CAC 10 Anmeld indhold Skrevet October 26, 2008 Er her nogen der har erfaringer med bagemaskiner. Vi overvejer at anskaffe en af slagsen, men vil gerne høre om folks egne erfaringer. Hvad med mel- er det nødvendigt at bruge melblandinger, eller kan man bare bruge almindeligt mel? Jeg har set nogen steder at de snakker om at der skal være en vist procentdel protein i melet? På forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Vi havde sådan en - dengang de var på tilbud i Netto kom jeg til at købe en. Prøvede af flere omgange at få noget godt ud af den, men det blev ærlig talt ikke særlig godt - ikke dårligt - men bare kedeligt brød. Plus den larmer, så det der med at vågne op til friskbagt brød er altså lige indledt med støj og knurren noget tid inden mens den ælter. Den stod så og samlede støv noget tid - og røg derefter på genbrugspladsen. Det var bestemt noget af det mindst nyttige jeg har købt til dato. Køb en foodprocessor eller røremaskine hvis du ikke gider ælte dej i hånden og bag manuelt derudover - det vil jeg foreslå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 ...Det var bestemt noget af det mindst nyttige jeg har købt til dato. Den har jeg hørt før om bagemaskiner. Af samme årsag har jeg aldrig taget springet ud i det. Så hellere manuelt....selvom det heller aldrig er blevet til noget Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Jeg er super glad for vores bagemaskine og ville nødigt undvære den. Bruger den primært til at ælte og hæve dejen, hvilket tager den en lille times tid... Og så er det virkelig også skønt at man kan vågne til nybagt brød i weekenden ( vores kan nemlig times ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Jeg har også en med timer funktion. Har brugt den nogle gange og får også ok brød ud af det. Jeg bruger den dog mest til at lave pizza dej med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Netop det med at lave dej - pizzadej. Der har vi sådan en lille food processor / rivemaskine / osv. Den er super hurtig til lige at ælte en gang dej til pizza fx. Det tager 5 minutter så er den æltet - og så sætte den til at hæve i en skål. Hvad morgenbrødet i weekend'en angår så fiser jeg hellere forbi bageren og henter - jeg syntes aldrig det blev godt i maskinen - men det KAN selvfølgelig bare være det var en skidt/dårlig model vi havde. Og så det der fjollede hul i bunden fra rørepinden, tørmælk, tørgær, osv... Vær også OBS på at den ikke kan bage boller... Hehe.... ;) Nå men alt i alt syntes jeg ikke rigtig der var den store gevinst for os, det tager ikke længere tid at røre dej i food processor og så forme brød i den form man nu syntes det passer. Og når det så er sagt - så er den eneste brøddej vi producerer selv her i huset egentlig pizzadej... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Jeg har muligvis haft samme Netto-model og må sige, at jeg er enig i konklusionen - jeg var heller ikke imponeret. Det var udemærket i starten (bortset fra hullet i midten), men det var som om den efterhånden kunne finde mindre og mindre ud af det med brødbagning. For mit eget vedkommende bliver det altså bedre af lidt "manuel kærlighed". Det tager måske lidt længere tid (har fx brugt hele dagen i dag på en gang rugbrød), men resultatet bliver også det bedre. Og mens dejen hæver kan man jo lave noget andet :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Er her nogen der har erfaringer med bagemaskiner. Vi overvejer at anskaffe en af slagsen, men vil gerne høre om folks egne erfaringer. Hvad med mel- er det nødvendigt at bruge melblandinger, eller kan man bare bruge almindeligt mel? Jeg har set nogen steder at de snakker om at der skal være en vist procentdel protein i melet? På forhånd tak For lige at uddybe min anbefaling af maskineriet, så synes jeg i starten at det var svært at finde opskrifter til at bruge. Men efter lidt tid har jeg lært bare at smide hele dynen i og lade maskinen gøre arbejdet... Jeg har aldrig brugt tørmælk og aldrig anvendt en opskrift specielt egnet til bagemaskiner. Af praktiske årsager bruger jeg tørgær, men det er mest fordi det kan holde sig, og jeg normalt glemmer den "almindelige" halve pakke i køleskabet --> spild... Det eneste jeg sørger for er, at tørgæren ikke ligger i fugt når maskinen sættes i gang, og bruger jeg mælkeprodukter sætter jeg maskinen koldt hvis den skal times til morgenbordet og dermed stå natten over. For et år siden skulle jeg til bryllup hvor jeg havde tilbudt at lave pølsehorn som skrub-af-mad, og det tog mig, en veninde og maskinen 8 timer at lave uendelige portioner bolledej - jeg ville slet ikke gætte på hvor længe det ville have taget os uden... Efter den erfaring lånes maskinen ofte ud til andre veninder der skal forsøge lidt det samme... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 jeg takker for input, og tror faktisk jeg svinger forbi Bilka hvor de har en bagemaskine på udsalg :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2008 I love min bagemaskine... Jeg er nu inde på nr. 3 bagemaskine på 12 år eller noget i den retning. Den første var min mors aflagte, der bagte cylinderformede brød :-) Man behøver ikke bruge melblandinger. Vi har efterhånden lært at vores maskine fungerer godt med kombinationen 7 dl tørt, 2½ dl væske eller til et stort brød 10 dl tørt og 3½ dl væske. (Trial and error-metoden er praktiseret!). Og så bruger vi tørgær, fordi det er nemt. Hovedreglen er at omtrent halvdelen af melet skal være lyst mel, og resten kan være grahamsmel, fuldkornsmel, klid, havregryn osv. Plus en sjat olie, lidt salt, lidt honning til gæren, og tørgær. Timer på, tryk på knappen, og frisk brød næste morgen. Da jeg boede på kollegie havde jeg bagemaskinen lige uden for min værelsesdør, og efter 2-3 nætter hørte jeg den ikke mere. Jeg hører heller ikke bagemaskinen nu - lige så lidt som jeg hører opvaskemaskinen og avisbudet når jeg sover! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2008 Ja til friskbagt brød hver morgen - så kan jeg godt se at det er smart! :) På hverdagsmorgener her bliver det mest til all-bran med mælk, frisk juice og kaffe - det kræver ingen maskine! Men den larmer altså mere end en god opvaskemaskine - det vil jeg fastholde... Ahja, jeg er nok bare gammel siden jeg ikke syn's det er smart og hellere vil fise til bageren i weekenden hvis det skal være brød... Ligesom min mor der ved flere lejligheder har stået og set på vores opvaskemaskine mens den kører og udtalt... "Guuud - men bruger den virkelig TO timer på at vaske op? Det tager jo ingen tid i hånden"... Og hver gang har jeg så kunne sige "Næh mor, men man behøver til gengæld ikke stå og se på den mens den kører"... Og så skyller den også af :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites