Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Skrevet November 26, 2008 Der er en anden tråd som handler om det samme emne. Desværre havde alle en holdning, til hvorfor alle de andre burde flytte tilbage eller ej. Denne tråd skal der ikke diskuteres på de enkelte emner. Skriv hvorfor du i FØRSTE omgang flyttede, og lad være med at kommentere andres grunde :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Min familie og jeg flyttede til Sverige fra ydere nørrebro på grund af de billige huse. I 2004 havde vi simpelthen ikke råd til at købe noget i København. I dag er vi glad for at bo i Sverige, dog savner min kone af og til hendes familie i kbh. Mvh. Mr. Kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dabp 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Den anden handler vistnok om hvorfor folk flytter tilbage igen... Men debatten har bare taget en drejning... Jeg flyttede herover fordi jeg gerne ville prøve noget nyt og så fordi det er urimeligt svært økonomisk at klare sig hvis man bare ønsker lidt luksus i livet og ikke har kapital til det.... Min første bil blev købt som 19 årig, en gammel Opel GT fra '72, det billigste jeg fandt af forsikring var 35.000 for ansvar.... Jeg måtte sælge bilen igen da jeg ikke var klar til at bryde loven ved at have en forælder eller bedsteforælder til at stå som ejer... Da jeg fyldte 21 besluttede jeg mig for at prøve igen, kapitalen var lidt anderledes da og mit valg faldt på en Porsche 944 fra '82, jagten på forsikring gik ind og det billigste tilbud jeg fik var 96.000kr i ansvar... Jeg boede på daværende tidspunkt i en andelslejlighed i Gentofte - ikke ligefrem verdens værste kvarter skulle man mene... Jeg valgte så at få min mormor til at stå som ejer af bilen og min nye forsikring hed dermed lige pludselig 6.000 for kasko og var bundulovlig... Et år inde i mit ejerskab fik jeg nok, jeg følte mig til grin... Jeg valgte at rykke rødderne og forsøge at skabe mig en tilværelse i SE i stedet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Da min kæreste skulle til at læse i centrum at KBH ville vi meget gerne tætter på og jagten gik ind på at finde en bolig som vi kunne få råd til at købe! (UDEN at vi skulle sidde SUPER hårt i det) Så et halvt år forsinket blev vi enige om at Malmø var en mulighed men ikke førset valget! Det blev så ret hurtigt Malmø og den dag i dag er vi ret glade for det. Selv om hun er blevet færdig i centrum af KBH og nu læser på RUC! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Fik arbejde herovre, havde ellers ikke overvejet at flytte udenlands overhovedet, men nu kommer jeg nok aldrig tilbage til DK:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Jeg var udstationeret i Karlskrona (hverdagene) i næsten hele 2003 og fik smag for Sverige, fik nogle venner i Malmö. Boede i en lille lejlighed i Charlottenlund og ville gerne flytte til noget større. Men priserne og kvaliteten i København gad jeg simpelthen ikke betale. Jeg tog chancen, flyttede begyndelsen af januar 2004 herover og kommer aldrig tilbage til Danmark igen er jeg mere end overbevist om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Stod i akut bolignød i 2004 og kunne godt se at i Danmark kunne det kun blive til en campingvogn eller lignende.. Fandt info om boliger i Malmö og vupti, 3 uger senere boede jeg her! I DK havde det taget det meste af resten af livet at få fat i en ordentlig bolig.. Jeg trives og jeg bli´r! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Langtidsplanlægning af et liv som pensionist med reduceret indkomst pegede i retning af et liv på sydhavsøerne (Lolland-Falster) eller som et fuldgodt alternativ Sverige. I begge tilfælde p.g.a. priserne for bolig. I Sverige er der så en hel del andet som yderligere gør, at det i sidste ende bliver Lolland-Falster som er et alternativ og Sverige som er "løsningen" :th2: Har ingen planer om at flytte tilbage til DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Kort sagt, billigere bolig! Priserne i KBH var for langt ude. Hvad kunne man få for ½ mio. som var det jeg stod og kunne låne? En gammel lorte-andel med lokum på trappen... og huslejen var STADIG på 3-3500/md. I dag bor jeg i en fin 2 vær. der kostede mig 600.000 SEK og har en mdl. boligafgift på 1900 SEK. Se dét er priser hvor selv studerende som jeg ka være med. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anka 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Jeg kunne i 2005 sælge en ejerlejlighed i Gentofte til en meget favorabel pris. Friværdien kunne jeg bedst udnytte ved at flytte til Sverige, købe bolig og bil og være gældfri. Desuden har jeg altid holdt af Sverige og svenskerne, så det passer mig fint at bo her. Tror aldrig jeg vender tilbage til DK..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 2004 Vi havde besluttet at købe hus men priserne var allerede da horrible i kbh, vi tog en tur herover og fandt et rimeligt hus i Vintrie. Børnene er faldet til huset er ved at være færdigt, vi flytter ALDRIG tilbage, jeg søger om statsborgerskab til næste år, sådan er det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DKSEFR 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Jeg flyttede i 2005 alene på grund af de billige priser på biler men faldt godt til. Fik svenske venner, svensk kæreste og vi har nu købt hus....så har heller ingen plan om at flytte tilbage til DK på noget tidspunkt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Er glad for at min lille husmands teori stemmer overens med virkeligheden. Jeg flyttede selv fordi jeg ville have min egen bolig, og ikke en lejebolig - dels for at spare op til min pension om mange mange år, og dels for at prøve noget nyt, da jeg var træt af København. Herunder de latterlige høje priser på boliger i stor kbh området. Hertil var et krav at jeg VILLE have bil, ikke nøjes med bolig - og så var Sverige den eneste løsning. Planen var at flytte tilbage på et tidspunkt, når jeg havde sparet nok op i min bolig, til at udbetale på en bolig i DK - men når man først lever i Sverige, så kommer man ikke frivillig tilbage til DK hehe. Ikke lige pt. i hvert fald. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Jeg flyttede til Sverige af samme grund som mange andre kan jeg høre - jeg var klar (mere end klar) til at flytte fra København, men et sted i Københavnsområdet var ikke muligt med kun én indkomst. Mine forældre begyndte at mumle om Sverige på et tidspunkt, og jeg blev også ret hurtigt solgt på ideen. Hvor på Sjælland ville jeg kunne få et rækkehus på 130 m2 med én indkomst og 40 min. på arbejde? Når engang mine forældre begge er blevet pensionister og de sidste transplanterede jyder fra familien flytter tilbage til Jylland, så følger jeg trop, så for mig er Sverige ikke permanent, men hold op hvor vil jeg komme til at savne det allermeste ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Jeg flyttede til Oxie i 2003, hvor min kæreste havde boet siden 2002. I 2004 købte vi hus i Trelleborg hvor vi stadig bor. Min årsag til at flytte fra DK var derfor den klassiske 'girl meets boy' historie, hvor der slet ikke blev tænkt på økonomi, biler eller bro - det er der så blevet efterfølgende Vi har absolut ingen planer om, at vende tilbage til DK. Lidt OT: hvor er det sindsygt at tænke på, at i 2003 var broen en 'spøgelses-bro' hvor man stort set ikke mødte en bil på vej til DK. Idag oprettes der tråde i dette forum om, hvor sindsygt der køres og risikoen for uheld - i 2003 havde der været tale om solo ulykker ;) Nå, nok om dét. God dag til alle jer derude :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Vi flyttede hertil i 2006 da vi skulle bruge en lejlighed tæt på og gerne i København, men det var ikke realistisk for os at købe noget og da min kæreste var højgravid, fødte 3 uger efter vi flyttede på Umas, valgte vi at hvis vi skulle prøve noget andet så var det nu da hun jo skulle gå hjemme i længere tid, samtidig var vi heldige at kontakte et boligselskab på den rigtige dag, så vi vi bor i en stor fed hyresrät med tagteresse og masser af plads til billig husleje og flytter aldrig retur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Vi flyttede til Sverige i 2006 da vi pludselig stod uden bolig. Jeg var studerende og kæresten var i første job og derudover var vi kun lige flyttet sammen, så vi havde ikke lyst til at låne de 1.5-2 mil. en lejlighed i Kbh kostede på det tidspunkt. Sverige var et naturligt valg, fordi min bror flyttede herover i 2004. Så økonomien trak I os i første omgang og nu er vi bare utroligt glade for Sverige og har ingen planer om at komme retur til DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Flyttede august 2004 Min kæreste og jeg flyttede sammen til Billinge i Eslövs kommune i August 2008 - vi kom fra et landhus i Sorø. Der var lysten til at prøve en "rigtig" gård med plads til heste osv der var den primære drivkraft - og så det faktum at det var til at komme i nærheden af noget der kunne købes for de penge der nu engang er til rådighed når man er en med arbejde og en på SU. Der boede vi så nogen år, dejligt bestemt - men alligevel lidt et fejlskud primært fordi interessen for at have heste boende viste sig ikke rigtig at være der når det blev afprøvet i praksis. Og fordi der bare var langt til alt - næsten en time hjemmefra til Kastrup er bare lang tid når man arbejdet i København og pendler hver dag. Så vi ventede lidt utålmodigt på at min kæreste nåede mod enden af sit studie og satte så gården til salg og begyndte at se på boliger i Malmö området. Ingen lyst til at flytte tilbage til Danmark - vi syntes jo bestemt at Sverige er det dejligt land at bo og være i. Nu er vi så endt i et fint stenhus i Malmö (ikke flere træhuse, tak!) - og her regner vi ikke med at flytte fra foreløbig. Der er ingen planer om at flytte tilbage til Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Min kæreste købte lejlighed herovre 2 måneder før jeg lærte hende at kende. Da forholdet havdet kørt i lidt over et år, så snakkede vi om at flytte sammen for at få mere tid til hinanden. Hun var glad for at bo i Malmø, tæt på jobbet, og i en lejlighed hvor hun måtte have sine hunde. Så i påsken i år, rev jeg stængerne op fra den veltrådte kollegiemuld og kom til Malmø. For mig var det egentligt lige meget om det havde været Albertslund eller Malmø, jeg tænkte mest på rejsetiden til Lyngby. Om jeg/vi flytter tilbage til DK kommer helt og aldeles an på, hvor jeg får job og om det er muligt at finde et bedre alternativ i DK. Hvis jobbet f.eks. ligger i KBH, så bliver vi med stor sandsyndlighed her, men hvis drømme jobbet melder sig i Jylland, dybbere inde i Sjælland eller i udlandet (altså uden for DK inkl. Skåne), så er jeg den første der argumenterer for at flytte ;) Med det sagt, så er jeg i gang med at lære Svensk og jeg ser frem til at nyde af de å' så omtalte fordele ved at bo herovre når jeg en dag får nogle penge mellem hænderne ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Som alle de andre. PENGE! I 2003 havde jeg ikke råd til ret meget i stor kbh. Så det blev malmö. Siden har jeg købt hus med min kæreste. Min bror og hans kone bor herovre og mine forældre flyttede herover for 2 år siden. Tilbage til dk? Aldrig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Min daværende kæreste kunne ikke bo i DK, så vi flyttede herover i 2003. Og, da jeg i forvejen ikke havde boet i DK siden 1997, så var det egengtlig uden betydning hvor jeg boede.... Nu er det så 11 år uden DK og... mon ikke det også bliver til 11 mere ? eller 50 mere, afhængigt af hvor gammel jeg bliver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Oprindelig begyndte konen og jeg at tage over broen for at undersøge hvad Sverige er for en størrelse. Vi var herovre og kigge én gang før broen blev åbnet og en hel del gange efter. Efterhånden begyndte flere og flere af konens kolleger at flytte hinsidan, og engang i 2004 begyndte vi at kigge med på hemnet.se for at finde noget passende. Vi kiggede på forskellige muligheder men kom frem til at kun Almvik svarer til det vi kom fra på Københavns Vestegn. Vi fandt ud af at vi kunne skifte lejligheden i det almennyttige (sociale) boligbyggeri i Albertslund på 88 kvm. (reelt 71 kvm.) ud med 75 kvm. (reelt 79 kvm.) i Sverige, og spare omkring 40% af bruttoudgiften. Samtidig gik vi fra en lejlighed i to plan til en lejlighed i ét plan - uden at give afkald på grønne områder og samtidig få optimal beliggenhed med køkken i øst og have i vest. Desuden, gik vi fra en dårlig byggestandard i Danmark til en bedre i Sverige. Så, alt i alt et rigtig godt skifte. Ovenstående er den vigtigste årsag til vi flyttede, men der har været så mange gevinster ved at flytte herover, at det er blevet langt bedre end vi forestillede os til at begynde med. Vi savner bestemt ikke Danmark, vi får mere end rigeligt når vi er på arbejde, og kunne vi finde et velbetalt job her i det svenske skiftede vi hellere end gerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M&M's 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2008 Allerede da vi mødte hinanden var vi klar over at vi ville flytte til Sverige. Michael havde haft planer om at flytte allerede imens han var studerende - og jeg har familie i Sverige i forvejen, så det var ikke svært at få mig overtalt Vi startede med at leje et hus - og brugte så det første halve år på at finde ud af hvor vi gerne ville ende med at bo. Valget faldt på Staffanstorp, hvor vi flyttede hen for et år siden - og vi har absolut ingen planer om at flytte tilbage til DK igen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2008 24-års reglen!!! Vi flyttede til Sverige i 2003 og har väret utroligt glade for at bo her. For os var det ikke noget "midlertidigt" indtil vi kunne få lov til at flytte tilbage. Vi er glade for at bo her og har fölt os velkomne fra förste dag. Vores börn bliver dermed 3-sprogede, og det ser vi ikke som noget problem, tvärtimod. Jeg har fra starten fået indtryk af, at man i Sverige ser ekstra sprog som en tilgang, og ikke et problem. Personligt tror jeg, at det er vigtigt for at "föle sig hjemme" at man lärer svensk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2008 Vi skulle begge til at studere i KBH, men ingen af os kunne holde klare tanken om at skulle bo i KBH, så da flytteplanerne blev aktuelle, kiggede vi kun i Malmö. Vi synes at mentaliteten var federe her og knap så storbysagtig, og så var det kun et plus at lejlighederne var billigere. Nu er vi kommet dertil, at vi flytter så snart muligheden byder sig. Vores underboe er uudholdelig og togene kører som vinden blæser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites