Jump to content
Guest jxhab

Fartbøder i Det Svenske

Recommended Posts

Guest jxhab

* Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg: 1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr 11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr 16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr 21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr 26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr, 31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren. * Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg: 1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor 11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr 16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr 21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr 26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr 31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr 36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor. 41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor. Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren. Læs evt. mere her om bøder m.m. http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvornår er det man får frakendt kørekort ? er det ved 30% overskridning ?
I sverige er reglerne enklere og har mere konsekvens :eek: Man får, rent administrativt, inddraget kørekortet i 3 til 6 måneder ved hastighedsoverskridelser der er mindst 30 km/t over begrænsningen. Dog er det kun 20 km/t, hvor grænsen er 30 km/t (det vil sige du kommer af med kortet i 3 måneder for at køre 50+ i en 30 km/t-zone). Det er länet, der administrerer reglerne, forudsat sagen ikke er så grov at den er gået til åklageren, og som udgangspunkt får du lov til skriftligt at fremlægge formildende omstændigheder og grunde til du ikke kan undvære kortet. Det kan give en nedsættelse i perioden, men ikke kortere end 1 måned. Kører du i periode forlænges den med 6-12 måneder alt efter grovhed, og i gentagelsestilfælde går sagen til åklageren. (Du får naturligvis også bøder). Politiet tager simpelthen kortet, når de stopper dig, og hvis du bor i sverige, uanset udstederland, så ser du ikke kortet før du har udstået perioden. Klager og nægtelse af overtrædelsen har IKKE udsættende effekt. Bor du ikke i sverige får du 'køreforbud', men kortet retur, typisk via dit bopælslands politi, som således bliver orienteret. (der er dog eksempler på danskere som har fået det direkte med posten, sammen med 'kendelsen om køreforbud'. Men de har formentlig erkendt på stedet og modtaget/betalt bøden).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jaja Lars' date=' så fik du lige møvet dig ind :mad:[/quote'] Nu vil jeg jo ikke træde jimmy over tæerne(??), og jeg ved ikke om han planlægger et svar.:confused:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K6 §6 : Bor du i sverige med et kørekort udfærdiget i et andet ees land, så bliver kortet behandlet som et tilsvarende svensk.:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu vil jeg jo ikke træde jimmy over tæerne(??), og jeg ved ikke om han planlægger et svar.:confused:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K6 §6 : Bor du i sverige med et kørekort udfærdiget i et andet ees land, så bliver kortet behandlet som et tilsvarende svensk.:rolleyes:
Det kan godt være de gerne vil gøre det... Men de kan ikke... De har ikke myndighed over det kort når det er udfærdiget i et andet land... Den går kun hvis du har svensk kort...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan godt være de gerne vil gøre det... Men de kan ikke... De har ikke myndighed over det kort når det er udfærdiget i et andet land... Den går kun hvis du har svensk kort...
Ja, når du VED det, så behøver jeg ikke at citere de aftaler mellem landende, der siger det modsatte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' når du VED det, så behøver jeg ikke at citere de aftaler mellem landende, der siger det modsatte.[/quote'] Ja fordi vi ved jo alle sammen at myndighederne kun gør det de må gøre ;) Jeg forholder mig ikke til hvad de har fået skrevet i lovgivningen, kun det faktum at et udenlandsk udstedt kørekort ikke rangerer under deres jurisdiktion og de derfor ikke kan forestå en inddragelse af det... Det er kun den udstedende myndighed kortet rent juridisk hører hjemme under...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rom traktaten

Ja fordi vi ved jo alle sammen at myndighederne kun gør det de må gøre ;) Jeg forholder mig ikke til hvad de har fået skrevet i lovgivningen, kun det faktum at et udenlandsk udstedt kørekort ikke rangerer under deres jurisdiktion og de derfor ikke kan forestå en inddragelse af det... Det er kun den udstedende myndighed kortet rent juridisk hører hjemme under...
Falder det ikke ind under romtraktaten? Lige som en svensk domstol sagtens kan dømme efter dansk lovgivning?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en ven som har prøvet lidt mere en teori ved overskridelse af hastighedsgrænsen som blev sendt til anklageren (har p.t. ikke hørt noget fra anklagerne). Det svenske politi kan tage det hvis de vil. De sender det herefter til din politikreds hvor du så kan hente det. Vores politiven var så venlig at give det tilbage, som han sagde I kan alligevel gå ned og hente det hos jeres politi dagen efter - så hvorfor så tage det :-) flink mand. Ud fra alle de teoretiske som folk har i denne tråd med diverse mulige lovgivninger, er her et praktisk eksempel. For god ordens skyld, sad jeg ved siden af min ven. Mvh. Mr. Kubik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu bor i Sverige, men arbejder i DK... Man bliver stoppet og politiet inddrager kortet pga. hastighed.... Kan man så ikke bare henvende sig til dansk politi og betale for et nyt og lade sig som om, at man har smidt det væk...?? Samkører dansk og svensk politi deres registre......??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites