Guest PeterK Anmeld indhold Skrevet December 8, 2008 Hvis nu DK halvere registreringsafgifter på biler i DK og indkræver "tabet" i roadpricing, bliver os halvsvenskere ramt ret hårdt eller? http://ekstrabladet.dk/biler/article1095233.ece Ved godt det er en langsigtet plan, og man har talt om det i 30 år, men tror der noget om snakken nu!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hr.w 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 tja... ...personligt tror jeg vi (med svenske nummerplader på) vil blive brandbeskattet som turister, der bare skal malkes for penge. :-( Muuuuuuhhligvis først på langt sigt, og måske først fra 2015, men kald mig bare Mads - hvis det ikke bliver sådan noget lignende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 ...personligt tror jeg vi (med svenske nummerplader på) vil blive brandbeskattet som turister, der bare skal malkes for penge. :-( Muuuuuuhhligvis først på langt sigt, og måske først fra 2015, men kald mig bare Mads - hvis det ikke bliver sådan noget lignende. Det skal du ikke være så sikker på ... EU burde jo nok lige kunne træde til, og sikre at der ikke gøres forskel på EU borgere :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Det projekt er så grotesk overbureaukratiseret og overteknificeret og desuden overkontrolfreakificeret, at det er garanteret begejstret støtte fra alle partier i Folketinget. Efter at man har afholdt udgifterne til opstilling af det tekniske apparatur, vil det koste en milliard om året at holde det kørende. Hollænderne har brugt - eller vil bruge - 35 milliarder på at udvikle, altså bare udvikle, et system, der kan følge alle bilerne og udspy en sky af fakturaer over dem. I Stockholm er systemet jo sådan, at for hver tur i bilen skal der udskrives en regning. Det er svært at forestille sig et mere... bøvlificeret system. Alle de fremtidige bureaukrater inde i Tællenummerpladerdepartementet kunne ud fra en samfundsøkonomisk synsvinkel lige så godt sidde i en bilkø og pille næse. Eller de kunne gå ud i samfundet og brænde ti skoler a 100 millioner ned til grunden. Det ville være lige så gavnligt. Og her medregner jeg ikke virkningen af, at disse bureaukrater vil tilbringe en stor del af dagen med at spilde andre menneskers tid. Man kunne opnå samme virkning ved enten at lægge højere afgift på brændstoffet eller ved at opkræve skat for hver kilometer, folk kører. Men det er så enkelt og ubureaukratisk, at det ikke vil kunne samle politisk opbakning. Men det er umuligt at argumentere imod den centrale politiske begrundelse, nemlig at staten er nødt til at vide, hvor alle bilerne er på et givet tidspunkt, for ellers drukner isbjørnen. Med så stærk en argumentation er det bare at bøje nakken og acceptere, hvad der kommer. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Efter at man har afholdt udgifterne til opstilling af det tekniske apparatur' date=' vil det koste en milliard om året at holde det kørende.[/quote'] hmmm... nogen der sagde øresundsbroen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Her på vej hjem hørte jeg, at betalingen skulle foregå ved hjælp af GPS monteret i de enkelte biler. Derfor tror (og håber) jeg ikke det vil komme til at berøre udenlandske biler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 George Orwell vender sig i graven... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Eller også bliver det et system som der bruges i andre lande - et betalingsanlæg ala øresundsbroen/storebælt. Man har en dims i forruden og så bliver pengene trukket direkte, eller der sendes en månedlig regning, som der gøres her i Sverige - bagudbetalt. De rammer bare folk et andet og mere alvorligt sted - på det månedlige budget, fremfor at man låne en stor sum til en bil, skal man nu til at beregne roadpricing ind i sit volatile månedsbudget. Os der bor i sverige, er vant til at regne med det - men det er i begrænset omfang. Hvis der blir mange veje i DK, der overgår til betalingsveje - så kan det da godt gå hen og blive svært, og besværligt. Gad vide om den grønneafgift på bilerne så bliver skrottet, den går jo også til at lave veje med - eller det gjorde vægtafgiften i hvert fald i tidernes morgen - en del af den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Her på vej hjem hørte jeg, at betalingen skulle foregå ved hjælp af GPS monteret i de enkelte biler... He he - jeg har faktisk lige været til møde med en fabrikant af et sådant system, som han iøvrigt har taget patent på :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Hvis nu DK halvere registreringsafgifter på biler i DK og indkræver "tabet" i roadpricing, bliver os halvsvenskere ramt ret hårdt eller? Tudefjæs :) (skråt op med dét - dé afgifter skal bare afvikles hurtigst muligt. Iøvrigt har jeg firmabil ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Det blir en interessant tid vi går i møde - til den tid koster broen nok en 5000kr om måneden, og så skal vi vel også betale en 2000-3000 kr om måneden for at køre i Danmark hehe. Men så får vi også lov til at betale hele 90% i afgift på bilen, og det vil stadig betyde at dem der i dag kører i skrotklare biler, sikkert stadig vil gøre det. Og dem der nu ha råd til de dejlige biler, bare skifter oftere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Der vil jo være mulighed for at tage toget, hvilket jeg ikke skal være fortaler for på nuværende tidspunk. Vi skal alle i hvert fald være klar over at vi også bliver ramt af disse "afgifter". Det er planen at roadpricing skal køre efter den hollandske model. Jeg håber inderligt at det hele går i vasken, man har lov at håbe. Der var en der foreslog EU kunne gøre noget, men det kan det ikke. Der er tale om en SKAT, og på dette område styrer staterne det selv. Man kan så bare håbe, at der er nogle tåber der indser, at indtjæningen vil falde drastisk i og med faldende indtægter fra turismen. Hvem har løst til at tage til danmark for at blive flået. Så nu får danmark en bro "Fehrmen" som de danske skatteydere skal betale, da ingen "næsten" vil bruge den. Når man vil på tur sydpå, da tager man færgen fra trelleborg og undgår øresundsbroen og roadpricingen, samt fehrmenbroen. Så kan man samtidigt håbe på, at Københavns kommune, sammen med Ritt og hendes slæng kommer til at se på en menneskeforladt by, for ingen har råd til at tage derind, for hverken at handle eller andet. Jeg håber virkeligt de bliver straffet!! Fuck hvor er jeg arrig:mad: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Man kunne opnå samme virkning ved enten at lægge højere afgift på brændstoffet eller ved at opkræve skat for hver kilometer' date=' folk kører. Men det er så enkelt og ubureaukratisk, at det ikke vil kunne samle politisk opbakning.[/quote'] Fantastisk forslag, har du selv fundet på det? Hæv afgifterne på brændstof, du klarer dig jo nok for du kan tanke i Sverige. Og sæt en ensartet afgift pr. kørt kilometer uanset hvor folk kører, det skal nok løse problemerne med overbefolkede veje omkring byerne, hvor der i forvejen er ganske glimrende offentlige transportmuligheder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Fantastisk forslag' date=' har du selv fundet på det? Hæv afgifterne på brændstof, du klarer dig jo nok for du kan tanke i Sverige. Og sæt en ensartet afgift pr. kørt kilometer uanset hvor folk kører, det skal nok løse problemerne med overbefolkede veje omkring byerne, hvor der i forvejen er ganske glimrende offentlige transportmuligheder.[/quote'] Ja det er faktisk ik' Enten laver vi en simpel lov som alle kan finde ud af, men som brandbeskatter en gruppe. Ellers laver vi en "retfærdig" lov, hvor alle betaler for deres forbrug, meeeeen skal have en GPS chip i deres køretøj. I midten har vi komprimiset fra helvede, som ingen kan li', ingen kan finde ud af, og som ikke får løst problemet. Hvad gemmer sig bag dør nr. 4? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Det enkelste burde være at sætte afgiften op på brændstof... Det er jo i bund og grund det samme som roadpricing pr. kørt kilometer. Dog vil miljøbelastende biler betale mere, da de kører kortere på literen. Jeg forstår ikke hvorfor politikerne ignorerer denne åbenbare mulighed. Kan det være på grund af skattestoppet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Det enkelste burde være at sætte afgiften op på brændstof... Det er jo i bund og grund det samme som roadpricing pr. kørt kilometer. Dog vil miljøbelastende biler betale mere' date=' da de kører kortere på literen. Jeg forstår ikke hvorfor politikerne ignorerer denne åbenbare mulighed. Kan det være på grund af skattestoppet? [/quote'] Det kan være skattestoppet, og det kan være fordi det er rasende upopulært at hæve priserne på f.eks. benzin. Men samtidig vil de også gerne begrænse strømmen af biler med 1 person i, som er med til at øge presset på indfaldsvejen i de fleste større byer. Ligeledes vil de også begrænse antallet af biler i centrum af KBH som i visse tilfælde lige så godt kunne have taget det offentlige såfremt der var et økonomisk incitament til det (læs her .. pisk frem for gulerod). Jeg tror selv på at der er noget ved adfærdsmotiverende afgifter, så som benzin priser og grønne afgifter, men så skulle der også være en massiv fordel ved at køre i noget som er grønt (el, hybrid eller brænselscelle). Men det kræver at vi som nation pludselig tager et valg ... og det er vi heller ikke glade for, for guderne vide om det måske var forkert. Personligt synes jeg vi skulle gå ALL-IN på brændselsceller med f.eks. gas som energi lager. Vi har teknologien og flere danske firma forsker i både brændselsceller og biogasproduktion. Hvis vi tager fejl så har vi stadig styrket dansk industri og forskning, samt kørt CO2 neutralt. Whoops .. detour :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Lægger du afgifterne på benzinen, så bomber du værdien på en meget stor del af skatteydernes køretøjer tilbage til stenalderen, da ingen vil betale for en benzinsluger. Samtidig brandbeskatter du disse benzinsluger-ejere ekstra v.h.a. ovenstående afgifter = økonomisk kaos for de folk der, på nuværende tidspunkt, ejer disse biler. Med andre ord: ikke sundt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2008 Lægger du afgifterne på benzinen, så bomber du værdien på en meget stor del af skatteydernes køretøjer tilbage til stenalderen, da ingen vil betale for en benzinsluger. Samtidig brandbeskatter du disse benzinsluger-ejere ekstra v.h.a. ovenstående afgifter = økonomisk kaos for de folk der, på nuværende tidspunkt, ejer disse biler. Med andre ord: ikke sundt. Følger man din logik Gio, som jeg iøvrigt er enig i, så vil roadpricing gøre det samme, da forslaget inkluderer en væstentlig nedsættelse af registreringsafgifterne på nye biler. Under alle omstændigheder er brugtvognsmarkedet første offer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Lægger du afgifterne på benzinen, så bomber du værdien på en meget stor del af skatteydernes køretøjer tilbage til stenalderen, da ingen vil betale for en benzinsluger. Samtidig brandbeskatter du disse benzinsluger-ejere ekstra v.h.a. ovenstående afgifter = økonomisk kaos for de folk der, på nuværende tidspunkt, ejer disse biler. Med andre ord: ikke sundt. Følger man din logik Gio' date=' som jeg iøvrigt er enig i, så vil roadpricing gøre det samme, da forslaget inkluderer en væstentlig nedsættelse af registreringsafgifterne på nye biler. Under alle omstændigheder er brugtvognsmarkedet første offer.[/quote'] "Det koster bønder når man spiller skak" ... så må man bare håbe på at man ikke er en af bønderne, eller man prøver at tilpasse sig tiderne :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Back to topic Mit spørgsmål gik mest ud på om vi skal "medfinanciere" danske bilafgifter når vi "udlændinge" køre i DK....................Kan ikke forestille mig det, da det ville ramme turismen benhårdt. Der kører jo også mange tyskere, hollændere etc. Så sandsynligvis skal vi købe et mærkat alla i Østrig!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Jeg vil da gerne spytte 200 kr i kassen for at køre på de danske motorveje.....Så skal broerne da bare koste gratis!! Ingen smalle steder der..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Mit spørgsmål gik mest ud på om vi skal "medfinanciere" danske bilafgifter når vi "udlændinge" køre i DK....................Kan ikke forestille mig det, da det ville ramme turismen benhårdt. Der kører jo også mange tyskere, hollændere etc. Så sandsynligvis skal vi købe et mærkat alla i Østrig!! Hvis jeg ikke tager fejl, så betaler man (eller har gjort) for at køre på de tyske veje, så jeg kan ikke se nogen hindring for den danske stat ikke ville opkræve penge fra f.eks. pendlere på svenske plader. Jeg er også nysgerrig hvor meget de har tænkt sig at implementere denne roadpricing i hele landet. Jeg kan forstå centrum af de større danske byer, men hvis hele motorvejsnettet skal roadprices så bliver de danske yderområder da først affolket :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Hvis jeg ikke tager fejl, så betaler man (eller har gjort) for at køre på de tyske veje, så jeg kan ikke se nogen hindring for den danske stat ikke ville opkræve penge fra f.eks. pendlere på svenske plader. Det er kun lastbiler, som betaler for at køre på de tyske motorveje. Bilisterne (ihvertfald de udenlandsk indregistrerede) gør ikke. Jeg vil da gerne spytte 200 kr i kassen for at køre på de danske motorveje.....Så skal broerne da bare koste gratis!! Ingen smalle steder der..... Helt enig, smider også gerne de 200 kroner til en vignette á la Schweiz mod naturligvis at broerne er gratis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Fantastisk forslag' date=' har du selv fundet på det? Hæv afgifterne på brændstof, du klarer dig jo nok for du kan tanke i Sverige. Og sæt en ensartet afgift pr. kørt kilometer uanset hvor folk kører, det skal nok løse problemerne med overbefolkede veje omkring byerne, hvor der i forvejen er ganske glimrende offentlige transportmuligheder.[/quote'] Ja, hvorfor skulle det ikke fungere? Og brændstofafgifterne kan man jo koordinere med Sverige og Tyskland eller vælge en "taxametermodel" evt kombination. At det bliver dyrere for hver kørt kilometer er et incitament til at vælge offentlige transportmidler, hvis der er nogen, og de fungerer. Bilkøer er også et incitament til at tage toget, men de er åbenbart ikke tætte og langsomme nok endnu. Den dag de forsvinder bliver det omvendt mere attraktivt at køre i bil, og det er jo skønt for de rige, der har råd til at betale bompenge. Når de fattige er proppet på togvognene, bliver det igen sjovt at køre bil. Det meget komplicerede og dyre system, som ligger i kortene, vil, når regningen gøres op, indebære, at alle alligevel betaler det samme, som de ville gøre med en afgift på alle kørte kilometer som jeg foreslår. For hvis nogen slipper billigere, så har projektet forfejlet sit mål og man har fremmet bilkørsel. Alle byer i Jylland skal også spærres af, for ellers bliver de jo rene bilhelveder, når bilerne pludselig kan fås til halv pris. Så er den sidste cykel solgt - medmindre man ad anden vej gør livet umuligt for bilisterne. Og inde i København bliver der frit boulevardræs på halvtomme gader for de lokale i store billige biler, mens pendlerne må betale for at passere byportene til det døende city. Hvor gennemtænkt er det på en skala? Den eneste egentlige logik i roadpricing er den politiske magts logik, der medfører, at omfanget af overvågning, regulering, kontrol og beskatning vil vokse med mindre andre kræfter forhindrer det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2008 Og inde i København bliver der frit boulevardræs på halvtomme gader for de lokale i store billige biler, mens pendlerne må betale for at passere byportene til det døende city. Hvor gennemtænkt er det på en skala? Mon ikke også byggegrunde og erhvervslejemål i yderområderne stiger i værdi. Det vil da være mere attraktivt at flytte virksomheder ud, hvor det er billigere at transportere sig til fremfor at blive i fx. København. Derudover bliver det naturligvis også dyrere at få håndværkere på besøg, da de jo også skal benytte det nye roadpricing system. Prisen for deres kørsel kan jo kun videresendes til én - kunden. I forvejen er gulplade biler jo noget billigere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites