Jump to content
1980deer

Boliglån i euro?

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg overvejer kraftigt at skifte mit boliglån i SEK til euro, da euroen er rekordhøj for tiden - 10,1 i skrivende stund. Findes der nogen herinde der har nogle erfaringer, eller overvejelser i den forbindelse? På nordea.se´s hjemmeside fremgår det at man er i stand til at finansiere sin bolig med eurolån, men et hurtigt opkald til en halvforvirret praktikant gjorde mig i tvivl. Ved nogen med sikkerhed om det kan lade sig gøre? Christian Hjorth

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kontakt til SEB's kontor i Stockholm for finansiering af boliger i udlandet, der også kan finansiere en bolig i Sverige. De kan tilbyde et lån i EUR og kræver 2500 SEK for konverteringen af et eksisterende SEK lån. Jeg går udfra at dette beløb er ekskl. omkostninger ved førindfrielse af ens SEK lån. SEB nævnte også i parantes at de ikke nødvendigvis ville benytte vurderingen af aktivet, som det forrige SEK lån var baseret på. Mht. til renten kunne de kun oplyse en day-to-day rente og jeg har stadig ikke fået svar på om renten er en tracker, dvs. at den følger et indeks f.eks. euribor + 50 bp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte Nordea, og fik følgende svar: Har kontrollerat ang valutalån och detta är i stort sett till ftg. En del privatpersoner kan också få valutalån mot att man i stort sett kan täcka upp med kapital om det skulle gå åt fel håll. Min rek är om den danska kronan har stärkts väsentligt och den svenska försvagats kraftigt så kanske det är fel tid att göra något sådant nu. Ser man tillbaka på 90-talet när Sverige hade sin fastighetskris+bankkris så steg räntan till 500 % (bengt dennis) och det finns likheter i Danmarks dagsläget. Alla centralbanker sänkte räntan utom Danmark mm. Och då blir en sådan placering galet. Man kan aldrig veta vad som händer idagsläget. Det är ofantligt stort med kreditkrisen men invånarna förstår nog inte riktigt allvaret i detta. Idag så finns det lån för ca X,X milj, det kan lätt bli X milj vid sådan placering om det går galet. Då vill banken ha någon sorts täckning/kapital om det blir fel tajming i placeringen. Hoppas att du får lite klarhet. Du får gärna ställa frågor mm så skall jag försöka besvara dessa. Ha en bra dag. mvh XXX :scared: Jeg har efterfølgende bedt ham om at tage noget beroligende, og komme med en konkret tilbud, men har intet hørt endnu...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er sjovt som mange svenskere ser DK på afgrundens rand. På DI.se er der også mange der kommenterer at Danmark er det næste Island.. hmmm
Jeg vet ikke om det er sjovt, men det skal siges at det ikke kun er svenskerne der har denne opfattelse. Jeg har tidligere fåt meget pepper for mine udtalelser om finanskrisen og dansk økonomi, så det får jeg heller holde for mig selv fremover. Men af alle lande i vestlige Europa, så er Danmark blandt de værst stillede i denne sammenhæng. Den store fordel er imidlertid at DK kommer fra en position med tilnærmet nul arbejdsledighed. Men en to-sifret rente fra nalen er sandsynlig i min verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men af alle lande i vestlige Europa' date=' så er Danmark blandt de værst stillede i denne sammenhæng. [/quote'] Hvorfor? Ja selvfølgelig pga. fastkurspolitik. Men samtidig har vi haft store overskud både på statsfinanserne og betalingsbalancen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor? Ja selvfølgelig pga. fastkurspolitik. Men samtidig har vi haft store overskud både på statsfinanserne og betalingsbalancen.
De fleste vestlige lande i Europa har haft overskud på statsfinansierne og betalingsbalancen de senere år, det er ikke noget specielt for DK. Til og med Sverige har magtet at tæt på nedbetale sin udenlandsgæld de seneste 8 år. Jeg vurderer dansk økonomi som mere sårbar pga en større eksponering mod et fåtals brancher og et overraskende lille antal virkelig store selskaber. Jeg mener også at danskers privatøkonomi er også relativt meget konjunkturafhængig, med en relativt stor andel af den private formue (inkl. pension) placeret i ejendom og aktie. Fastkurspolitikken vil dog være den kritiske del for styringsrenten, og når resten af Europa fortsætter at sænke renten så vil Nationalbanken måtte opretholde dagens renteniveau. At bo i SV og optage lån i DK nu er definitivt HIGH RISK. Understreger igen - dette er min egen vurdering, på samme måde som alle I andre har jeres vurderinger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De fleste vestlige lande i Europa har haft overskud på statsfinansierne
Synes ellers der jævnligt er historier i medierne om det modsatte Det undrer mig bare at DK skulle være så langt ude, når vi nu er blevet kaldt duksen af OECD gennem lang tid

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
relativt set måske' date=' men udgangspunktet er også helt ekstremt godt. jeg tvivler på at vi ser 8-10% arbejdsløshed i danmark inden for en overskuelig tidshorisont. Men det gør de nok i tyskland og frankrig.[/quote'] Stort set enig. Men et udpreget socialdemokrati som DK vil altid kræve at en større andel af arbejdstyrken er i arbejde i forhold til mere kapitalistisk demokrati som GER og FRA. Dvs. at 6% ledighed i DK kan være mere kritisk for nationaløkonomien end 10% ledighed i FRA. I tillæg kommer så at DK renten måske vil være 9-10% hvor EUR-renten er 5%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem vil dog låne i DKK, når renten er lavere i euroland? Det kan bedre svare sig at tage et EUR lån, da valutarisikoen bliver dækket ind af DK's fastkurspolitik. Nationalbanken har klart meldt ud at de skruer op for renten uden nåde, hvis det skulle blive nødvendigt og ECB har givet sin støtte ved at købe DKK for EUR helt ubegrænset. Hvilket lige nævnes for at understrege at nationalbanken nok ikke behøver at skrue vildt op for renten fremover.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem vil dog låne i DKK, når renten er lavere i euroland? Det kan bedre svare sig at tage et EUR lån, da valutarisikoen bliver dækket ind af DK's fastkurspolitik. Nationalbanken har klart meldt ud at de skruer op for renten uden nåde, hvis det skulle blive nødvendigt og ECB har givet sin støtte ved at købe DKK for EUR helt ubegrænset. Hvilket lige nævnes for at understrege at nationalbanken nok ikke behøver at skrue vildt op for renten fremover.
Markowitch, lad lige høre hvad du finder ud af.... jeg har kontaktet Danske Bank omkring € lån - kan ikke se andet end fordele pt... men vi ved at svenskere er meget forsigtige... :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites