Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Hvorfor? Kan du ikke forklare...:) Du har lån i DK i dkk. eller du flytter tilbage til DK? :)
Det er med tanke på at flytte til DK, så ønsker selvfølgelig en så god kurs for de SEK jeg kan få lejligheden. Hytten er dog ikke sat til salg endnu..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Citat fra den artikel: ”Den fortsat vældig svag. Euroen har aldrig tidligere koster mere end 10 kroner inden krisen i efteråret. Vi tror på en fortsat stærk krone. Sverige står relativt stærkere end omverdenen. Og data her under efteråret kommet fortsat til at pege i en positiv retning,” siger Marcus Hallberg. Hvor har han dog det fra, at Sverige står relativt stærkere end omverdenen? Hvilken omverden sammenligner han med... Ifølge Di.se har krisen kostet Sverige 176 Mia. (ganske vist af den svage svenske krone). http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c08%5c05%5c347180&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter Derudover skrives det i artiklen følgende: "Förutom att den globala återhämtningen väntas bli historiskt trög, inte minst på grund av kopplingen till en katastrofal finanskris, är det exportberoende Sverige i en särskilt dålig sits, enligt Peter Svensson. Det bedöms dröja extra länge innan omvärldens efterfrågan på just de varor Sverige som exporterar tar fart. Så kallade investeringsvaror som tunga maskiner för gruv-, transport- och verkstadsindustri står lågt i kurs." Det tolker jeg ikke just som, at Sverige står relativt stærkere end omverdenen. Correct me if I am wrong.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tolker jeg ikke just som, at Sverige står relativt stærkere end omverdenen. Correct me if I am wrong.
Industrien står ikke meget stærkere end andre steder men privatøkonomien er stækere i SE end i f.eks. DK. Se hvor hurtigt det går med lejlighed/hus-salg. Der er iøvrigt en opbremsning i nedturen i SE. Der kom nye tal i fredags og de viste at det nu går mindre hurtigt ned ad bakke :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har vi snart brug for at høre nogen rigtige dårlige nyheder omkring den svenske valuta' date=' det piner mig lidt at SEK er ved at vende tilbage til fordums styrke... :( Er der nogen kloge hoveder der kan berolige mig lidt?[/quote'] Og... jeg er ved at sælge alt... Jeg sidder med armene over hovedet :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har vi snart brug for at høre nogen rigtige dårlige nyheder omkring den svenske valuta' date=' det piner mig lidt at SEK er ved at vende tilbage til fordums styrke... :( Er der nogen kloge hoveder der kan berolige mig lidt?[/quote'] Mon ikke bare SEK'en er på vej tilbage til sit gamle niveau omkring 0,80? Det vil ske efterhånden som der kommer ro omkring potentielle devalueringer i Baltikum. Vi skal bare være glad for at have fået et billigt år, hvor vi har kunnet banke lidt af på lånene og/eller spare lidt ekstra op :th2: I stedet for at fokusere på, at den gode tid er ved at være slut... Og så skal vi håbe, at SEK'en ikke stiger alt for meget, og endnu bedre, hvis rutsjeturen får Sverige til at gå over på Euro...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har vi snart brug for at høre nogen rigtige dårlige nyheder omkring den svenske valuta' date=' det piner mig lidt at SEK er ved at vende tilbage til fordums styrke... :( Er der nogen kloge hoveder der kan berolige mig lidt?[/quote'] Den svenske krone stiger fordi "risiko-apetitten" på de finansielle markeder stiger, og den svenske krone er en af randvalutaerne - dvs. at folk flygter ud af den og over i Euro, når der opstår panik. Når der falder ro på, og folk bliver mere positive igen, så går det den anden vej. Så det er primært aktiemarkederne som trækker den med op. Personligt forstår jeg ikke helt hvorfor folk er så positive på aktierne lige nu. Godt nok har vi fundet ud af at verden ikke går helt fallit, men virksomhedernes indtjening er stadigvæk faldende, og arbejdsløsheden er stadigvæk stigende. Det er kun hastigheden hvormed det sker, som ser ud til at være bremset op. Og verdensaktieindekset har allerede indhentet 2/3 af det fald, som det indkasserede efter Lehman Brothers krakket og frem til marts bunden. Jeg synes ikke at det hænger sammen, men lige p.t. er der et psykologisk bull-rally igang, og der skal en del til at stoppe det. Men lad os se, hvad der sker i september og oktober, som er månederne hvor der historisk set har været størst panik. Med hensyn til den svenske krone er der yderligere den kat i sækken, som man kan kalde for "Baltikum". Jeg tror at det kun er et spørgmål om tid før end de må give op at forsvare deres faste valutakurs overfor Euro, og så får alle de svenske banker STORE kredittab i baltikum, der har alt for mange huslån i Euro, og så får den svenske krone tæsk på den baggrund. Men det er ikke helt til at vide om og hvornår "der går hul i dæmningen" - foreløbigt har de både IMF, EU og den svenske riskbank til at give dem yderligere lån til at støtteopkøbe deres lokale valutaer, men det kan jo ikke blive ved i det uendelige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes ikke at det hænger sammen, men lige p.t. er der et psykologisk bull-rally igang, og der skal en del til at stoppe det. Men lad os se, hvad der sker i september og oktober, som er månederne hvor der historisk set har været størst panik.
hvis nu man tror på en runde 2, så er der noget med at man kan investere i at aktierne falder. Hvordan gør man det i praksis?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og så skal vi håbe, at SEK'en ikke stiger alt for meget, og endnu bedre, hvis rutsjeturen får Sverige til at gå over på Euro...
Hvorfor må vi håbe at Sverige går over til Euroen, på hvilken måde er det en fordel? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor må vi håbe at Sverige går over til Euroen' date=' på hvilken måde er det en fordel? :confused:[/quote'] I mange år var kursen på 0.8 DKK/SEK nærmest "uforanderlig" og et udgangspunkt for megen forretningsplanlægning på tværs af Øresund. Det fik finanskrisen for alvor rykket ved og en del fik fingrene i klemme. Det er også gået op for selv de langsomme at det er meget svært at ligge et budget hvor forretningen går på tværs af Øresund - se bare farcen med de svenske togpriser. Så det ville være godt for alle, hvis vi kunne regne med hvad vores formuer er værd. Ønskescenariet er at Svenskerne låser sig fast til EUR. Dog vil noget af den spekulative spænding ved at bo i Sverige forsvinde - øv. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I mange år var kursen på 0.8 DKK/SEK nærmest "uforanderlig" og et udgangspunkt for megen forretningsplanlægning på tværs af Øresund. Det fik finanskrisen for alvor rykket ved og en del fik fingrene i klemme.
Ja, det firma jeg er ansat i, har stort set ikke solgt noget i SE i år... der mangler penge i forhold til sidste år. Vores produkt er blevet for dyrt for sverige. Desværre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gætter på, at det er en "tissen-i-bukserne" reaktion, at den svenske krone stiger lidt lige nu ene og alene pga. Riksbanken har valgt at holde reporenten på 0.25% men samtidigt forventer at renten skal hæves indenfor overskuelig fremtid (sommer/tidlig efterår). Men arbejdsløsheden i Sverige er stadig på over 9% og en stærk svensk krone er pt ikke godt for eksporten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites