Jump to content
solskin

Vvs igen og igen

Recommended Posts

Hej alle Jeg ved at der mange andre der har skrevet ind mht til en VVS mand men der er ikke rigtig nogen der har fundet en der ikke er godkendt. Jeg har selv brugt en JR Byggands som en anbefalede herinde fra til nye vandrør. De var også gode nok men meget dyrt. Vores køkken er lige blevet færdig og vi behøver hjælp til at tilslutte alle rør under vasken og vand til vores opvaskemaskine. Har fået at vide at det ikke er så svært men vi har bare ikke forstand på det, så hvis I kender nogen der kan hjælpe os med det, vil vi meget gerne høre fra jer. På forhånd tak for hjælpen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok det er desvärre lidt for langt väk ... men altså har i udtag til vand? så er det jo bare at skrue den på.. og i et valassorteret kökken og bad center kan du köbe vandlåse osv og rör med studst til aflöb fra opvaskemaskinen ... de kan endda ofte gi dig en hurtig ide om hvordan det skal göres... bare husk at gör du det selv däkker din forsikring ikke ved evt skade

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kræver tilslutning efter ballofix ikke godkendelse, ihvertfald ikke når det drejer sig om den slags i skal have lavet. Hvis du ikke har fundet en endnu, så er du velkommen til at kontakte os - jeg er selv i Sverige ugentligt og kan godt klare det for dig. Smid evt. en mail på handymaend@live.dk
der er intet vvs arbejde der kräver godkendelse i sverige du må lave det hele selv lige som du vil .. men forsikringsselskabet kan sagtens nägte at udbetale erstatning hvis de selv skruer vandledningen på!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja, sådan er det jo også de fleste andre steder. Ligesom hvis man smadrer et vindue med vilje, så dækker de heller ikke. :-) Men så er det jo godt vi også råder over en aut. vvs'er :-)
öh nej ikke helt !! i dk er det jo direkte lovstridende at lave vvs, el og gasanslutninger selv!! det er det ikke i sverige men ja det er jo godt :) jeg sagde det bare for at hjälpe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det jo ikke meningen dette skulle ende i en snak om lovgivning ;-) Men mere i en løsningen for trådstarteren. Og som en lille tilføjelse; Der er faktisk vand og el der er tilladt at lave selv i Danmark - gas er derimod noget helt andet, men tror jeg lader det ligge inden det ender i en lang tråd om lovgivning ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men nu tager vi den lige fra bunden igen - dette må man gøre selv i Danmark: * Udskifte vandhaner og pakninger i vandhaner. * Udskifte hånd- og køkkenvaske med tilhørende vandlås. Dog kun hvis en eventuel vandlås er monteret synligt, og kun hvis der ikke sker indgreb i den faste, eksisterende del af afløbsinstallationen. * Udskifte wc’er. Dog kun med et godkendt wc med samme tilslutningstype som det eksisterende, så der ikke sker indgreb i den faste vand- og afløbsinstallation. Ved wc’ets tilslutning til afløbssystemet skal du anvende godkendte tilslutningsstykker eller andet materiel, der er godkendt til formålet. * Udskifte vaske- og opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Dog kun hvis den eksisterende maskiner er tilkoblet en spuleventil eller en afspærringsventil, og der ikke sker indgreb i den faste vandinstallation. Hvis en installation er forberedt til tilslutning af vaske- eller opvaskemaskine, bliver tilslutningen af vaske- og opvaskemaskinen betragtet som en udskiftning. Så fik vi vidst det på plads ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi lavede køkken for et par måneder siden og manglede at få tilsluttet opvaskemaskine og ismaskinen i fryseren vi finder endelig en VVS'er der har tid og får ham til at komme (efter et par aflysninger) Jeg regner med at han skal sætte 2 x T stykker på rør (1 på koldt, 1 på varmt) samt 2 vandlåse på (så man kan slukke hvis man nu skal skifte opvasker eller have et andet køle"frys uden ismaskine) han kigger 1 gang på armaturet og siger "hvis man skal have godkendt det, skal der være en lås til opvaskemaskine oppe på armatur" hvor man tilslutter opvaskeren og ismasken skal tilsluttes ned under på et Tstykke med vandlås på den kolde Det ender med han næsten skifter alle rør under vasken samt armatur, det er dog så også godkendt :-) mit pointe er: hvis du vil have at dit forsikringsskab skal godkende dit VVS, så sørg for at købe det rigtige til at starte med eller lad en der ved hvad han laver, lave arbejdet det er nok lidt dyrere, men man sparer pengene i sidste ende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

öhm enten så har du haft besög af verdens dummeste vvs mand ellers så blander du tingene sammen ... 1. en vandlås er ikke noget du kan åbne og lukke for... 2. at tilslutningerne SKAL sidde oppe på armaturet(blandingsbatteriet) er en gang vrövl.. så skal slanger osv ligge henover kökkenbordet eller hva? det gir ingen mening... det lyder som verdens mest inkompetente vvs mand du har haft besög af der ...

Vi lavede køkken for et par måneder siden og manglede at få tilsluttet opvaskemaskine og ismaskinen i fryseren vi finder endelig en VVS'er der har tid og får ham til at komme (efter et par aflysninger) Jeg regner med at han skal sætte 2 x T stykker på rør (1 på koldt, 1 på varmt) samt 2 vandlåse på (så man kan slukke hvis man nu skal skifte opvasker eller have et andet køle"frys uden ismaskine) han kigger 1 gang på armaturet og siger "hvis man skal have godkendt det, skal der være en lås til opvaskemaskine oppe på armatur" hvor man tilslutter opvaskeren og ismasken skal tilsluttes ned under på et Tstykke med vandlås på den kolde Det ender med han næsten skifter alle rør under vasken samt armatur, det er dog så også godkendt :-) mit pointe er: hvis du vil have at dit forsikringsskab skal godkende dit VVS, så sørg for at købe det rigtige til at starte med eller lad en der ved hvad han laver, lave arbejdet det er nok lidt dyrere, men man sparer pengene i sidste ende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
öhm enten så har du haft besög af verdens dummeste vvs mand ellers så blander du tingene sammen ... 1. en vandlås er ikke noget du kan åbne og lukke for... 2. at tilslutningerne SKAL sidde oppe på armaturet(blandingsbatteriet) er en gang vrövl.. så skal slanger osv ligge henover kökkenbordet eller hva? det gir ingen mening...
selvfølgelig mig der blander ting sammen :-) På armaturet skulle der sidde en afspæringsventil til opvaskeren :-) Man montere stadig slangen nedeunder..... Det er selvfølgelig et ballofix Tstykke som skulle monteres til ismaskine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selvfølgelig mig der blander ting sammen :-) På armaturet skulle der sidde en afspæringsventil til opvaskeren :-) Man montere stadig slangen nedeunder..... Det er selvfølgelig et ballofix Tstykke som skulle monteres til ismaskine
så gir det lidt mere mening!! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites