverige kan købe en andel i dk og lade en anden bo i den indtil man selv flytter ind? vi bor nemlig i mamø og gør det kun fordi manden skal have svensk pas fohåbenligt om 2 år , også vil vi flytte tilbage til danmark. men vi har fundet den perfekte lejlghed til meget billige penge og vil egentlig gerne købe den nu. Så længe I ikke selv bruger den, at andelsforeningen er med på at den står tom/lejes ud samt at I husker ved eventuel fremleje at sikre jer ikke at tage for meget så huslejenævnet bliver aggresivt så ser jeg ingen problemer i det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites