Jump to content
larsk

Saab 9-3 Aero erfaringer

Recommended Posts

Jeg går og lurer på en ny/nyere Saab 9-3 Aero 2,8TS Kombi, og ville høre om der er nogle her, der har erfaringer med modellen, som jeg kunne have glæde af at høre om. :confused: Og Ja, jeg frygter det er alderen der trykker, når jeg pludselig ser på Saab, men der er logik og rationale bag, og det er, at man får meget til prisen i både komfort og motorkraft. Og så kan den endda forstærkes i ydelse i nemme trin fra udskiftning af motorstyring til omlægning til valgfri E85 og maksimal ydelse. :th2: Køn er den ikke, og med GM bagved er det nok så som så med det inovative. Motoren er f.eks. australsk har jeg læst. Og modellen har en amerikansk søsterbil :sick: Men er der problemer med stabilitet, køreegenskaber, rust eller lignende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik min første Saab som 18årig, og har ikke ejet andre mærker end Saab siden. Sværger dog til de gamle modeller, altså fra dengang en Saab var en Saab og ikke en opel i forklædning.:laugh: Men uanset hvad er det en dejlig bil sådan en 9-3 Aero. En lille chip og du er godt kørende. Er i øvrigt medlem af Saab Klub Danmark, som har et fortrinligt forum. Jeg kan kun anbefale dig at lave et indlæg derinde, i mangel af ejere med egen erfaringer her på siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fik min første Saab som 18årig, og har ikke ejet andre mærker end Saab siden. Sværger dog til de gamle modeller, altså fra dengang en Saab var en Saab og ikke en opel i forklædning.:laugh: Men uanset hvad er det en dejlig bil sådan en 9-3 Aero. En lille chip og du er godt kørende. Er i øvrigt medlem af Saab Klub Danmark, som har et fortrinligt forum. Jeg kan kun anbefale dig at lave et indlæg derinde, i mangel af ejere med egen erfaringer her på siden.
Tak for svaret, og al ære til din trofasthed mod mærket, men det jeg håbede også at høre fra de som også har haft bmw, audi og mercedes, og derfor kunne sætte modellen i relief. Det oplagte alternativ (for mig) er en Mercedes Benz C kombi, hvor jeg enten må betale en del mere eller gå på kompromis med alder, kørte kilometer, komfort eller motorkraft. Saab'en giver tilsyneladende mere for pengene på disse områder, så jeg leder naturligvis efter fejl i regnestykket :p Men det undrer mig dybest set ikke, at der ikke er mange svar. Saab giver ikke den samme streetcred og luksusfølelse, med sit opelpræg og morfar-stil. Jeg er i hvertfald blevet pænt chokeret de gange hvor jeg er blevet 'taget' i accellerationen af en Saab :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det oplagte alternativ (for mig) er en Mercedes Benz C kombi, hvor jeg enten må betale en del mere eller gå på kompromis med alder, kørte kilometer, komfort eller motorkraft. Saab'en giver tilsyneladende mere for pengene på disse områder, så jeg leder naturligvis efter fejl i regnestykket :p
Tjah, jeg overvejer at gå på kompromis, og kigge på en Mercedes diesel, istedet for min Saab ... men håber naturligvist på at de kommer med en storebror til den nye 1.9TTiD i en 9-5
Men det undrer mig dybest set ikke, at der ikke er mange svar. Saab giver ikke den samme streetcred og luksusfølelse, med sit opelpræg og morfar-stil. Jeg er i hvertfald blevet pænt chokeret de gange hvor jeg er blevet 'taget' i accellerationen af en Saab :eek:
Der er helt sikkert ikke meget streetcred i en Saab, medmindre du har pimped den .... og det er sgu næsten synd. Hvis man er til den slags, er der andre biler der er mere velegnede. Luksusfølelsen er dog tilstede i Aero modellerne, ingen tvivl om det ... den eneste måde man kan nå frem til Opel eller Morfar, er vist hvis man ikke har prøvet at køre en ... Du er velkommen til at tage en prøvetur i min 9-5 Aero ... og hvis vi skal teste accelerationen, kan jeg da fylde lidt 98 oktan i tanken ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er helt sikkert ikke meget streetcred i en Saab, medmindre du har pimped den .... og det er sgu næsten synd. Hvis man er til den slags, er der andre biler der er mere velegnede.
Jeg har nu intet ønske om at have en pimped up model, men mente mere at de 3 tyske mærker, alle har et stærkt luksuspræg, som saab ikke udstråler i min opfattelse.
Luksusfølelsen er dog tilstede i Aero modellerne, ingen tvivl om det ... den eneste måde man kan nå frem til Opel eller Morfar, er vist hvis man ikke har prøvet at køre en ... Du er velkommen til at tage en prøvetur i min 9-5 Aero ... og hvis vi skal teste accelerationen, kan jeg da fylde lidt 98 oktan i tanken ;)
Har prøvet at køre Saab et par gange, og den ene gang en 9-5 Aero. Så, mange tak for tilbuddet :th2:, men jeg tror jeg har en ide om bilens evner og ydelse. Jeg er, som sagt ikke vild med udseende og interiør, men egentlig ret tilfreds med anonymiteten. Når jeg holder i fruens SLK inde i KBH K, så udløser den både meget interesse og misundelse. Jeg frygter, at den en dag bliver keyed. Det er normalt ikke udseende jeg vælger bil efter (som subaruejer er jeg vist sat i bås - ikke mange genkender mærket). Blød hat imaget kan jeg overleve, men jeg er bare lidt usikker på om der er ting/problemer jeg overser, ved at være ejer af en Saab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er normalt ikke udseende jeg vælger bil efter (som subaruejer er jeg vist sat i bås - ikke mange genkender mærket). Blød hat imaget kan jeg overleve' date=' men jeg er bare lidt usikker på om der er ting/problemer jeg overser, ved at være ejer af en Saab.[/quote'] Jeg tror du kan være ganske rolig! Jeg har en kammerat der kører Aero og han har aldrig nævnt et dårligt ord omkring bilen til mig. Den er tilmed ret hurtig og designmæssigt synes jeg faktisk den er pæn. Jeg synes der bliver givet et godt råd længere oppe i tråden om at oprette samme emne inde på Saab klubbens hjemmeside. BMW eller ej, sådan en Saab er en fin bil!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede selv en 9-5 men efter en køretur i en spritny længtes jeg efter min 7 år gamle Volvo. 9-3 er sikkert en kende bedre end 9-5 men begge biler er håbløst forældede - dermed den stærke pris. Hvis man køber en ny skal man nok være forberedt på et blodrødt værditab. Desuden: Ombygger du til Ethanol kan du være sikker på dyre reparationer i indsprøjtningssystemet og deslige efter et par år. Smøreevnen er ikke eksisterende for ethanol og med de højtrykssystemer bilerne kører med idag kan du være sikker på at brænde pumper, pakninger ventiler osv. af i indsprøjtningssystemet. Den seneste måling fra motormännen viser sjovt nok flere saaber med havarier i indsprøjtningssystemet - der er ingen langtidserfaringer med dette - men det kommer snart - og det bliver dyrt for ejerne! VH EjS

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

9-5 kom jo allerede i 98 og 9-3 kom sent 02` derfor er 9-3 opbygget med en nyere teknik end 9-5 der er noget gammeldags. Jeg havde hoppet på sådan en 9-3 aero med det samme, du får meget mere for pengene end hos audi osv. Det er da også lidt fedt at gå mod strømmen. Designet mener jeg er noget af det fedeste, der har været på markedet de sidste par år når det gælder personvogne, dog er den nye a4 da oppe på siden af den. Men prøv den da og en audi også så kan du jo se derefter. L

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Jeg går og lurer på en ny/nyere Saab 9-3 Aero 2,8TS Kombi, og ville høre om der er nogle her, der har erfaringer med modellen, som jeg kunne have glæde af at høre om. :confused: Og Ja, jeg frygter det er alderen der trykker, når jeg pludselig ser på Saab, men der er logik og rationale bag, og det er, at man får meget til prisen i både komfort og motorkraft. Og så kan den endda forstærkes i ydelse i nemme trin fra udskiftning af motorstyring til omlægning til valgfri E85 og maksimal ydelse. :th2: Køn er den ikke, og med GM bagved er det nok så som så med det inovative. Motoren er f.eks. australsk har jeg læst. Og modellen har en amerikansk søsterbil :sick: Men er der problemer med stabilitet, køreegenskaber, rust eller lignende?
Sjovt/tilfældig nok møder jeg en sort Saab 9-3 Aero 2,8TS et par gange om ugen lige ved betalingsanlægget mod DK om morgenen og jeg NAPPER ham hver gang i min tunge MB E350 kombi (W211), specielt efter 100 hvor min virkelig trækker fra!! Saab 9-3 Aero 2,8TS : Mange kræfter for få penge, men lidt morfar:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sjovt/tilfældig nok møder jeg en sort Saab 9-3 Aero 2,8TS et par gange om ugen lige ved betalingsanlægget mod DK om morgenen og jeg NAPPER ham hver gang i min tunge MB E350 kombi (W211), specielt efter 100 hvor min virkelig trækker fra!! Saab 9-3 Aero 2,8TS : Mange kræfter for få penge, men lidt morfar:)
Morfar - siger manden der kører i MB e-klasse kombi - rofl det er sq da hykleri hehe. Mindst lige så meget morfar også din bil da :D dog mere klasse end saab hehe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LOL, er du sikker på at han har opdaget at i kører om kap?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Morfar - siger manden der kører i MB e-klasse kombi - rofl det er sq da hykleri hehe. Mindst lige så meget morfar også din bil da :D dog mere klasse end saab hehe
Bassedreng: Jeg skrev ikke noget om at MIN ikke er morfar, svarede bare på min mening omkring Saaben!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
LOL' date=' er du sikker på at han har opdaget at i kører om kap?[/quote'] Det er jeg RIGTIG sikker på......årsagen til at jeg vinder er hverken HK eller vægt, MEN at MB´s 7-trins automat er væsentlig hurtigere end Saab´s oldtidsautomatgear!! PS: Er på INGEN på stolt af min bil´s præstationer og kommer fra en 997S, men syntes jeg bare lige jeg ville berette om mine "morfar"-fights:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg RIGTIG sikker på......årsagen til at jeg vinder er hverken HK eller vægt, MEN at MB´s 7-trins automat er væsentlig hurtigere end Saab´s oldtidsautomatgear!! PS: Er på INGEN på stolt af min bil´s præstationer og kommer fra en 997S, men syntes jeg bare lige jeg ville berette om mine "morfar"-fights:laugh:
Hehe jeg kedet mig, og du er et sjovt offer for lidt morfar jokes :D Jeg kører jo selv i morfar mercer :D en uge eller 2 endnu i hvert fald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Hehe jeg kedet mig, og du er et sjovt offer for lidt morfar jokes :D Jeg kører jo selv i morfar mercer :D en uge eller 2 endnu i hvert fald.
Hva fanden, er du så heldig at nogle vil købe din Mercer?......(hmm me not:()

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow - har en kollega i DK, som gerne skulle købe den :D men hun får den også billigt hehe - men mere end hvad en forhandler vil give i sverige heh. Anyway, går det helt galt - så ryger den til en forhandler, jeg har afskrevet tabet allerede, da jeg købte bilen. Det var en investering i luksus og sjov :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen herinde der har erfaring med, eller har prøvet 9-3 1.9TTiD ? Jeg har en kollega som har en årgang 2002 9-5 2,3T og den er rigtig dejligt tyst. Jeg leder efter en støjsvag bil, men lidt motorkraft og god økonomi, og Saab ser faktisk ud til at kunne dette når den med 180HK "kun" bruger 5,8L/100km.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen herinde der har erfaring med, eller har prøvet 9-3 1.9TTiD ? Jeg har en kollega som har en årgang 2002 9-5 2,3T og den er rigtig dejligt tyst. Jeg leder efter en støjsvag bil, men lidt motorkraft og god økonomi, og Saab ser faktisk ud til at kunne dette når den med 180HK "kun" bruger 5,8L/100km.
Alt efter hvad man er til, er det en "fornuftig" bil... jeg vil gerne have automat gear i min dyt, så den bliver noget dyrere at køre i. http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97271.asp?bilID=513820 vs http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97271.asp?bilID=513810 Sig til hvis du tager ud at prøvekøre en TTiD ... jeg er ret nysgerrig :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige søgt så meget om saab, meeen... Jeg har haft fornøjelsen af at side i en 9.3 Aero(en svensk kollega i stockholm), der var sgu ikke meget plads bagi, men den rykkede da pænt. Har nu haft en toyota avensis 2.2 d-cat siden sommer, der er er trods alt 177hk(400nm) og stort set 14,5-15 km ltr ved rimelig ung kørsel... Og service priser som service niveau kan jeg kun sige er helt iorden. Det giver ikke det samme som at komme kørende i en (jeg vil ikke være fordomsfuld) std. dansker bil fra sverige (audi, mb, bmw etc.), men sidder skide godt og transportere en komfotabelt fremad. Så hvis det ikke er status, men fornuft så overvej en tur i sådan en - jeg har aldrig fortrudt! :) P.S. Kommer snart ny model - så kan sikkert finde en lækker pris på en ældre(serie 2) model.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites