Emmi 10 Anmeld indhold Skrevet November 15, 2008 hej venner, jeg håber i kan hjælpe mig. jeg har en kammerat som gerne vil flytte til sverige, men skal lige siges han har ikke dansk pas kun ophold og arbejds tilladse i dk (permanent). har han mulighed for at flytte her over? skal lige tilføjes at han har fast arbejde i dk, så planen er at pandle frem og tilbage, hvis han kan flytte. grunden jeg spørg er fordi han har undersøgt lidt (spurgt nogle mennesker) og de siger at det ikke kan lade sig gøre. passer det? hvis ja. hva skal der så til for at det kan lykkes ham at flytte her over? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Det kan han ikke nej..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Emmi 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Det kan han ikke nej..... du har vel ikke mulighed for ar uddybe lidt hvorfor det ikke kan lade sig gøre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 du har vel ikke mulighed for ar uddybe lidt hvorfor det ikke kan lade sig gøre? Det er fordi han har opholdstilladelse i DK. Så kan han ikke bare bosætte sig i et andet land ud over sit hjemland. Men jeg kan ikke se noget i vejen for han søger opholdstilladelse i SE? Så kan der muligvis bare komme noget med jobbet i dk osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 du har vel ikke mulighed for ar uddybe lidt hvorfor det ikke kan lade sig gøre? Fordi, han får kun arbejds- og opholdtilladelse til det land han har søgt. Ellers var der jo mange "svenskere" der kunne gøre det modsatte, altså flytte til DK når de havde fået opholdstilladelse i SE....Den går jo heller ikke, vel ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Men jeg kan ikke se noget i vejen for han søger opholdstilladelse i SE? Så kan der muligvis bare komme noget med jobbet i dk osv. Ja, så kan han ikke arbejde i DK.... Arbejds og opholdtilladelsen gølder KUN i det land den er udstedt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Hvilken nationalitet har din ven? Hvis han er EU/EØS-borger, kan han frit bosætte sig i Sverige og stadig arbejde i Danmark. Ellers nej. Og hvis han flytter til Sverige og får en svensk opholdstilladelse, mister han sin danske arbejds- og opholdstilladelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Eu borger Hvis han er EU borger, havde han jo ikke behövet opholdstilladelse i DK Hvilken nationalitet har din ven? Hvis han er EU/EØS-borger, kan han frit bosætte sig i Sverige og stadig arbejde i Danmark. Ellers nej. Og hvis han flytter til Sverige og får en svensk opholdstilladelse, mister han sin danske arbejds- og opholdstilladelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2008 Jovist, EU-borgere skal søge om et EU-opholdsbevis for at kunne bo i Danmark i mere end 90 dage. Og efter 5 år i Danmark, får de permanent opholdstilladelse i Danmark. Desuden kunne der jo være tale om en person fra et land, der ikke var medlem af EU, da vedkommende kom til Danmark, men som siden er blevet medlem - EU er som bekendt blevet udvidet for ikke så mange år siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
xenia85 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 Kan man så ikke søge om en opholdstilladelse i SE og om arbejdstilladelse i DK, og pendle? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2009 Kan man så ikke søge om en opholdstilladelse i SE og om arbejdstilladelse i DK' date=' og pendle?[/quote'] Det skulle man tro, men nej det kan man ikke. Min kone vil gerne arbejde i DK, men kan ikke få lov så længe vi bor i Sverige med opholdstilladelse i Sverige. Efter 5 år kan hun blive statsborger og derfra få arbejde i dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
almir.dk 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Hej Lasse HAr du undersøgt det ??? har tænkt mig at ringe til Udlændingeservice, men hvis du allerede har gjort er der ingen grund til jeg gør det samme :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Hej Lasse HAr du undersøgt det ??? har tænkt mig at ringe til Udlændingeservice, men hvis du allerede har gjort er der ingen grund til jeg gør det samme :) Are you kidding me? Ja, jeg har undersøgt det og det er der mange andre der har. Selv hvis man opfylder kravene til at få et greenkort, SKAL man bo i DK for at benytte/beholde arbejdstilladelsen. Dvs at en opholdstilladelse hænger sammen med arbejdstilladelsen og at man skal opholde sig i landet for at beholde begge dele. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af hvad de politiske argumenter, er for disse regler. Det virker hul i hovedet, at vores ægtefæller ikke kan arbejde i DK når vi bor i SE - i hvert fald i de perioder hvor der mangler arbejdskraft. Det er nu en gang sådan reglerne er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
back2dk 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2009 Jeg havde arbejds/opholdstilladelse i DK, hvor ... ... jeg flyttede til Sverige, og fortsatte med at arbejde videre i DK. Da jeg skulle flytte tilbage igen, skulle jeg søge om dispensation, for at de kunne vurdere om min arbejds/opholdstilladelse fortsat var gyldig. Hvert 2. år skal man søge om dispensation. Jeg er flyttet tilbage inden for 1½ år, så mit blev godkendt. Disse små detaljer fremgå ikke klart nogen steder, før man rent faktisk sidder med et ansøgnings skema, og får de diverse krav oplyst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites