Jump to content
Gio

El-forbrug i hus/villa

Recommended Posts

Her er vores forbrug : Hus : 150m2 i to plan, ca 100 år gammel skånelänge. Hushold : To voksne Da vi flyttede ind : Ca 30.000kWh om året med elpanna på vandbåret radiator-system Nu : Ca 10.000 kWh om året med luft/vand varmepumpe på samme radiatorsystem. Desuden har vi efterisoleret en del af overetagen. Vores "tomgangsforbrug" uden opvarmning af huset er ca 350kWh om måneden (inkl varmt brugsvand). To 10 år gamle full-size køl/frys og en halvgammel opvaskemaskine står nok for en del af det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg skulle overveje en luft/vand-løsning. Sådan en fætter kan jo sluttes på min eksisterende panna - og så kan den gamle traver stå som backup, skulle det blive under -15 (yeah right :D) udenfor. Værd at overveje. Meeen...nu ser jeg lige om jeg ikke kan optimere forbruget lidt først, qua ovenstående tips & tricks. Indtil videre er radiatorerne da ikke blevet til is-tapper endnu :rolleyes: PeterM: Må jeg spørge om investeringens størrelse fra el->vand til luft->vand?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet tip Martin M... I har 25A i "hovedsikring" - der kan være en sjat at spare ved at vælge en mindre maxeffekt. Hos EON er priserne 25A - 4.645 sek årligt 20A - 3.660 sek årligt 16A - 2.805 sek årligt Forskellen er helt simpelt hvor meget strøm man kan bruge på et givet tidspunkt. Jeg ved faktisk ikke hvad det evt koster at skifte, men alt andet lige burde 16A eller 20A kunne drive de fleste private hjem med elvarme - så har man mulighed for at forbruge maximalt 3 x 20A x 230V = 13.800 W. Eller med 16A bliver det 11.040 W. Elsystemet skal så bare helst være lavet, så forbruget et delt lige mellem de enkelte faser. Jeg fandt den her tabel på www.hemab.se: Rekommenderad säkringsstorlek Säkringsstorlek Färg Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag 16A Grå 0 - 25 000 kWh 11 kW 20A Blå 25 000 - 35 000 kWh 13 kW 25A Gul 35 000 - 45 000 kWh 17 kW Og det er ret nemt at prøve... "Du kan prova en lägre säkring under en period när du använder extra mycket el, till exempel under den kallaste perioden på året. Du behöver inte byta de så kallade bottenkontakterna, där säkringen skruvas i, när du ändrar till en lägre säkring. Håller den lägre säkringen kontaktar du en behörig elinstallatör för att byta bottenkontakterna. Elinstallatören anmäler till oss när ändringen är gjord."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gio, hvis du alligevel har etableret skorsten, kan man få brændeovne + kakelugne, som kan kobles direkte på cirkulationen... så kan man nemt få flyttet al den billige varme rundt i hele huset. Se f.eks. http://www.kakelugnspannan.com/ Der findes masser af leverandører, også nogen der laver nogle pæne eksempler ;-) Men, det er jo kun sjovt, hvis man ikke har noget imod at tænde op og den slags :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har ski ikke en gang et badekar/spa eller lignende...
Oh yes... De tidligere ejere her var så venlige at installere et fint-fint badekar - dét er altså en god ting! Nåhja, vores elforbrug tidligere er inkl. brug af badekar - vel 3 gange om ugen i snit. Almindeligt badekar man kan ligge i, ingen anelse om volumen?! Men det er ikke så meget varmt vand tilbage når det er fyldt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gio, hvis du alligevel har etableret skorsten, kan man få brændeovne + kakelugne, som kan kobles direkte på cirkulationen... så kan man nemt få flyttet al den billige varme rundt i hele huset. Se f.eks. http://www.kakelugnspannan.com/ Der findes masser af leverandører, også nogen der laver nogle pæne eksempler ;-) Men, det er jo kun sjovt, hvis man ikke har noget imod at tænde op og den slags :-)
Jeg får ikke VED-ligeholdt en sådan løsning alligevel - og så kan det være nok så smart. Men tak for tippet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske jeg skulle overveje en luft/vand-løsning. Sådan en fætter kan jo sluttes på min eksisterende panna - og så kan den gamle traver stå som backup' date=' skulle det blive under -15 (yeah right :D) udenfor. Værd at overveje.
Ja sådan en fidus har vi jo her, det fungerer udmærket. Sørg for endelig for at den bliver placeret så du ikke kan høre den hvis det er - den larmer altså noget både fra kompressor og blæser når den kører. Den IVT vi har stopper iflg manualen med at køre hvis det bliver under minus 10 grader. Det går også stærkt ned at bakke med effektiviteten af dem når det bliver frostvejr og de skal afrimes osv. Men - alt i alt kan det vist godt betale sig... Og -15... Tja... Det første år vi boede i Billinge var det ved adskillige lejligheder mere end -20 graders frost! Dét er eddermame koldt når man skal ud og lukke heste på fold!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Martin M... I har 25A i "hovedsikring" - der kan være en sjat at spare ved at vælge en mindre maxeffekt. Hos EON er priserne 25A - 4.645 sek årligt 20A - 3.660 sek årligt 16A - 2.805 sek årligt
Hej Larscph, Jeg er lidt på denne, og der kommer en elektrikker senere på året som skal kigge på det. Fik faktisk skiftet fra 20A->25A da vi fik sat varmepumpen op. Varmepumpen alene kan trække 13kW såfremt den benytter eltilskud - men det kræver så også at det er minus 20 og at den skal producere meget varme. Skiftet til 25A var vel for at sikre, at vi aldrig får strømudfald... Men elektrikkeren skal da helt sikkert have nogle gode grunde for ikke at skifte ned til 20A igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lidt på denne' date=' og der kommer en elektrikker senere på året som skal kigge på det.[/quote'] Du kan ret let prøve det faktisk... Sæt 20A sikringer i - og se om det giver problemer hvis det bliver koldt til vinter. Det værste der kan ske er vel at en sikring springer, og så er det jo bare at skifte den. Den eneste gang vi havde problemer med de 20A med en elpanne der kunne trække 2 x 6.5 kW var da fruen umiddelbart samtidig med at jeg havde været i bad en af de kolde vintermorgener satte intet mindre end to kogekedler (2 kW pr styk) på samme fase. Det kostede en ny sikring (og mig ud til måler+sikringsskab udenfor iført håndklæde.. BRRRRR). Men ellers har vi aldrig oplevet problemer med det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
PeterM: Må jeg spørge om investeringens størrelse fra el->vand til luft->vand?
Sidst jeg var hos IVT på svågertorp kostede sådan et anlæg lige omkring 100k alt efter hvordan det skal monteres. En del penge nu og her men tror det kan spare sig hjem over omkring 8-10 år. Vi har gas og brænderen holder ikke 5 år mere. Jeg overvejer luft-vand løsningen til at tage over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Sidst jeg var hos IVT på svågertorp kostede sådan et anlæg lige omkring 100k alt efter hvordan det skal monteres. En del penge nu og her men tror det kan spare sig hjem over omkring 8-10 år. Vi har gas og brænderen holder ikke 5 år mere. Jeg overvejer luft-vand løsningen til at tage over.
Jeg betalte lige omkring de 100.000 sek. Men årsforbruget er også landeet på 15000 og ikke de af sælgeren 30-40.000 kwh. Det betyder, at anlægets pris er hentet hjem på 4-5 år - jeg sparer mellem 15-25.000 kwh pr. år...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle etablere nyt - så ville jeg bestemt overveje noget der trækker varmen ud af jorden og ikke luften. Så virker det også med optimal performance når det er frost. Sådan en luft/vand varmepumpe falder jo ret meget i effektivitet desto koldere det bliver. Jeg så flere få det etableret omkring hvor vi boede før ved at der blev boret et lodret hul i jorden hvor varmeslangen blev sat i. Så slipper man for at få hele haven gravet op - jeg kender ikke til fordele/ulemper ved sådan en boring i forhold til varmeslanger i jorden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis jeg skulle etablere nyt - så ville jeg bestemt overveje noget der trækker varmen ud af jorden og ikke luften. Så virker det også med optimal performance når det er frost. Sådan en luft/vand varmepumpe falder jo ret meget i effektivitet desto koldere det bliver. Jeg så flere få det etableret omkring hvor vi boede før ved at der blev boret et lodret hul i jorden hvor varmeslangen blev sat i. Så slipper man for at få hele haven gravet op - jeg kender ikke til fordele/ulemper ved sådan en boring i forhold til varmeslanger i jorden.
Men hvad er prisen for sådan en omgang? For det har jeg ikke kunnet finde nogen steder. Man kan sige hvis man boede længere oppe i Sverige hvor det for alvor blev koldt var det måske et problem med luft-vand anlæg. Men hvor mange dage om året er det under -5?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad er prisen for sådan en omgang? For det har jeg ikke kunnet finde nogen steder. Man kan sige hvis man boede længere oppe i Sverige hvor det for alvor blev koldt var det måske et problem med luft-vand anlæg. Men hvor mange dage om året er det under -5?
Jeg aner ikke hvad det koster. Det er nok dyrere end hvis der ikke skal bores hul i jorden, men det er ikke MEGET dyrere tror jeg. Til gengæld er effektiviteten den samme hele tiden. Der står ingen effektivitet ved andet end +7°C for den luft/vand varmepumpe vi har monteret på vores fyr, så hvor meget den yder pr. kWh ved f.ex. 0°C hvor den bl.a. skal defroste er mere eller mindre en hemmelighed, men det MÅ være en del mindre. Måske man kan finde noget om det på det varmepumpsforum der linkes til længere oppe. Det er nok mindre problematisk i Malmö, men da vi boede i Billinge var det faktisk ofte en del koldere om vinteren end ved Malmö, og bestemt en del dage og måske i højere grad nætter - hvor temperaturen var under -5°. Det er normalt de samme firmaer der leverer det - så det er at spørge. Forskellen bør vel primært være hvad det nu koster at bore et hul til varmeslangen, kompressor og anlæg i øvrigt koster jo nok i høj grad hvad det nu engang koster uanset hvor du så vælger at hente varmen fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der står ingen effektivitet ved andet end +7°C for den luft/vand varmepumpe vi har monteret på vores fyr, så hvor meget den yder pr. kWh ved f.ex. 0°C hvor den bl.a. skal defroste er mere eller mindre en hemmelighed, men det MÅ være en del mindre. Måske man kan finde noget om det på det varmepumpsforum der linkes til længere oppe.
På den IVT luft-luft pumpe vi har er der rigtig fornuftig effektivitet i ned til ihvertfald -5. Men det kan være man skal høre IVT om de kan sådan noget jordvarme noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På den IVT luft-luft pumpe vi har er der rigtig fornuftig effektivitet i ned til ihvertfald -5. Men det kan være man skal høre IVT om de kan sådan noget jordvarme noget.
De kan det hele. De har endda en lille beregner på deres hjemmeside hvor man kan regne på hvad der konkret er at spare - til gengæld skal man kontakte en forhandler for priser. Men her er et lille hurtigt eksempel med et fiktivt 1½ plans hus omkring Flyinge. Optima er luft/vand og de andre to er jord/bjerg varme.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har IVT jordvarme. Det koster ca. 110.000-120.000 at få installeret og holder i ca. 40-50 år (siges det).
Hvis prisforskellen er 10-20.000 sek... Ja så ville jeg vælge jordvarme løsningen... Så slipper man også for at have den der grimme OG støjende kasse med kompressor og ventilator stående udenfor huset :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis prisforskellen er 10-20.000 sek... Ja så ville jeg vælge jordvarme løsningen... Så slipper man også for at have den der grimme OG støjende kasse med kompressor og ventilator stående udenfor huset :thumbup:
Det ville jeg også have gjort - husk at jordvarme kræver en del plads. Det havde vi ikke... Når slangerne går direkte ned i jorden, og ikke rundt i hele haven, så er der vel tale om bjergvarme. Bpde jord og bjergvarme kan ikke etableres alle steder - det kræver hhv. plads og en rigtig undergrund. De priser jeg fik på bjergvarme for ca. et år siden var ca. 200.000 sek. Mht. til luft->vand pumpens effektivitet når det bliver koldt, så er det rigtigt at den falder, men den trækker stadig varme ud af luften ned til -20.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Man må sige at den her tråd kommer vidt omkring med jord-til-luft raketter, ehm, energikilder ;-) Dog, undrer det mig at der ikke er en eneste husejer med solfangere på taget, der kan give sit besyv med. Min familie har haft solvarme i et par år, og er utroligt (selv)tilfredse med resultaterne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...