Jump to content
olana

Gravid og lidt forvirret

Recommended Posts

Hejsan:) Ja jer er så lidt forvirret og håber at der er nogle der kan rede trådene ud for mig. Eller i hvert fald gøre et kvalificeret forsøg. Jeg er gravid i 11. uge og har valgt at jeg skal føde i Malmø i stedet for Kbh og følger derfor alle undersøgelserne herovre også. Men nu finder jeg ud af at de ikke tilbyder nakkefoldscanning i Sverige med mindre man er over 35 og den vil jeg bare vildt gerne have. Måske er jeg lidt paranoid, men der er sygdom i min mands familie som jeg vil være sikker på ikke følger os. Er der nogen der har nogle erfaringer med det samme problem eller et godt råd til hvad vi kan gøre? Det er klart at det nemmeste ville være at betale sig fra den på en privat klinik. Men hvis der skulle være andre muligheder kan vi sagtens bruge de penge til noget andet. Det skal siges at jeg har fået en tid til en læge på vårdcentralen i næste uge for at snakke min sag og så kan jeg håbe på at han indstiller mig til NF alligevel. Men da jeg der allerede er i 12. uge tænker jeg at have en plan B. Nogen der har været glade for at føde i Malmø?:rose:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan da komme med min erfaring som er Dug frisk. Sønnikke er 14 dage idag :D JEg går ud fra du arbejder i DK? Hvis du gør det så har du ret til lægehjælp inkl graviditets undersøgelser i dk også. Få hurtigts muligt booket en tid til nakkefold og undlad at sige til dem til at starte med du føder i malmö. Min kæreste gik både på hvidovre og malmö til undersøgelse. For de tilbyder lidt forskelligt nemlig. Mht UMAS som malmö sygehus hedder. FANTASTISK oplevelse!!! JEg har aldrig nogensinde følt mig så velkommen og godt behandlet på et sygehus!!! Ligeledes den pleje, behandling min kæreste fik. Deres føde afd. prenatal og BB er helt ny renoveret. Det er super lækkert. Vi brugte 1 uge derinde med før og efter tid så jeg vil mene vi har haft tid til at opleve lidt af hvert! Kan varmt anbefale Malmö! Et lille tip til når du skal føde og hvis i kører i bil derind. Parker ude på vejen ved søen. Kan ikke huske hvad den hedder. Der koster det kun 5kr i timen mellem 9-18. På hospitalets område koster det 15kr i timen døgnet rundt. Når man er længe derinde og flere dage kan man godt mærke forskel :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja jer er så lidt forvirret og håber at der er nogle der kan rede trådene ud for mig. Eller i hvert fald gøre et kvalificeret forsøg. Jeg er gravid i 11. uge og har valgt at jeg skal føde i Malmø i stedet for Kbh og følger derfor alle undersøgelserne herovre også. Men nu finder jeg ud af at de ikke tilbyder nakkefoldscanning i Sverige med mindre man er over 35 og den vil jeg bare vildt gerne have. Måske er jeg lidt paranoid, men der er sygdom i min mands familie som jeg vil være sikker på ikke følger os.
Uden at gide at läse de tråde der henvises til, så burde du få tilbudt scanningen, når der er sygdom (går ud fra at det er downs syndrom, ellers ser jeg ikke sammenhängen...) i din mands familie, det er ihvertfald hvad jeg fik at vide for nyligt. Men som BS siger, få det gjort i DK i stedet, når du nu har ret til det og er i 11. uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik at vide af min jordemoder, at hvis man virkelig gerne ville have den scanning og der er beläg for det i form af sygdom, så ville man også kunne få den. Jeg har födt herovre på MAS to gange for hhv. 4 år siden og for 1 år siden, og begge gange var det rigtigt gode oplevelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for de gode svar;) Jeg har idag kontaktet Rigshospitalet og fundet ud af som nogen af jer sagde at der ingen problemer er med at få den lavet der. Jeg skal ind i morgen og ha taget blod og skal så bare lige ha bestilt tid til NF på hjemmesiden i aften. Er en hel del mere rolig nu:) Jeg fik atvide på scanningsafdelingen at så længe jeg har mit grænsegængerbevis er jeg berettiget til behandling begge steder også samtidig. Er der nogen af jer kloge hoveder der ved hvordan det foregår med barselspenge? Selvfølgelig får jeg de første måneder fra min arbejdsplads i Dk, men resten skal man have dem fra Sverige eller Dk? Go`aften

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Resten af tiden efter "løn under barsel" skal dækkes af kommunen din arbejdsplads ligger i. Og et godt råd.... Tag op på kommune-kontoret og tal face-to-face med en sagsbehandler og få en "plan" over dine penge PÅ SKRIFT !!!!! Ellers går der bare ged i den og du står uden dagpenge i en periode.....Been there - done that ! Tillykke med graviditeten :D Rettelse: Ja det er ikke mig der har fået barsels-penge i drillepinde :) Det er jo fruen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen af jer kloge hoveder der ved hvordan det foregår med barselspenge? Selvfølgelig får jeg de første måneder fra min arbejdsplads i Dk, men resten skal man have dem fra Sverige eller Dk? Go`aften
Brug søgefunktionen og du vil finde en del tråde (og svar) på dit spørgsmål:) (og NEJ, dette er ikke et surt indlæg, men ment som en hjælp til Olana!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det gör de ikke. Jeg fik den 30 juni et barnebarn med DS, han blev födt på MAS af en svensk mor på 29. Jeg har siden fundet ud af at man skal jeg bede om det og betale for det. Han var iövrigt det 8'ende barn födt med DS på MAS i år

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites