Jump to content
Juliana

Lidt frovirret

Recommended Posts

Hvis man flytter til sverige og skal sende sin datter i börnehaven og er på den tidspunkt på barsel ... jeg har kun lov til at have hende i börnahaven 15 timer? Og hvis man er arbejdslös kan man slet ikke får sit barn passet? (fik läst det her på en danskers hjemmeside) Hvor söger man om friplads eller delvis fri? Håber I kan svare på mine spörgsmål. :rose: På forhånd tak for svarene. M.v.h. Juliana

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved har du stadig ret til 15 timers pasning om ugen selvom man er arbejdsløs eller på barsel. Dit barn har jo brug for kontakt med andre børn. Mht friplads eller delvis fri. Har ikke hørt om det før men det er formentlig kommunen du skal snakke med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg ikke kender de eksakte regler og paragraffer og det vist er forskelligt fra kommune til kommune, vil jeg anbefale at du bruger søgefunktionen her på sitet, for der ligger en del tråde med relevante diskussioner angånde det emne.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Hvis man er arbeidsløs har man rett til å ha barna 30 timer om ugen i børnehaven.
Det lyder i mine ører mærkeligt i forhold til hvis man er på barsel man så "kun" må have sit barn 15 timer i børnehave?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det lyder merkelig, men jeg har selv prøvet både barsel med 15 timer for det store barn, og arbeidsløs med to barn, der de fikk komme 30 timer om ugen. Tror faktisk det med 30 timer når man er abeidsløs er rimelig nytt, kom i dette året en gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nyt det med 30 timer. Jeg tror det er fordi, det gik op for kommunen, at man ikke har tid nok til at söge job, skrive ansögninger og gå til samtaler, når man kun har 15 timer om ugen - og så skal man jo også tänke på transporttiden til/fra dagis er inkl i de 15 timer. Der er ikke noget der hedder fri-plads, så vidt jeg ved. Men fra august måned det år, barnet bliver 4, har man gratis förskole plads i 15 timer om ugen. Man beregner avgiften ud fra inkomst. Jeg tror, det höjeste belöb man kan betale i Malmö kommune, er ca. 1200 sek.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er 30 timer i dagis hvis man er arbejdsløs og jobsøgende... hvis du er på barsel, er det 15 timer. du kan dog have noget aften skole og derved få 30 timer ugentligt til dine børn. det har jeg... du kunne vt læse svensk en gang om ugen, og derved få dine børn 30 timer ugentligt afsted. jeg syntes det er hårdt at de kun må være der 15 timer, når de egentligt elsker at være der, og lege med de andre børn osv. derfor har jeg valgt at studere en gang ugentligt så jeg kan give mine børn flere timer... venter mit 3 barn og har allerede besluttet at jeg bygger videre på mit studie når den næste barsel skal afholdes.. 1 år er længe at gå hjemme, og man bliver sku ret irriteret over ikke at bruge sin hjerne, og sprog udover baby pludren.. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites