Guest Tq_19 Anmeld indhold Skrevet October 30, 2008 Hej Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
polar 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 Nu ikke for at ødelægge jeres humør, men så er det på det nærmeste umuligt. Det job, som din mand bliver tilbudt er IKKE på posetivlisten, og derfor kan han ikke få en arbejdstilladelse i Danmark. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/positivlisten/positivlisten-samlet-oversigt.htm I kan heller ikke bruge Green Card ordningen http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/greencard-ordningen/greencard-ordningen.htm Og jeg tror heller ikke i kan benytte jer af beløbsordningen, det er de færreste lager medarbejdere, som får 375.000,00 om året i løn http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/beloebsordningen.htm Hvorfor ikke finde noget i Sverige, Ikea mangler tit folk, til lager arbejde. NCC, Skanska kan man da også høre ad. Held og lykke med jobsøgningen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 ..så er der vel kun forskerordningen tilbage:) Aj sorry... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 I kan jo bruge EU-reglerne og flytte tilbage til Danmark, så må han gerne arbejde i Danmark, og EU-reglerne er jo blevet noget nemmere at have med at gøre, efter at den danske regering har bøjet sig for EF-domstolen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
polar 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 Det er ikke så nemt at finde arbejde i sverige når man ik taler flydende svensk! Jeg har bare brug for svar fra dem der har prøvet at søge på denne måde. Nu er i jo ikke det eneste ægtepar i den situation, så hvorfor skulle udlændingestyrelsen lige pludselig give DIN mand arbejdstilladelse, frem for en anden, som også kan pendle frem og tilbage??? Der er andre, som har prøvet, men har du ikke en af de uddanelser, som er på posetivlisten, et velbetalt job, eller er på green card ordningen, så glem det. De måtte også opgive. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=6414&highlight=arbejde+i+danmark http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=12340&highlight=arbejde+i+danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 US har oplyst om at man ikke kan benytte greencard ordningen med mindre man bor i DK. Så det er heller ingen mulighed når man bor i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
olana 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 Selvfølgelig er der en mulighed... ...men det er ikke nemt og måske bliver ansøgningen afvist, men synes i skal gøre et kvalificeret forsøg. Vi har været igennem akkurat det samme og afventer stadig svar på ansøgningen. Vi tog ind på udlændingeservice for at hente den korrekte blanket ( kan ikke huske nummeret på blanketten ) og fik den udfyldt. Det er en del sider der skal udfyldes og noget af det er det din mand der skal udfylde og noget er den kommende arbejdsgiver. I skal medbringe et eller to pasfotos ( kan ikke huske hvor mange præcis ) og hans id fra Sverige samt hans pas. Og ikke mindst skal i have en underskrevet kontrakt fra arbejdsgiveren. Ved godt det lyder sjovt at i skal have en kontrakt inden han har fået lov til at arbejde, men de ved godt at den kun er gyldig hvis han får arbejdstilladelsen. Og næst har jeg bare at sige held og lykke:th2: Den besked vi fik da vi var derinde var at vi ikke skulle regne med det, men at der helt sikkert var en mulighed for at det kunne lykkes og at det var en forholdsvis ny problemstilling for dem at pendlere søger arbejdstilladelse. De ville kigge på sagen og det ville tage 3-4 måneder. Nu har vi lige rundet 3 måneder og vi venter stadig, men vi er optimister. Held og lykke:rose: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 Olana det lyder da optimistisk. Hvis det er sandt at I kan få en arbejdstilladelse uden om de regler som er opridset oven for, er jeg helt sikker på at der er rigtig mange der gerne vil vide hvordan. Er du sikker på at din mands arbejde ikke er på positivlisten eller lignende? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
olana 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2008 Ja, jeg er helt 100% sikker på at hans job ikke er på positivlisten. Der er heller ingen der siger at det lykkes, men udlændingeservice afviste det ikke ved skranken og sagde ligefrem at der godt kunne være en chance. Man bliver jo nød til at være optimistisk indtil man får en afvisning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2008 Min kone er kvalificeret til et greencard, pga uddannelse, sprog og tidligere jobs, men kan ikke få en arbejdstilladelse i DK, så længe vi er I Sverige og hun ikke er Svensk statsborger. Jeg kender en del andre par i samme situation. Så det skulle undre mig (/os) meget hvis I kunne snige jer igennem reglerne, nu vi er en stor gruppe som pænt må vente de 5 år, før vores ægtefælle bliver statsborger og dermed kan arbejder i hele EU. Så hvis I får positivt svar, skriv endelig hvordan og hvorledes, I vil blive helte blandt hele ÆUG i Sverige ! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2008 Der er to variationer, der kan bringes i spil. De er nu ikke så simple... 1) Som jeg forstår det, kan din bedre halvdel få svensk statsborgerskab efter to år, hvis du også har svensk statsborgerskab. Det skal dog bemærkes, at det tidligst kan ske to år efter, at du har fået det svenske statsborgerskab, så det betyder formentlig ikke så meget for jer i praksis. 2) Hvis I kan finde en arbejdsgiver, som godt vil hjælpe lidt til, og som er klar på, at der går 3-4-5 måneder før den nye medarbejder kan starte, er der faktisk mulighed for at søge om arbejdstilladelse direkte målrettet det job. Det betyder så, at han ikke må arbejde for andre arbejdsgivere, og at arbejdstilladelsen skal søges en gang årligt. Jeg kan forstå, at I faktisk har en potentiel arbejdsgiver. Forløbet er, at I søger om arbejdstilladelse på den danske ambassade i det land, hvor I bor (Sverige). I skal have ansættelseskontrakt der er underskrevet. For at sikre begge parter bør der stå i kontrakten, at der er forbehold for, at din mand kan få arbejdstilladelse. Derefter vil Udlændingeservice spørge det lokale beskæftigelessråd om det kan passe, at det ikke er til at skaffe arbejdskraft. I den forbindelse skal arbejdsgiveren dokumentere, at han har søgt efter arbejdskraft, men ikke har fundet nogle egnede personer. Et opslag i det lokale Jobcenter er nok. Hvis beskæftigelsesrådet er enige i, at det er vanskeligt at finde lagerarbejdere i DK, så vil din mand kunne få arbejdstilladelse til at arbejde for den arbejdsgiver, der har ansøgt om arbejdstilladelse. Tilladelsen gives for ét år af gangen, og kan derfor bortfalde, hvis reglerne ændres, eller beskæftigelsesrådet mener, at der nu er ledig arbejdskraft. Som sagt skal I regne med, at det tager 3-4 månder, hvis I er omhyggelige med at rykke tit og ofte. Der er en hel del, der arbejder i DK efter disse regler uagtet, at de hverken er læger, økonomer; tjener over 50.000 om måneden osv. Mouse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2008 Der er to variationer, der kan bringes i spil. De er nu ikke så simple... 1) Som jeg forstår det, kan din bedre halvdel få svensk statsborgerskab efter to år, hvis du også har svensk statsborgerskab. Det skal dog bemærkes, at det tidligst kan ske to år efter, at du har fået det svenske statsborgerskab, så det betyder formentlig ikke så meget for jer i praksis. 2) Hvis I kan finde en arbejdsgiver, som godt vil hjælpe lidt til, og som er klar på, at der går 3-4-5 måneder før den nye medarbejder kan starte, er der faktisk mulighed for at søge om arbejdstilladelse direkte målrettet det job. Det betyder så, at han ikke må arbejde for andre arbejdsgivere, og at arbejdstilladelsen skal søges en gang årligt. Jeg kan forstå, at I faktisk har en potentiel arbejdsgiver. Forløbet er, at I søger om arbejdstilladelse på den danske ambassade i det land, hvor I bor (Sverige). I skal have ansættelseskontrakt der er underskrevet. For at sikre begge parter bør der stå i kontrakten, at der er forbehold for, at din mand kan få arbejdstilladelse. Derefter vil Udlændingeservice spørge det lokale beskæftigelessråd om det kan passe, at det ikke er til at skaffe arbejdskraft. I den forbindelse skal arbejdsgiveren dokumentere, at han har søgt efter arbejdskraft, men ikke har fundet nogle egnede personer. Et opslag i det lokale Jobcenter er nok. Hvis beskæftigelsesrådet er enige i, at det er vanskeligt at finde lagerarbejdere i DK, så vil din mand kunne få arbejdstilladelse til at arbejde for den arbejdsgiver, der har ansøgt om arbejdstilladelse. Tilladelsen gives for ét år af gangen, og kan derfor bortfalde, hvis reglerne ændres, eller beskæftigelsesrådet mener, at der nu er ledig arbejdskraft. Som sagt skal I regne med, at det tager 3-4 månder, hvis I er omhyggelige med at rykke tit og ofte. Der er en hel del, der arbejder i DK efter disse regler uagtet, at de hverken er læger, økonomer; tjener over 50.000 om måneden osv. Mouse Dette stemmer ikke overens med hvad jeg har fået afvide af US og ÆUG. Har du selv fået en sådan arbejdstilladelse eller kender nogle som du kan henvise til, jeg vil meget gerne høre flere detaljer hvis det er muligt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2008 Dette stemmer ikke overens med hvad jeg har fået afvide af US og ÆUG. Har du selv fået en sådan arbejdstilladelse eller kender nogle som du kan henvise til' date=' jeg vil meget gerne høre flere detaljer hvis det er muligt?[/quote'] Ja, det har jeg. Jeg har været medejer af en restaurant, hvor vi fik en asiatisk kok til DK på den måde. Han fik - så vidt jeg ved - fornyet opholdstilladelsen i marts i år. Det er stort set som jeg beskrev: Hvis der er tale om et arbejde, hvor beskæftigelsesrådet vurderer, at det ikke er muligt at finde arbejdskraft, og hvor arbejdsgiveren har prøvet - så kan det faktisk godt lade sig gøre. Der skal dog være tale om uddannet arbejdskraft (i det her tilfælde en kok). Jeg kan ikke huske alle detaljerne (er ikke så ung længere :)), men han skulle henvende sig på ambassaden, hvor han udfyldte en blanket, derudover skulle han medbringe en ansættelseskontrakt (se oven for ift. forbehold), pas, et par pasfotos, uddannelsesbevis, dokumentation for, at han havde arbejdet som kok i praksis. Det hele i 2 eksemplarer. Nå jo: Og så skulle vi (restauranten) dokumentere, at vi havde forsøgt at hverge personale. Det gjorde vi igennem Jobcentrets / AF's database, hvor der var et jobopslag i et par måneder. Der kom et par stykker forbi og reagerede på opslaget, men ingen kvalificerede, og de fleste ville også bare have dokumentation for, at de var aktivt søgene. Som jeg også skrev oven for, var det en proces, der tog omkring 4 måneder - og jeg rykkede flere gange for svar. Mouse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2008 Ja, det har jeg. Jeg har været medejer af en restaurant, hvor vi fik en asiatisk kok til DK på den måde. Han fik - så vidt jeg ved - fornyet opholdstilladelsen i marts i år. Det er stort set som jeg beskrev: Hvis der er tale om et arbejde, hvor beskæftigelsesrådet vurderer, at det ikke er muligt at finde arbejdskraft, og hvor arbejdsgiveren har prøvet - så kan det faktisk godt lade sig gøre. Der skal dog være tale om uddannet arbejdskraft (i det her tilfælde en kok). Jeg kan ikke huske alle detaljerne (er ikke så ung længere :)), men han skulle henvende sig på ambassaden, hvor han udfyldte en blanket, derudover skulle han medbringe en ansættelseskontrakt (se oven for ift. forbehold), pas, et par pasfotos, uddannelsesbevis, dokumentation for, at han havde arbejdet som kok i praksis. Det hele i 2 eksemplarer. Nå jo: Og så skulle vi (restauranten) dokumentere, at vi havde forsøgt at hverge personale. Det gjorde vi igennem Jobcentrets / AF's database, hvor der var et jobopslag i et par måneder. Der kom et par stykker forbi og reagerede på opslaget, men ingen kvalificerede, og de fleste ville også bare have dokumentation for, at de var aktivt søgene. Som jeg også skrev oven for, var det en proces, der tog omkring 4 måneder - og jeg rykkede flere gange for svar. Mouse Okay, det giver stof til eftertanke, tak :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
olana 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2008 Tak for opbakningen mouse:) Dine ord er fuldstændig som dem vi fik inde på Udlændingeservice:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Datski_kille 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2008 Igang med bøgerne Det er ikke så nemt at finde arbejde i sverige når man ik taler flydende svensk! Jeg har bare brug for svar fra dem der har prøvet at søge på denne måde. Måske var det bedre om din mand begyndte at studere lidt mere svensk istedet. Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige er det vel kun rimligt at man også lærer sproget. Har selv en udenlandsk kone der har haft det svenske som første priotet, og efter 15 måneder var SFI, SAS, svenska A+B overstået. Det giver en større respekt hos svenskerne og et væsenligt større selvværd. Det giver ikke nødvendig vis et job, men så bruges tiden med div. interessekurser på svensk, for at få språkpraktik, som er utrolig vigtigt. Han er udlænding i et fremmede land. Der skal knokles for at opnå noget. Intet bliver foræret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2008 Måske var det bedre om din mand begyndte at studere lidt mere svensk istedet. Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige er det vel kun rimligt at man også lærer sproget. Har selv en udenlandsk kone der har haft det svenske som første priotet, og efter 15 måneder var SFI, SAS, svenska A+B overstået. Det giver en større respekt hos svenskerne og et væsenligt større selvværd. Det giver ikke nødvendig vis et job, men så bruges tiden med div. interessekurser på svensk, for at få språkpraktik, som er utrolig vigtigt. Han er udlænding i et fremmede land. Der skal knokles for at opnå noget. Intet bliver foræret. Hej Datski Jeg giver dig ret i at det er en god ide at lære sproget for indvandrer/udlændinge som kommer til et nyt land. Min kone har afsluttet SFI på komvux og taler sådan noglelunde svensk. Om det er nok til at få et job må tiden vise. Ellers prøver jeg at lære hende dansk, så hun evt kan arbejde i DK på et senere tidspunkt. HVad er SAS og SVENSKA A+B, er det de kurser der svarer til gymnasie-nivaeu? Er de også gratis? Det er da en super ide med andre interessekurser, for at træne sproget. Har I fundet nogle gode/billige nogle af slagsen? /Lasse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Datski_kille 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2008 Hej Datski Jeg giver dig ret i at det er en god ide at lærer sproget for indvandrer/udlændinge som kommer til et nyt land. Min kone har afsluttet SFI på komvux og taler sådan noglelunde svensk. Om det er nok til at få et job må tiden vise. Ellers prøver jeg at lære hende dansk, så hun evt kan arbejde i DK på et senere tidspunkt. HVad er SAS og SVENSKE A+B, er det de kurser der svarer til gymnasie-nivaeu? Er de også gratis? Det er da en super ide med andre interessekurser, for at træne sproget. Har I fundet nogle gode/billige nogle af slagsen? /Lasse SAS= Svensk som Andra Sproket er et tilbud fra Komvux som efterfølger af SFI. Svenska A+B er ligeledes Komvux på gymnasieniveau. Og ja - De er gratis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites