Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Indlæg kl. 01.14 og 02.10 ... Hvad laver I her på den tid af dagen??? Nå, bort set fra det, gik jeg for bare en måned siden og tænkte, at Rigsbanken måske var den klogeste. De satte renten ned, og prøvede at fokusere på realøkonomien frem for blot en kronekurs. Efterfølgende har resten af Europas (og verdenens) nationalbanker jo faktisk også fulgt efter den svenske rentepolitik. Jeg er ikke helt så sikker i dag, for som Nils siger, så er et fald på kronekursen af den her størrelse ikke sund for økonomien. Jeg tvivler også på, at det i det kommer selv de store virksomheder til gode. Hvis vi tager en bil, så kommer mange af delene fra andre lande. Med andre ord bliver en Volvo ikke 11% billigere i DK af SEK'ens fald - højest det halve for importøren og 2-3% for kunderne. Det kan flytte lidt på salget, men er reelt ikke afgørende. Jeg går også og overvejer, at flytte noget af mit lån til EURO, og måske hente en givenst. Hvad der holder mig tilbage er min realøkonomi :flov: (Een indkomst og barn no. 3 på vej). Havde jeg en god margen i min økonomi, ville jeg nok gøre det, men i stedet vil jeg satse på at overføre lidt ekstra, og så betale ned på lånene (frem for at øge forbruget på kort sigt). Lidt mere konkret, overfører jeg det samme beløb som hidtil i DKK, og betaler de ekstra pr. kilo af på hhv bolig- og billån. Hvis man vil ændre noget lån til Euro, tror jeg man skal være hurtig. Den rebounder formentlig i de kommende dage (lige op til veksledatoen :cry:), og derfra kan den i mine øjne lige så vel gå op som ned... Intet er logisk i den nuværende situation. Fedt at gå over i Euro, hvorefter SEK'en falder til 65...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For vi B-mennesker er det jo hip som hap om klokken er to om natten eller to om eftermiddagen. :) Jeg vil bare støtte initiativet med at afdrage ekstraordinært. Hvis man 1) har lidt ekstra DKK på kistebunden og 2) tror på, at bunden af SEKken er nået, så er tiden inde til at lægge nogle ekstra afdrag. Andre foretrækker sikkert at give privatforbruget lidt ekstra gas - det må man jo selv om. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For vi B-mennesker er det jo hip som hap om klokken er to om natten eller to om eftermiddagen. :)
Point taken :th2:
Jeg vil bare støtte initiativet med at afdrage ekstraordinært. Hvis man 1) har lidt ekstra DKK på kistebunden og 2) tror på' date=' at bunden af SEKken er nået, så er tiden inde til at lægge nogle ekstra afdrag. Andre foretrækker sikkert at give privatforbruget lidt ekstra gas - det må man jo selv om. :rolleyes:[/quote'] I mit tilfælde overfører jeg sådan set bare samme beløb i DKK som i sidste måned - der så bliver til flere SEK'er end for en måned siden, så der behøver som sådan ikke at være ekstra DKK'ere på kistebunden, bare samme løn ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil bare støtte initiativet med at afdrage ekstraordinært.
Hvorfor vil du det? Det virker oplagt at hive gevinsten hjem i form af et EUR lån, når kursen på SEK er så lav. Risikoen for at SEK vil falde yderligere eksisterer og det kan være at et EUR lån svarer til at ligge alle æg i samme kurv. Dog er der en grænse for hvor meget man ekstraordinært kan afdrage, med mindre man hedger valutarisikoen nu med en currency future. (kan private det?). Måske kan man prøve at se på udviklingen af prisen på EUR/SEK currency futures for at få en ide om hvor SEK er på vej hen? Dog gør hundredårsstormen på finansmarkedet det mere end svært at regne med at prisningen er rationel...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jaja' date=' euro-lån kan jeg da også godt støtte under de givne forudsætninger, men det har jo tilsyneladende sine besværligheder at oprette sådan et. Ekstra afdrag er valutaspekulation for enhver. :)[/quote'] Nu er mine lån og indtægter ikke så blærende - og vi er som sagt kun én indkomst til en efterhånden lidt vel stor familie, men jeg tænker sådan her: Model 1) Jeg ændrer den del af lånet, som ikke er bundet frem i tiden (300.000 SEK), og som jeg derfor ikke skal betale nogen former for "straf" for til kurs 71. Efter fx ½ år konverterer jeg dem tilbage til SEK til kurs 75. Det vil jeg tjene ca. 17.000 SEK på, men hertil skal trækkes diverse udgifter i form af gebyrer til banken og for pantsætningen. I en anden tråd mener jeg de talte om 2.500 SEK pr. gang. Fortjenesten ved de 300.000 er dermed reduceret til 12.000 SEK. Her til skal fratrækkes skat ved valutaspekulation! Mener at erindre, at det skal beskattes på lige fod med aktier, dvs. 30% - vel at mærke af de 17 kilo, altså yderligere 5.000 kr. Og så er vi nede på en fortjeneste på 8.000 SEK. Dette selvfølgelig under forudsætning af, at jeg husker, at opgive køb/salg af valuta. Jeg har ikke detaljeret kendskab til reglerne, så hvis jeg tager fejl, må I endelig gerne korrigere mig :o Model 2) Kursen holder sig under 75 i tre måneder. I de tre måneder overfører jeg (ud fra modellen: fastholder beløbet i DKK, og sætter de ekstra SEK ind på lånet). Det giver ca. 6.000 SEK. Der er ikke tale om valutaspekulation, da jeg ikke fører pengene frem og tilbage. Hvis jeg følger reglerne er forekellen altså nede på 2.000 kr. I model 1 har jeg imidlertid en højere risiko, for det kan jo være, at SEK'en stabiliserer sig omkring 70-72 eller, at den ryger videre ned til kurs 65. Bemærk, at den svenske krone ikke er den valuta, der er faldet mest. Se fx til England eller Australien. Nu er min økonomi jo ret lille (og det her er overslagsberegninger), og det er klart, at resultatet kan blive markant anderledes, hvis vi nu flytter et lån på 3 mio., men forholdsvis bør overvejelserne være de samme. Ryger SEK'en tilbage i 80, begynder afkastet at blive interessant. Beregningen viser imidlertid også, at skal man hoppe på model 1, bør man have en reservekapital, hvis nu noget skulle "gå galt".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SEK ligger lige nu 0' date='7066 ....:eek:[/quote'] Det viser bare at det er umuligt at forudse noget som hellst lige for tiden. Der er simpelthen ikke normale tilstande på markederne for tiden. Der er forøvrigt et ekstra risikomoment ved at tage lån i Euro for tiden. Det kan jo godt ske at den den danske krone falder overfor Euroen, hvis presset på kronen bliver så stort, at Nationalbanken ikke længere kan forsvare den. Så stiger ydelsen jo målt i danske kroner - og falder den svenske krone samtidigt overfor euro stiger ens gæld også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er forøvrigt et ekstra risikomoment ved at tage lån i Euro for tiden. Det kan jo godt ske at den den danske krone falder overfor Euroen, hvis presset på kronen bliver så stort, at Nationalbanken ikke længere kan forsvare den.
Hvordan "ekstra risikomoment"? Vi har hørt nationalbanken komme med en udmelding om at de vil bruge renten til at forsvare kronen, uden hensyn til boligejerene. Derudover har nationalbanken en ubegrænset kreditfacilitet hos ECB http://borsen.dk/invester/nyhed/143478/. Jeg tror nu at Nationalbanken godt kan holde kronen inden for sit spænd til Euro, men prisen kan blive høj.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

omlæg eller ej Jeg tror de vigtigste der gælder ved alle overvejelser er : har du råd hvis det slår fejl ? Det må den daglige økonomi der vejer tungest ,hvaens hus er værd i omverdenes øjne er måske ikke så spændene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan "ekstra risikomoment"? Vi har hørt nationalbanken komme med en udmelding om at de vil bruge renten til at forsvare kronen' date=' uden hensyn til boligejerene. Derudover har nationalbanken en ubegrænset kreditfacilitet hos ECB [url']http://borsen.dk/invester/nyhed/143478/. Jeg tror nu at Nationalbanken godt kan holde kronen inden for sit spænd til Euro, men prisen kan blive høj.
En ting er hvad man siger, en an anden ting er hvad man ender med at gøre. Hvis ECB for alvor er nødt til at støtteopkøbe fordi Nationalbanken har måttet give op, er det ikke sikkert, at resten af EU synes det er så glimerende en idé i længden, at en stor del af ECB's valutareserver bliver til danske kroner. Under EMS-samarbejdets sammenbrud i starten af 90'erne lovede nationalbankerne jo også det ene og det andet - men de blev bare overhalet af markederne. Men naturligvis er det da mest sandsynligt at kursen holder, og at Nationalbanken ikke behøver hjælp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er den gal/god igen. Efter kun kortvarigt at have været nede under 0,70 i fredags i sidste uge kravlede den svenske krone lidt op over de 0,7 igen. Men Senatets nej til bil-hjælpe-pakken i går efterlader Volvo og Saab som herreløse virksomheder i problemer. Derfor er den svenske krone nu faldet igen og ligger i skrivende stund på 0,695

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er den gal/god igen. Efter kun kortvarigt at have været nede under 0,70 i fredags i sidste uge kravlede den svenske krone lidt op over de 0,7 igen. Men Senatets nej til bil-hjælpe-pakken i går efterlader Volvo og Saab som herreløse virksomheder i problemer. Derfor er den svenske krone nu faldet igen og ligger i skrivende stund på 0,695
Skidt for dem som har formue i Svenske kroner, men jeg er sku lykkelig for at mine få håndører er blevet lidt mere værd. Ang. Saab og Volvo så var der nogen der nævnte at de to firmaer måske ville gå sammen (ikke at jeg kan se hvordan det ville ske). Ang. den bil-hjælpe-pakke ... er det ikke absurd uamerikansk at lave sådan en manøvre (Altså at lave sådan en hjælpe pakke for skatteborgernes penge)? Jeg kunne forstå det i DK og nogle af de europæiske lande, men i USA må bil industriens krise da vel betyde at de har handlet over evne, og ikke forberedt sig på omstilling? (eller simplificerer jeg bare problemet her?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes det er et positivt tegn, at de lader dem falde hvis de ikke kan stå selv.... Det er på tide der bliver ryddet ud i tingene og vi starter på en fresh!
Jeg har måske formuleret mig forkert ovenover. Jeg er faktisk enig med dig (daaamn :D). Hvis pakken ikke bliver vedtaget så er det vældigt amerikansk i forhold til tanken om frie markedskræfter. Desuden ser jeg gerne at den amerikanske bilindustri bliver svækket lidt, sådan så der måske bliver luft til biler på en alternativ energikilde. Det er selvfølgelig megaskidt for de jobs der mistes, men så tror jeg måske at de mange millioner (eller milliarder) ville være bedre brugt til at investere i fremtiden og andre industrier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser det ud når hele finanskrisen er ovre? - tror i den svenske krone vil rette sig tilbage imod de 0,8? - eller vil vi få et nyt plateau omkirng de 0,65-0,70? Og hvordan er den svenske økonomi egentlig kontra den danske? - vil de på den lange bane kommer bedst ud ved at handle hurtigt (og have den tilsvanre lavere rente end i DK som skal holde sig fast til Euroen)??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

hmmm.. Prøv at kigge på kursudviklingen, de sidste par dage er det nærmest som om at SEK er i frit fald, privatøkonomisk er jeg da ganske tilfreds ,men det her kommer til at gøre ondt på det store flertal :( Er der nogen der ved helt konkret hvordan man griber det an hvis man vil lægge sine lån i Euro ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor kommer det til at gøre ondt??? Du har flere penge til at betale din husleje med og dine evt lån bliver væsentligt billigere.... Det eneste der er problemet er priserne i sek for importerede biler... De biler der blev importeret imens kronen var høj, har haft en procentvis mindre tab...Så det er sgu da ok!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites