Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 Jeg giver den lige en dag eller to på "2", og så ser jeg hvad graferne siger. Og så bliver jeg sikkert en daredevil, og mokker den ned på "1"...bare for at se. Jeg vender tilbage om et par dage - og så kan vi jo diskutere videre. Indtil videre, så bukker jeg mig ærbødigst i støvet. Selv om det er kort tid at drage konklusioner på, så ser forbruget ud til at være dalet med omkring 1KWh i timen, efter jeg regulerede cirkulationspumpen ned på "1". Mine radiatorer er, selvfølgelig, lidt længere tid om at blive varme - men cirkualtionen er fin nok, trods den lave indstilling. Desuden så "suser" det ikke længere på samme måde i rørene, som med den højere indstilling. Og herude på landet, hvor der er rigtig stille om natten, så er det også værd at tage med :th2: Jeg eksperimenterer videre med det over en periode - og så vender jeg tilbage senere, hvis jeg skulle have flere spørgsmål - eller generelt bare er ekstatisk over et evt. lavere forbrug :) 1KWh i timen er sgu' mange penge på et år! Stort...intet mindre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 Selv om det er kort tid at drage konklusioner på' date=' så ser forbruget ud til at være dalet med omkring 1KWh i timen, efter jeg regulerede cirkulationspumpen ned på "1". Mine radiatorer er, selvfølgelig, lidt længere tid om at blive varme - men cirkualtionen er fin nok, trods den lave indstilling. Desuden så "suser" det ikke længere på samme måde i rørene, som med den højere indstilling. Og herude på landet, hvor der er [i']rigtig stille om natten, så er det også værd at tage med :th2: Jeg eksperimenterer videre med det over en periode - og så vender jeg tilbage senere, hvis jeg skulle have flere spørgsmål - eller generelt bare er ekstatisk over et evt. lavere forbrug :) 1KWh i timen er sgu' mange penge på et år! Stort...intet mindre Woa.. Der er alligevel en del... Ja jeg må indrømme at jeg eksperimenterede med målinger før og efter - så var faktisk lidt spændt på resultatet, udover at logisk set måtte det give noget! Det er klart at det tager lidt tid at få varme igennem når man åbner - skruer du ned for dem om natten? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael og carina 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 Hvad giver I hos jeres el selskab? Vi har efter et år fået vores forbrug ned fra 2000 Kwh til ca 1100 Kwh pr mdr. Men vores regning fra okt sidst år og i år er kun 200 kr billigere. Sidste år gav vi 43,2 øre pr Kwh i år hedder den 74,5 øre Kwh. Noget af en stigning. Det er vores priser hos Eon. så vi tænkte på om det kan svare sig og skifte selskab, hvis der er nogen der er billigere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 Kundkraft.. Kundkraft... De plejer at være billigst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 1KWh i timen er sgu' mange penge på et år! Stort...intet mindre. Ja, den besparelse er jo lige til en god skiferie syd på! Eller det svarer næsten til udgiften for at kører tre måneder over broen for en pendler - siger lidt om din besparelse der :D Har selv brugt oceaner af tid på at finde ud af hvordan vores elopvarmede hus fungerer optimalt, dvs med lavest mulige elforbrug. Og det synes jeg egentlig er meget spændende sådan at følge med i, især når der er en del penge at hente hjem på den konto. Selv aflæser jeg elmåleren dagligt, eller hver 2. dag i vintersæsonen hvor det er nødvendigt med opvarmning. Sommersæsonen (hvor huset ikke er opvarmet) aflæser jeg elmåleren ca. én gang om måneden. Husets tomgangsforbrug er på ca. 12 kwh/døgn. Som tidligere sagt i tråden, så er vi rigtig hårdt belastet når det blæser, da vi bor åbent med marker til alle sider. De sidste 14 dage hvor det har blæst kraftigt, men temperaturen dog har været mellem 5-10 grader døgnet rundt, ja der har jeg kunne aflæse blæsevejret direkte på elmåleren.. :thumbdown Omvendt, så har vi fået frostvejr her det seneste døgn og vinden er svag, hvilket giver os et 15% lavere elforbrug, end i den periode hvor det var 6-10 grader og blæste kraftigt Det første år vi boede her, der var vores elforbrug 55% af hvad de tidligere ejere havde opgivet de brugte om året, så deeeet. Nu giver jeg så heller ikke en skid for de kwh/år-tal der oplyses i salgsannoncer for huse. Køber man et hus af nogle svenskere, ja så er der overvejende stor sandsynlighed for at man kan spare mange penge på elforbruget, i forhold til de oplyste tal. Jeg ved godt hvorfor vores forbrug stort set er halveret i forhold til de tidligere ejere, og jeg kan kun ryste på hovedet