Kapello 10 Anmeld indhold Skrevet November 26, 2008 Har søgt herinde, men kan ikke finde noget omkring min spørgsmål. Det varer forhåbentligt længe før det bliver aktuelt, men man er desværre nødt til nogle gange at tænke på fremad ... På et eller andet tidspunkt vil jeg arve efter min mor. Vi ved jo alle at danmark ikke er bange for at kræve skat og afgift af en arv - og mon ikke det er tilsvarende for en som er bosiddende i Sverige, men der er det vel normalt at man betaler efter svenske regler, eller ?? OG hvordan er det med min mors hus? Jeg lærte jo at man skal sælge sin lejlighed INDEN man flytter til SVerige for ikke at skulle betale skat af salgsgevinsten - hvad sker der når man arver et hus, som jeg regner med at sælge?? Håber der er nogle af Jer som ved noget om dether. Kapello Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Jeg kan hjælpe dig lidt af vejen..... Så vidt jeg er orienteret er der ikke arveafgift i Sverige, men hvis du arver din mor, så er det danske regler og der afregnes afgift til Danmark. Så vidt jeg husker er det selve boet der afregner skat ikke modtageren af arven. Mht huset, så kommer det vel igen an på om det sælges i forbindelse med opgørelse af boet, eller det overdrages til dig og derefter sælges med fortjeneste med dig som sælger. Men det er et gæt, det ikke noget jeg ved noget om.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Jeg har så desværre været igennem det og kan tilslutte mig det, som Trine skriver. Når afdøde har haft fast bopæl i DK, er det danske regler der gælder. Din bopæl er underordnet. Der skal betales boafgift på 15% (ud over bundfradraget) til DK og intet andet. Huset vil jo typisk indgå i opgørelsen af boet og vil derved ikke blive berørt af svenske skatteregler:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Ja, så står jeg faktisk i den situation at jeg skal arve. Og har et par spørgsmål til dette. Jeg har nemlig lige snakket med skatteverket som informerede mig om at man som arving skal betale 22% i skat af fortjenesten i forbindelse med salg af min Mormors lejlighed i DK. Det harmonere ikke med det der tidligere er skrevet herinde. Nogen der ved hvad det præcise er? Det er boet som har solgt lejligheden, og vi ved godt at vi skal betale boafgift på 15% minus bundfradraget. Håber der er nogen som kan hjælpe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Arven er afgiftspligtig i Danmark med de magiske 15% - men......hvis din moder vælger at udbetale arveforskud, så er dette IKKE underlagt danske regler da du er bosiddende i Sverige. Og Sverige beskatter ikke arveforskud. Dette betyder også at arveforskuddet kan overstige grænseværdierne for afgiftsfri udbetaling i Danmark. Mener det er omkring 27.000 kr. om året afgifstfrit per person der udbetaler, hvilket i de fleste tilfælde betyder man kan få 54.000 kr plus det løse uden at betale arveafgift i DK. Det er helt normalt. Udbetales det til en svenskbosiddende arving, kan der i princippet betales 100.000 kr. i arveforskud eller mere - uden der kan opkræves dansk arveafgift på 15% - Det kan man spekulerer lidt i, hvis der altså er rede penge til stede. Jeg har undersøgt det hos SKAT, da jeg har været igennem møllen sidste år mht. arv. Så hvis arven skal maksimeres, kan det måske betale sig at sælge ejendom nu - hvis prisen er rigtig - og så overføre arveforskud, så når den endelige arv skal opgøres som er underlagt dansk afgift, bliver dette grundlag meget mindre jo. Men man kender jo ikke boligpriserne i fremtiden, så måske får man alligevel mere ud af det, ved at vente - og betale 15% arveafgift af salgssummen, minus bundfradraget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Ja, så står jeg faktisk i den situation at jeg skal arve. Og har et par spørgsmål til dette. Jeg har nemlig lige snakket med skatteverket som informerede mig om at man som arving skal betale 22% i skat af fortjenesten i forbindelse med salg af min Mormors lejlighed i DK. Den tror jeg lige at du skal bede om at se noget lovtekst på. Hvad nu hvis der var mere end en arving, og arven skulle deles, og de andre arvinger boede i Danmark - skulle de så også pludseligt til at betale 22% i skat af fortjenesten til Sverige (som bosiddene i Danmark ??) fordi at et enkelt familliemedlem boede i Sverige????? Det hænger jo overhovedet ikke sammen. Der er et eller andet der som ikke stemmer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Den tror jeg lige at du skal bede om at se noget lovtekst på. Hvad nu hvis der var mere end en arving, og arven skulle deles, og de andre arvinger boede i Danmark - skulle de så også pludseligt til at betale 22% i skat af fortjenesten til Sverige (som bosiddene i Danmark ??) fordi at et enkelt familliemedlem boede i Sverige????? Det hænger jo overhovedet ikke sammen. Der er et eller andet der som ikke stemmer. Ahhh Bananas, mon ikke det så bare er 22% af den del der tilfalder arvingen som er bosiddende i SE ? :-) Hvilket også er det Repeat vel egentlig skriver - han nævner intet om flere arvinger :-) Og selv om der var, se ovenstående linie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Ahhh Bananas, mon ikke det så bare er 22% af den del der tilfalder arvingen som er bosiddende i SE ? :-) Hvilket også er det Repeat vel egentlig skriver - han nævner intet om flere arvinger :-) Og selv om der var, se ovenstående linie. Et dansk dødsbo er jo en dansk juridisk enhed administreret af en advokat. At Sverige har beskatningsret helt eller delvist på en evt. realistationsgevist som ligger inde i en dansk juridisk enhed har jeg meget svært ved at se kan passe. Jeg tror mest på LotteB's post - og at der er tale om en medarbejder på Skatteverket som vrøvler og/eller blander nogen ting sammen. Jeg vil i hvert fald se en lovtekst på at man skal betale svensk realisationsskat før end jeg tror på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Man skal ikke betale en dyt til skatteverket, da det bliver ordnet i DK - inkl diverse afgifter og skatter. Og umiddelbart vil du ikke märke noget til det, da det er boet, som ordner den side af sagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2010 Ja, det er noget vrøvl den skattemedarbejder hoster op med:rolleye: Eller mere diplomatisk sagt, så er der noget i kommunikationen der er gået skævt. Når afdøde var fuldt ud skattepligtig i DK og skattemæssigt hjemmehørende i DK, så er det altså kun beskatning efter de danske arveregler der er i spil og da lejligheden er solgt og indgår i den samlede formue, vil beskatningen kun være de 15%. Sverige har som bekendt afskaffet arveafgift for nogle år siden :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2010 Bananas, mmm du har helt ret :-) (og LotteB selvfølgelig) Dog skal der ikke betales skat af arveforskud, hverken til DK eller SE - selv om udbetalingen er over bundgrænsen. Hvis man er bosat i Sverige på udbetalingstidspunktet. Er lidt uklar på om det faktisk ikke gælder hele det år man får udbetalt arveforskudet. Det var ikke aktuelt at undersøge for mig, da jeg har boet i Sverige i flere år og ikke havde planer om at rejse retur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2010 Tak for de mange svar. Synes også det ville være helt vildt, hvis man skulle ekstra beskattes med 22% i forhold til de andre arvinger. Men ja, boet har lige solgt lejligheden, og venter på tinglysning inden den endelige bodeling/ boopgørelse finder sted. Så regner med at de 15% afgift som boet betaler efter bundfradraget er det som der skal betales af afgifter. også for min del. Skal man opgive det til skatteverket? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2010 Men ja, boet har lige solgt lejligheden, og venter på tinglysning inden den endelige bodeling/ boopgørelse finder sted. Så regner med at de 15% afgift som boet betaler efter bundfradraget er det som der skal betales af afgifter. også for min Det er det, har en veninde der lige har været der samme igennem, og netop har fået pengene udbetalt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PJKB 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Så konklusionen er at det er bare med at få sine foräldre til at flytte til Sverige inden det er for sent!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites