thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2008 Jeg havde ellers håbet når monopol direktør J. Vestergaard kom lidt væk fra broen at det ville hjælpe os alle. Hvad er der sket med ham da? Det har jeg vist lige misset? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2008 Hvad er der sket med ham da? Det har jeg vist lige misset? Vi betaler for at halvdelen af hans tid skal gå med at ødelægge den planlagte faste forbindelse til Tyskland!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Ja matematikken er sgu ikke min stærke side, så hvad betyder disse regler når man fx. bare har fx. 56 ture om måneden? Det kunne være 46 på hverdage (vi må nogen gange over i 2 biler) og så 10 ture i weekenderne? Tænkte og Regnede lige lidt på mit eget spørgsmål. @Trine Godt nok sparer man 40 kr. pr. stk af de "dyre" ture, men man er jo nødt til at købe en ekstra af de "billige" ture til 28 kr. for hver "besparelsestur", så den reelle besparelse er desværre kun 12 kr. pr tur og dermed 24 kr. pr tur/retur. Men der er en besparelse! @MC Manden Jeg fik også den samme tanke - hvem siger at man SKAL køre over bare fordi at man har betalt? Skal vi lige tage ekstrem-eksemplet: Man ved at man for at komme til og fra arbejde skal køre over broen 34 gange i næste måned - alle turene vil ske i hverdagene. Den første dag i den nye måned falder på en weekend Alternativ 1: Listige Laban På den første dag i den nye måned tager LL cyklen ned til Lernacken og medbringer sin Brobizz - herefter går han ud til Lastbilbanen og får bizzen til at bippe 16 gange og bommen til at gå op 16 gange. Dermed skulle han gerne have betalt for 16 ture af 99 kr, som han godt nok ikke bruger, men sådan er det. I løbet af resten af måneden kører han de restende 34 ture til 28 kr. pr. styk på hverdagene. Samlet Pris = 99*16 + 34*28 = 2536 kr. Alternativ 2: Søvnige Søren SS kører bare sine 34 ture over broen i hverdagene uden at tænke nærmere over noget. Samlet pris = 16*139 + 18*28 = 2728 kr. Samlet teoretiske max besparelse = 2728-2536 = 192 kr. Altså kan man i det mest ekstreme tilfælde spare 192 kr. ved sådan et mindre "stunt" i weekenden. Det er jo ikke det vilde, så jeg tror godt at jeg med det samme kan sige, at det kommer jeg ikke til at gøre, fordi jeg ikke kender min plan en måned ud i fremtiden - jeg kender den ikke engang for den næste uge og dårligt nok for næste dag. Men jeg synes, at det er decideret latterligt, at introducere et prissysstem, hvor det overhovedet kan lade sig gøre at lave den slags spekulation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Ja matematikken er sgu ikke min stærke side' date=' så hvad betyder disse regler når man fx. bare har fx. 56 ture om måneden? Det kunne være 46 på hverdage (vi må nogen gange over i 2 biler) og så 10 ture i weekenderne?[/quote'] De betyder lige præcis det at det kan du ikke vide på forhånd:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2008 Hvad er den reelle månedsudgift? Koster det f.eks. 3.000 d.kr. for 44 enkeltture over broen for en måned, er det så netto? Med andre ord, er de 50,- kr. i fradrag pr. enkelttur så fratrukket? Hvad koster det på bundlinien at køre på arbejde fra Malmø til København om måneden? Når man er 2 personer i bilen, får begge så et kørselsfradrag? --- Endnu ikke flyttet til Malmø - men regner på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Nej og ja..... Dog er det kun den ene der kan fratrække udgiften til broen... Koster det f.eks. 3.000 d.kr. for 44 enkeltture over broen for en måned, er det så netto? Med andre ord, er de 50,- kr. i fradrag pr. enkelttur så fratrukket? Hvad koster det på bundlinien at køre på arbejde fra Malmø til København om måneden? Når man er 2 personer i bilen, får begge så et kørselsfradrag? --- Endnu ikke flyttet til Malmø - men regner på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Koster det f.eks. 3.000 d.kr. for 44 enkeltture over broen for en måned, er det så netto? Med andre ord, er de 50,- kr. i fradrag pr. enkelttur så fratrukket? Nej det er før fradraget på 50 kr pr. enkelttur. Hvad koster det på bundlinien at køre på arbejde fra Malmø til København om måneden? Men med 20 arbejdsdage har du et ekstra befordringsfradrag hos den der betaler brobizzen på 2000 dkk. Så må du regne på hvad det betyder for din udbetalte løn og sammenholde med prisen for broen. Det der bedst kan betale sig er, hvis du får din arbejdsgiver til at betale din brobizz for dig og trække beløbet før skat (bruttolønstræk). I skal blot blive enige om et fast beløb hver måned før det er lovligt at gøre. Specielt hvis du betaler topskat er det en ret pæn sjat skattevæsenet så betaler af gildet. Til gengæld kan du så IKKE trække de 50 kr. fra per enkelttur. Når man er 2 personer i bilen' date=' får begge så et kørselsfradrag?[/quote'] Du har altid befordringsfradrag uanset hvordan du kommer på arbejde (dvs også hvis du er passager i en bil). Men det er kun den der betaler brobizz'en der har mulighed for at fratrække de 50 dkk per enkelttur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Hvis man udelukkende har behov for at krydse broen i forbindelse med arbejde, er det altid en god idé at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Man skal dog også regne med, at det bliver dyre private ture, når man udelukkende må bruge sin arbejdsgiverbetalte brobizz til og fra arbejde. For mit eget vedkommende vil fire ture om måneden privat spise den fordel der er i at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Jo højere indkomst, jo højere antal ture skal der dog til inden man nulstiller fordelen ved at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Hvis man udelukkende har behov for at krydse broen i forbindelse med arbejde, er det altid en god idé at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Man skal dog også regne med, at det bliver dyre private ture, når man udelukkende må bruge sin arbejdsgiverbetalte brobizz til og fra arbejde. For mit eget vedkommende vil fire ture om måneden privat spise den fordel der er i at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Jo højere indkomst, jo højere antal ture skal der dog til inden man nulstiller fordelen ved at have arbejdsgiverbetalt brobizz. Forskellen er dog netop mellem bruttofinansieret og arbejdsgiverbetalt, fordi du på den bruttofinansierede trækkes et fast månedligt beløb (aftalt med arbejdsgiveren) og dette kan lovligt dække nogle private ture, så længe dette udgør 'bagateller', og da beløbet typisk vil være 2500-3000 månedligt, så betyder et par eller 4 ture pr. måned til 27 kr ikke alverden i følge skats egen udlægning. Med den arbejdsgiverbetalte må du normalt ikke køre privat, og skal derfor betale mindst 135 kr/passage på egen bizz/kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Uden at opfordre nogen til snyd så kan det i mange jobs være meget, meget svært for andre end arbejdsgiveren at vurdere om en passage er arbejdsmæssig eller ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Tusind tak for jeres svar. Er offentligt ansat = absolut ingen fryns :( = det bliver en varm dag på Nordpolen før jeg får arbejdsgiverbetalt brobizz, ikke engang bruttotræk er tilladt (Og som I nok kan regne ud er det heller ikke den helt store topskat jeg så betaler i forvejen). Men hvis der er 50,- i fradrag pr. enkelttur, og vi begge får kørselsfradrag for kilometrene så hjælper det jo en hel del på budgettet. Jeg var bange for at jeg skulle sætte 4-5.000 af pr. måned til bro og benzin. Vi kører næppe over i weekenderne. Vi har en hest, og leder efter stald til ham omkring Malmø - så vi bliver "hjemme" i weekenden, hvis vi flytter derover. Vi er stadig i gang med forhandlinger. Hillemand hvor kan Nordea komme op med mange spørgsmål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Jeg er ked af det, men de 4-5000 er meget nemme at ramme med bro og benzin. 3000 i bro og 2000 til benz. Det er 3 tankfulde på én måned.... Jeg har budgetteret med 15.000 til benz og bro. Hvad jeg så får tilbage i skat osv, skal ikek regnes med her. Jeg vil nemlig ikke være afhængig af fradrag osv.... Man skal altid ha råd til sine bruttoudgifter + 100%, så er man ikke helt ved siden af med budgettet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 15.000 pr. måned? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 15.000 pr. måned? Ja .. hvis man har flere biler ... tørstige biler .. og krydser broen mange gange på en måned... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Forskellen er dog netop mellem bruttofinansieret og arbejdsgiverbetalt' date=' fordi du på den bruttofinansierede trækkes et fast månedligt beløb (aftalt med arbejdsgiveren) og dette kan lovligt dække nogle private ture, så længe dette udgør 'bagateller', og da beløbet typisk vil være 2500-3000 månedligt, så betyder et par eller 4 ture pr. måned til 27 kr ikke alverden i følge skats egen udlægning. Med den arbejdsgiverbetalte må du normalt ikke køre privat, og skal derfor betale mindst 135 kr/passage på egen bizz/kort.[/quote'] WhAT! Damn, dette er jo en guld oplysning! Jeg var lige ved at sige nej til en bruttofinansieret brobizz pga. privattursproblematiken. Nu er der lige sparet 13.000 kr. om året. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2008 Ja .. hvis man har flere biler ... tørstige biler .. og krydser broen mange gange på en måned... Ja, eller hvis man ikke kan regne... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Forskellen er dog netop mellem bruttofinansieret og arbejdsgiverbetalt' date=' fordi du på den bruttofinansierede trækkes et fast månedligt beløb (aftalt med arbejdsgiveren) og dette kan lovligt dække nogle private ture, så længe dette udgør 'bagateller', og da beløbet typisk vil være 2500-3000 månedligt, så betyder et par eller 4 ture pr. måned til 27 kr ikke alverden i følge skats egen udlægning. Med den arbejdsgiverbetalte må du normalt ikke køre privat, og skal derfor betale mindst 135 kr/passage på egen bizz/kort.[/quote'] Findes der et link til dette hos SKAT? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Findes der et link til dette hos SKAT? Jeg gik ud fra http://www.oresundsbron.com/documents/document.php?obj=6626 og fandt: "Ligningsrådet fastslår i afgørelsen, at den ordning, som Ligningsrådet og Landsskatteretten har godkendt vedrørende andre personalegoder, hvor medarbejderne samtidigt går ned i kontantløn, også kan finde anvendelse på arbejdsgiverbetalt befordring. Endelig fastslår Ligningsrådet, at medarbejdernes sporadiske anvendelse af periodekortet til anden privat kørsel ikke vil medføre beskatning, med mindre kortet bliver brugt i et så væsentligt omfang, at der er tale om et sparet privatforbrug. Det svarer til de retningslinier, der har været anført i Ligningsvejledningen for beskatning af arbejdsgiverbetalt befordring igennem mange år. " http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=300056&vId=0 (Senere på samme afgørelse står der dog at brobizzen ikke må bruges privat ?). Men i følge kmpg's fortolkning er privat brug af bruttofinansieret brobizz b-skattepligtigt uden bagatelgrænse http://www.kpmg.dk/getMedia.asp?mb_GUID=898DA0EB-F6AF-4282-BDF9-A3CA9E75B293.pdf -afsnit 3.7 Så måske er det med bagatellen mere 'ad-hoc' end reelt ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Ja' date=' eller hvis man ikke kan regne... [/quote'] Sandt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Tak Homer. Jeg mente heller ikke at jeg med en lille, ikke benzinslugende bil, ingen behov for weekendture, og med 2 personer i bilen hver hverdag vi skal over, ville ende på et pendler budget der alene ville overstige udgiften ved i stedet at købe en million-villa i Danmark. Så var der ligesom ikke meget ide at blive "fjern-dansker". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Det ved jeg ikke.... 2 broaftaler, over 900hk fordelt på 2 biler og de bliver brugt. Rikke kører meget i by og der kører ML55'eren ikke meget over 3-4 km pr liter. Som mobil frisør, kører hun omkring 5000km om måneden og det gi'r godt og vel ca 6-700 liter benzin ved blandet kørsel. Så indtil videre er vi på: 6000 for bro + 650*9kr = 11850... Så er der mit forbrug.... Jeg skal bare fylde Audi'en 4 gange på én måned og så er den der. Når jeg kører i den, så kører jeg ikke mere end ca 350km på en tank. Så kører jeg mere end 1400km om måneden, så bruger jeg over 15.000 pr måned.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
webnadiya 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2008 Fantastisk med nye priser over broen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2008 Det ved jeg ikke.... 2 broaftaler, over 900hk fordelt på 2 biler og de bliver brugt. Rikke kører meget i by og der kører ML55'eren ikke meget over 3-4 km pr liter. Som mobil frisør, kører hun omkring 5000km om måneden og det gi'r godt og vel ca 6-700 liter benzin ved blandet kørsel. Så indtil videre er vi på: 6000 for bro + 650*9kr = 11850... Så er der mit forbrug.... Jeg skal bare fylde Audi'en 4 gange på én måned og så er den der. Når jeg kører i den, så kører jeg ikke mere end ca 350km på en tank. Så kører jeg mere end 1400km om måneden, så bruger jeg over 15.000 pr måned.... Jeg troede du pendlede i starlet'en Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2008 Ja....det gør jeg også. Jeg skal jo holde budgettet......:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Neua 10 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2008 Svar fra Lars Barfoed Tog kontakt til Lars Barfoed, Her er et uddrag fra hans svar ang. prisudviklingen: Den gennemsnitlige prisudvikling for pendlere på øresundsbroen svarer strot set til inflationsudviklingen i Danmark og Sverige. For de seneste seks år ligger prisstigningen således i gennemsnit på under 2 procent pr. år. (ER DER NOGEN DER KAN UDFORDRE DENNE UDREGNING, JEG HAR KUN BOET HER SIDEN 2007) Prisstigningen for pendlere i 2009 på 3,2 procent svarer stort set til det nuværende inflationsniveau. Prisstigninger som svarer til den generelle inflation er en vigtig forudsætninge for at kunne tilbagebetale udgifterne til at bygge og vedligeholde broen. Øresundsbroens priser fastlægges af øresundsbroens bestyrelse der består af otte medlemmer, hvoraf Danmark og sverige hver udpeger fire. I danmark udpeges bestyrelsesmedlemmerne af Sund og Bælt Holding A/S som ejes af den danske stat. Det er altså transportministeriet i Danmark der udpeger bestyrelsesmedlemmerne og bla derigennem sikrer fornuftige økonomiske dispositioner hos Øresundsbroen. Bla bla God jul Lars Barfoed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites