Jump to content
Sveske24

Dansk bosiddende Ejer af Svensk Bil

Recommended Posts

At brobizzen er i din kærestes navn beviser da intet. Der er mange' date=' som bor i Sverige, der har 2 eller flere brobizzer, hvor man låner en eller flere ud til venner og familie, så de kan besøge dem noget billigere.[/quote'] Det er SKAT der har bevisbyrden i denne slags sager, så ingen problemer med dit scenarie. Og SKAT der skal bevise, at det er Den dansk bosiddende person, der har siddet bag rettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har nu snakket med skat og færdselsstyrelsen. Skat siger at man sagtens kan stå på som ejer, færdselsstyrelsen siger at det er ulovligt at eje en bil i sverige hvis man bor i dk, man skal have en eller anden form for bopæl i sverige (Det sagde receptionisten). Så nu er jeg tilbage til start punktet, jeg bad skat om de kunne hjælpe mig med en bindende svar, det var ikke noget de gjorde sagde medarbejderen. Færdselsstyrelsen fortalte mig yderligere at hvis man køre tit i DK skal man hente en slags køre tilladelse, selvom man kun køre i DK for at være på arbejde!? Er det noget i andre kender noget til, fordi det kom bag på min kæreste da han aldrig har hørt om at man skal indhente nogen tilladelse når man bor i sverige og arbejder i dk ? /Nina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan vil DU dokumentere' date=' at det er din kæreste, som sidder bag rattet, når bilen krydser sundet??[/quote'] Faktisk ret nemt. "Broen" tager et billede når du kører igennem anlægget. Der kan man se føreren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øh... Hvad? :D
hehe Ja men de sagde at hvis man bor i Sverige, har svensk bil og køre tit i DK så skal man indhente en slags køre tilladelse hos færdselsstyrelsen, for at kunne køre lovligt i DK, det er hvis man køre tit her i Kbh. /Nina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faktisk ret nemt. "Broen" tager et billede når du kører igennem anlægget. Der kan man se føreren.
Passer ikke helt, kameraet tager et billede af nummer pladen og ikke føreren. Man vil ikke kunne bevise hvem det er der har kørt bilen. Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hehe Ja men de sagde at hvis man bor i Sverige, har svensk bil og køre tit i DK så skal man indhente en slags køre tilladelse hos færdselsstyrelsen, for at kunne køre lovligt i DK, det er hvis man køre tit her i Kbh. /Nina
Det har jeg umiddelbart ikke hørt noget om... Har da en kollega der også bor i sverige, det har han da heller ikke nævnt noget om... Ville jeg da mene at han ville hvis det var noget der var nødvendigt for at jeg kunne komme lovligt på arbejde :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det har jeg umiddelbart ikke hørt noget om... Har da en kollega der også bor i sverige' date=' det har han da heller ikke nævnt noget om... Ville jeg da mene at han ville hvis det var noget der var nødvendigt for at jeg kunne komme lovligt på arbejde :D[/quote'] Det er så (igen) en meget lidt vidende person som udtaler sig fra Færdselsstyrelsen. Bor man i Sverige men kører tit i DK skal man IKKE have nogen tilladelse til det. Reglerne for dig vil være sådan her: Du må gerne eje en svensk bil selvom du bor i DK (hvis VV er med på balladen). Hverken SKAT eller nogen anden kan gøre noget som helst ved det sålænge du ikke bruger bilen i DK - og her mener jeg helt seriøst at du ikke kan bruge den til så meget som en milimeter kørsel i DK uden at risikere at blive straffet. Reglen for personer bosiddende i DK og som vil køre i en udenlandsk indregistreret bil siger at de enten skal indhente tilladelse fra SKAT (hvis det drejer sig om transit kørsel gennem DK) eller at den (udenlandske) ejer skal være med. Men i og med du er ejer og bor i DK kan du ikke opfylde det krav. Derudover er det værd at bemærke at den tilladelse man kan få fra SKAT til transitkørsel gælder en bestemt rute og der må under ingen omstændigheder fraviges fra den overhovedet. Ellers risikerer man ballade... Så summasummarum - du må gerne eje en SE bil og bo i DK, men du må bare ikke bruge den i DK uden indhentet tilladelse fra SKAT til transitkørsel. Hvem der ellers anvender den af udenlandsk bosatte personer er SKAT uvedkommende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Medmindre det er ändret inde for de sidste 4 år' date=' så er der billeder af ALLE i bilen.[/quote'] Ja, det mener jeg også - eller et billede som det ATK'erne tager, hvor føren som minimum er med. Nu er det bare sådan at broen IKKE må udlevere billederne til os - også selvom vi kan bevise at det er ens egen bil. Jeg forsøgte for ca. ét års tid siden at få et sådan billede, som dokumentation for at jeg havde passeret broen den 22. okt. 2007 - hvor VV mente at jeg havde være en tur i Stockholm uden at betale for at køre ind i byen - men et sådan billede kunne jeg ikke få udleveret. Det kunne kun lade sig gøre hvis de fik en dommerkendelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites