Jump to content
jacobe

Lader/Starthjælp - how to

Recommended Posts

Efter kuldechokket i forrige uge har den ene bil ikke ville starte. Jeg købte derfor sådan en fætter hér: Starthjælp-dims fra Rusta , men jeg har aldrig brugt sådan én før. Nu har jeg prøvet at lade, men enten gør jeg det skrup-forkert, eller også virker den ikke - jeg satser selv på første mulighed. Jeg har fattet, at man stort set gør som med startkabler, altså på med det røde kabel til pluspolen, og til stel på karrossen med det sorte kabel. Men hva' så?? Manualen er ikke særlig informativ, der står f.eks. ingenting om hvorlænge den skal sidde på batteriet. Jeg har prøvet med alt lige fra en halv time til 2-3 timer, og det virker ikke som om der sker det store... :confused: Gør jeg det rigtigt, men lader den bare ikke sidde og lade længe nok?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
citat: Laddningstid normalt 12h. Om batteriet är helt urladdat 40h. Så ved du bedst selv om du har haft den siddende lang tid nok ?!
Hehe.... nice try... men de tider er opladningstider for selve laderen...ikke bilens batteri ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
umiddelbart kan det lugte lidt af et færdigt batteri - havde nogenlunde samme oplevelse sidste vinter
Jaeh - nyt batteri er vejen frem. Mit i BMW'en var også færdigt, når temperaturen var under 5 grader lød den altså ret så anstrengt når den skulle trække motoren i gang. Nyt batteri i - og så var det problem løst. Normalt bør sådan en dims slet ikke være nødvendig hvis bilen bruges regelmæssigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Normalt bør sådan en dims slet ikke være nødvendig hvis bilen bruges regelmæssigt.
Det er lige dét - den pågældende bil bruges ikke regelmæssigt. Den har faktisk stået stille siden d. 15. november, dvs. fra før det blev koldt, og frem til nu. Indtil da startede den uden problemer hver gang. Det er muligt den skal have nyt batteri, men jeg prøver selvfølgelig dette først, så spørgsmålet er stadig, om jeg gør det korrekt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Jeg ville så hellere anbefale måske at investere i et optima batteri til den bil, samt der ydes 10års garanti på rigtig gode batterier :) Du kan sende mig en pm, så skal jeg se om jeg kan skaffe dig lidt rabat :) (hvis altså du har den interesse)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har to biler, hvorfor så ikke bare bruge et par startkabler til den anden bil ? Men hvis jeg har forstået sådan type produkter korrekt, er det jo sådan set bare et batteri man kan slæbe rundt på. Så du sætter det bare til bilen, og så burde du kunne starte bilen med det samme. Den burde ikke oplade bilens batteri, men bare give hjælpestrøm til at få bilen igang. Så hvis den stadig er helt død, og din starthjælp har været igennem de 40 timers opladning, ser det ud til at der er noget andet galt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skal batteriet lades op, så er det af med begge sko på batteriet, og laderen direkte på...og derefter vente på der kommer lidt sovs på. Nemmeste er vel egentlig at hive batteriet med ind i bryggerset, og lade det stå der natten over. Hvis du lader skoene sidde på batteriet, så er der en god chance for at strømmen "løber af", da der let kan være fugt m.m. som netop har trukket batteriet fladt. Hvis batteriet ikke kan trække en start efter en nats opladen - så er det tid til nyt batteri. De har det med at dø pludselig, og uden det store varsel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis jeg har forstået sådan type produkter korrekt' date=' er det jo sådan set bare et batteri man kan slæbe rundt på. Så du sætter det bare til bilen, og så burde du kunne starte bilen med det samme. Den burde ikke oplade bilens batteri, men bare give hjælpestrøm til at få bilen igang.[/quote']*ahh ja*...jeg overså også lige "starthjälp", og så den som en lader...:p :new:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gio, det er jeg sådan set glad for du lige fik sagt! Pænt besværligt at skulle hive batteriet helt ud, til ingen verdens nytte :scared: Rene, grunden til at jeg ikke har prøvet med startkabler og strøm fra bil nr. 2 er såmænd, at bilerne holder parkeret på række i indkørslen - ergo er det fysisk umuligt at få startkabler fra bilen bagerst op til bilen forrest. Jeg prøver lige at give dimsen en gang juice mere natten over, og smide den på imorgen efter opladning. Vil lortet stadig ikke starte må det hedde et nyt batteri. Andreas, det er meget muligt at den ikke er kraftig nok... det vil vise sig. Breznew, hvad er der specielt ved Optima-batterier da? Og hvad koster de?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

en sådan "booster" som de hedder skal ikke sidde på og "ladde" bilens batteri .. du sätter den på og starter... har du husket at oplade boosteren og derefter tände for den? der sidder ofte en tänd sluk knap på dem.. körer den slet ikke rundt? kommer der lys i bilen? eller er den helt död? hvis den er helt död så er det nok fordi du ikke har tändt boosteren hvis der er lidt ström er den nok ikke opladet eller ikke kraftig nok ... men det er som oftest det förste ... selv de billige plejer at virke ok .. dog ikke så länge

Efter kuldechokket i forrige uge har den ene bil ikke ville starte. Jeg købte derfor sådan en fætter hér: Starthjælp-dims fra Rusta , men jeg har aldrig brugt sådan én før. Nu har jeg prøvet at lade, men enten gør jeg det skrup-forkert, eller også virker den ikke - jeg satser selv på første mulighed. Jeg har fattet, at man stort set gør som med startkabler, altså på med det røde kabel til pluspolen, og til stel på karrossen med det sorte kabel. Men hva' så?? Manualen er ikke særlig informativ, der står f.eks. ingenting om hvorlænge den skal sidde på batteriet. Jeg har prøvet med alt lige fra en halv time til 2-3 timer, og det virker ikke som om der sker det store... :confused: Gør jeg det rigtigt, men lader den bare ikke sidde og lade længe nok?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har lige fået nyt BATT,,, Have været i Plantagen og kigge lidt, skulle så tænke ved burger king, men da jeg have tanket kunne jeg ikke starte. Humm tanker andersen så.. Det skal lige siges det var en såndan kl 16:00 og det MEGA regnet og blæste. så jeg går i biltema og køber et sæt startkabel og får en flink svensker i en gammel volvo til at hjælpe mig, men intet sker.. Så over i biltema igen og denne gang med nyt batt tilbage igen. Og så kunne den starte.. bare en lille historie fra skåne :):D:laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Inac startbatterier er langt bedre end optimas startbatterier(endda samme firma) optimas batterier er bare bedre til at levere en konstant ström i längere tid derfor er de populäre for folk med store stereoer..

Gio, det er jeg sådan set glad for du lige fik sagt! Pænt besværligt at skulle hive batteriet helt ud, til ingen verdens nytte :scared: Rene, grunden til at jeg ikke har prøvet med startkabler og strøm fra bil nr. 2 er såmænd, at bilerne holder parkeret på række i indkørslen - ergo er det fysisk umuligt at få startkabler fra bilen bagerst op til bilen forrest. Jeg prøver lige at give dimsen en gang juice mere natten over, og smide den på imorgen efter opladning. Vil lortet stadig ikke starte må det hedde et nyt batteri. Andreas, det er meget muligt at den ikke er kraftig nok... det vil vise sig. Breznew, hvad er der specielt ved Optima-batterier da? Og hvad koster de?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Michael, "Boosteren" som vi hermed døber den, burde være ladt op - må indrømme at jeg ikke er sikker på, at den sad i 40 timer første gang, men iflg. displayet på den siger den, at den er opladt 100%. Jeg har sat den til at lade igen, og har mulighed for at lade den sidde til opladning indtil onsdag, hvis det skulle være. Og ja, jeg har husket at tænde den - selvom jeg efterhånden mistænker at det måske er problemet; at bosteren simpelthen er defekt og slet ikke afgiver strøm når den er tændt... :mad: Starteren kører rundt de første 3-4 gange, derefter tikker den bare. Men der er lys på bilen... det virker i sig selv vel også lidt underligt... :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det et vedligeholdelsesarbejder frit batteri ? Hvis ikke så kunne du se efter om der er vædske på batteriet. Hvis ikke så efterfyld med demineraliseret vand. Ellers er det nok bare et nyt batteri som andre foreslår. Mht dine bilers placering og start kabler kan du vel skubbe bilen ud så der kunne komme kabler på?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Brian, jeg HAR faktisk tjekket batteriet og efterfyldt med dem. vand... ikke at det gjorde nogen umiddelbar forskel. Og da både min indkørsel samt min vej skråner en del, så er det ikke bare sådan lige at skubbe den ud - trust me! :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Inac startbatterier er langt bedre end optimas startbatterier(endda samme firma) optimas batterier er bare bedre til at levere en konstant ström i längere tid derfor er de populäre for folk med store stereoer..
det er de også, altså men hvis man skal ud og investere 2k i en hjælper, så kan man lige så godt købe et ordentligt batt. men det afhænger self. af hvordan man ser sit forbrug, og om man vil køre rundt med en starthjælp hele tiden, eller om man bare vil have strøm til at starte fra det "normale" batteri som sidder i bilen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Michael, "Boosteren" som vi hermed døber den, burde være ladt op - må indrømme at jeg ikke er sikker på, at den sad i 40 timer første gang, men iflg. displayet på den siger den, at den er opladt 100%. Jeg har sat den til at lade igen, og har mulighed for at lade den sidde til opladning indtil onsdag, hvis det skulle være. Og ja, jeg har husket at tænde den - selvom jeg efterhånden mistænker at det måske er problemet; at bosteren simpelthen er defekt og slet ikke afgiver strøm når den er tændt... :mad: Starteren kører rundt de første 3-4 gange, derefter tikker den bare. Men der er lys på bilen... det virker i sig selv vel også lidt underligt... :confused:
hvilken bil taler vi om og hvor sätter du stel på? du kan se om boosteren afgir ström ved at strejfe de 2 "näb" med hinanden .. er der gniter så afgir den ström.. det er klart at den kan väre superskod og ikke kan .. feks hvis det er en dieselbil de skal ofte bruge rigtig meget ström og så er en booster ikke nok .. men hvor stort er det problem med indkörslen lige? du havde 2 biler ik? träk den ud med den anden bil så.. hvis du gider köre til sjöbo har jeg en god lader du kan låne så lader du den bare stå natten over den ´"genopliver" endda "döde" batterier..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der kom aldrig en update på denne sag, så den kommer da lige her, og benytter samtidigt også lejligheden til at takke Michael for det fine tilbud! Det viste sig faktisk at min nabo havde en lader stående, som vi satte på natten over. Om morgenen brokkede den sig lidt, men med lidt hjælp fra den omtalte starthjælp-dims sprang den i gang, og har startet upåklageligt lige siden. Rart at det ikke var nødvendigt med nyt batteri lige nu, i denne i forvejen dyre juletid. Tak for alle de gode råd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

*klik*...hmm...<rode-flå-rode>...*KLIK* Med andre ord, så blev det nu min tur til at møde en bil uden nok strøm på batteriet. Uden noget varsel whatsoever, så gad den ikke springe igang i dag. Der er juice nok til et enkelt klik - hvorefter al strøm forsvinder lidt - for så at komme tilbage efter et lille stykke tid. M-Väghjälp er på vej med gnistkanonen - og så må jeg jo se om det har været nattefugt, eller batteriet er skvattet sammen. Når jeg lige tænker over det, så er det samme batteri jeg har kørt med, i de over tre år jeg har haft denne bil :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

-25 Har ikke noget fornuftigt at tilföje men det må sku väre nogle dårlige batterier i har jer i de biler hvis de ikke kan klare de -5. Jeg bor dog en smule (små 1000km) längere nordpå men her har vi de sidste 2 uger haft 15-27 grader koldt hver nat. Her er det kun gamle volvoer der klarer mosten uden motorvarmer:th2: men okay, måske holder et batteri heller ikke så länge her oppe

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

M-Väghjälp blev sendt hjem igen, efter jeg fandt kimen til problemet. Området omkring minus til karosse/stel er forsvundet i ir og rust. Jeg afmonterede stel-kabel, og gik ned til den lokale værksteds-svensker og fik hjælp til at få skåret den gamle bolt ud af hullet. Derefter tussede jeg hjem igen, og monterede på nyt stelpunkt...voilá. Der skal svejses et nyt batterisæde ned, da der har ligget vand længe. Men det er jo en af de ting man først ser, når man stikker snotten ned i motorrummets gemmer. *oh well*...biler er en evig udgift :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...