tsk-tsk... Men det er total nice, og vi mangler ikke noget, som de tidligere ejere så til gengæld betalte dyrt for. Men altså ja, jeg mener sgu at der generelt er stor forskel på hvordan svenskere bruger el, og hvordan danskere bruger el. Selvfølgelig findes der også danske husejere der er pisse ligeglade med deres forbrug, men sådan er det jo. Jeg må indrømme at jeg fatter ikke alle de svenskere som har en skov af lamper rundt om deres hus, som skal være tændt når det er mørkt - HVORFOR?? Sæt dog en sensor på, så lyset tænder når du kommer gående i stedet. Ligeledes, så skal svenskere have ALT lys inde i huset tændt, også selv om man kun sidder i stuen og glor tv - HVORFOR??? Nu ved jeg godt at svenskere indtil for få år siden ikke var vant til at elforbruget var noget der belastede budgetet, men alligevel. Som danskere har vi været vant til at el er pisse dyrt, så derfor tænker man sig måske lidt mere om.. Vi har kun én nabo (et par på ca 60 år), og deres hus ligger ca 100 meter fra vores. Deres udendørsbelysning er tændt KONSTANT, og ALLE lamper er tændt i huset når det er mørkt, og de har et pænt stort hus i to plan og stor udestue, ja ALLE lamper i stueplan og 1. sal + udestuen er tændt HVER dag! Det sjove var så den gang de kommenterede at det så ud som om vi aldrig var hjemme, vores hus så så mørkt ud Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 Woa.. Der er alligevel en del... Ja jeg må indrømme at jeg eksperimenterede med målinger før og efter - så var faktisk lidt spændt på resultatet, udover at logisk set måtte det give noget! Det er klart at det tager lidt tid at få varme igennem når man åbner - skruer du ned for dem om natten?Som skrevet, så er det lidt tidligt at drage konklusioner - men ikke desto mindre har det haft en effekt - uden tvivl. Jeg er så "heldig" at have radiatorer uden termostater, som desværre ses ofte herovre. Der er bare monteret en manuel regulator, så man selv skal regulere løbende. (Det var også sådan på mine to tidligere adresser) Det afspejler måske meget godt svenskernes forhold til el-priser og opvarmning, som Toft også omtaler. Det holder bare ikke helt længere, da priserne jo er skudt en del i vejret de seneste år. Så disse skal skiftes ud med termostater, når jeg får en pose penge til det. For de ér slidte...og to af dem begyndte at lække, da jeg begyndte at regulere på dem, et par uger efter jeg var flyttet ind Nej - jeg skruer ikke ned om natten, men har efterhånden fået dem indstillet, så temperaturen passer til de rum de befinder sig i - og så laver jeg den overordnede regulering nede ved cirkulationspumpen. Her sidder der en regulator som bestemmer tilførslen af varmt vand i systemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2008 AHja.. Vi havde faktisk termostater på både hvor vi boede før i Billinge, men også i vores "nye" hus. Til gengæld skal vores IVT dims faktisk bruges sådan at alle termostater som udgangspunkt er åbne max og så stiller man den ønskede temperatur i huset på fyret. Den justerer så radiatorvandets temperatur så det passer - alt efter udetemperatur osv. Det fungerer faktisk godt! I mindre rum, soveværelse osv skruer man så blot ned for termostaten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2008 November Ja man kan jo godt se at temperaturen er faldet lidt derude... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2008 Ja man kan jo godt se at temperaturen er faldet lidt derude... Hehe...ja - der har været en del kølige dage, som sætter gang i KWh-forbruget Jeg har ikke lige fået tjekket mit totale november-forbrug endnu. Tror jeg venter til jeg sidder lidt blødere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2008 Pas på med at låse prisen på el fast nu... Iflg Eon kan prisen falde en del fremadrettet - http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=47673&epslanguage=SV Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2008 September måned brugte vi 1145 kwh (huset opvarmes kun ved el, men vi havde vist kun tændt en lille smule for varmen den sidste uge i sept). Har desværre ikke lige kwh-tallet for oktober ved hånden - vender tilbage når jeg har det... :) Huset er en 1,5 plans villa fra 1975 på i alt 167 kvm. 2 voksne, 1 baby, 1 kat og 10 akvariefisk. :D Vi regner os ikke for at være sådan specielt strømbesparende (har normalt altid "for meget" lys tændt rundt omkring i huset, har laptops kørende 24/7, og TV'et snurrer gerne i stuen, selvom ingen rigtigt glor på det , osv osv). Tilføjelse: Vi holder 19,5-21 grader i hele huset. Rettelse: Temperaturen svinger snarere typisk mellem 19,5-20,5 grader men kan i perioder dog finde på at kravle ned på 19, hvis der er rigtigt koldt udenfor. En dag som i dag ligger temp. på 20 i hele huset, og vores el-radiatorer er lunkne. Forbruget tager sig indtil videre således ud: [ATTACH]2584[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Så er december aflæsningen i hus Tjaeh, det ser jo ret fornuftigt ud! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Ja, det ser rimeligt ud, men de mange minus grader der er pt. betyder et noget øget forbrug... Vi har været omkring 100-120 kwh pr. døgn et par enkelte dage... Men 2008 ender med i alt 14088 kwh - det er ganske ok... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Her er vores forbrug. Er sådan set ok tilfreds med, at vi besluttede at udskyde investeringen i en luftvarmepumpe. [ATTACH]2603[/ATTACH] Det skal bemærkes, at vores elforbrug på adressen for marts måned først starter d. 15. (overtagelsesdatoen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2009 Her er vores forbrug. Er sådan set ok tilfreds med, at vi besluttede at udskyde investeringen i en luftvarmepumpe. Ja det ser ikke skræmmende stort ud... Men hvordan kan det være, at jeres forbrug er mindre i december end i november? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2009 Ja det ser ikke skræmmende stort ud... Men hvordan kan det være' date=' at jeres forbrug er mindre i december end i november?[/quote'] Godt spørgsmål. Det kan jeg ikke rigtigt forklare. Måske gav vi den bare lidt ekstra gas i starten, da kulden først kom? Og så har det måske også haft en lille effekt, at vi var væk nogle dage i julen (vi skruede dog ikke ned for varmen, mens vi var væk - men der er jo til gengæld ikke blevet brugt varmt vand og ligeså for lys og andre elektriske apparater). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2009 Besparelse på at installere en varmepumpe er meget forsekellig og meget afhængig af hvor varmt man vil have det indendørs. Da vi overtog huset var der elpanna og 25 grader indendørs. Det gav et forbrug på ca. 35.000-45.000 kwh... Så vi er godt tilfreds så længe vi er under 20.000 kwh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2009 Til gengæld har det været koldt her den sidste uge - jeg aflæser en gang om ugen, og den sidste uge (søndag til søndag) har vi haft et snitforbrug på 111 kWh i døgnet... Det er dog en del - men sådan en luft->vand varmepumpe er heller ikke særlig effektiv i frostvejr... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Så er januar måned også med. [ATTACH]2704[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Ja - også her - nu er januar med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Gio - hvordan går det egentlig med dit strømspare projekt? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Gio - hvordan går det egentlig med dit strømspare projekt? Mindre godt! :o Jeg ligger mellem 80 og 100 kwh pr. dag, uagtet hvad jeg gør. Jeg har bestemt mig for at se hvordan året ser ud samlet, og om det, økonomisk, er noget jeg skal grave videre i. Sidste periode var dog dyr - men jeg er spændt på forår/sommerperioden. Så jeg kigger lidt den anden vej p.t. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Af ren nysgerrighed, hvordan ligger så jeres strømforbrug til opvarmning i forhold til det, der blev oplyst under driftskostnader hos ejendomsmægleren. Det er klart, at hvis man er 4 personer, men driftskostnaderne er oplyst for 2 personer vil der være en forskel, ligesom aldersklassen på de tidligere beboere kan have indflydelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Af ren nysgerrighed' date=' hvordan ligger så jeres strømforbrug til opvarmning i forhold til det, der blev oplyst under driftskostnader hos ejendomsmægleren. [/quote'] For vores vedkommende passer det fint overens - dem vi købte af var også "bare" 2 voksne, og jeg vil tro at det var deres faktiske forbrug som mægleren havde anvendt i salgsopstillingen. Hvis eON's forecast holder ender vi cirka 1000 kWh under mæglerens budget, beregnet årsforbrug 14.099 kWh og budget var 15.000 kWh. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2009 Sidste periode var dog dyr - men jeg er spændt på forår/sommerperioden. Når det er varmt nok udenfor til du kan slukke for varmen (læs: cirkulationspumpen - ikke bare radiatorerne) gør det en verden til forskel. Da vi boede i Billinge (hvor vi havde en gammel elpanna, der også producerede varmt vand) var vores døgnforbrug omkring 15-20 kWh med cirkulationspumpen slukket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites