Kenneth J 10 Anmeld indhold Skrevet November 7, 2008 Ja nu har jeg brug for lidt råd og vejledning her... Min kæreste var i gang med at tage kørekort i DK, dengang vi flyttede til Sverige for et halvt års tid siden. På grund af en masse bøvl skal hun først til køreprøve nu her i November, men så siger hendes kørelærer at hun skal have en dansk adresse kørekortet kan sendes til. Et eller andet sted kan jeg godt se logikken, og så alligevel ikke... Er der nogen der ved noget om det? Kan vi nøjes med at lave en proforma post-adresse i DK, eller SKAL hun have folkeregister adresse i DK, for det kunne jeg forestille mig ville give lidt komplikationer mht. fradrag osv. Desuden vil der nok være et par løftede øjenbryn hos myndighederne hvis vi rykker hende ud af Sverige, for derefter at rykke tilbage om en måned? Håber nogen har lidt erfaring. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Ja nu har jeg brug for lidt råd og vejledning her... Min kæreste var i gang med at tage kørekort i DK, dengang vi flyttede til Sverige for et halvt års tid siden. På grund af en masse bøvl skal hun først til køreprøve nu her i November, men så siger hendes kørelærer at hun skal have en dansk adresse kørekortet kan sendes til. Et eller andet sted kan jeg godt se logikken, og så alligevel ikke... Er der nogen der ved noget om det? Kan vi nøjes med at lave en proforma post-adresse i DK, eller SKAL hun have folkeregister adresse i DK, for det kunne jeg forestille mig ville give lidt komplikationer mht. fradrag osv. Desuden vil der nok være et par løftede øjenbryn hos myndighederne hvis vi rykker hende ud af Sverige, for derefter at rykke tilbage om en måned? Håber nogen har lidt erfaring. :) Søg og du skal finde, der står simpelthen så meget om det herinde!!! Du kan ikke tage kørekort i dk, når du bor i sverige... Hun skal have adresse i dk, og mener det er noget med at hun skal have haft den i x antal mdr... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Som Thomas siger står der masser om emnet, men jeg tror ikke det spørgsmål, du stiller, nogensinde er besvaret. Altså om hun kan nøjes med at opgive en adresse hos en kammerat og så sætte sit navn på en lap på døren i den uge, hvor kørekortet bliver sendt ud eller eventuelt afhente det. Jeg vil TRO, man ikke kan, da et kørekort er et dokument, som en myndighed står inde for, herunder garanterer staten, at personens bopæl er den, der fremgår af kortet i udstedelsesøjeblikket - i det mindste, at vedkommende er bosiddende i Danmark. Så jeg vil TRO, at det eneste, der dur, er en gedigen folkeregisteradresse - etellerandetsted. Om nogle myndigheder eventuelt synes, det ser mærkeligt ud, at man flytter frem og tilbage over Øresund med korte mellemrum, synes jeg, man skal tage stille og roligt. Der er jo en god grund til det. Skattemæssigt sker der jo ikke det store. Skattetræk og rentefradrag er det samme. Man kan komme i tvivl om, hvorvidt man har ret til befordringsfradraget i perioden for kørekortsexilet, men der vil jeg mene, at fradraget knytter sig til de faktisk foretagne arbejdsrejser. Edit: And BTW: Det er jo ulovligt at fortælle Folkeregisteret at man bor et sted, hvor man ikke bor rigtigt, og det sted, man bor rigtigt, er der, hvor man har... ta-daaa: centrum for livsinteresser. Hertil kan anføres, at det må anses for uomtvisteligt, at det sted, hvor ens livs første kørekort skal dukke op er et "centrum for livsinteresse". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kenneth J 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Det lykkedes mig at finde en del svar omkring emnet, da jeg søgte lidt om det. Det må være mit overdrevede tidsforbrug på et andet forum, som har manglet søge-funktion i ca. 1½ år der skinner igennem her! :D Nils, mange tak for et rigtig godt svar, jeg kunne læse mig til at en anden bruger herinde, har haft held med bare at have en proforma post-adresse i DK, så jeg tror vi tager chancen og prøver dette til at starte med. Tak!! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Nils, mange tak for et rigtig godt svar, jeg kunne læse mig til at en anden bruger herinde, har haft held med bare at have en proforma post-adresse i DK, så jeg tror vi tager chancen og prøver dette til at starte med. Endnu engang er TROEN gjort til skamme... :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Det skyldes alt sammen den der nye (EU ?) regel med at man kun få udstedt kørekort der hvor man har folkeregisteradresse. Jeg havde kun et gammelt fra før kreditkorttypen og det gik helt død for nylig (vaskemaskinen for 10 gang) Da jeg ikke har folkeregisteradresse (pga. bopælskravet) i hverken sverige eller dk kan jeg nu kun få et Indisk - og jeg er allerede spændt hvad hr. betjent i DK og Sverige siger til dette når jeg kommer på sommerferie og kører i min svenske bil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
AOG 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2008 Hej Jeg stod i samme situation for 2 år siden, og der er slet ikke noget problem. Hun skal have dansk adresse, men hun kan sagtens flytte sin adresse til DK i en kort periode. Jeg oplyste min gamle adresse i DK til køreprøven, for det havde min kørelærer sagt, at jeg skulle, men da det så skulle udstedes ringede politiet alligevel til mig, og sagde, at de ikke kunne udstede det, når jeg ikke var bosat i DK. De anbefalede at jeg flyttede adressen tilbage til DK indtil kortet var udstedt. Jeg flyttede så min adresse til mine forældre, fik kørekortet, og flyttede adressen tilbage til SE - alt sammen på en uge, og der er ikke sket noget som helst ved det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kenneth J 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2008 AOG-> Ok, det lyder godt. Lavede du kun post adresse, eller også folkeregister adresse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
AOG 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2008 Jeg lavede Folkeregisteradresse. Det er du nødt til, da politiet checker din folkeregisteradresse, når de skal udstede kortet. Jeg gik bare ned på den kommune, jeg ville flytte til og udfyldte et papir, og så var den i vinkel. Da jeg skulle flytte tilbage, udfyldte jeg et internordisk flyttebevis og afleverede det på skatteverket sammen med en kopi af min købsaftale (husk pas), og så blev jeg flyttet tilbage med det samme. Der var ingen problemer overhovedet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites