Jump to content
ahmad.dk

A Kasse for pendlere/forskelsbehandling

Recommended Posts

Hej med Jer. Endnu et dilema som vi pendlere staar i!!! Jeg arbejder i forsikrings branchen i DK, har en rimelig hoej Loen. Jeg er medlem af A kasse der, da man skal vaere forsikret i det land man arbejder i. I DK kan man tegne en lonsikring som tilbyder supplerende dagpenge op til 85% af loennen. Denne kan man IKKE tegne hvis man er pendler, og for at man skal kunne tegne en loensikring i SE skal man have vaeret medlem af en SE A-Kasse i mindst 1 aar. og hvis man venter til man bliver arbejdsloes og dermed flytter sin ancienitet med sig til SE A-Kassen, saa er det jo forsent at tegne en loensikring. Ved I om man kan vaere medlem af A Kasse, Baade i DK og SE samtidigt? Er der nogen som kan anbefale en A kasse i SE? Er der nogen som har erfaring med det her?? Jeg haaber at I vil ku bidrage men nyttige og relevante links. Venlige jule hilsner fra Ahmad

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens være medlem af en a-kasse i både Sverige og Danmark samtidig, men det er jo ret formålsløst og penge ud af vinduet. Du kan ikke få nogen lønsikring i Sverige, når du ikke også arbejder i Sverige. Og du kan ikke få nogen lønsikring i Danmark, når du ikke også bor i Danmark. Desværre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Du kan ikke være medlem af en svensk A-kasse hvis du ikke er tillknyttet det svenske arbejdsmarked. Det er en rigtig dårlig situation. Foreningen Øresundsborger og LotteB har længe gjort et ret stort stykke arbejde for at pointere dette hul for politikerne, men hører ikke ret meget andet end at "det kan da ikke passe" og " det vil jeg se på straks"..... Der foreligger en EU-dom (Miete mener jeg prøv at søge på den) der giver ret til at få A-Kasse fra eksempelvis DK hvis man kan dokumentere man er til rådighed for dette arbejdsmarked og man har markant dårlige mulighed for at få job i ens hjemland. Problemet er dommen ikke rigtig følges i DK og at fagforeninger/A-kasser generelt ikke ved en s.. om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er utroligt at man kan vaere fanget i dette hul!!! Jakriborg Du skriver at man ikke kan få tegne en lønsikring I Sverige, Er der en særlig grund til det? Jeg mener at når man kan få understøttelse fra en svensk A kasse hvis man bliver arbejdsløs så kan det da vel ikke nægte en forsikring. Lyder underligt. Så vidt jeg har forstået det på en fra Top Danmark (hvor FTFA samarbejder med vedr løn sikring) så er det pga. det bliver svært at kontrollere at man er på arbejdsmarkedet hvis de skulle udbetale lønsikringen. Og det kan de ikke fordi man er tilknyttet en svensk A Kasse. Men dette gælder vel ikke i Sverige når man bliver smidt i en svensk A kasse naar man bliver arbejdsløs

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke få lønsikring i Sverige, fordi alle svenske forsikringer kun gælder for løndindkomster i Sverige, akkurat ligesom en dansk forsikring kun gælder for lønindkomst i Danmark. Og der er for eksempel stor forskel på lønniveau mellem Danmark og Sverige, ligesom der er forskel på skattesystemer. Det er med andre ord to systemer, som er meget forskellige og derfor ikke fungerer sammen. Selv om du måske er en af de "heldige", der kan bevare dit medlemskab af en dansk a-kasse, selv om du bor i Sverige, så er det jo en afgørelse, der først træffes af Arbejdsstyrelsen, efter du er blevet arbejdsløs. Du kan måske godt overtale nogen i Danmark til at lønforsikre dig, men du risikerer så ikke at kunne få noget ud af forsikringen, hvis Arbejdsstyrelsen afslår din ansøgning om at få dagpenge fra Danmark. Under alle omstændigheder kan der let gå flere måneder/halve år, før du får udbetalt dagpenge og evt. lønsikring fra Danmark, medmindre du har din a-kasses opbakning i sagen. Hvis lønsikring er vigtigt for dig må du flytte adressen tilbage til Danmark. Som pendlere får vi mange goder fra både Sverige og Danmark, men det er ikke altid, vi kan få det bedste fra både Danmark og Sverige samtidig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Kan man få almindelige dagpenge fra Danmark hvis man bor i sverige og bliver arbejdsløs (i Danmark)
Som udgangspunkt nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men man får så dagpenge fra Sverige, når man har A-kasse i Danmark ? Fra oresunddirekt: De svenske og danske a-kasser i Øresundsregionen er ikke integrerede, og derfor gælder der særlige regler for pendlere mellem to lande. Hovedreglen er, at man skal være arbejdsløshedsforsikret i arbejdslandet. Arbejder man i Danmark, skal man altså være med i en dansk a-kasse. Hvis du bliver fuldtids-arbejdsløs skal du give besked til a-kassen i dit bopælsland, altså til den svenske arbejdsformidling. Har du været medlem af en dansk a-kasse, skal du ved heltids-arbejdsløshed overføres til en svensk a-kasse, og søge om arbejdsløshedsunderstøttelse fra den svenske a-kasse. Læs mere i Fakta om "Fagforening og a-kasse for pendlere".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mulighed for at få dispensation og få dagpenge fra Danmark, men det kræver, at du ikke umiddelbart vil være i stand til at få et tilsvarende job i Sverige. Det er også noget lettere, hvis din a-kasse hjælper dig og forhåndsgodkender dig som berettiget til dagpenge fra Danmark. Jeg har selv skrevet et indlæg om min egen oplevelse med at få dagpenge fra Danmark som bosat i Sverige tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

A-kasse Da jeg var medlem af det faglige hus oplyste de mig at jeg ikke kunne faa a-kasse i Dk. At jeg ikke kunne faa efterlon, at jeg ikke kunne faa lonsikring. De fagforeninger der ikke oplyder om dette skal bare have en over nakken. Der er saa mange der ikke kender reglerne. Tilgengeld var der bare en i det faglige hus der have styr paa reglerne om overflyttelse til Sverige. Det var ikke bare lige. Og det tog meget tid. Da jeg saa endelig blev overflyttet var der forkert dato paa OG forkerte oplysninger om min lon. Det gav mig lidt daarlige nerver da mit firma fyrede alle i sidste maaned. Jeg fik dog aldrig brug for a-kassen da jeg fik nyt job med det samme. Saa man skal virkelig vaere opmarksom pa alle regler og faldgruber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Saa er det lykkedes!!! :thumbup::thumbup: Hej Alle. Saa har jeg en GOOD og en BAD news I faar the good news foerst!! Saa er det endelig lykkedes mig at finde frem til et forsikringselskab som godt vil forsikre os pendlere mod arbejdsloeshed.JA SELVOM VI ARBEJDER I DK!! Firmaet hedder http://www.enforsakring.se/. De har ogsaa en afdeling i DK. men man SKAL tegne det paa den svenske afdeling da man skal goer det i det land man bor i. og hold nu fast, iflg selskabet saa er det praemie man evt faar udbetalt SKATTEFRIT!! The bad news er. Netop fordi praemien er skattefrit, saa er forsikringen IKKE fradrags berettiget, dvs at det kan ikke traekkes fra. Dette kan man saa vurdere individuelt. Men det vigtigste er at muligheden findes og man ikke laengere staar i en umulig situation.1 Tak for alle jeres interessante indlaeg (selvom nogen af dem var lidt svaere at foelge med i) Hilsner. Ahmad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:thumbup::thumbup: Hej Alle. Saa har jeg en GOOD og en BAD news I faar the good news foerst!! Saa er det endelig lykkedes mig at finde frem til et forsikringselskab som godt vil forsikre os pendlere mod arbejdsloeshed.JA SELVOM VI ARBEJDER I DK!! Firmaet hedder http://www.enforsakring.se/. De har ogsaa en afdeling i DK. men man SKAL tegne det paa den svenske afdeling da man skal goer det i det land man bor i. og hold nu fast, iflg selskabet saa er det praemie man evt faar udbetalt SKATTEFRIT!! The bad news er. Netop fordi praemien er skattefrit, saa er forsikringen IKKE fradrags berettiget, dvs at det kan ikke traekkes fra. Dette kan man saa vurdere individuelt. Men det vigtigste er at muligheden findes og man ikke laengere staar i en umulig situation.1 Tak for alle jeres interessante indlaeg (selvom nogen af dem var lidt svaere at foelge med i) Hilsner. Ahmad:
Dette lyder super dupper ! Hvis ovenstående er korrekt så syntes jeg at denne tråd skal sættes til at være "sticky", super info. /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan ikke være medlem af en svensk A-kasse hvis du ikke er tillknyttet det svenske arbejdsmarked. Det er en rigtig dårlig situation. Foreningen Øresundsborger og LotteB har længe gjort et ret stort stykke arbejde for at pointere dette hul for politikerne, men hører ikke ret meget andet end at "det kan da ikke passe" og " det vil jeg se på straks"..... Der foreligger en EU-dom (Miete mener jeg prøv at søge på den) der giver ret til at få A-Kasse fra eksempelvis DK hvis man kan dokumentere man er til rådighed for dette arbejdsmarked og man har markant dårlige mulighed for at få job i ens hjemland. Problemet er dommen ikke rigtig følges i DK og at fagforeninger/A-kasser generelt ikke ved en s.. om det.
Ja ja Trine, nu blev Rom jo ikke bygget på én dag:D Nu har det været et noget hedt efterår på "Borgen" for Claus Hjort og Co. med bl.a. en arbejdsmarkedsreform, der blev sprængt til atomer og jeg har derfor ikke heller ikke forventet så meget respons. Nu er det imidlertid 3 måneder siden, de sidst har hørt fra mig, så det er vel på tide at trykke dem (Marion Pedersen+Claus Hjort) lidt på maven igen:rolleyes: Det vil jeg gøre, når jeg kommer hjem fra juleferie. De skulle jo nødig glemme mig:cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:thumbup::thumbup: Hej Alle. Saa har jeg en GOOD og en BAD news I faar the good news foerst!! Saa er det endelig lykkedes mig at finde frem til et forsikringselskab som godt vil forsikre os pendlere mod arbejdsloeshed.JA SELVOM VI ARBEJDER I DK!! Firmaet hedder http://www.enforsakring.se/. De har ogsaa en afdeling i DK. men man SKAL tegne det paa den svenske afdeling da man skal goer det i det land man bor i. og hold nu fast, iflg selskabet saa er det praemie man evt faar udbetalt SKATTEFRIT!! The bad news er. Netop fordi praemien er skattefrit, saa er forsikringen IKKE fradrags berettiget, dvs at det kan ikke traekkes fra. Dette kan man saa vurdere individuelt. Men det vigtigste er at muligheden findes og man ikke laengere staar i en umulig situation.1 Tak for alle jeres interessante indlaeg (selvom nogen af dem var lidt svaere at foelge med i) Hilsner. Ahmad:
Hej Ahmad, Tusind tak - dette er vældig interessant :th2: Jette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hey Lotte, Fik du givet dem en mavepuster? Havde de glemt dig? :love2:
Hey Sweetie:love2: Njah, mavepuster får de næppe af mine breve:D Har ikke fået gjort så meget ved det endnu og jeg har absolut "No Excuse whatsoever":o - meeeen kommer, tid kommer råd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

skatte fri suplering til dagpenge ...

:thumbup::thumbup: Hej Alle. Saa har jeg en GOOD og en BAD news I faar the good news foerst!! Saa er det endelig lykkedes mig at finde frem til et forsikringselskab som godt vil forsikre os pendlere mod arbejdsloeshed.JA SELVOM VI ARBEJDER I DK!! Firmaet hedder http://www.enforsakring.se/. De har ogsaa en afdeling i DK. men man SKAL tegne det paa den svenske afdeling da man skal goer det i det land man bor i. og hold nu fast, iflg selskabet saa er det praemie man evt faar udbetalt SKATTEFRIT!! The bad news er. Netop fordi praemien er skattefrit, saa er forsikringen IKKE fradrags berettiget, dvs at det kan ikke traekkes fra. Dette kan man saa vurdere individuelt. Men det vigtigste er at muligheden findes og man ikke laengere staar i en umulig situation.1 Hilsner. Ahmad:
er der nogen der ved hvor længe man skal betale til den forsikring før man kan for lov til at bruge den ? kan man tegne forsikring i dag og begynde bruge den i morgen ? og hvor meget koster den ? hilsen M

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
er der nogen der ved hvor længe man skal betale til den forsikring før man kan for lov til at bruge den ? kan man tegne forsikring i dag og begynde bruge den i morgen ? og hvor meget koster den ? hilsen M
Der er 2 typer forsikringer, en som har en karens tid på 6 mdr og en på 12 mdr. Prisen kan variere meget, afhængig af hvad du har af uddannelse, fagforening, hvilket job du har etc, så regner prisen derefter (jeg tror at de vurderer hvor nemt det er for dig at finde nyt job) Håber at det er svar nok på dit spørgsmål. Ellers spørger du bare.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, Ahmad, hvad endte du med at måtte ligge om mdr. for at kunne få a kasse plus forsikring? OT: Kan man ikke, hvis det hele er så firkantet, blot flytte adr. tilbage til DK i så fald man står i den skidte situation, også stadig få sin akasse alt imens man finder ud af sin situation? Altså, om det ikke er en mulighed. Man har som regetl 3 mdrs opsigelse, så... Bare en tanke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa, Ahmad, hvad endte du med at måtte ligge om mdr. for at kunne få a kasse plus forsikring? OT: Kan man ikke, hvis det hele er så firkantet, blot flytte adr. tilbage til DK i så fald man står i den skidte situation, også stadig få sin akasse alt imens man finder ud af sin situation? Altså, om det ikke er en mulighed. Man har som regetl 3 mdrs opsigelse, så... Bare en tanke.
Hej CpX. Jeg er ikke sikker paa at jeg forstaar dit spoergsmaal. Evt kan du sende mig en privat meddelelse hvis der er ting som du ikke oensker at "dele" med alle herinde. Jeg betaler 594 SEK for forsikringen, saa er jeg daekket efter 6 mdr. og med en maanedsloen paa 45-50.000 SEK ( de daekker op til 80% af din maanedsloen) DVs jeg er garanteret ca.28.000 SEK om maaneden UDOVER A.Kassen. paa 10.000 SEK ca. Vh. Ahmad

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites