Guest Tq_19 Anmeld indhold Skrevet December 3, 2008 Nu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2008 Du får 35% rabat med Skånetrafikens Øresundskort http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=3298&epslanguage=SV Og du kan jo få dansk SU, også selv om du bor i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2008 Sorry, blev lige opmærksom på, at rabatten kun gives til "eftergymnasial utbildning i Danmark", dvs ikke HF! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2008 Angående pendlerkortet, så får du et blåt kort fra SU-styrelsen som giver 50 % på togkortet. Jeg mener, at jeg betaler omkring 750 kroner for et månedskort for tiden... Du kan jo vælge at få SU og SU lån. Priserne for de to ting er ret godt beskrevet på SU's hjemmeside. Der er åbenbart forskel på om det er en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse man tager, så det skal jeg ikke kloge mig i :) Angående lektier og lignende, så kan de jo laves på skolen. Held og lykke med det! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2008 Som Madsen siger er det 750 DKK for DSBs pendler/SU kort som gælder i hele Malmø og KBHs Zone 1 (plus turen over Amager), også kaldet F+L. Hvis du arbejder uden for Zone 1, fester der, eller på anden måde rejser meget med det offentlige så kan jeg anbefale alle zoners kortet til 1250 DKK. Jeg vil på det kraftigste anbefale ikke at bo herovre alene på ren SU. Derimod er det ganske fint hvis man er to, især hvis den ene er en sukkerfar/sukkermor :D Du kan enten tage SU lån eller arbejde ved siden af, men hvis du arbejder ved siden af, så burde du overveje hvor meget du egentligt vil få ud af at bo i Sverige når du regner rejsetiden med. Et kollegieværelse i byen vil give dig 2 ekstra timer om dagen og langt færre udgifter til både husleje og transport. Desuden vil venner og familie være tættere på (antaget at de bor på Sjælland eller sydhavsøerne). Det var blot mine tanker :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2008 Vi bor i Sverige pga. 24 års-reglen, min familie bor i jylland:) Jeg fik ik en uddannelse da jeg valgte kærligheden istedet for, men det er ret vigtigt at uddanne sig, så nu vil jeg gerne gå igang. Det er 5 år siden jeg gik ud af folkeskolen, så jeg er lidt nervøs for at gå igang. Min mand arbejder heldigvis og får en normal løn. Ups ... Jeg skulle måske lige ha' kigget på tilmeldingsdato OG læst indlægget lidt grundigere. Troede du ville flytte til Malmø og begynde at studere i KBH :) Jamen så er svaret på dit spørgsmål ca. 750 kr. for et standard Øresundskort. Der er en kalkyle for hvordan DSB/SU beregner tilskudet, men i denne prisklasse fås der maksimal tilskud, dvs. at du "bare" skal trække 600-650 kr. fra kortets normale pris. DSB Månedskort Øresund Malmø-KBH: 1400 (normalt) - 650 (SU rabat) = 750 (Stud. pris) DSB Månedskort Øresund Malmø-KBH (Alle Zoner): 1900 (normalt) - 650 (SU rabat) = 1250 (Stud. pris) Alle priser er i DKK. Husk at bestille i god tid, da der kan gå LAAANG tid før de (SU kontoret) finder ud af at 'Malmø, Sverige' ikke er en dansk adresse ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2008 jeg får udeboende stats - og vekslet til svenske bliver det omkring 5000 SEK. Dertil kommer så togkortet - som jeg betaler omkring 750 dkk for pr. mdr. Min mand arbejder, så vi klarer os. Studiegrupper foregår på universitetet. Nogle semestre har vi det slet ikke, og det er frivilligt om man vil väre med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2008 Vi bor i Sverige pga. 24 års-reglen, min familie bor i jylland:) Jeg var slet ikke klar over at 24 års-regelen også var til for at holde jyder ude... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cocochild 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 Jeg var slet ikke klar over at 24 års-regelen også var til for at holde jyder ude... Haha jeg er også jyde og de holder også mig ude pga 24 års reglen. Anyways, jeg var nede hos Skånetrafiken i dag, fordi det nye semester starter i morgen og jeg skal have fornyet mit pendlerkort. Men de sagde at det kunne de ikke uden et 'intrygsbevis', et stykke papir fra universitetet hvor der står at jeg stadig går på studiet og som er max 2 måneder gammelt . De sagde også, at mit studiekort (hvor der står man går på studiet) ikke var nok (Det var nemlig nok i sommers (togkortets studenterbevis-side skal jo udskiftets hvert halve år)). Hvor skal jeg dog få sådan et bevis fra? Det blå SU kort blev udsendt d 19. november, så det er jo for gammelt ifl. Skånetrafiken. Jeg prøver igen i morgen tidlig igen, ellers må jeg jo bare købe en billet til københavn, og så købe et pendlerkort der. Andre der har haft dette problem? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 jeg köber altid mit hos DSB - der kan man også "forlänge" de 30 dage med eks 5 dage eller 10, hvis man nu löber ind i en ferie, hvor man ikke har brug for kortet alligevel. Man skal bare mindst köbe 30 dage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 Bed eksamenskontor eller studienævnssekretær om at skrive kort brev, hvor der står, at du er indskrvet som fuldtidsstudende og følger dit studie, så burde problemet være løst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites