Jump to content
DKSEFR

ROT-avdrag

Recommended Posts

Det lader til at der kommer nye regler fra på mandag den 8. december 2008. Er der nogen som kan forklare reglerne. Som jeg forstår det har man mulighed for nu at trække håndværksudgifter fra i den svenske indkomst så længe de ikke overstiger SEK 100.000. Er det så halvdelen af de 100.000 som man kan fratrække i indkomsten eller hur? Min kæreste er svensk og arbejder i sverige og vi står netop overfor at skal have foretaget en ombygning af vores hus så lidt ekstra fradrag ville da falde på et tørt sted :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.viivilla.se/Bygg_och_byggmaterial/Spartips/Rot-avdraget-Tidig-julklapp-till-alla-villaagare.aspx?menu=&area=&category=&std=false http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item117012 http://www.skatteverket.se/nyheterpressrum/nyheter/2008/nyheter/nyttrotavdrag.5.6d02084411db6e252fe800011453.html Hur gör jag? Vi ringde upp Hans Erik Axelsson på Skatteverket för att höra hur det hela går till. Betalar jag hela fakturan? - Om arbetat påbörjas innan den 30 juni 2009 ska du betala hela fakturan. Om arbetet påbörjas efter den 1 juli 2009 kommer entreprenören att ha dragit av halva sin arbetskostnad innan du gör din betalning till honom eller henne. Maxbeloppet är 100 000 kronor per år och person, det vill säga 50 000 kr i subvention. Hur får jag tillbaka pengarna? - I det nuvarande systemet ska du precis som för hushållsnära tjänster samla dina fakturor och skicka in dem tillsammans med en ansökningsblankett som finns att hämta hos Skatteverket. Ansökan ska vara inkommen senast den 3 maj 2010 och beslutet kommer separat och du får tillbaka pengarna tillsammans med dina övriga skatteåterbäring. Vill du ha pengarna snabbare ska du begära jämkning. Men efter den 1 juli 2009 är det nya regler? - Det är systemet med subventioneringen som ändras. Förslaget är att entreprenören då kommer att dra av subventionen direkt från fakturan. Han eller hon kommer sedan att begära den summan av Skatteverket. Summan kommer att tas upp i din deklaration så att du får skriva under och godkänna att det är rätt och riktigt. Hur många gånger kan jag få subventioneringen? - Du kan få maxbeloppet varje år. Det finns heller ingen tidsbegränsning den här gången vilket det tidigare har funnits. Vad får jag dra av för? - Rot-avdraget handlar om reparationer och underhåll. I gamla lagstiftningen så ansågs garage vara en tillbyggnad om det inte byggdes samtidigt som ett nytt bostadshus och föll också in under ramen för avdraget. Riktigt exakt hur och vad som anses ingå är inte riktigt klart än men vi har löpande information om detta på våra hemsida. Det är viktigt att påpeka också att det är ägare av småhus och innehavare av bostadsrätt som kan nyttja avdraget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kæreste er svensk og arbejder i sverige og vi står netop overfor at skal have foretaget en ombygning af vores hus så lidt ekstra fradrag ville da falde på et tørt sted :-)
Men man kan slet ikke drage fordel af de fradrag hvis man arbejder i Danmark? :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men man kan slet ikke drage fordel af de fradrag hvis man arbejder i Danmark? :flov:
Det kan vel svært undgåes efter 1 juli 2009, da håndværkeren simpelthen trækker ROT fra inden du skal betale. Hvordan det så hænger sammen senere, når Skatteverket sender deklarationen...tja. Jeg skriver da gerne under på at det ser rigtigt ud - men jeg håber da ikke at de brokker sig over jeg ikke har en indkomst de kan trække noget fra i. Så må de jo kigge i den pose penge de får fra skatteudligningen med Danmark. :rolleyes: Jeg går ikke ud fra det bliver et problem. Men kan da tænkes jeg er naiv :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan vel svært undgåes efter 1 juli 2009, da håndværkeren simpelthen trækker ROT fra inden du skal betale. Hvordan det så hænger sammen senere, når Skatteverket sender deklarationen...tja. Jeg skriver da gerne under på at det ser rigtigt ud - men jeg håber da ikke at de brokker sig over jeg ikke har en indkomst de kan trække noget fra i. Så må de jo kigge i den pose penge de får fra skatteudligningen med Danmark. :rolleyes: Jeg går ikke ud fra det bliver et problem. Men kan da tænkes jeg er naiv :p
Hillemand! Er markedet så ikke stendødt for håndværkere de næste 6 måneder? Hvem ville dog bestille arbejde nu? Gio, jeg håber sandelig ikke du er naiv. Trækkes det bare fra på regningen så er det da SUPER.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På svensk tekst-tv kan man dags dato læse, at der er stor forvirring om reglerne - vist mest fordi det er noget som politikere har fremført i media - uden at der endnu foreligger noget konkret lovforslag (proposition) ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Loven bliver først vedtaget til sommer, men kommer til at omfatte udgifter, man har haft fra 8. december 8 og frem, så der bliver ikke istid i byggebranchen af den grund. Så vidt jeg har forstået, bliver ROT slået sammen med fradraget for de hushållsnäre tjänster og det hele kommer til at hedde HUS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så vidt jeg har forstået' date=' bliver ROT slået sammen med fradraget for de hushållsnäre tjänster og det hele kommer til at hedde HUS.[/quote']Ergo kan vi "noll-taxare" (eller tæt på) godt regne med ikke at kunne bruge ROT/HUS-modellen, når vi når så langt!? Skal vi så informere alle håndværkere vi hyrer, om at vi altså ikke kan benytte tjenesten, da vi betaler vores skat i Danmark - og håndværkeren derfor skal sær-fakturere? :rolleye: Say it ain't so...men det skal da ikke undre mig. :sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ergo kan vi "noll-taxare" (eller tæt på) godt regne med ikke at kunne bruge ROT/HUS-modellen, når vi når så langt!? Skal vi så informere alle håndværkere vi hyrer, om at vi altså ikke kan benytte tjenesten, da vi betaler vores skat i Danmark - og håndværkeren derfor skal sær-fakturere? :rolleye: Say it ain't so...men det skal da ikke undre mig. :sad:
Eller også er den ordning netop vi nolltaxerares mulighed for alligevel at få glæde af ordningen, for det Skatteverket vil med systemet, hvor virksomheden trækker skatten fra, er vel at slippe for at have at gøre med kværulantiske privatpersoner med gamle, gulnede bonner og i stedet for kun have med virksomheder at gøre, så måske kan man flyve under radaren. (tror jeg nu ikke). :cool: Man kender ikke sine skatteforhold før året er slut, og de rager i øvrigt ikke en eller anden håndværker, så man må vel se den reducerede regning som en kredit. Al skat er jo foreløbig indtil årsopgørelsen er færdig, så det hele ender vel bare med lidt fremogtilbageførsler - alle erhversdrivende er jo allerede ansat af staten som skatteopkrævere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller....
Med andre ord, så kan vi med ingen indkomst i Sverige se frem til nul-ROT - medmindre Det Svenske Skatteuvæsen har de forkerte briller på, den dag vi skal deklareres... Stort suk! :thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har jeg misforstået noget' date=' eller vil vi husejere, som betaler ejendomsskat i SE samt lidt andet ikke kunne trække et tilsvarende beløb fra (via ROT fradraget). På den måde bliver man reelt en noll-taxar[/quote']Jo - går da også ud fra vi kan trække det fra i de penge vi betaler for at bo på svensk jord, samt renteudgifter på svenske lån...medmindre vi fradrager disse beløb på den danske selvangivelse - hvilket flertallet vel gør!? Hunden ligger jo begravet dér hvor vi betaler vores skat, samt får vores fradrag = Danmark. Jeg ved ikke om de er friske på at udligne ROT-avdraget i den danske skat :rolleyes::flov: Men lad os nu se.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må da være Skatteverket's problem at finde pengene andre steder, hvis de ikke kan bearbejde dem i en (ikke)eksisterende indkomst!? Så må de til Stockholm, og bede om lov til at stikke pølserne i Pendler-pengesækken (læs: udligningsskattepengene fra den danske stat). Håndværkere og deslige kommer jo til at trække ROT fra direkte på regningen, inden du ser den - og skal selv inddrive det resterende beløb hos Skatteverket bagefter. Så nytter det jo ikke, hvis ROT ikke kan bruges på os der "nyder" beskatning i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også at udover villa'en betaler vi også skat på bilen. Den burde man vel også kunne trække fra. Og i syvende og sidst kan jeg ikke se noget problem i at bruge alle 50.000 i afdrag. Vi betaler jo en masse skat til stockholm. Godt nok via danmark, men same same. Vores penge ryger derop.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er svaret fra skatteverket og Skat, så der er intet at gøre. Vi er ladt i stikken. Spørgsmål: Når man bor i Sverige og arbejder i Danmark, og dermed ikke har nogen indtægt i Sverige, kan man så udnytte det svenske ROT-avdrag til renovering af egen bolig? Eller er der ikke taget højde for dette i dobbeltbeskatningsaftalen? Svar/konklusion/løsning: Hej! ROT-avdraget är utformat som en reduktion av den skatt man ska betala. Om man inte betalar någon skatt i Sverige finns det ingen skatt att reducera - för att kunna använda sig av ROT-avdraget krävs därför att man betalar skatt i Sverige. Vänliga hälsningar, Skatteverket i Sverige Hej, Som svar på dit spørgsmål kan det oplyses, at som begrænset skattepligtig til Danmark ikke gives fradrag efter danske skatteregler for udgifter til renovering af fast ejendom. Venlig hilsen SKAT

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo gået en rum tid siden ROT afdraget blev indført, så jeg tænkte at man kunne prøve at skrive til politikerne igen vedr. vores situation (job i DK - bo i SE). Desværre er det stadig et negativt svar. Dog er det ikke kun spørgsmålet om at betale skat i Sverige, så svaret er måske positivt for nogen. ROT avdrag - ingen rättigheter‏ Tack för er e-post till Finansdepartementet med frågor om det s.k. ROT-avdraget För att få skattereduktion måste man ha fyllt 18 år samt vara obegränsat skattskyldig i Sverige under någon del av året. I vissa fall kan även man ha rätt till skattereduktion om man är begränsat skattskyldig i Sverige. Men då krävs ett överskott av förvärvsinkomster som uteslutande eller så gott som uteslutande kommer från Sverige. Vänligen Håkan Boberg Kansliråd Finansdepartementet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites