Jump to content
Rene

Skift af sommerdæk. Sidder fast.

Recommended Posts

Kan jo se at der har været et par tråde omkirng skift af hjul på dytten. Så måske nogen har nogle gode ideer til mit problem. Efter snefaldet fredag, var det jo tid til at skifte hjul. Intet problem normalt. Jeg fik da også skiftet på den ene bil, men på den anden bil sad alufælgen sgu fast. Heldigvis var det det første hjul jeg prøvede. Jeg kan godt få boltene af, men selve hjulet sidder fast. Har prøvet at rykke lidt i det, og var også nede og købe en lille gummihammer på 320 gram, som jeg prøvede at hamre lidt på fælgen med. Men den sidder stadig fast. Nu har lige kommet boltene i igen, men jeg skal jo stadig havde skifte hjul. Nogle gode ideer ? Ville måske prøve imorgen, med en hårtørre, til at varme fælge lidt op med, så den udvide sig lidt. Men ved ikke lige om det hjælpe. Har nogle prøvet noget ligende? Har prøvet at søge lidt på google, men finder ikke rigtigt noget med fælge som sidder fast. Ellers må jeg ned på et værksted og lade dem kigge på det, til mange $$$ i timen sikkert. /René

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet det samme selv for en del år siden. Jeg løsnede alle 4/5 bolte, og fingerspændte dem igen, så der var et lille slup. Så kørte jeg forsigtigt og svingede fra højre til venstre for at lirke den løs. Jeg kunne høre et klunk, og så var den løs. Husk at køre STILLE OG ROLIGT....:scared: God fornøjelse. Hilsen Dan

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har prøvet det samme selv for en del år siden. Jeg løsnede alle 4/5 bolte, og fingerspændte dem igen, så der var et lille slup. Så kørte jeg forsigtigt og svingede fra højre til venstre for at lirke den løs. Jeg kunne høre et klunk, og så var den løs. Husk at køre STILLE OG ROLIGT....:scared: God fornøjelse. Hilsen Dan
hahhaa ja superråd... ihvertfald en god måde at smadre bremseskiver, fälg, hjullejer og hjulnav... du kommert ingen vejne med en hårtörrer .. for det förste hjälper varme ikke rigtig på at alu og stål irer og sidder fast i hinanden.. eller jo men så skal det väre meget varme meget mere end hvad en hårtörrer kan levere .. nej du .. bare skru boltene ud og dask fälgen en med en gummihammer eller andet der ikke laver hakker i fälgen så kommer den lös .. lad for guds skyld väre med at köre med en lös fälg uanset hastighed.. for selvom du ikke körer hurtigt er der et kämpe tryk på fälgen og sidder den lös kan du ödelägge mange ting på bilen ved at köre selv ved meget lav hastighed

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ellers må jeg ned på et værksted og lade dem kigge på det' date=' til mange $$$ i timen sikkert.[/quote'] Ellers kør forbi en dækbutik nær dig - de fleste skifter til fast (og ikke særlig høj) pris. Og de skal nok få dem løs. Da vi havde Octavia'en var der også en tendens til at fælgende "groede fast".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hahhaa ja superråd... ihvertfald en god måde at smadre bremseskiver, fälg, hjullejer og hjulnav... du kommert ingen vejne med en hårtörrer .. for det förste hjälper varme ikke rigtig på at alu og stål irer og sidder fast i hinanden.. eller jo men så skal det väre meget varme meget mere end hvad en hårtörrer kan levere .. nej du .. bare skru boltene ud og dask fälgen en med en gummihammer eller andet der ikke laver hakker i fälgen så kommer den lös .. lad for guds skyld väre med at köre med en lös fälg uanset hastighed.. for selvom du ikke körer hurtigt er der et kämpe tryk på fälgen og sidder den lös kan du ödelägge mange ting på bilen ved at köre selv ved meget lav hastighed
Hvordan du forestiller dig, at man smadre bremseskiven, lejet og fælg ved at benytte denne fremgangsåden, kan jeg overhovedet ikke se:rolleye: Han skal jo ikke prøve at sætte personlig rekord i svingkørsel, men som beskrevet, forsigtigt. Boltene skal kun lige være løsnet, så at de skulle ødelægge noget, holder bare ikke Peter. De skal ikke være skruet 5mm ud..:confused: Hvis de sidder rigtig fast, opnår han ikke andet med en gummihammer, end muligheden for et blåt øje.....eller hvis man skal foregripe situationen, som andre gør, muligvis ramme og ødelægge noget når hammerne slår tilbage. René , du kan rolig prøve det, selvfølgelig med omtanke. Hilsen Dan

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan du forestiller dig, at man smadre bremseskiven, lejet og fælg ved at benytte denne fremgangsåden, kan jeg overhovedet ikke se:rolleye: Han skal jo ikke prøve at sætte personlig rekord i svingkørsel, men som beskrevet, forsigtigt. Boltene skal kun lige være løsnet, så at de skulle ødelægge noget, holder bare ikke Peter. De skal ikke være skruet 5mm ud..:confused: Hvis de sidder rigtig fast, opnår han ikke andet med en gummihammer, end muligheden for et blåt øje.....eller hvis man skal foregripe situationen, som andre gør, muligvis ramme og ødelægge noget når hammerne slår tilbage. René , du kan rolig prøve det, selvfølgelig med omtanke. Hilsen Dan
det viser jo bare at du intet ved om biler... og at du heller ikke kan läse.. jeg hedder ikke peter ... jeg har set bremseskiver blive skäve af at stå 2 dage helt stille med et löst hjul.. det har intet med hastigheden at göre men det faktum at sidder fälgen ikke helt ind til nav eller skive og sidder helt fast er trykket skävt.. og et skävt tryk på skiver, lejer og fälg kan meget meget nemt ödelägge dem.. isär alufälge da det er noget blödt mög... at du endda selv skriver at det giver et "klonk" når fälgen går lös siger at den sidder ret så lös så meget at det meget vel kan ödelägge noget på bilen ... så nej du kan ikke ROLIGT forsöge .. det ville väre snotdumt at risikere skade på bilen isär noget så vigtigt som din väghållning når du bare kan banke den lös med an gummihammer og sjovt nok på de mange hundrede gange jeg har byttet hjul på biler har jeg ALDRIG väret ude for at de sad så godt fast at et eller 2 gode hug med en gummihammer ikke kunne lösne dem, og at du så får blå öjne af at bruge en gummihammer eller rammer andet end det du skal slå på (og der er intet dernede der kan gå istykker af rekylen fra en gummihammer) siger jo så bare endnu mere om dine mekanikerevner... ffs lad väre med at gi den slags råd når du tydeligtvis ikke aner om det kan skade eller ej du betaler jo ikke skaderne på hans bil ifald det skulle ske

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
det viser jo bare at du intet ved om biler... og at du heller ikke kan läse.. jeg hedder ikke peter ... jeg har set bremseskiver blive skäve af at stå 2 dage helt stille med et löst hjul.. det har intet med hastigheden at göre men det faktum at sidder fälgen ikke helt ind til nav eller skive og sidder helt fast er trykket skävt.. og et skävt tryk på skiver, lejer og fälg kan meget meget nemt ödelägge dem.. isär alufälge da det er noget blödt mög... at du endda selv skriver at det giver et "klonk" når fälgen går lös siger at den sidder ret så lös så meget at det meget vel kan ödelägge noget på bilen ... så nej du kan ikke ROLIGT forsöge .. det ville väre snotdumt at risikere skade på bilen isär noget så vigtigt som din väghållning når du bare kan banke den lös med an gummihammer og sjovt nok på de mange hundrede gange jeg har byttet hjul på biler har jeg ALDRIG väret ude for at de sad så godt fast at et eller 2 gode hug med en gummihammer ikke kunne lösne dem, og at du så får blå öjne af at bruge en gummihammer eller rammer andet end det du skal slå på (og der er intet dernede der kan gå istykker af rekylen fra en gummihammer) siger jo så bare endnu mere om dine mekanikerevner... ffs lad väre med at gi den slags råd når du tydeligtvis ikke aner om det kan skade eller ej du betaler jo ikke skaderne på hans bil ifald det skulle ske
Rolig bassemand... Beklager jeg kaldte dig for Peter, my mistake. Kender du begrebet humor? Jeg mente ikke bogstaveligt at han skulle ramme sig selv i ansigtet, men prøvede blot at krydder det med lidt sjovt. Prellede tydeligvis af på dig:th2: Når materiale sidder i spænd, vil det næsten altid give lyd fra sig, når det løsnes, uanset hvor meget det har siddet i spænd. Så et klonk er ikke udtryk for at det hele falder af:rolleye: Det kan godt være at du er indehaver af "Flest skift af hjul" rekorden, men jeg har oplevet på en tidligere bil jeg havde, at på trods af en 1000 g gummihammer, rykkede den sig ikke en tøddel. Det var også alu fælg og der skete altså ikke en s... Det er ikke en metode jeg har opfundet, så at du ikke kender den og har prøvet den, betyder ikke at den ikke er forsvarlig. Du er tydeligvis en person der har en mening om alt, og falder andres udenfor , er de automatisk snotdumme ( din egen def.) Dan

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

du kan jo tydeligvis ikke läse.. jeg skrev ikke at du var snotdum pga du har en mening men derimod at det er snotdumt at risikere skade på sin bil når man så let kan slå den lös med en gummihammer.. hvis du ikke selv kan se forskellen på de to ting så kunne svage själe nok fristes til at kalde dig snotdum.. men det var ikke tilfäldet.. at sidde fast og sidde i spänd er 2 vidt forskellige ting og en fälg hvor du har lösnet boltene sidder ikke längere i spänd men derimod fast og selv et lille klonk er ilde.. den siger ikke klonk fordi den går lös men derimod klonk fordi den "falder" ned på boltene og uanset hvordan du vender og drejer den vil et skävt tryk på hvilketsomhelst fäste, aksel, leje eller lign altid kunne forårsage skade.. det er ren logik at jeg så også har set det flere gange i praksis gör det ikke bedre .. og at der ikke kete en sk** med din bil er ikke ensbetydende med at der ikke kan ske skade hvis man benytter den metode du anbefaler.. Rene jeg kan kun stärkt fraråde dig at göre dette for ja ganske givet er der mulighed for at der intet sker ved det men der er så sandeligt også en stor mulighed for at der gör hvorimod et par dask med en gummihammer INTET kan skade og tro mig medmindre man har polio i armene så skal de nok komme lös vär ikke bange for at slå til.. der sker intet ved det når du så engang har fået dem af så tager du en stålbörste og rengör hjulnav, bolte og evt bremseskive(altså ikke der hvor klodserne bremser men der hvor bolthullerne er) og så giver du hjulnav og bolte kobberfedt og så på med de andre hjul..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...