Homer 10 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2011 Well, hvis vi allerede har betalt, hvorfor så ikke deltage?? Godt tip - har netop tilmeldt os... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2011 Smart. Men gratis er de jo nok næppe. Du har allerede betalt dine nye gadgets ti-fold over el-regningen - sammen med de fleste andre i el-område 4 :p Nej nej - jeg er godt klar over at jeg betaler det indirekte via de skyhøje opkoblings og distributionsafgifter :) Og DON'T mention el-område 4 - det er så latterligt et system altså... :( El-markedet er og bliver det mest fremragende eksempel på hvorfor det ikke bare "virker af sig selv" når man vælger af afregulere et marked... zzzzzzz.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2011 Ærgerligt man SKAL være eon kunde for at være med i 100koll projektet :/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2011 Brian - de skal have kablerne hvor man bor - det giver vel god mening... Men jeg har ikke aftale med EON om levering af el i øvrigt og kom fint med... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2011 Brian - de skal have kablerne hvor man bor - det giver vel god mening... Men jeg har ikke aftale med EON om levering af el i øvrigt og kom fint med... Men du har net hos dem? Vi fik aut Trelleborg Energi da vi flyttede herned. Men ja det giver god mening. Men ville gerne have dimsen gratis alligevel :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2011 Ja jeg har net hos dem. Og den er jo nok betalt via det ustyrlig dyre netabonnement de har :) Men for at bruge dimsen skal man jo logge ind på EON's kundesider og det kan du jo nok kun hvis du er.. Ja.. kunde.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2011 Ja jeg har net hos dem. Og den er jo nok betalt via det ustyrlig dyre netabonnement de har :) Men for at bruge dimsen skal man jo logge ind på EON's kundesider og det kan du jo nok kun hvis du er.. Ja.. kunde.. Nej du kan jo stadig se dit forbrug på hoved enheden. Men ja det fulde udbytte af den får man kun som eon kunde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Nej du kan jo stadig se dit forbrug på hoved enheden. Men ja det fulde udbytte af den får man kun som eon kunde. Ja det stemmer - du kan købe en tilsvarende model her http://shop.mediahem.se/ som ikke er eon-relateret... Men den er jo så ikke "gratis"... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2011 Det er nu ganske smart - men ikke 100% fejlfrit jeg nægter at tro på mit forbrug kl 20-21 i går... :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Man kan godt se at December i år var en smule varmere end sidste år! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2012 Man aner en sammenhæng mellem udetemperaturen og elforbruget :) Men det er nu ganske fikst det dér 100koll.... Det føles bare som en dråbe i havet at begynde at forsøge at spare ved at skifte lidt el-pærer osv som de foreslår når den langt største del af elforbruget hænger sammen med opvarmningen. Så jeg beholder nu nok de fine "pyntepærer" i udendørslyset på trods af at det til dels er at fyre for gråspurvene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2012 Man aner en sammenhæng mellem udetemperaturen og elforbruget :) Men det er nu ganske fikst det dér 100koll.... Det føles bare som en dråbe i havet at begynde at forsøge at spare ved at skifte lidt el-pærer osv som de foreslår når den langt største del af elforbruget hænger sammen med opvarmningen. Så jeg beholder nu nok de fine "pyntepærer" i udendørslyset på trods af at det til dels er at fyre for gråspurvene. Vi ser nøjagtig samme tendens hjemme hos os - og om ikke andet, så har 100koll også fået os til at indse at et tv på st-by som trækker 5w ikke betyder alverden, når det er frostgrader udenfor... Fint Fidushus du ellers har der... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2012 Hvis du kører på "ren" elvarme" kan det ikke svare sige at slukke for sine standby funktioner, for de "5W" du slukker for ved dit fjernsyn skal du jo bare tilføre på dine elpaneler! Vi ser nøjagtig samme tendens hjemme hos os - og om ikke andet, så har 100koll også fået os til at indse at et tv på st-by som trækker 5w ikke betyder alverden, når det er frostgrader udenfor... Fint Fidushus du ellers har der... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2012 Her i Jakriborg er der foretaget en beregning som viser, at en elradiator koster ca. 1 SEK i timen i brug. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2012 Hvad den koster i drift kommer helt an på hvor koldt det er udenfor og hvor stort et rum den skal varme op. Som man kan se af 100koll graf højere oppe stiger forbruget markant når udetemperaturen falder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2012 Et lille regnestykke: 800W står der anført på el-radiatoren, og på en time går: 3600 sek. El-radiatorens forbrug er da: E = p ⋅t = 800W ⋅ 3600sek = 2.880.000W ⋅ sek = 2.880.000J = 2,88MJ Omregnet til kWh giver det rigtigt nok: 2,88MJ 0,8kWh 3600 P= 0,8kWh ⋅1,20kr = 0,96kr / time Det er klart, man kan skrue mere eller mindre op for radiatorerne, alt efter hvor koldt det er, men er forbruget af el ikke nogenlunde stabilt uanset om den enkelte radiator er sat til 20 eller 30 grader? Herhjemme har jeg endnu ikke tændt for nogen radiatorer. Holder en indetemperatur på 18 grader pga. god isolering og får varme fra brug af hvidevarer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2012 Termostaten kan regulere temperaturen i rummet. Det gør den ved at tænde og slukke for varmelegemet i radiatoren, hvilket igen betyder at den ikke brænder 800 watt af konstant men kun i en andel af de 3600 sekunder der går på en time. Jo koldere det er desto mere energi skal varmelegemet have tilført for at holde temperaturen på det indstillede niveau. Din beregning er korrekt nok, den svarer til at du sætter termostaten på "MAX" hvor radiatoren blot kører løs uanset temperaturen i rummet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2012 Kan se der er andre der har fået Eon's 100koll pakke.. Så kunne jeg godt tænke mig at spørge hvor imponeret folk er over det grej I har modtaget.....? Eller er det bare mig der har fået noget lort der virker som vinden blæser.... Displayet viser dashes stort set konstant selv om der er 4 streger i "forbindelsen mellem sender og modtager", også alligevel pludselig så viser den husets forbrug et stykke tid, for så at vise dashes igen i et par minutter. Har desuden leget lidt med det, og har kunne konstatere at vi havde et el-forbrug på 850W i et kvarter selv om alt var slukket... Til sidst var det ud på el-tavlen og tage en sikringsgruppe af gangen i off og derefter i on. Og så først der faldt forbruget (i Eon's lille smarte enhed) så til ca 50W hvilket passer nogenlunde når alt er slukket, undtagen køleskab/fryser og andet der bruger lidt strøm i stby. De tre elmålere som kan sættes i en kontakt, der har jeg haft en siddende i et gammelt normalstort køleskab i nu 10 døgn. Et køleskab som er en smule utæt og lappet sammen, og jeg har set/aflæst at det en gang i mellem anvender omkring 170W når det køler, men sammenlagt har køleskabet i følge Eon's enhed ikke en gang anvendt 1 kw endnu på 10 døgn!?! Utroligt energivenligt gammelt lortekøleskab må man sige... Synes umiddelbart det virker liiidt fesent det der 100koll.. PS. Nej, der er ikke noget i vejen med afstanden fra min elmåler og der til hvor Eon's lille displayfætter står, så det er ikke derfor jeg bare har dashes 50 min i timen.. Og det er heller ikke sat forkert op, hvis det havde kunne lade sig gøre at gøre det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2012 Jeg har ingen problemet med forbindelsen mellem "dimsen" i målerskabet og hovedenheden. De små elmålere er som jeg umiddelbart kan se også korrekte i deres målinger. Har du et eller andet trådløst udstyr udover WLAN i huset som kan tænkes at forstyrre? Til gengæld har jeg ofte på iPhone app'en at den rapporterer "ingen forbindelse til enheden" eller hvad det er den siger. Målingerne kommer dog fint igennem. Så alt i alt fungerer det fint her. Dog har jeg lidt svært ved at se hvordan man så kan vurdere om man sparer noget eller ej. Mit elforbrug er så tæt bundet op på udetemperaturen at mit årsforbrug vel snildt kan svinge 20% år til år. Således ligger det "forventede årsforbrug" som EON beregner lige nu på 16.800 kWh hvor det i efteråret var 19.700 kWh årligt. Udsvinget skyldes fuldstændig at vinteren er meget varmere i år end sidste år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2012 Her i Jakriborg er der foretaget en beregning som viser' date=' at en elradiator koster ca. 1 SEK i timen i brug.[/quote'] Det siger jo lige så meget, som at sige det koster 1 kr i brændstof at køre 1 km i en bil..... ;) Hvis man skal kunne bruge det der 1kr i timen til noget, så må man som minimum vide størrelsen (BxH) af pågældende radiator, om den er med enkeltpanel eller dobbeltpanel, om den er oliefyldt eller brødristermodel, samt hvor mange watt den er opgivet til. Hele vores 1. sal i huset er opvarmet med el (5 radiatorer i 4 værelser, samt kun el-gulvvarme på toilettet). Hele 1. salen bruger omkring 25-30 kw (afhængig af ude-temp og blæst) i opvarming/døgn her om vinteren. Så for huset her som er fra 1974 og ikke superfantastisk isoleret, så lander vi ikke på omkring de 1 kr/timen, langt fra, nærmere noget det ligner på den rigtige side af 50 øre/timen, så sådan er der så meget med statistik i runde tal.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2012 De små elmålere er som jeg umiddelbart kan se også korrekte i deres målinger. Ja, jeg har også selv en lille elmåler som gennem årene har siddet i diverse udtag, og Eon's modeller virker til sammenligning pålidelige. Dog har jeg aldrig haft min egen elmåler i køleskabet, men kunne være jeg skulle prøve og se om det kan være rigtigt at det anvender under 1kw på 10 døgn Har du et eller andet trådløst udstyr udover WLAN i huset som kan tænkes at forstyrre? Nej det er der ikke. Tror bare at mit udstyr nok er lettere defekt så. Btw, hvis du går hen på sensor 9 på enheden der, så står der på min "Mätare: 000000 kWh".... Burde sensoren ude på eltavlen ikke registrere hvad måleren på eltavlen rent faktisk står på? Altså den registrere alt forbrug, så hvorfor ikke også lige målerens aktuelle status? Har prøvet et par gange manuelt at ændre 000000 til det aktuelle tal som står på eltavlen, men "mätaren" på enheden tæller sgu bare ikke en skid.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2012 Ja' date=' jeg har også selv en lille elmåler som gennem årene har siddet i diverse udtag, og Eon's modeller virker til sammenligning pålidelige. Dog har jeg aldrig haft min egen elmåler i køleskabet, men kunne være jeg skulle prøve og se om det kan være rigtigt at det anvender under 1kw på 10 døgn [/quote'] Ah ja - det lyder lige i underkanten.. Selv for et køleskab :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2014 Det har vist været en smule varmere i år end sidste år :) I øvrigt har EON nu introduceret 100koll igen, denne gang vist som bestående produkt. Det er gratis de første 12 mdr hvis man køber el af EON. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2015 Det var vist alligevel været lidt varmere i 2014 end det var i 2013...... [ATTACH]4666[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites