Jump to content
ahmad.dk

A-kasse dilemma - bor i Sverige og arb. i Danmark!

Recommended Posts

Guest carspar

Hvis du modsat bor i Dk og arbejder i Sverige så er det en billig A-Kasse men en god udbetaling sådan er det den anden vej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nje du kan ikke flytte denforsikring med over så det er spild af penge' date=' men tag en snak med dem det kan være at de har nyt?[/quote'] Forstår jeg det korrekt, at der ikke er den store ide i at være medlem af en danske A-kasse hvis man bor i Sverige? Men hvad så med hvis man har en flex-lønsikring og er forsikret til lønudbetaling på op til 30 000 kr månedligt. Den får man vel, gør man ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår jeg det korrekt' date=' at der ikke er den store ide i at være medlem af en danske A-kasse hvis man bor i Sverige? Men hvad så med hvis man har en flex-lønsikring og er forsikret til lønudbetaling på op til 30 000 kr månedligt. Den får man vel, gør man ikke?
Den tillægsforsikring jeg fandt til min akasse (dækker op til ens løn), dækker IKKE hvis du ikke bor i dk. Det står der specifikt i betingelserne. Min svenske bank tilbyder låneskydd, som er en arbejdsløshedsforsikring, som dækker mine boliglån op til 12 måneder ved arbejdsløshed, og op til 3 perioder. Jeg ved at min tidligere bankforbindelse (svenske handelsbanken) sagde de havde en forsikring, der gav et engangbeløb på op til 800.000 sek ved langvarig sygdom eller arbejdsløshed. Der findes formentlig en række forsikringsprodukter om netop dette i SE. Men i forhold til dansk a-kasse, så kan du undgå at blive overflyttet til SE a-kasse ved arbejdsløshed, hvis du kan dokumentere tilknytning til dk, udover arbejde, og sandsynliggøre at det kun giver mening (uddannelse, meritter) at søge et dansk job. Det er dog (ifølge min a-kasse) op til et konkret skøn i hver enkelt sag, og bedømmes først den dag du ER arbejdsløs. :confused: Så kort sagt, så er dansk a-kasse muligvis en tabt investering, hvis man forventer at bo i SE længe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så kort sagt, så er dansk a-kasse muligvis en tabt investering, hvis man forventer at bo i SE længe.
Du vil til enhver tid kunne overføre din anciennitet fra dansk a-kasse til en svensk og dermed kunne få svenske dagpenge, men det er naturligvis et mindre beløb end fra den danske

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du vil til enhver tid kunne overføre din anciennitet fra dansk a-kasse til en svensk og dermed kunne få svenske dagpenge' date=' men det er naturligvis et mindre beløb end fra den danske[/quote'] For at sikre sig at man kan få tillægs forsikring til sin A-Kasse selvom man arbejder i DK og bor i Sverige, kan man læse følgende ... http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=15485&highlight=%3A%2F%2Fwww.enforsakring.se%2F.&page=2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig spildte penge Det er aldrig spildte penge at være med i en DK A-kasse, da det jo er muligt at bliver overflyttet til Svensk som der også bliver skrevet herover. Tilgengæld skal der nok kigges på efterløns inbetalingerne som gange mange indbetaler til selvom de bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller få et midlertidigt deltidsjob og få supplerende dagpenge?
Holder ikke.
Rådighedskravet At stå til rådighed vil sige, at man: Er registreret som arbejdssøgende hos jobcenteret. Har fået oprettet og godkendt et CV, lagt det på www.jobnet.dk og løbende ajourfører det. Har bopæl og opholder sig i Danmark. Kan overtage arbejde med dags varsel. Aktivt søger alt arbejde, man kan varetage. Deltager i de møder og samtaler som a-kassen eller jobcenteret indkalder til. Deltager i de aktiviteter og tilbud, som ens jobplan indeholder, og samtidig er aktivt jobsøgende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge min a-kasse er et deltidsjob i Danmark, mens man bor i Sverige, fuldt tilstrækkeligt, til at man kan få supplerende dagpenge fra sin danske a-kasse. Dog er der så den hage ved reglerne, at man i Danmark højst kan få supplerende dagpenge i 30 uger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nemt er det altså heller ikke

Tror ikke det er så let længere...
Ja udover at det er bedragerisk og himmelråbende ulogisk, er det forfærdende at konstatere at politikerne ikke er kommet længere med at harmonisere reglerne, dette gælder både Dk og SE politikere. Og jeg kan oplyse jer om at det ikke er nemt for tiden at finde job i DK. Ha en bra dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør sådan en som mig så, bor alene i en lejlighed i SE, jeg kan jo ikke bare flytte min adresse derfra uden at stå med en forklarings problem over for min bolig forening ? Jeg har valgt at betale Dansk A-Kasse og samtidigt forsikre mig, med Lønsikring i Sverige, der er vidst nok kun 1 firma der tilbyder at lønsikre medarbejdere som arbejder udenfor Sverige. /Caleb Larue

nu har jeg også prøvet at være arbejdsløs men jeg flyttede bare min addresse til DK og så var der ingen problemer. og da jeg fik job igen flyttede jeg tilbage til SE igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det korte svar er ja. Du kan ikke have hverken en hyresrätt eller en bostadsrätt uden at bo der selv. Og du kan kun fremleje for en kortere periode på højst 2 år, og kun efter godkendelse hos boligselskab/bostadsrättförening. Så medmindre du køber en villa eller en hytte i skoven, så er der bopælspligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis din bostadsrättförening får kendskab til, at du er eller har været fraflyttet lejligheden, så kan du blive smidt ud og sat på gaden. Der har været flere fortilfælde, hvor det er sket. Svenskerne ser meget strengt på den slags snyd/svindel med reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvis din bostadsrättförening får kendskab til' date=' at du er eller har været fraflyttet lejligheden, så kan du blive smidt ud og sat på gaden. Der har været flere fortilfælde, hvor det er sket. Svenskerne ser meget strengt på den slags snyd/svindel med reglerne.[/quote'] Så moralen må være at man skal aftale det med sin forening inden man gør det. Min foreningen havde ingen problemer med det. Jeg sagde lige ud at jeg muligvis ville flytte adresse til DK efter endt uddannelse (ultimo nov.), indtil jeg fandt arbejde. Nu har jeg fundet arbejde fra 1. december så det blev, heldigivis, ikke relevant alligevel. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites