Jump to content
ahmad.dk

A-kasse dilemma - bor i Sverige og arb. i Danmark!

Recommended Posts

:) Hej med jer. Er der nogen herinde som har erfaringer med A-kasse ordningen naar man bor i Sverige men arbejder i DK? Min A-kasse (FTF-A) siger at hvis jeg bliver arbejdsloes saa skal jeg flytte over til en svensk A-Kasse, de kan bare ikke oplyse mig hvor jeg skal henvende mig, eller hvor meget jeg kan faa udbetalt. Jeg foeler at jeg er meget daarligere stillet end de andre medlemmer som bor og arbejder i DK Selvom jeg betaler ligesaa meget i kontingent so dem. Er der nogen som har nogle gode raad/erfaringer om dette emne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Tq_19

Hej, Jeg bor i malmø og arbejdede i danmark, men da jeg stoppede med at arbejde i Danmark gik min a-kasse over til en svensk a-kasse. Jeg gik til arbejdsformidlingen i malmø og de hjalp mig med at melde mig ind i en svensk a-kasse. min danske a-kasse sendte en blanket den skulle jeg udfylde og sende til dem, så vile de indhente oplysninger fra min arbejdsgiver. Når de har fået svar fra dem, vil de udstede en E301 som man sender til sin svenske a-kasse. Så skal de selvfølgelig tjekke om alle oplysninger er rigtige osv. der gik 2 måneder inden jeg fik penge fra dem! de første 7 dage får man heller ingen betaling!! Jeg får 680kr. pr. dag svenske. så det er lidt ærligt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

2500 SEK om Ugen??? er det alt? Damn it! mit hus alene koster 2600SEK/ugen!! Jeg synes at det er bondefangeri at man skal betale A kasse i Dk, for fuld pris men faar meget mindre end hvad man vil have faaet hvis man boede i DK. Jeg ved ikke hvor meget a kassen i SE koster, men kan forestille mig at det er MEGET billigere end de 369 DKK/md. ikke for at tale om den elendig service man faar naar man ringer for at hoere om reglerne for os pendlere. har ringet til 2 forskellige A kasser for at samligne, og begge svared "vi ved det ikke, proev at google"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Tq_19

ja nemlig, det er os vildt trist jeg får så lidt ligenu, havde jeg boet i Danmark havde jeg fået 80% af min løn, men her i sverige er den højeste sats 680skr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tag hvilket som helst job. F.eks bare min. deltid 14 timer om ugen(hæng mig ikke op på timeantallet, det kan din a-kasse give dig eksakt), så er den danske a-kasse forpligtiget til at udbetale suplerende dagpenge op til max satsen. På den måde, så får du mest ud af det, og slipper for at gå fra hus og hjem. I øjeblikket tror jeg der er gode chancer inden for vikarbranchen - hvis man ikke er kræsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at den her debat er gaaet i en anden spor. Skal lige understrege... jeg HAR et job, godt betalt. mit spoergsmaal er foelgende. Naar man betaler til en dansk a kasse, hvorfor skal man saa "smides" over til en svensk kasse, naar man bliver arbejdsloes? Man betaler den samme beloeb som alle andre i Dk, saa maa man da gaa udfra at man har ret til samme ydelse. og altsaa ikke de Svenske takster.!!!! 2- naar man er medlem a en a kasse, saa forenter man at servicen er ens, OGSAA for pendlere, men henvender du dig til en a kasse som pendler saa er svaret, " Det kan vi ikke svare paa, proev at google det" Det jeg vil sige er at man er MEGET ringere stillet hvis man pendler, end hvis man boede i DK, SELVOM man betaler den fulde ydelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Loven siger jo at A-kasse skal betales i det land man arbejder, mens det er nogle andre love som siger man er social sikret i det land man bor... I det tilfælde man mister sit job ryger tilknytningen til ens arbejdsland - og så går det ind under de regler som siger man er social sikret i sit hjemland. Sure regler, men sådan er vilkårerne nu engang for at bo i SE og arbejde i DK. I den omvendte situation ville det jo være lidt surt hvis det var A-kassen man havde betalt til der skulle udbetale... Prøv at forestille dig som bosiddende i DK at skulle leve af en svensk A-kasse med de danske priser.... A-kassen i SE er "tilpasset" løn-niveauet herovre mens en dansk A-kasse er det for DK...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er det vel bare et spørgsmål om at finde den ubetinget billigste A-kasse på markedet :)
Ja og hvis du er en rigtig god shopper mener jeg at have hørt at der er 30 dkr at spare fra den dyreste til den billigste! :D A-kassen er jo en forsikring (lige som din indboforsikring) ikke at forveksle med fagforeninger!:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror det er 106 kr jeg betaler for den Svensk a-kasse om måneden.
Hey Skallstorp... Hvor arbejder du henne, jeg går udefra at du har arbejde i Sverige. Såvidt jeg ved er det lovpligtigt at være tilmeldt en A-Kasse der hvor man arbejder. /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Såvidt jeg ved er det lovpligtigt at være tilmeldt en A-Kasse der hvor man arbejder.
Der har været snak om at indføre obligatorisk a-kasse i Sverige, men i hvert fald indtil videre er planerne skrinlagt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der har været snak om at indføre obligatorisk a-kasse i Sverige' date=' men i hvert fald indtil videre er planerne skrinlagt.[/quote'] Jeg skulle have været mere nøjagtig med min indlæg. Det jeg mente var at man som arbejdstagere i DK, lovmæssigt skal være medlem af en A.Kasse i DK, for at få ret til Dagpenge. Man kan ikke arbejde i DK og have sin A-Kasse medlemskab i SE. Dagpenge bliver tilgengæld administreret af Svenskernes A.Kasse system med deres latterlige lave takster sammenlignet med DK, selvom man betaler den "høje" danske A.Kasse kontingent så kommer man under deres regler når dette skal administreres. skallstorp skrev at han er medlem af en Svensk A.kasse, hvilket for mig betyder at han nok har et arbejde i SE, og ikke DK. Jeg ladet mig forstå at man godt kan være medlem både i DK og SE for at kunne få "Tillægget" Arbejdsløsheds forsikringen udover retten til sin Dagpenge. Hvis man vælger at betale på begge sider af sundet for sin A.kasse vil man kunne opnå muligheden for at få dækket op til 85% af sin brutto løn hvis man tegner denne ekstra "forsikring". Nogen der har erfaring med ovenstående ? Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Caleb. du KAN godt vaere medlem a A kasse i SE og DK samtidigt. Det du tilgegaeld ikke kan er, at faa supplerende loensikring, fordi du bor i Sverige. Jeg har netp kontaktet FTFA som jeg er medlem af, og via deres Loensikring (Top sikring-Top danmark) har jeg faaet at vide at man IKKE kan tegne. Jeg har forsoegt at kontakte en A Kasse i SE for at hoere om man kan tegne en tilsvarende forsikring i SE, men uden held. Jeg har hoert at SEB banken har et lignende produkt. Det har jeg ikke undersoegt. min egen Swedbank kunne ikke svare paa om de ogsaa har det produkt. De har en forsikring mod arbejdsloeshed som daekker hvis du har laan hos dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mand er desværre blevet fyrret pga. finanskrisen og søger 3 til 7 job om dagen i Dk, uden held. Han er ikke medlen af nogle fagforening :sick:. Nu er vores penge kasse tom, er der nogle økonomisk hjælp at hente nogle steder. :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min mand er desværre blevet fyrret pga. finanskrisen og søger 3 til 7 job om dagen i Dk' date=' uden held. Han er ikke medlen af nogle fagforening :sick:. Nu er vores penge kasse tom, er der nogle økonomisk hjælp at hente nogle steder. :scared:[/quote'] Arbejdsformidlingen i sverige, og socialkontoret, men det tager flere mdr. at få penge ud af dem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Nje du kan ikke flytte denforsikring med over så det er spild af penge, men tag en snak med dem det kan være at de har nyt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites